VW Golf R20T

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Re: VW Golf R20T

Bericht door RVV » 16 okt 2009, 15:10

Hans GP schreef:
Rico schreef:Met alle respect, maar een Golf is niet premium, nu niet straks niet, nooit niet, dat wil VW ook helemaal niet. Een Golf moet iedereen aanspreken en Een premium imago, hoe gek het ook klinkt kan ook afstotend zijn voor een bepaalde kopersdoelgroep.
Wat een onzin! Een Golf zit beter in elkaar geschroefd dan een BMW 1-serie, mooier afgewerkt, kleinere naden etc..
En ze lopen mijlen voorruit op BMW met hun motoren en automaten, (kleine motoren) BMW is met een inhaalslag bezig maar is er nog niet, VW en Audi hebben meer groene labels dan BMW maar die patsen er niet zo mee.. typisch BMW :wink:

Wanneer is iets premium?! (Golf is premium genoeg voor mij)

Hans, de discussie is niet of een Golf mooier of beter in mekaar geschroefd zit dan een BMW 1 serie. Of dat werkelijk zo is laat ik even in het midden. Maar laten we aannemen dat een Golf beter in mekaar is geschroefd dan een 1 serie. Een premium merk is VW daardoor niet. VW heeft geprobeerd om zich als premium merk te vestigen met de Pheaton maar dat is niet gelukt. Dat lag niet aan de Pheaton, maar aan de merkpositionering van VW, binnen het vermeende premium segment.

Non Premium wil niet zeggen dat het geen goed/volwaardig produkt is.. netzo min dat premium wil zeggen dat het kwalitatief boven non premium staat.

Premium staat voor een bepaalde exclusiviteit gebaseerd op imago en positionering en eventueel sportiviteit van een merk.

Om nou de Golf als voorbeeld te nemen, we weten allemaal dat dit geen exclusief product is. Neem alleen al de afgeleide varianten binnen het VAG segment, Skoda, Seat en zelfs het premium merk van VAG Audi hebben exact vergelijkbare modellen met vergelijkbare (motor) techniek, Dat die turbo torretjes goed zijn is niet relevant, zolang hetzelfde motortje in 15 VAG modellen worden aangeboden is er niks exclusiefs aan. Of neem het aandrijfconcept. Een 1 serie heeft als enige model binnen zijn klasse RWD. Of dat wel of niet beter is dan FWD is niet relevant, het is exclusief. Elke BMW heeft op de een of andere manier een sportief imago over zich heen.. oke wij vinden dat niet van toepassing op een 116i, maar de buitenwacht ziet dat toch echt anders. Dat maakt de versterking van het premium aspect.

Premium wordt namelijk bepaald door imago en vooral hoe men tegen dat imago aankijkt.

De grote kracht van VW is juist dat het een imagoloos merk is. Er zijn namelijk nog altijd meer mensen die niet in een premium auto willen rijden dan wel in een premium auto willen rijden. Daarom worden er ook meer VW’s verkocht dan bv BMW’s. De keuze van een VW ongeacht welk type is niet ingegeven door het willen onderscheiden. Dat VW met bv een Golf R20 dat wel wil doen, zeg maar onderscheiden is niet bepalend voor het merkimago van VW.
Het is slechts een kleine niche voor VW.

Begrijp me niet verkeerd (ook al zal dat wel weer zo worden opgevat) dat VW geen premium is, is helemaal geen manco. Juist een sterk punt omdat je met een VW overal en bij iedereen kan voorrijden. Een VW roept geen afgunst op of ergernis op. Een VW is een auto waar iedereen in kan rijden, van huisvrouw tot bankdirecteur en niemand die zich daar druk om maakt. En dat maakt VW tot een van de krachtigste merken ter wereld. Maar wel non premium. En heb daar nou vrede mee als toekomstige VW rijder, en lach stiekem in je vuistje als je in je R20 rond rij en je ziet een omhooggevallen bralbak in een 118i lease edition voorbij tuffen die denkt dat die de man is omdat hij een BMW’tje van de zaak mag rijden.

Maar gelijktijdig zeg ik, maak jezelf niet wijs dat een VW golf een premium product is, dat komt nog belachelijker over dan die bralbak in zijn 118i lease edition.

Status is boven status kunnen staan ;-)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 okt 2009, 15:14

Uhm... BMW exclusief? :)

Maar goed, uitgaande van je verhaal: Audi is ook 'premium' als ik de geleerden mag geloven. Maar Audi is FWD en niet sportief. Hoe kan dat dan? :) Of is het puur vanwege dat mooie dashboard en die bizarre prijzen?

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2009, 15:41

Ja feitelijk wel, Audi heeft voor de premium imago keuze een andere weg ingeslagen, dan bv BMW. Omdat de premium doelgroep niet 1 doelgroep is maar meerdere doelgroepen omvat. Juist de mensen die om de zogenaamde sportiviteit geen BMW willen rijden kiezen voor de ingetogenheid van Audi. Ik moet wel zeggen dat de laatste jaren er steeds meer overlap is, je ziet momenteel ook meer Audi rijders als BMW rijder rondrijden dan BMW rijders die zichzelf zijn :twisted: :angel:

Of BMW exclusief is ? Een merk is exclusief als het als merk een zodanig onderscheidend vermogen heeft dat iedereen in 1 oogopslag weet dat hij met dat merk te maken heeft. Dat geld dus voor BMW.

Voor VW geld dit niet. Zou je alle modellen in een bepaalde klasse van VAG rebadgen (bv de Golf klasse), en deze op een rij zetten dan springt een Golf er niet uit omdat het een VW is, maar omdat het een Golf is.

Ik wil trouwens aantekenen dat de instap VW geen Golf is, maar een Fox. Terwijl bij BMW de 1 serie wel de instap reeks is. Modelvergelijking op basis van imago loopt daardoor enigszins scheef. Een 1 serie moet het namelijk ook niet hebben van het feit dat het zo'n bijzondere BMW is. Sterker nog de meeste BMW rijders halen hun neus op voor een 1 serie.. bij een beetje BMW rijder begint het BMW leven pas bij een 3 serie. Wat een Golf bij VW is is een 3 serie bij BMW.De 1 serie reeks is zeg maar de Fox/Polo reeks van BMW.

Merk en model positionering daar zijn hele denktanks mee bezig, daar kun je het niet mee eens zijn, prima, maar dat is een persoonlijk standpunt. Daar heeft een merk niet echt een boodschap aan, die wil weten hoe het merk door de markt word beoordeeld. En ja dan ga je ook enigszins voor gebakken lucht betalen. Maar doen we dat niet allemaal, en bijna ook elke dag wel een keer ? Ook een Golf R20 hoe gaaf en leuk ook bestaat voor 20% gebakken lucht tov van een GTI die weer voor 15% uit gebakken lucht bestaat tov een 1.4 TSfi. Kortom welke keuze je ook maakt je kiest altijd voor gebakken lucht. je bent niet ineens slimmer of verstandiger als je voor een Golf kiest, je betaald altijd teveel tov een voorliggende model.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 16 okt 2009, 15:49

Rico schreef:Hans, de discussie is niet of een Golf mooier of beter in mekaar geschroefd zit dan een BMW 1 serie. Of dat werkelijk zo is laat ik even in het midden. Maar laten we aannemen dat een Golf beter in mekaar is geschroefd dan een 1 serie. Een premium merk is VW daardoor niet. VW heeft geprobeerd om zich als premium merk te vestigen met de Pheaton maar dat is niet gelukt. Dat lag niet aan de Pheaton, maar aan de merkpositionering van VW, binnen het vermeende premium segment.

Non Premium wil niet zeggen dat het geen goed/volwaardig produkt is.. netzo min dat premium wil zeggen dat het kwalitatief boven non premium staat.

Premium staat voor een bepaalde exclusiviteit gebaseerd op imago en positionering en eventueel sportiviteit van een merk.

Om nou de Golf als voorbeeld te nemen, we weten allemaal dat dit geen exclusief product is. Neem alleen al de afgeleide varianten binnen het VAG segment, Skoda, Seat en zelfs het premium merk van VAG Audi hebben exact vergelijkbare modellen met vergelijkbare (motor) techniek, Dat die turbo torretjes goed zijn is niet relevant, zolang hetzelfde motortje in 15 VAG modellen worden aangeboden is er niks exclusiefs aan. Of neem het aandrijfconcept. Een 1 serie heeft als enige model binnen zijn klasse RWD. Of dat wel of niet beter is dan FWD is niet relevant, het is exclusief. Elke BMW heeft op de een of andere manier een sportief imago over zich heen.. oke wij vinden dat niet van toepassing op een 116i, maar de buitenwacht ziet dat toch echt anders. Dat maakt de versterking van het premium aspect.

Premium wordt namelijk bepaald door imago en vooral hoe men tegen dat imago aankijkt.

De grote kracht van VW is juist dat het een imagoloos merk is. Er zijn namelijk nog altijd meer mensen die niet in een premium auto willen rijden dan wel in een premium auto willen rijden. Daarom worden er ook meer VW’s verkocht dan bv BMW’s. De keuze van een VW ongeacht welk type is niet ingegeven door het willen onderscheiden. Dat VW met bv een Golf R20 dat wel wil doen, zeg maar onderscheiden is niet bepalend voor het merkimago van VW.
Het is slechts een kleine niche voor VW.

Begrijp me niet verkeerd (ook al zal dat wel weer zo worden opgevat) dat VW geen premium is, is helemaal geen manco. Juist een sterk punt omdat je met een VW overal en bij iedereen kan voorrijden. Een VW roept geen afgunst op of ergernis op. Een VW is een auto waar iedereen in kan rijden, van huisvrouw tot bankdirecteur en niemand die zich daar druk om maakt. En dat maakt VW tot een van de krachtigste merken ter wereld. Maar wel non premium. En heb daar nou vrede mee als toekomstige VW rijder, en lach stiekem in je vuistje als je in je R20 rond rij en je ziet een omhooggevallen bralbak in een 118i lease edition voorbij tuffen die denkt dat die de man is omdat hij een BMW’tje van de zaak mag rijden.

Maar gelijktijdig zeg ik, maak jezelf niet wijs dat een VW golf een premium product is, dat komt nog belachelijker over dan die bralbak in zijn 118i lease edition.

Status is boven status kunnen staan ;-)
Ha Rico .. pffff, mee eens zeker: je post is veel te lang.

Premium produkt of merk is lariekoek. Ik snap ook niet zo veel van je verhaal, waar dat heen moet gaan. Alles, maar dan ook alles marketing, feitelijk is een VW even goed (of slecht zo u wil) als een BMW, Audi, Fiat, Skoda, Mercedes, Peugeot, Nissan, Mitjoebisji, Subaru (en alle merken op deze aarde).. Gaat allemaal nergens over. Ben het Hans eens, als het hok maar goed rijdt. Beetje rekening houden met restwaarde is ook niet verkeerd. Als die restwaarde gevoed wordt door emotie is dat mooi meegenomen. Misschien dat een Rolls Roice Fantoom (of zo iets), die krokodillen-tietenleer verwerkt in het zelfdimmende opklap-makeup spiegeltje aan de bijrijderszijde, wel premium? Doutse Kroeze in een Fantoom, dat is pas premium, maar dan bedoel ik niet de auto ... :lol:

Zo, en nu wil ik een reeks van +1 zien, ik sta op ontvangen ... :banaan:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 okt 2009, 15:58

Macboy schreef:De nieuwe Golf is redelijk premium hoor !
+1
Golf/A3/Einser zijn de premium hot hatch modellen, waarbij de A3 van binnen het meest premium is. De Golf onderscheid zich echt wel DUIDELIJK tov de 307/Astra/Auris etc etc etc, dat maakt de auto premium imho. Het zijn die 3 modellen die de maatstaf zijn en de rest is de rest....
En of de term nou marketing is of niet, wij gebruiken 'm meestal voor iets aanduiden wat door feel/kwaliteit net iets boven de rest uitsteekt en waarvoor het merendeel bereid is iets meer te betalen.

Joy

Bericht door Joy » 16 okt 2009, 18:00

Kasteel schreef:
Macboy schreef:De nieuwe Golf is redelijk premium hoor !
+1
Golf/A3/Einser zijn de premium hot hatch modellen, waarbij de A3 van binnen het meest premium is. De Golf onderscheid zich echt wel DUIDELIJK tov de 307/Astra/Auris etc etc etc, dat maakt de auto premium imho. Het zijn die 3 modellen die de maatstaf zijn en de rest is de rest....
En of de term nou marketing is of niet, wij gebruiken 'm meestal voor iets aanduiden wat door feel/kwaliteit net iets boven de rest uitsteekt en waarvoor het merendeel bereid is iets meer te betalen.
Exact.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 okt 2009, 18:04

Nou ik vind een BMW (welk model dan ook) Audi of Mercedes niet premium, een Audi A4 zie je meer dan een Golf lijkt wel.. overal kom ik die krengen tegen, 5 serie en C-klasse ook etc..

Aston Martin, Porsche, Lotus Evora, etc.. dat is dan pas premium..
En ja ik wordt liever in een Golf R gezien dan een 3 serie lease edition, dus ja wanneer is iets premium voor je..

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 okt 2009, 19:42

Hans GP schreef:Nou ik vind een BMW (welk model dan ook) Audi of Mercedes niet premium, een Audi A4 zie je meer dan een Golf lijkt wel.. overal kom ik die krengen tegen, 5 serie en C-klasse ook etc..

En ja ik wordt liever in een Golf R gezien dan een 3 serie lease edition, dus ja wanneer is iets premium voor je..
Daar wisselen van gedachtegang, een model is premium, niet een model. Zoals jij het stelt is een relatief std Gofl niet premium en een R20T wel, is een 3 serie niet premium, maar als deze dik is wel :S.

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2009, 20:06

Hans GP schreef:Nou ik vind een BMW (welk model dan ook) Audi of Mercedes niet premium, een Audi A4 zie je meer dan een Golf lijkt wel.. overal kom ik die krengen tegen, 5 serie en C-klasse ook etc..

Hans ik heb ook liever een R20 dan een 3 serie lease edition. Persoonlijk roest het me ook aan me reet of BMW wel of niet premium is, of dat VW wel of niet premium is. Maar dat zijn onze gedachte gangen, volgens de publieke opinie zijn BMW, Mercedes en Audi gewoon premium en VW is een mainstream merk. Vraag 100 willekeurige mensen op straat dit en 95 zeggen dat BMW premium is en VW niet. Want die ene Golf R20 waarvan er 50 in NL verkocht gaan worden zetten mensen die alleen maar gewoon zijn met de normale Golf of passat eventueel Polo echt niet op een andere gedachte.

Die andere merken zijn exclusief danwel exotisch.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 okt 2009, 20:14

Moeilijk allemaal, (maar Rico verwoordt 't prima ben ik bang...ik heb 'premium' niet bedacht) :mrgreen:

Een 997 is exclusief en 'n
NISSAN GTR is zwaar nonpremium natuurlijk, terwijl ik 1000.000 keer liever de Golf R20T heb dan 'n domme 318i en dat ik 10.000.000 keer liever een GTR heb dan 'n 997.

Hans R

Bericht door Hans R » 16 okt 2009, 21:53

Ach premium of niet.. knallen zullen we met de Golf :df:
Kasteel schreef:

Daar wisselen van gedachtegang, een model is premium, niet een model. Zoals jij het stelt is een relatief std Gofl niet premium en een R20T wel, is een 3 serie niet premium, maar als deze dik is wel :S.
Ik zeg niet dat een standaard Golf minder is dan een Golf R, dat is net zoiets als een 316i met een M3 vergelijken, ik vind ze allebei niet premium.
Maar wie bepaald dat iets premium is of niet.. ik niet, het is maar net waar je de lat legt of doet de marketing dat voor ons?

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2009, 22:02

De "Golf" is bijna een merk opzich.

Hoe vaak ik de opmerking al heb gehoord: "bij de Golf dealer" kun je niet op 2 handen tellen.

wjn

Bericht door wjn » 16 okt 2009, 23:24

Hans GP schreef:Ach premium of niet.. knallen zullen we met de Golf :df:
Kasteel schreef:

Ik zeg niet dat een standaard Golf minder is dan een Golf R, dat is net zoiets als een 316i met een M3 vergelijken, ik vind ze allebei niet premium.
Maar wie bepaald dat iets premium is of niet.. ik niet, het is maar net waar je de lat legt of doet de marketing dat voor ons?
Precies, definieer eerst maar eens premium of exclusief. Ikzelf vind bijvoorbeeld een 997 (911 dus) niet exclusief meer. Een Carrera GT dan weer wel.

De golf blijft wel een klasse apart (het wordt niet voor niets de golf-klasse genoemd :mrgreen: ) en qua kwaliteit doen ze (de duitse merken) niet echt voor elkaar onder, enkele misstappen uitgesloten.**

** Veel onderdelen komen dan ook uit één en dezelfde fabriek ;)

Tom

Bericht door Tom » 17 okt 2009, 01:24

Ik vind premium meer een term van vroeger. Qua prijs heb je nu zoveel overlap dat een instap 318d minder duur kan zijn dan een volgeladen VW Polo. Zo'n schrale wieldop editie is niks premium aan.
Als je vroeger een middenklasser kocht, bijvoorbeeld een Golf 3 of Mazda 626 dan was dat gewoon een middenklasse auto. Een goede auto, maar wel basic. Perfecte afwerking of luxe opties vond je toen alleen nog maar in BMW en Mercedes. Als je de laatste gadgets of luxe wilde, dan moest je wel bij die (dure) duitse merken gaan shoppen. Tegenwoordig heeft een Skoda de afwerking van een Audi en kun je een Polo uitrusten met navigatiesysteem en volleren interieur. Maarja zijn wel allemaal dingetjes waar je dik voor moet betalen. Van mij mogen merken eens afstappen van dat hele optiegebeuren en idiote prijzen vragen voor volgehangen auto's met allerhande badges. Laat auto's weer komen met drie benzinemotoren en drie diesels, drie luxepakketten, wat keuze uit velgen en één sportief topmodel (met Cosworth/Cupra/GTI/enz. badge). Maarja daar heb ik al es een topic over geopent.

Hans R

Bericht door Hans R » 22 okt 2009, 11:15

leonard schreef:wat een gaaf ding hë!!!

In het wit vind ik hem tegenvallen. Dat blauw vind ik denk ik te opvallend. Ik zou voor een zwarte of een donkerblauwe gaan. Gisteren bij de dealer langs geweest. Ze gaan proberen een foto te regelen van de stoelen en ik word geinformeerd wanneer het mogelijk is een proefrit te maken.

Ondanks alle negatieve reactie's op het 400pk pakket blijf ik toch eigenwijs en blijft dat toch de uitvoering zoals ik hem zou willen. :mrgreen:
Proefrit is pas mogelijk in januari, eind november komt die binnen bij Pon en die gaan hem dit jaar niet meer op kenteken zetten.. (gister gebeld met Pon)
De mijne komt ook in november binnen :D (gaat natuurlijk ook in januari op kenteken) ik ga wel even kijken of ik ff een rondje kan op groene platen..

Sperdy

Bericht door Sperdy » 22 okt 2009, 11:19

Gelijk mee het circuit op Hans met die groene platen. Auto is dan toch nog niet van jou!!!

Hans R

Bericht door Hans R » 22 okt 2009, 11:27

Hehe.. de ultieme proefrit 8)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 22 okt 2009, 11:43

precies! Je moet toch weten wat 'ie kan?

Macboy

Bericht door Macboy » 22 okt 2009, 17:16

+1 voor de posts van Rico. Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds zo eigenwijs zijn om het daar niet mee eens te zijn. Dan loop je echt als een blinde rond op deze wereld :)
Edwin van der Velden schreef:Hoe vaak ik de opmerking al heb gehoord: "bij de Golf dealer" kun je niet op 2 handen tellen.
Geweldig :clap:

Hans R

Bericht door Hans R » 07 nov 2009, 08:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best gaaf in het wit 8)
Waarom is er nog nergens een test te vinden? :?

Rupie

Bericht door Rupie » 07 nov 2009, 08:12

Ik denk dat blauw een goede keuze is Hans. De hele auto is denk ik een aardige keuze. Ik had 'm niet gemaakt omdat het een Golf blijft, maar jij wisselt nogal eens van auto en dan is het een leuk tussendoortje. :thumbup:

Hans R

Bericht door Hans R » 07 nov 2009, 08:23

Ik zit toch sterk te twijfelen of ik hem zal veranderen in saai zilver.. lekker onopvallend.
Misschien ben ik het blauw te snel zat..

Rupie

Bericht door Rupie » 07 nov 2009, 08:31

Lastig, is zwart dan niet een betere keuze, de Golf VI's die ik tot nu toe gezien heb vind ik niet geslaagd in een lichte kleur.

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2009, 08:36

Nee joh, dat blauw is de kers op de slagroom!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 nov 2009, 10:50

Idd, mooi blauw houden. Dat was bij de R32 ook altijd een sterk punt, een R32 in het blauw. Is toch wel iets speciaals, een R32 of een R. Mag ook wel een speciale kleur bij. Contrasteert ook prachtig met die mooie R wielen.

Plaats reactie