Heb vorig jaar op een donderdag naar Italie gereden. Was nergens druk, behalve in Zwitserland en al helemaal voor de gotthard! Als er een lange rij staat lekker de pas nemen!Gijs. schreef:Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??
Roadtrips / Op vakantie met de auto
-
Re: Op vakantie met de auto
- Dennis Cavallino
Bij Basel kun je altijd nog besluiten om via de St. Bernhard te rijden. Paar km extra, hooguit half uurtje langer onderweg als er geen file zou zijn.
-
Ik zit ook in verbania, fondotoce, goed letten dus op een Jazz Blauwe G4 op 18" RS6'en. Haha.k ga vrijdag middag naar het Lago Maggiore met de Exeo TDI (herkenbaar aan zwarte grill. In welke plaats zit je?
Ik zit in verbania (Fondo Toce)
We rijden zondag tot Zwitserland en pakken daar een hotelletje, maandag ochtend vroeg gaan we door de tunnel. Wachttijden zullen dan wel meevallen. En heb vakantie dus heb geen haast

Nope, camping Isolino haha. Die deden niet zo moeilijk over aankomst tijden enzo. Heb van een maandag t/m een woensdag geboekt. Lekker rustig kwa rijden en totaal geen probleem.
-
- Auto: M3P, 130i
Beter vanaf Zurich ri. Chur en dan de Splugen-pass nemen. Dan via Lecco en Monza naar Milaan om je weg te vervolgen. Je ontloopt zo de ellende bij de St. Gotthard/St. Bernardino.Gijs. schreef:Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??
De Splugen-pass is overigens een fanatische weg, zeker voor een 106Rallye

- pterps
Geen geschikt alternatief met een sleurhut er achter Ion Leeindobesar schreef:Beter vanaf Zurich ri. Chur en dan de Splugen-pass nemen. Dan via Lecco en Monza naar Milaan om je weg te vervolgen. Je ontloopt zo de ellende bij de St. Gotthard/St. Bernardino.Gijs. schreef:Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??
De Splugen-pass is overigens een fanatische weg, zeker voor een 106RallyeJe kunt pech hebben met vee op de weg.

@Alex, op die camnping kom ik ook nog wel, staan nog bekenden

- Gijs.
Helaas gaan we niet met de Rallyeindobesar schreef:Beter vanaf Zurich ri. Chur en dan de Splugen-pass nemen. Dan via Lecco en Monza naar Milaan om je weg te vervolgen. Je ontloopt zo de ellende bij de St. Gotthard/St. Bernardino.Gijs. schreef:Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??
De Splugen-pass is overigens een fanatische weg, zeker voor een 106RallyeJe kunt pech hebben met vee op de weg.

- Thomasss
- Auto: Bakfiets!
Bedankt voor je reactie. Ik rij met een nieuwe Mégane Estate van alle gemakken voorzien, een auto waar ik nu juist heel veel mee rijd omdat hij zo fijn is. Ik neig naar hetgene wat je zegt. Ik moet zaterdags werken, maar zou dan zondagmorgen op tijd (uur of 7-8) gaan rijden. Dat, plus 14uur is in theorie 's avonds om een uur of 21 á 22 aankomen. Blijk ik het niet te trekken dan kan ik altijd nog rond het eind van de middag, al is het maar voor even en desnoods een nacht, een plek opzoeken om fatsoenlijk te rusten. Dat lijkt me wel wat.Paskal schreef:@thomasss: zoveel mensen, zoveel meningen natuulijk. Als je op een zaterdag (en dus grote kans op files) gaat rijden met een graadje of 35 in een auto zonder airco is het een aardige uitdaging om dat in één ruk te doen. Zodra je echter met een auto met airco op pad gaat en je gaat op een andere dag dan zaterdag waardoor de kans op vertraging een stuk kleiner is, dan is het in mijn ogen makkelijk te doen. Ik rij ieder jaar minimaal 1x naar het zuiden van Europa en rij dat altijd in één stuk. Vorig jaar Barcelona was ook prima te doen.
-
- Auto: M3P, 130i
Hi Peter, die bochten kunnen dan lastig worden.pterps schreef:Geen geschikt alternatief met een sleurhut er achter Ion Leeindobesar schreef:Beter vanaf Zurich ri. Chur en dan de Splugen-pass nemen. Dan via Lecco en Monza naar Milaan om je weg te vervolgen. Je ontloopt zo de ellende bij de St. Gotthard/St. Bernardino.Gijs. schreef:Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??
@Alex, op die camnping kom ik ook nog wel, staan nog bekenden

-
Ik ga van tevoren ook wat uurtjes rust pakken voordat we vertrekken. TomTom aan en mooi rustig met 120/130 op pad. Ik denk dat zolang het maar niet regent ik een redelijke kans maak. Regen tijdens de nacht (of überhaupt nevelachtige spray voor je) sloopt mij echt iig qua concentratie op de lange termijn.Paskal schreef: @Marco R: 's nachts is het een stuk rustiger en koeler, maar ik vind 's nachts toch een stuk vermoeiender om even 1.300 km aan één stuk te rijden. Deed het voorheen ook altijd, maar sinds een paar jaar rij ik overdag op een dag door de week en dat bevalt me prima.
Als ik het gevoel heb dat ik de concentratie verlies dan laat ik mijn vriendin alsnog rijden of stoppen we ergens. Ik heb gelukkig ook airco om de lucht koel te houden zodra het warm begint te worden

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik ga dit jaar ook 's nachts rijden (00.00u vertrek). M'n vrouw en jongste dochter gaan met het vliegtuig een dag later en ik ga met m'n oudste dochter met de auto. M'n vrouw kan sowieso niet tegen 's nachts wakker zijn dus daar ben ik vanaf
Ik werk zelf in ploegendienst dus ik doe net alsof het m'n 1e nachtdienst is. Ga tegen 19.15u naar bed t/m 23.15u ongeveer en ga dan tegen 00.00u op pad. Normaal gesproken houd ik dat goed vol. Idd wel te hopen dat het niet regent. Overdag is dat al niet fijn maar 's nachts met alle lichten van andere auto's vind ik dat ook een stuk vermoeiender.

-
Dat zou ik dan weer niet kunnen, om 00:00 weg rijden..
Wij gingen met de caravan altijd op zondagochtend 5:00 weg, en reden dan tot ongeveer 16:00.
Dan lekker in het zwembad liggen, en 's avonds uit eten.
Volgende dag rond 8:30 weg, en dan rond 15:00 aan komen op de camping in Zuid-Frankrijk/Spanje.
Dat is toch vakantie?
Wij gingen met de caravan altijd op zondagochtend 5:00 weg, en reden dan tot ongeveer 16:00.
Dan lekker in het zwembad liggen, en 's avonds uit eten.
Volgende dag rond 8:30 weg, en dan rond 15:00 aan komen op de camping in Zuid-Frankrijk/Spanje.
Dat is toch vakantie?

- 911-lover
Ik rijd het liefste 's nachts als ik afstanden moet doen .
Dan vertrek ik rond 20.00u a 21.00u en rijdt superfit en relaxed de hele nacht door .
's Morgens rond 9.00u a 10.00u ter plaatse , even wat slapen tot 12.00u en verder de hele dag genieten .
Als ik door de dag moet rijden ben ik echt stikkapot van al dat drukke verkeer , remmen , rijden , remmen , file , aanschuiven , weer rijden etc .
No Thx , en het verbruik met 's nachts rijden is ook veel lager daar je een mooie constante kan rijden .
Dan vertrek ik rond 20.00u a 21.00u en rijdt superfit en relaxed de hele nacht door .
's Morgens rond 9.00u a 10.00u ter plaatse , even wat slapen tot 12.00u en verder de hele dag genieten .
Als ik door de dag moet rijden ben ik echt stikkapot van al dat drukke verkeer , remmen , rijden , remmen , file , aanschuiven , weer rijden etc .
No Thx , en het verbruik met 's nachts rijden is ook veel lager daar je een mooie constante kan rijden .
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Gisteren van Italië naar Marseille gereden, over de A10. Wat een gruwelijke weg, alleen maar tunnels, het loopt lekker af, veel Ferrari's gezien en iedereen, zeker in Italië, rijdt gewoon goed door :banging:
Echt een weg om nog eens met de Impreza te gaan rijden
Echt een weg om nog eens met de Impreza te gaan rijden

- Martijn M
Vorige week zaterdag vanuit Eindhoven naar de Italiaanse kust gereden. (Celle Ligure)
Half 5 's ochtends vertrokken en geen file gezien.
Bij Karlsruhe Frankrijk ingedoken om via de Weinstraße te rijden. Meestal gaan we bij Baden-Baden weer Duitsland in, maar daar stond file. Dus besloten om helemaal door Frankrijk naar Basel te rijden, vanuit daar richting Bern, dan Turijn en dan richting de kust. Dat is echt enorm goed bevallen! Snelweg in Frankrijk was uitgestorven en tussen Basel en de kust was het ook enorm rustig. Zijn via de St. Bernard pas gereden, erg leuke pas! Misschien 3 auto's tegengekomen dus heerlijk kunnen sturen.
Laatste stuk snelweg richting de Kust is ook erg gaaf. Enorm veel snelle/gevaarlijke bochten erin. Soort Nürburgring
Half 5 's ochtends vertrokken en geen file gezien.
Bij Karlsruhe Frankrijk ingedoken om via de Weinstraße te rijden. Meestal gaan we bij Baden-Baden weer Duitsland in, maar daar stond file. Dus besloten om helemaal door Frankrijk naar Basel te rijden, vanuit daar richting Bern, dan Turijn en dan richting de kust. Dat is echt enorm goed bevallen! Snelweg in Frankrijk was uitgestorven en tussen Basel en de kust was het ook enorm rustig. Zijn via de St. Bernard pas gereden, erg leuke pas! Misschien 3 auto's tegengekomen dus heerlijk kunnen sturen.

Laatste stuk snelweg richting de Kust is ook erg gaaf. Enorm veel snelle/gevaarlijke bochten erin. Soort Nürburgring

- Arthur
Waar rijden de mensen hier langs naar Italïe, als je richting Gardameer wilt? Ben vorig jaar bij Füssen de grens over gegaan en over de Fernpass. Wil dit jaar eigenlijk over München. Ik kom uit het noorden. Pak ik dan beter Würzburg, Nürnberg, München of gewoon via Ruhrgebied, Ulm, München?
Wil niet door Zwitserland.
Wil niet door Zwitserland.
- Martijn_bmw
Blijft toch persoonlijk of je dat wel cq niet in een keer kanThomasss schreef:Ik ga in de derde week augustus voor het eerst met de auto op pad, richting een vriend die in de buurt van Perpignan zit. Ik heb nog nooit langer dan een uur of 10 gereden, dit zou richting de 14 uur rijden gaan. Ik vraag mij sowieso af of het in één keer te doen is (meningen uit de omgeving zijn 50/50) maar ik vraag mij ook af of er tips zijn m.b.t. de route. Tol boeit me niet, maar meer wat handiger is inzake bekende knelpunten enzo. Blijk ik toch een hotelletje te willen pakken ergens na de helft kom ik daar wel uit denk ik... Graag adviezen!

Als je een beetje door rijdt gaat het een stuk sneller dan 14 uur hoor!
Ik ben een tijdje terug nog in 11 uur incl tanken, plaspauze etc naar Cannes gereden das zo'n 1350km
En deZe week net terug uit de ardeche 1100km in 9uur uit en thuis

Dus ja ik zeg het kan best in 1x naar
-
Even voor de gotthard-doemdenkers..
Ik zit as we speak lekker in Fondotoche op de camping. Ben afgelopen maandag rond 11 uur sochtends door de gotthard tunnel gereden en heb max 15 min voor de doseer systemen gestaan.
Tunnel was in beide richting open voor verkeer. Dus met tegemoetkomend verkeer in de tunnel.
Echt ideaal zo.
Ik zit as we speak lekker in Fondotoche op de camping. Ben afgelopen maandag rond 11 uur sochtends door de gotthard tunnel gereden en heb max 15 min voor de doseer systemen gestaan.
Tunnel was in beide richting open voor verkeer. Dus met tegemoetkomend verkeer in de tunnel.
Echt ideaal zo.
-
Zal vanavond en morgen wel even anders zijn...
- Martijn_bmw
absoluut weekeinden zijn drama!
daarom rij ik nu ook al een paar jaar door de weeks (afgelopen 2 jaar maandag) of 's nachts en dat bevalt perfect!
rustig genoeg om met, nagenoeg, geen file op eindbestemming te komen!
mijn laatste vakantie op zaterdag was 3 jaar terug in augustus naar het Gardameer
t/m Z-duitsland in 5 uur en daarna 10uur in de file gestaan tot aan het meer, oftewel 15uur rijden over 1200km
daarna afgezworen dit ooit nog te doen... terug toen op vrijdagavond gaan rijden en was in 8 uur thuis....
daarom rij ik nu ook al een paar jaar door de weeks (afgelopen 2 jaar maandag) of 's nachts en dat bevalt perfect!
rustig genoeg om met, nagenoeg, geen file op eindbestemming te komen!
mijn laatste vakantie op zaterdag was 3 jaar terug in augustus naar het Gardameer

daarna afgezworen dit ooit nog te doen... terug toen op vrijdagavond gaan rijden en was in 8 uur thuis....
- Arthur
15 uur over 1200km. Och, doe ik het voor. Iets korter mag wel, zeg 12 uur. Gemiddelde van 100 vind ik wel prima hoor. Aantal keren stoppen, familie wil benen ook wel eens strekken en je hebt met 15 uur een aardige rit gedaan. Alleen lullig dat het niet lineair verloopt
Ga daarom vaak in 2x, scheelt een hoop ergernis. Dit jaar ga ik wel in 1x keer. Ga dus 's nachts weg, van zaterdag op zondag. Is al een dag later, heb geboekt vanaf zaterdag. Maar zaterdag is vaak echt drama. Ben daarom benieuwd hoeveel drukte ik nu tegenkom. Want dat je in het hoogseizoen drukte tegenkomt is wel zeker.

Ga daarom vaak in 2x, scheelt een hoop ergernis. Dit jaar ga ik wel in 1x keer. Ga dus 's nachts weg, van zaterdag op zondag. Is al een dag later, heb geboekt vanaf zaterdag. Maar zaterdag is vaak echt drama. Ben daarom benieuwd hoeveel drukte ik nu tegenkom. Want dat je in het hoogseizoen drukte tegenkomt is wel zeker.
- Martijn_bmw
S nachts is altijd goed te doen!
Althans ik heb regelmatig midden in het hoogseizoen op zaterdagnacht gereden en geen file oid gezien!
Kan me voorstellen als je met de hele familie bent dat het gemiddelde aardig daalt maar wij zijn maar met ze tweeën en willen allebei zsm door dus zonder file zit ik meestal aan zo'n 125km/h gemiddeld inclusief plas en tankstops
Althans ik heb regelmatig midden in het hoogseizoen op zaterdagnacht gereden en geen file oid gezien!
Kan me voorstellen als je met de hele familie bent dat het gemiddelde aardig daalt maar wij zijn maar met ze tweeën en willen allebei zsm door dus zonder file zit ik meestal aan zo'n 125km/h gemiddeld inclusief plas en tankstops

-
Is makkelijk te rijden inderdaad buiten de drukke dagen om. Hier ook nooit problemen gehad.. 4 x fondotoce.AlexMK4 schreef:Even voor de gotthard-doemdenkers..
Echt ideaal zo.
Als je nog een leuk tripje de bergen in wil: Naar de oorsprong van de rivier de toce. Waterval + stuwdam. http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Frua
Wel een eind rijden (je zit dan bijna in zwitserland) maar als je tijd hebt zeker de moeite waard.
En natuurlijk de tuin van Isola Bella. Kun je ook vanaf zelfde plek in Stresa waar de boot vertrekt het kabelbaantje omhoog pakken de mottarone op. Maar dat heb je misschien al gedaan.
Edit: Wtf, zit net even de route na te kijken en zie dat ze een hele rits haarspeldbochten overslaan ipv daarvan een tunnel 360 graden de bergen in!
https://maps.google.nl/maps?q=46.339032 ... 4&t=h&z=15
- Thomasss
- Auto: Bakfiets!
Mij is verteld dat ik in Frankrijk moet oppassen met mijn snelheid, overal.. Ze schijnen niet heel soepel te zijn. En ik neem aan dat de Google/ANWB routeplanners de max van 130 aanhouden als snelheid? Ik zet straks de cc op 134 en tuf zo lekker door. Dan zal het wel op 14u uitkomen.Martijn_bmw schreef:Blijft toch persoonlijk of je dat wel cq niet in een keer kanThomasss schreef:Ik ga in de derde week augustus voor het eerst met de auto op pad, richting een vriend die in de buurt van Perpignan zit. Ik heb nog nooit langer dan een uur of 10 gereden, dit zou richting de 14 uur rijden gaan. Ik vraag mij sowieso af of het in één keer te doen is (meningen uit de omgeving zijn 50/50) maar ik vraag mij ook af of er tips zijn m.b.t. de route. Tol boeit me niet, maar meer wat handiger is inzake bekende knelpunten enzo. Blijk ik toch een hotelletje te willen pakken ergens na de helft kom ik daar wel uit denk ik... Graag adviezen!
Ik ben een tijdje terug nog in 11 uur incl tanken, plaspauze etc naar Cannes gereden das zo'n 1350km
- Petrolhead Tom
Zondag om 3:45 weggereden uit Montevarchi Toscane. 16:45 thuis. Eigenlijk de hele weg alleen maar 140 op de cruise control gereden en af en toe een paar keer doorgehaald naar de 230. Vrijwel geen file. Vroeg weggaan loont!
- Martijn_bmw
tja ik weet niet volgens mij valt het nogsteeds wel meeThomasss schreef:Mij is verteld dat ik in Frankrijk moet oppassen met mijn snelheid, overal.. Ze schijnen niet heel soepel te zijn. En ik neem aan dat de Google/ANWB routeplanners de max van 130 aanhouden als snelheid? Ik zet straks de cc op 134 en tuf zo lekker door. Dan zal het wel op 14u uitkomen.Martijn_bmw schreef:Blijft toch persoonlijk of je dat wel cq niet in een keer kanThomasss schreef:Ik ga in de derde week augustus voor het eerst met de auto op pad, richting een vriend die in de buurt van Perpignan zit. Ik heb nog nooit langer dan een uur of 10 gereden, dit zou richting de 14 uur rijden gaan. Ik vraag mij sowieso af of het in één keer te doen is (meningen uit de omgeving zijn 50/50) maar ik vraag mij ook af of er tips zijn m.b.t. de route. Tol boeit me niet, maar meer wat handiger is inzake bekende knelpunten enzo. Blijk ik toch een hotelletje te willen pakken ergens na de helft kom ik daar wel uit denk ik... Graag adviezen!

iig ik heb in FR, luxemburg (voor wat het waard is