M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Erik K. » 25 mei 2010, 20:30

Denk dat het diff daar het meeste aan bijdraagt, qua acceleratie.

Maarre gaat het blokkie dan richting 9000rpm met Schrick nokkenassen? ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door RVV » 25 mei 2010, 20:32

M-bitious schreef:Vandaag bij JD engineering op de bank geweest met de M5. En dan moet je ongeacht het resultaat uiteraard eerlijk de cijfers geven. Laat ik daar nu net niet vrolijk van worden. De M5 komt aan 513,7 pk en 509,9 Nm :oops:

Daarvoor kan eigenlijk maar een verklaring zijn: Een standaard M5 haalt zijn fabrieks 507 pk niet. Helaas heb ik nooit de auto gemeten toen hij origineel was. Misschien iets voor Rico? De schattingen van diverse tuners dat hij 570pk moet hebben, is wellicht doorgerekend vanaf 507pk, zodat er 63pk gevonden zou zijn. Dat lijkt me wel redelijk. Binnenkort naar Duitsland voor de gps top.

Wil wel nog opmerken dat volgens JDE een verbetering op de 100-200km/h met 1 seconde, ca. 50 pk vraagt. Bij mij zijn het 2 seconde inclusief het voordeel van het diff.

ps. Het waren 450pk aan de wielen.
Oei dat is jammer Frank.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 20:33

lol @Frank...trouwens zie je in die lijst ook een porsche met een vermogen van 520pk...die supersnel is en net onder de 7 sec zit...

die motor van jou car in een 1 serie zetten :mrgreen:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 20:34

Erik K. schreef:Denk dat het diff daar het meeste aan bijdraagt, qua acceleratie.

Maarre gaat het blokkie dan richting 9000rpm met Schrick nokkenassen? ;)
Wellicht gaan we naar 8.500, daar boven worden de zuiger snelheden echt te groot.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 20:35

Rico schreef:
M-bitious schreef:Vandaag bij JD engineering op de bank geweest met de M5. En dan moet je ongeacht het resultaat uiteraard eerlijk de cijfers geven. Laat ik daar nu net niet vrolijk van worden. De M5 komt aan 513,7 pk en 509,9 Nm :oops:

Daarvoor kan eigenlijk maar een verklaring zijn: Een standaard M5 haalt zijn fabrieks 507 pk niet. Helaas heb ik nooit de auto gemeten toen hij origineel was. Misschien iets voor Rico? De schattingen van diverse tuners dat hij 570pk moet hebben, is wellicht doorgerekend vanaf 507pk, zodat er 63pk gevonden zou zijn. Dat lijkt me wel redelijk. Binnenkort naar Duitsland voor de gps top.

Wil wel nog opmerken dat volgens JDE een verbetering op de 100-200km/h met 1 seconde, ca. 50 pk vraagt. Bij mij zijn het 2 seconde inclusief het voordeel van het diff.

ps. Het waren 450pk aan de wielen.
Oei dat is jammer Frank.

In eerste instantie was ik teleurgesteld, maar als je weet dat een standaard M5 400pk aan de wielen heeft, voel ik me een stuk beter.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 20:36

GTRene schreef:lol @Frank...trouwens zie je in die lijst ook een porsche met een vermogen van 520pk...die supersnel is en net onder de 7 sec zit...

die motor van jou car in een 1 serie zetten :mrgreen:
Ik denk dat de Porsche vooral profijt heeft van zijn veel hogere (turbo) koppel.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door RVV » 25 mei 2010, 20:39

Frank ik kom net dit tegen.

http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=153

Vermogen aan de wielen voor een standaard M5 472 pk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 20:46

Rico schreef:Frank ik kom net dit tegen.

http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=153

Vermogen aan de wielen voor een standaard M5 472 pk.
:hmmm: misschien was het 500pk knopje bij franks car niet ingedrukt :mrgreen:
wel apart...benieuwd wat jou car dan heeft Rico.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 21:32

Je komt al gauw op het terrein van welke rollenbank er is gebruikt, welke correctiefactoren men gebruikt om van wiel naar motor pk te gaan etc. Er blijken ten eerste grote verschillen te zijn in het type bank, en ook in het belang van de tuner om veel pk's te laten zien. Daar zijn erg veel onopvallende truukjes voor. De krachtigste M5 die ik ben tegen gekomen op het net (m5board) had 478 pk aan de wielen. Nummer 2 komt tot 460 pk. Ik ben inmiddels nummer 3 met mijn 450 pk.

Ik zou graag zien dat jouw M5 bij JDE op de bank gaat, dan weten we het zeker. Of we gaan een keer naast elkaar rijden en gassen. Kun jij misschien eens je 100-200 proberen?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Erik K. » 25 mei 2010, 21:37

Enig idee wat de M6 van RussRamz aan vermogen had?

Dat ding liep ook als een gek :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Erik K. » 25 mei 2010, 21:39

De bank van JDE is trouwens vrij goed hoor.
Nadat ik bij hen op de bank geweest was, ben ik bij een andere op de bank geweest.
De verschillen waren zeer klein. En bij beide leverde mijn auto iets meer vermogen en koppel dat de fabriek opgeeft. De koppelkromme karakteristiek was echter vrijwel gelijk aan wat de fabriek opgeeft, de waarden waren alleen iets gunstiger.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 22:22

Erik K. schreef:Enig idee wat de M6 van RussRamz aan vermogen had?

Dat ding liep ook als een gek :mrgreen:
Als ik de nokkenassen heb gedaan zou ik meer vermogen moeten hebben dan zijn Kellerners uitvoering. Ik heb geen pk gegevens alleen de specs. Alleen kwa top zal hij meer halen omdat hij het standaard diff heeft. Ik ga uiteindelijk bij 345 op de teller in de toerenbegrenzer.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 22:24

Erik K. schreef:De bank van JDE is trouwens vrij goed hoor.
Nadat ik bij hen op de bank geweest was, ben ik bij een andere op de bank geweest.
De verschillen waren zeer klein. En bij beide leverde mijn auto iets meer vermogen en koppel dat de fabriek opgeeft. De koppelkromme karakteristiek was echter vrijwel gelijk aan wat de fabriek opgeeft, de waarden waren alleen iets gunstiger.
Hun bank is top. Kan er heus wel eentje vinden die 50pk meer laat zien, maar dat boeit niet. Jouw M3 is gewoon een belachelijk goed exemplaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Erik K. » 25 mei 2010, 22:27

Ik ga uiteindelijk bij 345 op de teller in de toerenbegrenzer.
Dan al?! ;) :mrgreen:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 25 mei 2010, 23:36

Ik hoop natuurlijk dat het me nu al lukt, en anders MOET ik die nokkenassen hebben. Is toch kick als je kan zeggen dat je auto bij 345 in de begrenzer gaatt. Ben wel benieuwd wat dat aan echte km's is. Alles boven 320 km/h zou super zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 23:48

:mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 23:55

deze M5 heeft ook wat goodies extra, tegen de GT-R

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q3GVoXbU ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Knot » 26 mei 2010, 00:06

Klinkt zeker niet verkeerd hoor... prachtig geluid zit erin!

Idd handig geweest al je m standaard gemeten had... maargoed, die tijd is geweest :)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door wjn » 26 mei 2010, 16:02

M-bitious schreef:
wjn schreef:Als richtlijn: Ik weet niet wat je 100-200 tijd is, voor onder de 6 sec moet je toch richting de 700pk hebben of klein frontaal oppervlak (goede CwA, zoals Porsche's).
8,2 seconden. Ik zie een Porsche nog niet onder de 6 seconden kruipen? Dat zou extreem snel zijn. Ik denk trouwens niet dat luchtweerstand onder de 200 zo'n cruicale rol speelt.
Zat ik gisteren een antwoord te typen, knalde mn internet eruit. Boven de 100km/h gaat de luchtweerstand wel degelijk meespelen, hangt van de CwA af, is bij 100km/h meestal al meer dan de rolweerstand van de auto.

Inmiddels heeft Rene een mooi lijstje gevonden waar e.e.a. aan waardes in staat.

In een testbericht Autobild Sportscars staan tijden van de nieuwe GT3RS (450pk) 8,2 sec van 100 - 200, de nieuwe turbo (geen S, 500pk) 7,5 sec. Porsche heeft nu eenmaal een klein frontaal opppervlakte.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door M-bitious » 26 mei 2010, 16:12

Uiteraard speelt frontaal oppervlak mee, alleen verklaart dat dan weer niet waarom een M5 zo'n enorme topsnelheid heeft. Zeker bij de Porsche turbo is er een misdadig koppel en ik vermoed bij alle Porsches weinig aandrijfverlies, omdat de motor vlak bij de achteras zit (zeer dynamisch). Tenslotte zijn Porsches denk ik realistischer met hun pk opgaaf dan BMW. Zo bleek gisteren.
Stel dat de GT3RS werkelijk 450pk heeft, en een veel lager gewicht dan een 1835kg wegende M5, hoe kan mijn M5 dan ook maar 8,2 nodig hebben? Het is meer dan lucht.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 26 mei 2010, 16:30

hij doet er dan langer over om bv van 100 naar 300 te komen.

bv 400pk auto zeg jou M5 in 400pk stand, dan haalt ie de 300 vanaf 100 in zeg 50sec
in 500pk modus zal die dat halen in bv 35sec

dus ja pk's maakt uit en het gewicht 1x rijdend niet zo heel veel meer immers de onzichtbare muur gaat dan harder op spelen.

goed, dan de bv Porsche met 400pk die doet dat zelfde spelletje in zeg 43 sec bijna puur vanwege beter luchtstroom/weerstand.
de 500pk Porsche doet het al in bv 22sec...

neem je de Nissan GTR de beul van 100 naar 300 met z'n 480 (vaak over de 500pk) dan 50sec, puur door z'n weerstand/lucht. immers koppel zat en pk's ook.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door Downforce Hans » 26 mei 2010, 16:46

Die m5 heeft natuurlijk ook 7 versnellingen (toch?)
Altijd de goede overbrenging dus ik denk dat daar wel een enorm voordeel in zit.
De zevende is toch ook niet echt een overdrive denk ik.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door MartijnGizmo » 26 mei 2010, 16:46

Ik meende dat bij een AMS-test van 0-300km/h een SL55 sneller was dan een Murcielago, ondanks AWD, lager gewicht en meer pk's voor die laatste...

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door wjn » 26 mei 2010, 16:47

M-bitious schreef:Stel dat de GT3RS werkelijk 450pk heeft, en een veel lager gewicht dan een 1835kg wegende M5, hoe kan mijn M5 dan ook maar 8,2 nodig hebben? Het is meer dan lucht.
ff terug, als je er vanuit gaat dat je M5 ca. 500pk heeft / ca. 10% meer dan die Porsche en het zijn beide N/A motoren, doet de Porsche het in maar 8,2 sec. Puur qua vermogen zou die langzamer moeten zijn, dus idd een combi van gewicht en luchtweerstand maakt dat die ondanks minder vermogen toch evensnel is. Aangezien de snelheid tot de 3e macht meespeelt bij luchtweerstand en maar enkelvoudig bij rolweerstand (lees: gewicht), zou je zeggen dat de luchtweerstand de belangrijkste factor is, waardoor de Porsche ondanks minder vermogen toch even snel is. (Waarbij er idd minder verlies zou zijn, aangezien een kardanas met bijbehorende weerstand ontbreekt, scheelt 1-2%)

Voor turbomotoren denk ik idd ook dat het heel anders is, die hebben, als het goed is, gewoon onderin meer vermogen t.o.v. een N/A en maken daar de grootste meters.

Dan komt nog heel de versnellingsbak verhoudingen geneuzel, soms zorgen fabrikanten ervoor dat hun auto's precies in het gunstigste gebied op 100 cq 200 uitkomen, zodat je niet hoeft te schakelen en ook niet te ver in toeren terecht komt (waar het vermogen alweer gaat afnemen). Dit zal ook meespelen dat de M5 zo hard gaat, die heeft qua toerengebied nog ruimte bovenin, waar een Porsche al tegen de toerenbegrenzer/vermogenslimiet aan zit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E60 UPDATE met Filmpje pagina 11

Bericht door GTRene » 26 mei 2010, 16:49

bij dikke audi's zie je ook vaak dat ze enorm wat laten liggen bij zeg van 100 naar 300km/u met het vermogen wat ze hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, Bing [Bot] en 19 gasten