Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti
- Eric-328
Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti
Kogel is door de kerk, hij blijft. Een eventueel andere komt ernaast. De compact rijdt erg leuk en zo heb je tenminste fun van de investering. Eerst kijken wat het korter dif icm m50 inlaat doet, daarna kijk ik verder wat betreft vermogen.
Zondag naar de Ring. Nog een aantal zaken die gedaan moeten worden;
-3,46 dif eronder
- setting dempers aanpassen
-Remlichtschakelaar vervangen (remlichten blijven branden)
-interieur afwerken
-3,46 dif eronder
-interieur afwerken
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Goed om te horen! Plezier maken met ermee, je hebt er veel te weinig km's opzitten om hem nu alweer van de hand te doen
Bepaal je de dempersetting door gewoon te rijden en het op gevoel af te stellen of heb je al een instelling voor bijv de ring?

Bepaal je de dempersetting door gewoon te rijden en het op gevoel af te stellen of heb je al een instelling voor bijv de ring?
- Eric-328
Voor de Ring krijg je een standaard setting van Intrax;
VOOR: ACHTER:
Afstelling regen: +15 +15
Afstelling droog: +20 +25
Afstelling circuit: +35 +30
Maar is toch aanvoelen in de praktijk. Hij ligt behoorlijk laag en weet niet of dit op alle punten prettig is icm met de GT-spoiler. Wat ik persoonlijk alleen vervelend vind is het verstellen van de demping aan de achterzijde. Ivm ruimtegebrek is er achter geen upside-down configuratie (demper zit helemaal naar buiten) en moet je de auto opkrikken om aan de verstelling te komen. Tijdens een trackday geen probleem maar op de Ring zonder krik niet te doen.
Maar is toch aanvoelen in de praktijk. Hij ligt behoorlijk laag en weet niet of dit op alle punten prettig is icm met de GT-spoiler. Wat ik persoonlijk alleen vervelend vind is het verstellen van de demping aan de achterzijde. Ivm ruimtegebrek is er achter geen upside-down configuratie (demper zit helemaal naar buiten) en moet je de auto opkrikken om aan de verstelling te komen. Tijdens een trackday geen probleem maar op de Ring zonder krik niet te doen.
- witje
Met een compact wil je waarschijnlijk een zachtere demping aan de achterkant. Het kontje wil nog wel eens flink heen en weer schuiven, beter dat het niet gaat stuiteren.
- 328Ti
Eric-328 schreef:Kogel is door de kerk, hij blijft. Een eventueel andere komt ernaast. De compact rijdt erg leuk en zo heb je tenminste fun van de investering. Eerst kijken wat het korter dif icm m50 inlaat doet, daarna kijk ik verder wat betreft vermogen.
-3,46 dif eronder
-interieur afwerken
Superkeuze! een 323Ti is af-fabriek zo goed als net zo snel als een 328i.
Je kan er ook voor kiezen om een 3.46 diff eronder te knallen icm een m3 6 bak. Gewicht stijgt wel met +/- 30 kg. Je dient dan wel de cardan-as te laten inkorten maar dat is piece of cake en kost 110 ex. Zodoende heb je ook top end. Ik denk dat je anders met 3.46 + 5 bak bij 210km/h op je max zit.
Veul plezier!
P.s. ik heb nog een 3.46 188er (open diff) voor je liggen. Dien je alleen je deksel van de 3.07 188er over te zetten
- 328Ti
Mwoa,Eric-328 schreef:Ja, kompressor ben je 4-5 kwijt maar een m3 ombouw is duurder. Daarbij vind ik de waarde van de auto niet heel erg belangrijk. Ik wil een auto waar ik a) veel plezier aan beleef b) betrouwbaar is. Het geld dat je in zo'n project steekt ben je toch meteen voor het grootste gedeelte kwijtReind schreef:Zo'n compressor monteren is uiteindelijk best duur maar de auto zal er daardoor ook wel in waarde stijgen. Misschien nog niet zo'n gek idee.
Even uit interesse. Hoeveel weegt de auto en met welke diff ratio rij je nu.
Heb je mijn M3 nog zien staan?
Gewicht zal ergens rond de 1100 liggen, heb het uitlijnrapport nog niet bekeken. (was erg laat)
Heb nu nog het standaard 3,07 dif maar heb een 3,46 liggen.
heb jouw m3 zien staan. Indrukwekkend in het echt! Ook veel ruimte achter om hem nog flink te laten zakken indien je er een circuitauto van wilt maken. Soort smallbody gtr
Ik ben een tijdje in onderhandeling geweest. 2,1k voor de hardware (beugel, looprol, multiriem, RVSintercooler, vloeistof en rotrex C30-94). Moet je het wel zelf doen en Samco slangen en buizensysteem zelf aanleggen. Een complete bold-om intercoolerkit kost 1k.
Je kan dus besparen als je zelf het zooitje bij elkaar raapt. Mocht je hiervoor gaan zou ik niet direct voor een 3.46 diff gaan ivm boost / vermogen. Je zit met een M52B23 op +/- 280pk @ 360Nm (met M50 inlaat)
- Eric-328
@witje, Er wordt inderdaad veel geschreven over een losse achterkant bij de compact. Zelf heb ik er nog geen mening over omdat ik te weinig gereden heb. De experts (oa bas Roos) spreken dit tegen. We gaan het ervaren.
@328ti, bedankt voor het aanbod. Heb al een 3,46 sper liggen. Moet er alleen nog even onder. Heb ik voor vrijdag op de planning staan. 6 bak zou mooi zijn, misschien in de toekomst een omgebouwde e46 smg.
Mbt de compressor. Heb een voorstel voor 4600. Je hebt dan;
- m50 inlaat
- compressor met buizen
- kleinere poelie
- intercooler
- software op maat geschreven
- inbouw
Omdat ik er zelf geen verstand van heb is het voor mij belangrijk om alles op een plek te kopen en in te bouwen. Daar betaal ik graag wat meer voor dan dat ik naar diverse adressen ga en ze bij problemen naar elkaar wijzen. Hier bovenop reken ik ook nog een andere koppeling en oliekoeler.
@328ti, bedankt voor het aanbod. Heb al een 3,46 sper liggen. Moet er alleen nog even onder. Heb ik voor vrijdag op de planning staan. 6 bak zou mooi zijn, misschien in de toekomst een omgebouwde e46 smg.
Mbt de compressor. Heb een voorstel voor 4600. Je hebt dan;
- m50 inlaat
- compressor met buizen
- kleinere poelie
- intercooler
- software op maat geschreven
- inbouw
Omdat ik er zelf geen verstand van heb is het voor mij belangrijk om alles op een plek te kopen en in te bouwen. Daar betaal ik graag wat meer voor dan dat ik naar diverse adressen ga en ze bij problemen naar elkaar wijzen. Hier bovenop reken ik ook nog een andere koppeling en oliekoeler.
- GTRene
lijkt me een nette prijs all in.
- 328Ti
Prijs is netjes. Ik bedoel te zeggen dat dhz 2k kan schelen. Nachippen moet je idd laten doen
- Bert ///M3
Over dat laatste, beetje afhankelijk van je type compressor.328Ti schreef:Mwoa,Eric-328 schreef:Ja, kompressor ben je 4-5 kwijt maar een m3 ombouw is duurder. Daarbij vind ik de waarde van de auto niet heel erg belangrijk. Ik wil een auto waar ik a) veel plezier aan beleef b) betrouwbaar is. Het geld dat je in zo'n project steekt ben je toch meteen voor het grootste gedeelte kwijtReind schreef:Zo'n compressor monteren is uiteindelijk best duur maar de auto zal er daardoor ook wel in waarde stijgen. Misschien nog niet zo'n gek idee.
Even uit interesse. Hoeveel weegt de auto en met welke diff ratio rij je nu.
Heb je mijn M3 nog zien staan?
Gewicht zal ergens rond de 1100 liggen, heb het uitlijnrapport nog niet bekeken. (was erg laat)
Heb nu nog het standaard 3,07 dif maar heb een 3,46 liggen.
heb jouw m3 zien staan. Indrukwekkend in het echt! Ook veel ruimte achter om hem nog flink te laten zakken indien je er een circuitauto van wilt maken. Soort smallbody gtr
Ik ben een tijdje in onderhandeling geweest. 2,1k voor de hardware (beugel, looprol, multiriem, RVSintercooler, vloeistof en rotrex C30-94). Moet je het wel zelf doen en Samco slangen en buizensysteem zelf aanleggen. Een complete bold-om intercoolerkit kost 1k.
Je kan dus besparen als je zelf het zooitje bij elkaar raapt. Mocht je hiervoor gaan zou ik niet direct voor een 3.46 diff gaan ivm boost / vermogen. Je zit met een M52B23 op +/- 280pk @ 360Nm (met M50 inlaat)
Bij een centrifugaalcompressor bijvoorbeeld heb je heel veel baat bij een korter diff, maar bij sommige schroefcompressorsystemen weer niet.
- Bert ///M3
Is die achterdemper echt niet up side down te monteren dan?Eric-328 schreef:Voor de Ring krijg je een standaard setting van Intrax;
Bij mij op de E36 zitten ze upside down en op mijn E30 zaten ze ook upside down.
Hooguit dat het verenpakket te hoog is, en dat het tegen je velgen loopt.
Je kan overigens als dat het probleem is, ook gewoon een setje veren bestellen die achter op de normale plaats gaan. Moet je alleen een beetje rekenen, als jij nu een 60 N/mm coilover veer hebt dan moet je eigenlijk iets van een 150 N/mm veer op de standaard plaats hebben. Dan kunnen de stelringen etc gewoon van je demper af en is het hele pakket dunner. Dat maakt voor de werking van je veren en dempers niet uit, alleen even kijken wat de lengte moet zijn.
- 328Ti
Rotrex is volgens mij centrifugaal.Bert ///M3 schreef:
Over dat laatste, beetje afhankelijk van je type compressor.
Bij een centrifugaalcompressor bijvoorbeeld heb je heel veel baat bij een korter diff, maar bij sommige schroefcompressorsystemen weer niet.
- Eric-328
Hij loopt in de huidige setup achter net niet aan. Zal het navragen waarom dit is. Tom heeft achter ook geen upside down op de 135i en ik meen Jan ook niet.
- Bert ///M3
Zitten bij jou de stelringen boven de velg dan?
Als de stelringen er al naast zitten dan maakt het niet uit, als het verenpakket binnen de velg valt dan heb je zelfs meer ruimte met een up side down setup, omdat het verenpakket in je wiel zit als het ware. Maar dan ligt het nogal aan je uitgaande slag en camber curve of het in de weg gaat zitten ja of nee. Ik rij wel met 9J ET35 wielen achter maar het gaat net bij mij.
Op hun zite zie ik overigens dat de laatste versies van die dempers blijkbaar op E30-E36 ook geen up side down hebben. Vraag me af waarom dat is, een monotube demper kan je namelijk in beide richtingen monteren. Alleen heb je wellicht een ander spacerstuk nodig op de zuigerstang (volgens mij zit daar bij mij een iets ander montagepunt op)
Als je bij de ring staat, je auto afstelling klopt niet, en je kan het niet veranderen omdat je geen krik hebt dan is dat wel rete irritant.
Je moet die standaard afstellingen van Intrax een beetje met een korrel zout nemen. Volgens mij staat er bij mij voor regen +10 en +10 op het briefje maar op die setting zeil je zo van de baan af. Ik moet dan achter in elk geval altijd zachter staan als voor.
Verder moet je ook even in de gaten houden dat 1 klik de rebound met 60% versteld en 40% compressie. Dus qua handling is je primaire verstelmechanisme dus eigenlijk rebound.
Plus je hebt een demper met voor 30 clicks (bij mij in elk geval, sommigen hebben ook 40 geloof ik) en achter 50 clicks.
Ergo als je normaal op 30/30 rijd dan is 20/20 en 10/10 dus qua handling niet hetzelfde. Ik had het de laatste keer op Zandvoort met hardere veren geprobeerd en minder demping. Begon op 25/25 in plaats van 30/30 maar dat leek nergens op, 25/22 was wel weer in balans.
Als de stelringen er al naast zitten dan maakt het niet uit, als het verenpakket binnen de velg valt dan heb je zelfs meer ruimte met een up side down setup, omdat het verenpakket in je wiel zit als het ware. Maar dan ligt het nogal aan je uitgaande slag en camber curve of het in de weg gaat zitten ja of nee. Ik rij wel met 9J ET35 wielen achter maar het gaat net bij mij.
Op hun zite zie ik overigens dat de laatste versies van die dempers blijkbaar op E30-E36 ook geen up side down hebben. Vraag me af waarom dat is, een monotube demper kan je namelijk in beide richtingen monteren. Alleen heb je wellicht een ander spacerstuk nodig op de zuigerstang (volgens mij zit daar bij mij een iets ander montagepunt op)
Als je bij de ring staat, je auto afstelling klopt niet, en je kan het niet veranderen omdat je geen krik hebt dan is dat wel rete irritant.
Je moet die standaard afstellingen van Intrax een beetje met een korrel zout nemen. Volgens mij staat er bij mij voor regen +10 en +10 op het briefje maar op die setting zeil je zo van de baan af. Ik moet dan achter in elk geval altijd zachter staan als voor.
Verder moet je ook even in de gaten houden dat 1 klik de rebound met 60% versteld en 40% compressie. Dus qua handling is je primaire verstelmechanisme dus eigenlijk rebound.
Plus je hebt een demper met voor 30 clicks (bij mij in elk geval, sommigen hebben ook 40 geloof ik) en achter 50 clicks.
Ergo als je normaal op 30/30 rijd dan is 20/20 en 10/10 dus qua handling niet hetzelfde. Ik had het de laatste keer op Zandvoort met hardere veren geprobeerd en minder demping. Begon op 25/25 in plaats van 30/30 maar dat leek nergens op, 25/22 was wel weer in balans.
- Eric-328
De stelringen zitten achter helemaal bovenin de dempertoren. Zonder krik kom je hier onmogelijk bij. Is inderdaad erg irritant! De monotube is inderdaad met wat ombouwwerk om te draaien. Stelt op zich niet veel voor. In een compact heb je achter voor mijn gevoel minder ruimte dan bij een coupe of sedan. De spatbordranden zijn behoorlijk naar buiten geslagen om ruimte te maken aan de wielen. Daarbij staat hij nog lang niet op het laagst. Is bij een compact ook niet wenselijk, ga je te laag dan heb creeer je onbalans bij uitveren.
Heb de waarden van Intrax als uitgangspunten. Is toch altijd aanpassen aan eigen voorkeuren. Ik heb voor 40 kliks, achter 50. +10 kliks is toch nog vrij zacht? Neem aan dat jij ook meet dat helemaal open (zachtste stand) 0 is? Op de Ring adviseert Intrax bij droog achter harder dan voor. Heb het nagekeken, dit adviseren zij ook voor de M3 coupe. heb Claudette zojuist gemaild om dit te bevestigen. Mede omdat zij voor de ring vaak uitgaan van normale straatbanden en ik alleen met r888 rij op de Ring.
Op zich wel bijzonder dat 3 kliks bij jou zo'n groot verschil maakt. (25-22). Had jij met 25 kliks veel meer overstuur?
BTW, heb de remlichtsensor vervangen. Ongelooflijk wat een pain in the ass voor zo'n onbenullig ding. Bijna niet te doen met een rolkooi. Heb bijna een half uur zitten klooien voordat de oude schakelaar eruit was (uiteindelijk hele schakelaar gesloopt om de nieuwe te kunnen plaatsen)
Heb de waarden van Intrax als uitgangspunten. Is toch altijd aanpassen aan eigen voorkeuren. Ik heb voor 40 kliks, achter 50. +10 kliks is toch nog vrij zacht? Neem aan dat jij ook meet dat helemaal open (zachtste stand) 0 is? Op de Ring adviseert Intrax bij droog achter harder dan voor. Heb het nagekeken, dit adviseren zij ook voor de M3 coupe. heb Claudette zojuist gemaild om dit te bevestigen. Mede omdat zij voor de ring vaak uitgaan van normale straatbanden en ik alleen met r888 rij op de Ring.
Op zich wel bijzonder dat 3 kliks bij jou zo'n groot verschil maakt. (25-22). Had jij met 25 kliks veel meer overstuur?
BTW, heb de remlichtsensor vervangen. Ongelooflijk wat een pain in the ass voor zo'n onbenullig ding. Bijna niet te doen met een rolkooi. Heb bijna een half uur zitten klooien voordat de oude schakelaar eruit was (uiteindelijk hele schakelaar gesloopt om de nieuwe te kunnen plaatsen)
- RonV
Is bekend op welke snelheid dit gebeurt?witje schreef:Met een compact wil je waarschijnlijk een zachtere demping aan de achterkant. Het kontje wil nog wel eens flink heen en weer schuiven, beter dat het niet gaat stuiteren.
En is ook bekend wat de gewichtsverdeling is?
De E30 kregen we pas goed liggend met het volgende:
Mechanische grip:
- Harde veren voor en achter (Ambitieus volgens Bas)
- Stabi achter los
Aero downforce:
- echt grote twee-elements vleugel achter die goed werkt (dwz dat ie ongeveer op dezelfde hoogte staat als de bovenkant van de achterruit) -
Testjes voor ons waren op Spa - de auto kan nu volgas door Blanchimont I en II (oplopend naar 215) - dit is de aero. Entry snelheid voor Pouhon is rond de 140 (mechanisch en aero); testjes voor mechanische grip waren voor ons de snelheid in Combes.
FYI We hebben hierbij nog niet met de demping gerommeld - die staat gemiddeld. Ik denk echt dat je die pas goed kan instellen als je de factor "band" goed houdt - dus alleen testen en instellen met nieuwe banden oid. BTW Op de auto zit AST enkelvoudig verstelbaar, achter excentrisch zodat de hardere veren passen. Bandenmaat is 240/620-17.
- Eric-328
Is idd centrifugaal328Ti schreef:Rotrex is volgens mij centrifugaal.Bert ///M3 schreef:
Over dat laatste, beetje afhankelijk van je type compressor.
- Bert ///M3
Bij mij merk je een paar klikken wel inderdaad aan het gedrag van de auto.
Alleen moet je wel in de gaten houden dat het in essentie alleen low speed verstelling is, naar mijn idee doen ze in het high speed gebied niet zoveel. Althans er zit niet veel verschil in. Maar ik rij er ook niet mee over straat. Maar wat ik op de paddock oa op Zolder dan merk is dat de auto wel meer bouncy is. Dus je merkt wel dat er wat rebound af is als je ze van 30 naar 10 klikken zet.
Ik vind dat op zich geen rare waarden maar enkel voor wat slap en achter wat hard, Maar volgens mij reden jullie ook met dikke stabi's en hebben jullie de achterstabi er af dus dat compenseert wel weer iets.
Eigenlijk moet je weten wat de wheelrate van een stabi in roll is, dan kan je er wat meer over zeggen. Voor een E30 weet ik ze zo niet
Als je weet hoeveel de stabi in roll doet (wheelrate) dan kan je het totaal uitrekenen.
Maar 110 om 90 is in zoverre een fors verschil dat je front roll percentage met alleen veren rond 50% (voor overbrenging is rond de 0,88 en achter met coil over zo rond de 1) zit, dus gelijk voor en achter. Normaal bij RWD wagens zeker met wat meer vermogen is een getal van ca 63-68% zou ik zeggen. Beetje afhankelijk van je voorkeur en de auto. Met bredere achterbanden kan je weer wat terug naar 50% bijvoorbeeld maar heb je wat meer gewicht voorin liggen ga je normaal gesproken wat meer naar voren of je moet het oplossen met aero.
Ik had op mijn E30 destijds 130 voorveren volgens mij en 60 achterveren.
Verder kan je gerust wat aan de dempers draaien
Je kan ze namelijk ook gewoon gebruiken om een klein handlingsprobleem te corrigeren. Die AST Sportline werken in essentie hetzelfde als die 1K2 dempers van Intrax alleen hebben ze wat minder clicks. Maar als je op turn in bijvoorbeeld wat onderstuur hebt dan kan je voor zachter draaien of achter harder en vice versa.
Maar ben het er verder wel mee eens dat je eigenlijk alleen aan dempers en veren sleutelen moet als je inderdaad op nieuwe banden staat. Als je een tweede dag met een set banden doet dan merk je dat de balans in de auto ineens anders is. Alleen merk je sommige dingen wel, mijn mijn E36 M3 is bijvoorbeeld 150 om 70 op Zandvoort te slap vanwege de beweging in de koets met name richting scheivlak terwijl het op Spa en Zolder op zich wel werkt.
Ik ben op zich ook wel voor de theorie te vinden dat een auto met meer vermogen wel wat zwaardere veren hebben kan in veel gevallen. Simpel voorbeeld, als je in een 325i richting het scheivlak omhoog gaat dan doen die paar kuilen niet zo veel. Met een 300 PK auto kom je simpelweg met veel meer snelheid aan en is de extra beweging in de koets weer niet gewenst. Dus dan blijft het toch een tradeoff.
Alleen moet je wel in de gaten houden dat het in essentie alleen low speed verstelling is, naar mijn idee doen ze in het high speed gebied niet zoveel. Althans er zit niet veel verschil in. Maar ik rij er ook niet mee over straat. Maar wat ik op de paddock oa op Zolder dan merk is dat de auto wel meer bouncy is. Dus je merkt wel dat er wat rebound af is als je ze van 30 naar 10 klikken zet.
Volgens mij heb ik eens op jullie site gelezen dat jullie van 90 voorveren en 70 achterveren naar 110 voor en 90 achter of zoiets.RonV schreef:Is bekend op welke snelheid dit gebeurt?witje schreef:Met een compact wil je waarschijnlijk een zachtere demping aan de achterkant. Het kontje wil nog wel eens flink heen en weer schuiven, beter dat het niet gaat stuiteren.
Mechanische grip:
- Stabi achter los
Aero downforce:
- echt grote twee-elements vleugel achter die goed werkt (dwz dat ie ongeveer op dezelfde hoogte staat als de bovenkant van de achterruit) -
Testjes voor ons waren op Spa - de auto kan nu volgas door Blanchimont I en II (oplopend naar 215) - dit is de aero. Entry snelheid voor Pouhon is rond de 140 (mechanisch en aero); testjes voor mechanische grip waren voor ons de snelheid in Combes.
FYI We hebben hierbij nog niet met de demping gerommeld - die staat gemiddeld. Ik denk echt dat je die pas goed kan instellen als je de factor "band" goed houdt - dus alleen testen en instellen met nieuwe banden oid. BTW Op de auto zit AST enkelvoudig verstelbaar, achter excentrisch zodat de hardere veren passen. Bandenmaat is 240/620-17.
Ik vind dat op zich geen rare waarden maar enkel voor wat slap en achter wat hard, Maar volgens mij reden jullie ook met dikke stabi's en hebben jullie de achterstabi er af dus dat compenseert wel weer iets.
Eigenlijk moet je weten wat de wheelrate van een stabi in roll is, dan kan je er wat meer over zeggen. Voor een E30 weet ik ze zo niet

Als je weet hoeveel de stabi in roll doet (wheelrate) dan kan je het totaal uitrekenen.
Maar 110 om 90 is in zoverre een fors verschil dat je front roll percentage met alleen veren rond 50% (voor overbrenging is rond de 0,88 en achter met coil over zo rond de 1) zit, dus gelijk voor en achter. Normaal bij RWD wagens zeker met wat meer vermogen is een getal van ca 63-68% zou ik zeggen. Beetje afhankelijk van je voorkeur en de auto. Met bredere achterbanden kan je weer wat terug naar 50% bijvoorbeeld maar heb je wat meer gewicht voorin liggen ga je normaal gesproken wat meer naar voren of je moet het oplossen met aero.
Verder kan je gerust wat aan de dempers draaien

Maar ben het er verder wel mee eens dat je eigenlijk alleen aan dempers en veren sleutelen moet als je inderdaad op nieuwe banden staat. Als je een tweede dag met een set banden doet dan merk je dat de balans in de auto ineens anders is. Alleen merk je sommige dingen wel, mijn mijn E36 M3 is bijvoorbeeld 150 om 70 op Zandvoort te slap vanwege de beweging in de koets met name richting scheivlak terwijl het op Spa en Zolder op zich wel werkt.
Ik ben op zich ook wel voor de theorie te vinden dat een auto met meer vermogen wel wat zwaardere veren hebben kan in veel gevallen. Simpel voorbeeld, als je in een 325i richting het scheivlak omhoog gaat dan doen die paar kuilen niet zo veel. Met een 300 PK auto kom je simpelweg met veel meer snelheid aan en is de extra beweging in de koets weer niet gewenst. Dus dan blijft het toch een tradeoff.
- RonV
Bert, comments na >>
Bert ///M3 schreef:Bij mij merk je een paar klikken wel inderdaad aan het gedrag van de auto.
>>Mja, ik merkte dat - zeg maar - boven de 100, de aero een grotere invloed krijgt op het gedrag van de auto, dan de mechanische grip. Eerlijk gezegd hebben we de schokbrekers op de instelling gelaten om de andere "grotere" configuratie-wisselingen te testen (bijv. de verandering van vering-sterkte, stabiel, bandenbreedte van 205 naar 240). Met een E30 moesten we dan best wat doen - spatborden iets verbreden om de 240 eronder te krijgen, excentrische ophanging van de AST achter om de sterkere veren eronder te krijgen - de smalle houden volgens Bas bij 90 Nm op.
/>>
Volgens mij heb ik eens op jullie site gelezen dat jullie van 90 voorveren en 70 achterveren naar 110 voor en 90 achter of zoiets.RonV schreef:Is bekend op welke snelheid dit gebeurt?witje schreef:Met een compact wil je waarschijnlijk een zachtere demping aan de achterkant. Het kontje wil nog wel eens flink heen en weer schuiven, beter dat het niet gaat stuiteren.
Mechanische grip:
- Stabi achter los
Aero downforce:
>>klopt ja, we hebben het Cup setje van H&R geloof ik - de statie voor is 22 voor en 19 achter.
Eigenlijk moet je weten wat de wheelrate van een stabi in roll is, dan kan je er wat meer over zeggen. Voor een E30 weet ik ze zo niet![]()
>>zal eens kijken of ik die kan vinden.
>>Het grote verschil kwam eigenlijk mechanisch met de 240 banden van goede kwaliteit - toen was ie met alle stabies vast, ietwat onderstuurd (ws toch door de gewichtsverdeling van 53%V-47%A), en dat konden we wegwerken door de stabi achter te lossen. Door de wing achter, kreeg ie voldoende druk op hogere snelheid, en is ie nu goed in balans (misschien twee kleine canards voor om iet meer druk op de vooras te krijgen, of zoals ik graag wil, de bumper is overal dichtmaken waar we geen luchtstroom nodig hebben)
/>>
>>Wow das heftig zwaar voor!
Verder kan je gerust wat aan de dempers draaienJe kan ze namelijk ook gewoon gebruiken om een klein handlingsprobleem te corrigeren. Die AST Sportline werken in essentie hetzelfde als die 1K2 dempers van Intrax alleen hebben ze wat minder clicks. Maar als je op turn in bijvoorbeeld wat onderstuur hebt dan kan je voor zachter draaien of achter harder en vice versa.
>>is het dan zo dat je je mechanisch extra grip krijgt door de wat slappere achterveren, maar dan druk mist op hogere snelheid? Richting Scheivlak kan je auto geholpen worden door een effectieve wing. Misschien de moeite waard om je vleugel eens op hogere fasteners te zetten, en liefst ook wat naar achter - Ik heb echt mijn best gedaan om de wing bij ons op te laten lijnen met einde achterbumper.
/>>
>>Weet je wat voor entry en exit snelheden je auto haalt in Pouhon Spa? Da's echt waar je aero grip werkt (snelheid boven 130 met slicks). Of anders: misschien ligt je auto dan daar nog beter. Of Blanchimont twee - nagenoeg vol gas (vol als je de kerbs ervoor op bijna illegale manier gebruikt)
/>>
>>heb je helemaal gelijk in - met meer snelheid wordt eigenlijk alles wat meer kritisch - wat dacht je van de remmen...
/>>
>>BTW na veel rekenwerk eindelijk de juiste voorklauwen voorop gezet. Goede beluchting met slangen uit happers (werkt echt goed). Een dag op Spa, en linker voorschijf wordt wat blauw - klauwen voor uit elkaar en zagen we dat de zuigertjes schuren in hun passing en ook al beginnen te corroderen - we zagen het eigenlijk al aan de wat schuin afgesleten blokken. Nu weer gepolijst, en komen ze prima terug. De vraag is hoe lang....(dit is Wilwood Superlite, misschien worden die niet met de precieze passingen gemaakt...) - je blijft echt sleutelen en onderhouden...![]()
/>>
- Eric-328
Afgelopen zondag de eerste (test) kilometers gemaakt op de Ring. Ben behoorlijk onder de indruk wat de auto kan. Onderstel is echt heerlijk. Wel nog wat zoeken naar de juiste demping maar komt goed. met 3,46 sper was het wel anders rijden, meeste in de 4. Langzaam het tempo opgevoerd, maar nog een zeer ruime marge gehouden omdat ik linksachter wat speling voelde. Auto kan makkelijk 100pk extra aan, zowel onderstel als remmen (weet niet of de bestuurder daar al aan toe is
) Na afgelopen zondag weet ik zeker dat hij voorlopig gaat blijven. Moet wel wat aan het vermogen gedaan worden. Ben met een partij in onderhandeling om op dit gebied serieuze stappen te zetten.
Enkele pics;

Enkele pics;
- 328Ti
Lekkere smijtwagentjes blijven het!
Ik ben benieuwd wanneer de föhn erop zit!

Ik ben benieuwd wanneer de föhn erop zit!

- 328Ti
Eric-328 schreef: Onderstel is echt heerlijk. Wel nog wat zoeken naar de juiste demping maar komt goed. met 3,46 sper was het wel anders rijden, meeste in de 4. Langzaam het tempo opgevoerd, maar nog een zeer ruime marge gehouden omdat ik linksachter wat speling voelde.
+/- 225 euro voorzijde en achterzijde. Ook PU diffophanging en excentrische draagarmrubbers kan je daar bestellen.

http://www.strongflex.eu/pl/bmw-e36-com ... sport.html
- Eric-328
Rubbers zijn allemaal vervangen. Denk dat er speling op een montagepunt van de demper zit. Van het weekend even kijken..
- 328Ti
Eric-328 schreef:Rubbers zijn allemaal vervangen. Denk dat er speling op een montagepunt van de demper zit. Van het weekend even kijken..
Ah, OE of a la powerflex?
- Eric-328
Powerflex