Ron98, uitstervend benzinesoort?
-
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Denk dat een aantal mensen oorzaak en gevolg door elkaar halen.
In geval van een moderne lerende ecu heeft auto heeft niet meer vermogen door Ron98 te gebruiken, hij krijgt MINDER vermogen door lagere kwaliteit brandstof te gebruiken.
Reden: door de lagere kwaliteit wordt detonatie veroorzaakt, om dit tegen te gaan regelt de ecu bij, ergo: minder vermogen dan bij goede benzine mogelijk zou zijn.
Voor snelle/getunde motoren met minder geavanceerde ecu's gaat dit niet op, daar wordt de boel nl gewoon gevaarlijk voor de motor bij tanken van mindere benzine: er ontstaat dan meer detonatie, de ecu kan dit niet bijregelen, ergo: risico op motorschade.
Heb je een lerende/aktief regelende ecu, dan kost lagere kwaliteit benzine vermogen, heb je een niet regelende ecu: dan neemt het risico van detonatie/motorschade toe.
Ik tank dus alleen Ron98 aangezien bijna al mijn auto's getuned zijn.
In geval van een moderne lerende ecu heeft auto heeft niet meer vermogen door Ron98 te gebruiken, hij krijgt MINDER vermogen door lagere kwaliteit brandstof te gebruiken.
Reden: door de lagere kwaliteit wordt detonatie veroorzaakt, om dit tegen te gaan regelt de ecu bij, ergo: minder vermogen dan bij goede benzine mogelijk zou zijn.
Voor snelle/getunde motoren met minder geavanceerde ecu's gaat dit niet op, daar wordt de boel nl gewoon gevaarlijk voor de motor bij tanken van mindere benzine: er ontstaat dan meer detonatie, de ecu kan dit niet bijregelen, ergo: risico op motorschade.
Heb je een lerende/aktief regelende ecu, dan kost lagere kwaliteit benzine vermogen, heb je een niet regelende ecu: dan neemt het risico van detonatie/motorschade toe.
Ik tank dus alleen Ron98 aangezien bijna al mijn auto's getuned zijn.
Laatst gewijzigd door NSXRS op 14 jul 2010, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sjoerd MP BMW
Dat had ik hele tijd wel in mijn hoofd zitten. Daarom tankte ik mijn vorige MINI ook uitsluitend ron98 omdat dit door de tuner ten zeerste werd aangeraden vanwege mogelijk pingelgevaar. Echter eens een keer ron95 kon geen kwaad aangezien er een pingelsensor op zit en ECU bijstuurt. Als ik niet anders kon tanken dan ron95 nooit meer dan halfvol en niet in te hoge toeren janken.
Mijn vraag was meer op de vraag of de ECU van mijn Classic ook op ron98 is geschreven of alleen voor ron91 en ron95. Je kunt er namelijk wel ron100 ingooien, maar als de auto dit niet gebruikt heeft dat geen zin.
Mijn vraag was meer op de vraag of de ECU van mijn Classic ook op ron98 is geschreven of alleen voor ron91 en ron95. Je kunt er namelijk wel ron100 ingooien, maar als de auto dit niet gebruikt heeft dat geen zin.

- wjn
Uit de instructieboekjes kun je ook veel info halen 
En RON98 zal wel nooit uitsterven, of er moet geen natuurlijke olie meer zijn. Veel benzines zijn domweg bijproducten.
Het "gezeik" in NL rond 98 is gewoon marktwerking, de nederlander is zuinig en gooit er goedkoopste soort in die er van de fabrikant in mag. Of moet van de leasemaatschappij dat tanken.
Geldt uiteraard niet voor de gemiddelde DF'er

En RON98 zal wel nooit uitsterven, of er moet geen natuurlijke olie meer zijn. Veel benzines zijn domweg bijproducten.
Het "gezeik" in NL rond 98 is gewoon marktwerking, de nederlander is zuinig en gooit er goedkoopste soort in die er van de fabrikant in mag. Of moet van de leasemaatschappij dat tanken.
Geldt uiteraard niet voor de gemiddelde DF'er

- Sjoerd MP BMW
Onderaan de streep is het even duur... je haalt meer energie uit dezelfde druppel.
Of je eet drie bruine boterhammen of zeven witte boterhammen.
Of je eet drie bruine boterhammen of zeven witte boterhammen.

- GTRene
klopt, echter aan de pomp zien mensen het verschil en tanken dan dat goedkopere helaas...zit veelal tussen de oren, helaas zijn wij Ron98 rijders er de dupe van 

- wjn
Dat is mij iig nooit opgevallen, dat het verbruik met 98 idd lager/anders is dan met 95 oid. Ik bespaar meer door aanpassen rijstijl/rechtervoet, dan door het soort benzine wat ik tank.Sjoerd MP BMW schreef:Onderaan de streep is het even duur... je haalt meer energie uit dezelfde druppel.
De verklaring is simpel, je rijdt toch 90% van de tijd in het onderste gedeelte van de deellast, dan maakt het de motor helemaal niet uit of je er 95 of 98 in gooit. Alleen met optrekken zou er verschil kunnen zijn.
- Sperdy
Ik ga volgende week naar Duitsland, daar kun Arial/BP 102 tanken, klopt dat? Mijn auto is afgesteld op 98-100. Kan ik dat proberen, of is dat niet goed?
- Kasteel
Kan iig geen kwaad 

- Joop
Aral Ultimate 102 is alleen nog niet op grote schaal verkrijgbaar...
Maar het kan zeker geen kwaad.
Maar het kan zeker geen kwaad.
- GTRene
die aral 102 gaf men Hartge weer wat vleugels...toen ik daarna shell 100 tankte was het een stuk minder, wou dat wij die Aral 102 in Almelo hadden, dan tankte ik daaro
volgens mij zat er vroeger wel een Aral in Almelo...maar die is ook ni meer
ik heb nu trouwens 1 tank V-power gedaan...om z'n reinigende werking

volgens mij zat er vroeger wel een Aral in Almelo...maar die is ook ni meer

ik heb nu trouwens 1 tank V-power gedaan...om z'n reinigende werking

- GTRene
hm, lees nu net dat dat niet eens hoeft omdat er in BP Ultimate ook al reinigende zaken zitten

was ik weer vergeten...dus na deze tank V-power weer BP Ultimate zoals altijd want dat reinigt ook al, of het net zoveel reinigt als V-power belooft? who knows.BP Ultimate Ongelood 98
Het reinigend vermogen van de BP Ultimate benzine is aanmerkelijk vergroot. Door de vernieuwde samenstelling vindt er in de motor een 33% snellere reiniging plaats ten opzichte van de oude formule, als gevolg waarvan de verbeterde prestaties eerder merkbaar zijn.<.li>
Tot 40 kilometer extra uit een tank – voorheen was dit 18 kilometer extra ten opzichte van traditionele brandstoffen.
- Sperdy
Iemand ervaring met Agos? http://www.agos.nl
bio brandstof met bio-ethanol
- GTRene
je bedoelt Argos?FerdiACS1 schreef:Iemand ervaring met Agos? http://www.agos.nl
http://www.argos.nl/NL/Tankstations/Brandstoffen.aspx
- Sperdy
Ha Rene, ja ik bedoel Argos.
Maar bij mij bijna om de hoek zit ook: hE15 Biosuper. Dat is 15% bio-ethanol en 85% loodvrij. Deze loodvrij is Euro 98 (volgens da fabrikant). Door de toevoeging van de bio-ethanol, is je auto schoner maar ook vooral sneller (volgens de fabrikant ..
Enfin, wie weet hier wat meer over.
O ja, Schnitzer heeft een dikke rooie sticker op mijn tankdop geplakt: Ron 98 (of hoger)
Maar bij mij bijna om de hoek zit ook: hE15 Biosuper. Dat is 15% bio-ethanol en 85% loodvrij. Deze loodvrij is Euro 98 (volgens da fabrikant). Door de toevoeging van de bio-ethanol, is je auto schoner maar ook vooral sneller (volgens de fabrikant ..

O ja, Schnitzer heeft een dikke rooie sticker op mijn tankdop geplakt: Ron 98 (of hoger)
- Sperdy
Beste Ferdiacs1, ik zal je maar even antwoord geven 
Nee, dat mag je niet. 15% bio-ethanol mag niet in je BMW. Wel brandstoffen met 5% bio-ethanol. Ik hoop je hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven.
En onthou maar: 'Een scizofreen, is nooit alleen'.
Groet, Ferdiacs1

Nee, dat mag je niet. 15% bio-ethanol mag niet in je BMW. Wel brandstoffen met 5% bio-ethanol. Ik hoop je hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven.
En onthou maar: 'Een scizofreen, is nooit alleen'.
Groet, Ferdiacs1
- GTRene
scizo Ferdi?
5% zal geen probleem zijn, 15% voor sommige auto's misschien wel vanwege het aantasten van rubber ofzo? maar weet dat ook niet zekers...5% kan schijnbaar geen kwaad...
Ik zou ook niet weten tot hoever je kan gaan (veilig) met die bio mix voor standaard BMW onderdelen

5% zal geen probleem zijn, 15% voor sommige auto's misschien wel vanwege het aantasten van rubber ofzo? maar weet dat ook niet zekers...5% kan schijnbaar geen kwaad...
Ik zou ook niet weten tot hoever je kan gaan (veilig) met die bio mix voor standaard BMW onderdelen

- DDX
Maar zijn die 98 brandstoffen die eigenlijk 95 met ethanol zijn bijgemenkt niet stiekum ook gewoon e15 ?
- GTRene
denk nog niet, het zal pas zo heten als de verhouding wellicht hoger is?
al is het geloof ik wel zo dat ze dat percentage langzaam(met de jaren) omhoog wil schroeven dacht ik
al is het geloof ik wel zo dat ze dat percentage langzaam(met de jaren) omhoog wil schroeven dacht ik

-
Iemand enig idee van de verkrijgbaarheid van Euro97/98 in landen als Tsjechie, Slovenie, Kroatie, Italie, Frankrijk etc?
- wjn
(veel) beter dan in nederland en goedkoper.
Vooral Slovenië (en Oostenrijk dan ook vermelden, daar zijn ze ook nog vrij goedkoop)
Vooral Slovenië (en Oostenrijk dan ook vermelden, daar zijn ze ook nog vrij goedkoop)
-
Oke cool, denk dat er in oost-Europa sowieso wel veel Arals zijn.
Enig idee van Italie/Frankrijk?
Enig idee van Italie/Frankrijk?
- Rich
Italië kan je buiten de grote steden wel eens ff moeten zoeken zijn naar 98 weet ik uit ervaring. In de grotere steden geen probleem.
Trouwens net gelezen dat ze in Italië op de grote autostrada's de snelheidslimiet naar 150 hebben verhoogd, omdat iedereen dat toch al deed, haha!
Trouwens net gelezen dat ze in Italië op de grote autostrada's de snelheidslimiet naar 150 hebben verhoogd, omdat iedereen dat toch al deed, haha!
- GTRene
update
GVD zijn ze nou helemaal van de pot gerukt in Almelooooo
about > Ron98
Ging eerst men geliefde BP al dicht...en kwam er een ander tankstation voor in de plaats zonder Ron98...was ik heel blij dat slechts 200 meter verderop de Argos zat met Ron98.
Ik rijd nog maar heel weinig (afgelopen jaar iets van 2.000km
)
doch als je zeg om de 200km moet tanken zul je toch af en toe er langs 'moeten'
vandaag was het zover, dacht spuit eerst men kar ff af, doch veels te druk daaro
Denk ach, ga ik eerst tanken bij de Argos, ik kijk naar de pomp en denk WTF zie ik het nu niet of is er geen Ron98 meer...andere pompen idem.
Toen maar ff vragen binnen...ja klopt, is hier niet meer verkrijgbaar sinds een aantal weken
maar vermelde de goede man, we hebben wel een hele mooie 95 met goodies voor in de plaats
magoed, ik heb dus echt 98 nodig (vinden de doorsnee pomp mensen vaak moeilijk te begrijpen)
afijn hij had nog wel een tip, de Esso 1.5 km verderop heeft het waarschijnlijk wel...
nee dus
toen maar voor 20,-euro V-power er in en binnenkort eens een nwe opzoeken in Almelo, zal nu een paar km om moeten door dat soort groene gedoe alsof de Ron98 zo schadelijk is terwijl je er meer km mee kan en beter verbrand.
zo...dat moest ik ff kwijt
zo eens wat opgezocht...
dat wordt Tango = 2km
of verder de Gulf = 4.5km (en duurder)
Tango vond ik destijds (paar jaar terug) een stuk minder dan de 98 BP magoed, wellicht eens weer kijken, zegels hoef ik niet.

GVD zijn ze nou helemaal van de pot gerukt in Almelooooo

about > Ron98
Ging eerst men geliefde BP al dicht...en kwam er een ander tankstation voor in de plaats zonder Ron98...was ik heel blij dat slechts 200 meter verderop de Argos zat met Ron98.
Ik rijd nog maar heel weinig (afgelopen jaar iets van 2.000km

vandaag was het zover, dacht spuit eerst men kar ff af, doch veels te druk daaro

Denk ach, ga ik eerst tanken bij de Argos, ik kijk naar de pomp en denk WTF zie ik het nu niet of is er geen Ron98 meer...andere pompen idem.
Toen maar ff vragen binnen...ja klopt, is hier niet meer verkrijgbaar sinds een aantal weken

maar vermelde de goede man, we hebben wel een hele mooie 95 met goodies voor in de plaats

afijn hij had nog wel een tip, de Esso 1.5 km verderop heeft het waarschijnlijk wel...
nee dus

toen maar voor 20,-euro V-power er in en binnenkort eens een nwe opzoeken in Almelo, zal nu een paar km om moeten door dat soort groene gedoe alsof de Ron98 zo schadelijk is terwijl je er meer km mee kan en beter verbrand.

zo eens wat opgezocht...
dat wordt Tango = 2km
Tango vond ik destijds (paar jaar terug) een stuk minder dan de 98 BP magoed, wellicht eens weer kijken, zegels hoef ik niet.
-
OnlineHarryC
Bij ons in het dorp ook geen 98 meer te verkrijgen.....
Mijn nieuwe project auto wordt op E85 afgesteld en op euro 95.
E85 moet in Duitsland te koop zijn voor ongeveer 1 euro de liter, auto verbruikt wel 30% meer, en de auto heeft ruim 100pk meer vermogen met E85
Mijn nieuwe project auto wordt op E85 afgesteld en op euro 95.
E85 moet in Duitsland te koop zijn voor ongeveer 1 euro de liter, auto verbruikt wel 30% meer, en de auto heeft ruim 100pk meer vermogen met E85

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Ja je wordt er werkelijk niet goed van. M'n motorfiets wil ook 98. Ik ga dadelijk 200 liter vaten halen in Duitsland, als het zo verder gaat. Lekker in m'n eigen garage tanken.GTRene schreef:update![]()
GVD zijn ze nou helemaal van de pot gerukt in Almelooooo![]()
about > Ron98
Ik rijd nog maar heel weinig (afgelopen jaar iets van 2.000km)
vandaag was het zover, dacht spuit eerst men kar ff af, doch veels te druk daaro![]()
Toen maar ff vragen binnen...ja klopt, is hier niet meer verkrijgbaar sinds een aantal weken![]()
maar vermelde de goede man, we hebben wel een hele mooie 95 met goodies voor in de plaatsmagoed, ik heb dus echt 98 nodig (vinden de doorsnee pomp mensen vaak moeilijk te begrijpen)
nee dus![]()
zo eens wat opgezocht...
dat wordt Tango = 2km