Passat eruit, ID.4 erin.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door yorick » 10 jul 2011, 22:39

Ik vind hem ook erg strak. Scheelt het geluid veel t.o.v het originele spruitstuk?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Robin Hartog » 10 jul 2011, 22:40

Wat een gaaf ding zeg. :love: Hou 'em zo!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door frank de jonge » 10 jul 2011, 23:15

Echt een super auto!

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door JurT » 11 jul 2011, 00:07

Weer gave upgrades Joy. Mijn flexibele stuk is ook gescheurd. Waar heb je dat spaghetti spruitstuk van Supersprint besteld als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Niels » 11 jul 2011, 00:26

Kun je weer even :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Knot » 11 jul 2011, 08:18

Wel wat onvoorziene kosten denkik met die airco en rembalans enz enz.

Maar hij klinkt wel goed zeg. Supersprint headers op de originele kat geplaatst? En de einddemper is dat de sport of de race versie?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Tristan » 11 jul 2011, 08:52

Mooi geluid, zeker niet Sjonnie.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door indobesar » 11 jul 2011, 11:42

Nog luider! :strong:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door speedy25 » 11 jul 2011, 13:32

carbon airbox + alpha n erop om het plaatje compleet te maken :devil:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Joy » 11 jul 2011, 17:04

yorick schreef:Ik vind hem ook erg strak. Scheelt het geluid veel t.o.v het originele spruitstuk?
Iets meer metalig en vooral bovenin het toerengebied voller. De Supersprint kat-vervanger heeft voor het grootste geluidsverschil gezorgd. Maar het geheel is niet storend in de auto, gewoon lekker :D . Met een Eisenmann race zou ik me gaan irriteren.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Joy » 11 jul 2011, 17:09

Knot schreef:Wel wat onvoorziene kosten denkik met die airco en rembalans enz enz.

Maar hij klinkt wel goed zeg. Supersprint headers op de originele kat geplaatst? En de einddemper is dat de sport of de race versie?
Supersprint spruitstuk op een Supersprint kat-vervanger met dempers en als eindstuk een Eisenmann sport.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Joy » 11 jul 2011, 17:10

JurT schreef:Weer gave upgrades Joy. Mijn flexibele stuk is ook gescheurd. Waar heb je dat spaghetti spruitstuk van Supersprint besteld als ik vragen mag?
Via Dick. Die wist nog iemand die er 1 op voorraad had liggen. Scheelde weer wachttijd.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Robin Hartog » 11 jul 2011, 17:29

Bestaat er eigenlijk een groot verschil tussen de 3.0 en de 3.2 motoren? Ja, 200cc en een aantal pk's meer, maar ik bedoel meer qua betrouwbaarheid o.i.d.?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Knot » 11 jul 2011, 17:32

Ik las het later in de Youtube teksten maar bedankt voor heldere uitleg en plaatjes.

Heb zelf ook wel zitten kijken maar alleen spruitstuk was al 1000 euro dacht ik!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

Bericht door Joy » 05 aug 2011, 23:06

Na een jaar op een AST onderstel te hebben gereden ben ik terug gestapt naar originele Sachs dempers en Eibach Sportline veren. De reden hiervoor is comfort.
In de tijd dat ie bij Dick heeft gestaan heb ik andere auto's gereden om van hot naar her te rijden. Na het ophalen kreeg ik eigenlijk op de terugrit al een besef dat ik me aan het irriteren was aan hoe de auto over oneffenheden heen ging. De tijd ervoor had ik dit uiteraard ook wel eens maar verder niet bewust wat mee gedaan. De dag erna tijdens een rit als passagier in mijn eigen auto werd in gedachten de knoop door gehakt, ik ga een ander onderstel monteren.
Op een circuit zoals Spa is het een geweldig onderstel maar voor de straatkilometers is het eigenlijk onnodig oncomfortabel. Verhoudingsgewijs zit ik 1% van de tijd op het circuit en voor de rest alleen maar op straat. Kortom, achteraf een verkeerde aankoop.
Ik heb gezocht en gelezen en voor mezelf kwam het er op neer dat ik niet meer aan een schroefset ging. Voor AST heb ik ook nog een Koni 1150 set gehad en daar zaten ook eigenschappen aan die me niet bevielen (voor-achterkant niet in balans, beperkte stelmogelijkheden, wel relatief comfortabel). Dus weer terug naar een losse veer-demper combinatie. Bilstein B8 heb ik al eens gehad en dat beviel niet. Veel te straf afgedempt.
Dus uiteindelijk gekozen voor de originele Sachs dempers met Eibach veren. Afdemping is niet eens zo zacht als ik me had voorgesteld. Je voelt nog steeds wel dat het een sportonderstel is, maar de scherpe randen zijn weg en het onderstel krijgt de tijd om oneffenheden te verwerken. Het onderstel past de auto veel beter en het is nu pas dat de auto af voelt. Alles klopt voor je gevoel. Rechtuit sporing is ook verbeterd, dat is toch een verschil waar de originele topmount voor zorgt. De AST topmount heeft een beperkt stelbereik. Rijhoogte is nauwelijks veranderd. Op het oog zou ik zeggen dat de voorkant iets hoger is komen te staan maar niks schokkends.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door steve smith » 05 aug 2011, 23:36

Held!

Bij de grijze GTA hebben we exact hetzelfde gedaan, gewoon een precies en nauwkeurig STRAAT onderstel gemaakt. Die 10 natte rondes Ring per jaar lukken daar ook wel mee, en de Movits doen het op straat ook prima :)

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door siegerdehaan89 » 05 aug 2011, 23:39

Hm, ik had precies dezelfde kanttekening bij de B8 dempers en nu met de 1150 set moet ik het weer met je eens zijn, de balans is gewoon niet goed. :bag:

Moet ik dan ook maar terug naar standaard dempers + verlagingsveren? :roll:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Joy » 06 aug 2011, 00:04

Het is wat dat betreft altijd een compromis. Zeker als je een auto zowel op circuit als straat gebruikt. De eigenschappen van een onderstel geschikt voor het circuit staan vaak lijnrecht tegenover de eigenschappen van een goed straatonderstel. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen waar de focus het meest ligt. Het feit dat je voor meer controlegevoel op het circuit, 100% van de tijd de nadelen ervan moet ondervinden op straat heeft voor mij het lot bezegeld van de schroefset. Dan maar wat meer roll and pitch van de koets. Ik merk wel dat het weer makkelijker rijden is. Van bepaalde richels of oneffenheden wist je dat het AST onderstel de wielen daar van de grond zou trekken met bijbehorend tractieverlies en ferme tik in je rug van de rebound. Nu rijdt de auto er overheen in 1 vloeiende beweging. Dat je jezelf uit gewoonte nog schrap zet is toch eigenlijk treurig :D

Je vraagt je af hoeveel winst een schroefset op straat geeft. In veel gevallen denk ik dat een normale veer-demper combinatie sneller over een bepaald traject te loodsen is alleen al door de souplesse waardoor de rijder vertrouwen krijgt om meer op de grens te rijden. Dat je inlevert op scherpte en respons is absoluut een feit, dat heb ik ook gemerkt. Maar daar heb ik vrede mee omdat ik de rest van de tijd een veel plezieriger onderstel heb.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Tom V » 06 aug 2011, 01:54

Begrijpelijke keuze. Op straat is voor de normale rit AST eigenlijk te hard en wanneer je het circuit op gaat is het te zacht. Je zit er altijd tussen in.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Reind » 06 aug 2011, 09:46

Ik heb op mijn ringauto een eibach pro street schroefset zitten. Deze is voor een schroefset heel comfortabel. Oneffenheden worden goed opgevangen en het bekende stuiteren is hem vreemd. Misschien wel iets te soft voor een schroefset maar met een dikke stabi voor kun je er perfect mee over de ring. Op Assen deed hij het ook verassend goed. Alhoewel ik hem daar wel iets te soft vond. Maargoed, ik ben daar ook een aprisco cup BMW gewend.

Misschien een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Niels » 06 aug 2011, 13:58

Joy, het is bijna een verademing voor me dat jij een set als AST opzij zet voor een origineel onderstel :lol: Ik ga per direct op zoek naar een origineel M-Qpe onderstel :D Qua comfort gaat het wel met de KW set maar het houd niet over. Daarnaast is het me gewoon te laag. B8 vond ik al te stevig, 1150 was het ook niet en op het circuit kom ik toch vrijwel nooit.

Jammer van de investering destijds maar je zult de AST ongetwijfeld weer goed kunnen verkopen :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door allen » 06 aug 2011, 14:12

Reind schreef: een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.
Als ik net als Joy 1 keer per jaar of minder de kans kreeg om op het circuit te komen denk ik niet dat er ook maar 1 haar op m'n hoofd er aan zou denken om een circuit gericht onderstel te nemen op een dagelijkse auto.

Emiel
Berichten: 4198
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Emiel » 06 aug 2011, 14:49

Goede keuze Joy. Die ene dag in het jaar dat je wat vruchten plukt van een iets andere demping.

Met een straat gerichte set op het circuit is ook leuk , geeft vast wat meer glijden?

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Dickh. » 06 aug 2011, 16:00

Groot gelijk, Joy. Maar mijn mening kende je al.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2011, 16:05

prima keuze! volgens mij is voor op straat het standaard BMW onderstel prima, ze zijn daar in Beieren ook niet helemaal gek :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Erik K., EvdP, Williams, Yannik Schmidt en 17 gasten