Passat eruit, ID.4 erin.
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Ik vind hem ook erg strak. Scheelt het geluid veel t.o.v het originele spruitstuk?
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Wat een gaaf ding zeg.
Hou 'em zo!

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Echt een super auto!
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Weer gave upgrades Joy. Mijn flexibele stuk is ook gescheurd. Waar heb je dat spaghetti spruitstuk van Supersprint besteld als ik vragen mag?
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Kun je weer even 

- Knot
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Wel wat onvoorziene kosten denkik met die airco en rembalans enz enz.
Maar hij klinkt wel goed zeg. Supersprint headers op de originele kat geplaatst? En de einddemper is dat de sport of de race versie?
Maar hij klinkt wel goed zeg. Supersprint headers op de originele kat geplaatst? En de einddemper is dat de sport of de race versie?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Mooi geluid, zeker niet Sjonnie.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Nog luider! :strong:
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
carbon airbox + alpha n erop om het plaatje compleet te maken 

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Iets meer metalig en vooral bovenin het toerengebied voller. De Supersprint kat-vervanger heeft voor het grootste geluidsverschil gezorgd. Maar het geheel is niet storend in de auto, gewoon lekkeryorick schreef:Ik vind hem ook erg strak. Scheelt het geluid veel t.o.v het originele spruitstuk?

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Supersprint spruitstuk op een Supersprint kat-vervanger met dempers en als eindstuk een Eisenmann sport.Knot schreef:Wel wat onvoorziene kosten denkik met die airco en rembalans enz enz.
Maar hij klinkt wel goed zeg. Supersprint headers op de originele kat geplaatst? En de einddemper is dat de sport of de race versie?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Via Dick. Die wist nog iemand die er 1 op voorraad had liggen. Scheelde weer wachttijd.JurT schreef:Weer gave upgrades Joy. Mijn flexibele stuk is ook gescheurd. Waar heb je dat spaghetti spruitstuk van Supersprint besteld als ik vragen mag?
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Bestaat er eigenlijk een groot verschil tussen de 3.0 en de 3.2 motoren? Ja, 200cc en een aantal pk's meer, maar ik bedoel meer qua betrouwbaarheid o.i.d.?
- Knot
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Ik las het later in de Youtube teksten maar bedankt voor heldere uitleg en plaatjes.
Heb zelf ook wel zitten kijken maar alleen spruitstuk was al 1000 euro dacht ik!
Heb zelf ook wel zitten kijken maar alleen spruitstuk was al 1000 euro dacht ik!
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Na een jaar op een AST onderstel te hebben gereden ben ik terug gestapt naar originele Sachs dempers en Eibach Sportline veren. De reden hiervoor is comfort.
In de tijd dat ie bij Dick heeft gestaan heb ik andere auto's gereden om van hot naar her te rijden. Na het ophalen kreeg ik eigenlijk op de terugrit al een besef dat ik me aan het irriteren was aan hoe de auto over oneffenheden heen ging. De tijd ervoor had ik dit uiteraard ook wel eens maar verder niet bewust wat mee gedaan. De dag erna tijdens een rit als passagier in mijn eigen auto werd in gedachten de knoop door gehakt, ik ga een ander onderstel monteren.
Op een circuit zoals Spa is het een geweldig onderstel maar voor de straatkilometers is het eigenlijk onnodig oncomfortabel. Verhoudingsgewijs zit ik 1% van de tijd op het circuit en voor de rest alleen maar op straat. Kortom, achteraf een verkeerde aankoop.
Ik heb gezocht en gelezen en voor mezelf kwam het er op neer dat ik niet meer aan een schroefset ging. Voor AST heb ik ook nog een Koni 1150 set gehad en daar zaten ook eigenschappen aan die me niet bevielen (voor-achterkant niet in balans, beperkte stelmogelijkheden, wel relatief comfortabel). Dus weer terug naar een losse veer-demper combinatie. Bilstein B8 heb ik al eens gehad en dat beviel niet. Veel te straf afgedempt.
Dus uiteindelijk gekozen voor de originele Sachs dempers met Eibach veren. Afdemping is niet eens zo zacht als ik me had voorgesteld. Je voelt nog steeds wel dat het een sportonderstel is, maar de scherpe randen zijn weg en het onderstel krijgt de tijd om oneffenheden te verwerken. Het onderstel past de auto veel beter en het is nu pas dat de auto af voelt. Alles klopt voor je gevoel. Rechtuit sporing is ook verbeterd, dat is toch een verschil waar de originele topmount voor zorgt. De AST topmount heeft een beperkt stelbereik. Rijhoogte is nauwelijks veranderd. Op het oog zou ik zeggen dat de voorkant iets hoger is komen te staan maar niks schokkends.
In de tijd dat ie bij Dick heeft gestaan heb ik andere auto's gereden om van hot naar her te rijden. Na het ophalen kreeg ik eigenlijk op de terugrit al een besef dat ik me aan het irriteren was aan hoe de auto over oneffenheden heen ging. De tijd ervoor had ik dit uiteraard ook wel eens maar verder niet bewust wat mee gedaan. De dag erna tijdens een rit als passagier in mijn eigen auto werd in gedachten de knoop door gehakt, ik ga een ander onderstel monteren.
Op een circuit zoals Spa is het een geweldig onderstel maar voor de straatkilometers is het eigenlijk onnodig oncomfortabel. Verhoudingsgewijs zit ik 1% van de tijd op het circuit en voor de rest alleen maar op straat. Kortom, achteraf een verkeerde aankoop.
Ik heb gezocht en gelezen en voor mezelf kwam het er op neer dat ik niet meer aan een schroefset ging. Voor AST heb ik ook nog een Koni 1150 set gehad en daar zaten ook eigenschappen aan die me niet bevielen (voor-achterkant niet in balans, beperkte stelmogelijkheden, wel relatief comfortabel). Dus weer terug naar een losse veer-demper combinatie. Bilstein B8 heb ik al eens gehad en dat beviel niet. Veel te straf afgedempt.
Dus uiteindelijk gekozen voor de originele Sachs dempers met Eibach veren. Afdemping is niet eens zo zacht als ik me had voorgesteld. Je voelt nog steeds wel dat het een sportonderstel is, maar de scherpe randen zijn weg en het onderstel krijgt de tijd om oneffenheden te verwerken. Het onderstel past de auto veel beter en het is nu pas dat de auto af voelt. Alles klopt voor je gevoel. Rechtuit sporing is ook verbeterd, dat is toch een verschil waar de originele topmount voor zorgt. De AST topmount heeft een beperkt stelbereik. Rijhoogte is nauwelijks veranderd. Op het oog zou ik zeggen dat de voorkant iets hoger is komen te staan maar niks schokkends.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Held!
Bij de grijze GTA hebben we exact hetzelfde gedaan, gewoon een precies en nauwkeurig STRAAT onderstel gemaakt. Die 10 natte rondes Ring per jaar lukken daar ook wel mee, en de Movits doen het op straat ook prima
Bij de grijze GTA hebben we exact hetzelfde gedaan, gewoon een precies en nauwkeurig STRAAT onderstel gemaakt. Die 10 natte rondes Ring per jaar lukken daar ook wel mee, en de Movits doen het op straat ook prima

-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Hm, ik had precies dezelfde kanttekening bij de B8 dempers en nu met de 1150 set moet ik het weer met je eens zijn, de balans is gewoon niet goed.
Moet ik dan ook maar terug naar standaard dempers + verlagingsveren?

Moet ik dan ook maar terug naar standaard dempers + verlagingsveren?

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Het is wat dat betreft altijd een compromis. Zeker als je een auto zowel op circuit als straat gebruikt. De eigenschappen van een onderstel geschikt voor het circuit staan vaak lijnrecht tegenover de eigenschappen van een goed straatonderstel. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen waar de focus het meest ligt. Het feit dat je voor meer controlegevoel op het circuit, 100% van de tijd de nadelen ervan moet ondervinden op straat heeft voor mij het lot bezegeld van de schroefset. Dan maar wat meer roll and pitch van de koets. Ik merk wel dat het weer makkelijker rijden is. Van bepaalde richels of oneffenheden wist je dat het AST onderstel de wielen daar van de grond zou trekken met bijbehorend tractieverlies en ferme tik in je rug van de rebound. Nu rijdt de auto er overheen in 1 vloeiende beweging. Dat je jezelf uit gewoonte nog schrap zet is toch eigenlijk treurig
Je vraagt je af hoeveel winst een schroefset op straat geeft. In veel gevallen denk ik dat een normale veer-demper combinatie sneller over een bepaald traject te loodsen is alleen al door de souplesse waardoor de rijder vertrouwen krijgt om meer op de grens te rijden. Dat je inlevert op scherpte en respons is absoluut een feit, dat heb ik ook gemerkt. Maar daar heb ik vrede mee omdat ik de rest van de tijd een veel plezieriger onderstel heb.

Je vraagt je af hoeveel winst een schroefset op straat geeft. In veel gevallen denk ik dat een normale veer-demper combinatie sneller over een bepaald traject te loodsen is alleen al door de souplesse waardoor de rijder vertrouwen krijgt om meer op de grens te rijden. Dat je inlevert op scherpte en respons is absoluut een feit, dat heb ik ook gemerkt. Maar daar heb ik vrede mee omdat ik de rest van de tijd een veel plezieriger onderstel heb.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Begrijpelijke keuze. Op straat is voor de normale rit AST eigenlijk te hard en wanneer je het circuit op gaat is het te zacht. Je zit er altijd tussen in.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Ik heb op mijn ringauto een eibach pro street schroefset zitten. Deze is voor een schroefset heel comfortabel. Oneffenheden worden goed opgevangen en het bekende stuiteren is hem vreemd. Misschien wel iets te soft voor een schroefset maar met een dikke stabi voor kun je er perfect mee over de ring. Op Assen deed hij het ook verassend goed. Alhoewel ik hem daar wel iets te soft vond. Maargoed, ik ben daar ook een aprisco cup BMW gewend.
Misschien een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.
Misschien een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Joy, het is bijna een verademing voor me dat jij een set als AST opzij zet voor een origineel onderstel
Ik ga per direct op zoek naar een origineel M-Qpe onderstel
Qua comfort gaat het wel met de KW set maar het houd niet over. Daarnaast is het me gewoon te laag. B8 vond ik al te stevig, 1150 was het ook niet en op het circuit kom ik toch vrijwel nooit.
Jammer van de investering destijds maar je zult de AST ongetwijfeld weer goed kunnen verkopen


Jammer van de investering destijds maar je zult de AST ongetwijfeld weer goed kunnen verkopen

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Als ik net als Joy 1 keer per jaar of minder de kans kreeg om op het circuit te komen denk ik niet dat er ook maar 1 haar op m'n hoofd er aan zou denken om een circuit gericht onderstel te nemen op een dagelijkse auto.Reind schreef: een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.
-
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Goede keuze Joy. Die ene dag in het jaar dat je wat vruchten plukt van een iets andere demping.
Met een straat gerichte set op het circuit is ook leuk , geeft vast wat meer glijden?
Met een straat gerichte set op het circuit is ook leuk , geeft vast wat meer glijden?
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
Groot gelijk, Joy. Maar mijn mening kende je al.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs
prima keuze! volgens mij is voor op straat het standaard BMW onderstel prima, ze zijn daar in Beieren ook niet helemaal gek 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Erik K., EvdP, Williams, Yannik Schmidt en 17 gasten