Pagina 12 van 13
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:04
door Bert ///M3
Jawel, staat in diezelfde datasheet die je aanhaalt. Castrol SRF complies with DOT3 and DOT4 standards.
Edit:
Idd snel

Geplaatst: 18 aug 2008, 22:06
door Luco
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:08
door Mark
Bert ///M3 schreef:Jawel, staat in diezelfde datasheet die je aanhaalt. Castrol SRF complies with DOT3 and DOT4 standards.
Edit:
Idd snel

Dat las ik ook echter is het mij niet duidelijk. Ik waag er eens een e-mail aan naar Castrol.
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:32
door Maik
Tijd voor weer wat harde cijfers ipv dat gelöl over vloeistofjes voor inferieure remsysteempjes 8)
Mijn snelste ronde (2min01) vergeleken met die van Elmar (tenminste, ik kreeg een snelste ronde van 1min52 en een beetje van hem, dus niet die 1min51?)
[img:975:399]
http://home.planet.nl/~hille501/DF/RedE ... 2min01.JPG[/img]
Overbodig om te zeggen natuurlijk, Elmar is de rode lijn, ik de blauwe.
Ik heb alleen snelheid tegen afstand gezet, en er zit een meter of 30 offset in, maar dat is niet heel belangrijk, eerder overzichtelijk
De grafiek start bij ongeveer start-finish...
In de Bianchibocht laat ik wel veel liggen zeg

maar ik hou daar liever wat marge want ik vind de uitloopstrook daar wat mager
Voor de rest wat langzamer door de eerste chicane, daar moet ik ook nog wat vinden en dan nog die enge trottoirbanden missen...
In de G. Villeneuve chicane win ik weer wat, die bocht is echt heerlijk met de speedster 8)
De Bolderbergbocht mag ik ook wel wat harder induiken zo te zien...
Maargoed, interessante verschillen, ik weet ook niet of in sommige bochten de slicks van Elmar veel meer geven dan mijn straatbandjes.
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:41
door Bert ///M3
Zou wel moeten. Als je vanaf start finish rijd bijvoorbeeld, de eerste links, kanaalbocht en dan de 2 rechter bochten naar het rechte stuk achter de paddock draaien echt om mechanische grip, daar zie je als je het goed doet hele hoge G krachten.
Vooral die rechter bocht voor het rechte stuk achter de paddock doet veel, ik heb daar eens gemeten. Als je banden koud zijn is je exit snelheid veel lager en daardoor was de snelheid voor het volgende aanrempunt bij mij ook veel lager (178 km/u tegen 198 km/u) dus dat doet denk ik een hoop voor je rondetijden.
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:45
door Aad
Ohja zeker wel , Aad heeft daar helemaal geen moeite mee , hij liet die dag jou juist voorrijden omdat hij weet hoe belangrijk dat voor jou is ....!
Gr Lizette
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:50
door Maik
Bert ///M3 schreef:Zou wel moeten. Als je vanaf start finish rijd bijvoorbeeld, de eerste links, kanaalbocht en dan de 2 rechter bochten naar het rechte stuk achter de paddock draaien echt om mechanische grip, daar zie je als je het goed doet hele hoge G krachten.
Vooral die rechter bocht voor het rechte stuk achter de paddock doet veel, ik heb daar eens gemeten. Als je banden koud zijn is je exit snelheid veel lager en daardoor was de snelheid voor het volgende aanrempunt bij mij ook veel lager (178 km/u tegen 198 km/u) dus dat doet denk ik een hoop voor je rondetijden.
Wat voor rondetijden draai jij op Zolder ongeveer Bert?
Geplaatst: 18 aug 2008, 22:54
door Bert ///M3
De laatste die ik gemeten heb waren nog met die witte auto, dat was 1.58 meen ik. Maar dat was eigenlijk ook veel te langzaam voor die auto (problemen met remmen en verkeerde banden druk) Rode auto nooit gemeten eigenlijk. Ik heb er nog wel eens een rondje gereden maar dan onderweg naar baanpost oid dus niet echt ala trackday.
Geplaatst: 18 aug 2008, 23:38
door allen
Bert ///M3 schreef:onderweg naar baanpost oid dus niet echt ala trackday.
Afhankelijk van hoe lang je moet vlaggen kan dat een aardig lange rondetijd worden...

Geplaatst: 19 aug 2008, 01:53
door Corvette
In mijn auto gebruik ik alleen nog maar SRF en het is gewoon superspul.
Is ook niet voor niks de afkorting van Super Rem Floeistof
Dat gezeik over een paar tientjes slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Als je grindbakken leuk vind dan gooi je er toch gewoon goedkope troep in.
We rijden op 1 trackday voor 1000 euro weg en dan hebben we het hier over een verschil van 30 euro op 1 liter. Moet niet gekker worden op DF.
FF voorrekenen
Dagje cruisen op een track ( bijvoorbeeld Spa in Belgie )
1. Inschrijfgeld voor de hele dag
300 euro,
2. Brandstof voor de heen en terugreis ( +/- ) 500km
150 euro,
3. Brandstof op de baan 2 x tank van 70 liter
250 euro,
4. Slijtage banden 30% van de aanschaf van semislicks
500 euro,
5. Slijtage van de remblokken 25% van de aanschaf
200 euro,
6. Verbruik race motorolie circa 1ltr/uur in totaal 3 ltr
60 euro,
7. Hele dag eten en drinken
50 euro,
8. Verlof nemen, want is altijd doordeweeks (is variabel)
500 euro ( voor de meeste mensen toch al gauw 150 euro ).
Dus de totale kosten komen uit op 2010 euro,
maarrrrrrrrrrr er gaat nog een voordeel af omdat we goedkope remvloeistof hebben gebruikt en dat is 30 euro per liter en je kan er wel 3 trackdays mee doen, dus dan besparen we zeker wel 10 euro per trackday wat dus het totaal brengt op 2010 minus de 10 euro voordeel =
2000 euro.
Voor een aantal zal het minder kosten, maar toch al gauw 1000 euro. Denk alleen maar aan het inschrijfgeld en de brandstof, want dat zal minimaal al 500 zijn.
Misschien kunnen we een boekje uitbrengen met een aantal statements die we op dit forum zo af en toe de lucht in gooien...............ik weet zeker dat het een topper wordt.

Stelletje mafkezen.
We kunnen ook Ron Brandsteder een belletje geven en proberen in moppentoppers te komen op zaterdagavond op tv.
Met vriendelijke groet
Cor
Geplaatst: 19 aug 2008, 02:22
door Aad
Wat heb jij er een goedkoop blok in gegooid zeg , wat een olieboot

Of toch Hema olie gebruikt Cor

Geplaatst: 19 aug 2008, 09:25
door Maik
Cor Dame schreef:In mijn auto gebruik ik alleen nog maar SRF en het is gewoon superspul.
Is ook niet voor niks de afkorting van Super Rem Floeistof
Dat gezeik over een paar tientjes slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Als je grindbakken leuk vind dan gooi je er toch gewoon goedkope troep in.
We rijden op 1 trackday voor 1000 euro weg en dan hebben we het hier over een verschil van 30 euro op 1 liter. Moet niet gekker worden op DF.
FF voorrekenen
Dagje cruisen op een track ( bijvoorbeeld Spa in Belgie )
1. Inschrijfgeld voor de hele dag
300 euro,
2. Brandstof voor de heen en terugreis ( +/- ) 500km
150 euro,
3. Brandstof op de baan 2 x tank van 70 liter
250 euro,
4. Slijtage banden 30% van de aanschaf van semislicks
500 euro,
5. Slijtage van de remblokken 25% van de aanschaf
200 euro,
6. Verbruik race motorolie circa 1ltr/uur in totaal 3 ltr
60 euro,
7. Hele dag eten en drinken
50 euro,
8. Verlof nemen, want is altijd doordeweeks (is variabel)
500 euro ( voor de meeste mensen toch al gauw 150 euro ).
Dus de totale kosten komen uit op 2010 euro,
maarrrrrrrrrrr er gaat nog een voordeel af omdat we goedkope remvloeistof hebben gebruikt en dat is 30 euro per liter en je kan er wel 3 trackdays mee doen, dus dan besparen we zeker wel 10 euro per trackday wat dus het totaal brengt op 2010 minus de 10 euro voordeel =
2000 euro.
Voor een aantal zal het minder kosten, maar toch al gauw 1000 euro. Denk alleen maar aan het inschrijfgeld en de brandstof, want dat zal minimaal al 500 zijn.
Misschien kunnen we een boekje uitbrengen met een aantal statements die we op dit forum zo af en toe de lucht in gooien...............ik weet zeker dat het een topper wordt.

Stelletje mafkezen.
We kunnen ook Ron Brandsteder een belletje geven en proberen in moppentoppers te komen op zaterdagavond op tv.
Met vriendelijke groet
Cor
Heb je het nou over mijn opmerking richting Stephane Cor?
Dan weet je het niet waar je het over hebt.
In een elise/speedster hoef je helemaal niet die dure shit te gooien, dat is gewoon overkill, punt.
En je kan overal wel het duurste/beste spul ingooien/opschroeven/whatever, en dan gaat je totaalprijsje WEL heel erg oplopen.
Daarbij heeft het gebruiken van die high tech remvloeistof gewoon meer nadelen dan voordelen voor de badkuipen. Het is aggresiever (voor je leidingen en rubbers) en trekt sneller vocht aan. Het is dus gewoon NIET SLIM eigenlijk om dat voor de speedster te kopen.
Voor de rest zijn de kosten die jij aandraagt van een heel andere orde dan voor een speedster/elise voor een dagje raggen...
Geplaatst: 19 aug 2008, 09:50
door Paul Broere
Cor Dame schreef:We rijden op 1 trackday voor 1000 euro weg en dan hebben we het hier over een verschil van 30 euro op 1 liter. Moet niet gekker worden op DF.
FF voorrekenen
Dagje cruisen op een track ( bijvoorbeeld Spa in Belgie )
1. Inschrijfgeld voor de hele dag
300 euro,
2. Brandstof voor de heen en terugreis ( +/- ) 500km
150 euro,
3. Brandstof op de baan 2 x tank van 70 liter
250 euro,
4. Met vriendelijke groet
Cor
OMG... moest je het nu echt zo duideljik voor me maken? Ik vond het wel lekker, de kosten een beetje vaag houden en gewoon elkker scheuren...
haha
Ik reed in mijn e30 trouwens met Ferodo remvloeistof 5.1 racing... mijn specialist rekende mij daar € 5,84 (ex btw voor per 500ml...
Geen enkel probleem met remmen, ook niet na 20 minuten voluit rijden... (moet ik er wel bij zeggen dat de vloeistof 3 maanden oud is en pas voor de eerste keer HARD gebruikt werd (heet is geworden).
Volgens mij is het trouwens belangrijker op tijd te vervangen dan hele dure remvloeistof gebruiken... ik doe allebei. (op tijd vervangen en nieut besparen op de remvloeistof... wat maken die ksoten uit op totaal?)
Geplaatst: 19 aug 2008, 10:32
door Aad
Mooi he' . ik vraag alleen wat goed spul is

Komt er een discusie .............!
Mijn probleem is duidelijk ben er gewoon te lang mee door gereden , en na vernieuwen voelde mijn pedaal ook gelukkig weer hard aan

Geplaatst: 19 aug 2008, 11:06
door Paul Broere
ik heb het volgende wel eens met de Porsche meegemaakt:
remvloeistof was oud, maar niets van te merken tijdens (zwaar) gebruik op de weg.
Op circuit werd het pedaal langzaam iets sponziger... ik ben toen ZONDER colling down gelijk naar binnen gegaan...
daar kon ik plotseling het gehele pedaal zonder tegendruk tot op de bodem duwen

(nog nooit meegemaakt, ik was geschokt... zie smileys

)
na een half uur afkoelen kon ik weer remmne, alleen iets sponziger dan normaal.
Terugreis was weer prima... iets sponsiger, maar remmen ging prima.
Thuis vervangen door nieuwe normale remolie (dot-4)... een eker daarna op cirucit ging het remmen weer prima!!
(gewoon een half uur achter elkaar rijden, net onder de max. )
belangrijk: even de laatste paar bochten/minuten voordat je naar binnen gaat niet meer vol remmen... in de pits kunnen ze de warmte niet meer kwijt waardoor ze even zelfs NOG heter kunnen worden dan tijdens het rijden.
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:46
door GTRene
het lijkt of de AP hetzelfde is als de Motul 600 en 660 alleen de Motul is iets beter qua waardes maar ook de AP 600 heeft een hoger wet boiling point...zelfde leverancier?
http://www.apracing.com/info/info.asp?s ... Details_48
en inderdaad die Castrol SRF silicone/esther? staat ook bij niet toepassen als je alleen minerale olie mag gebruiken dus lang niet voor elke auto..ai Cor straks op het rechte end de leiding kapot en stop je pas in Den Helder

Geplaatst: 20 aug 2008, 00:16
door Corvette
Mijn reactie is niet gericht tegen 1 persoon.
Ik moet alleen altijd lachen als mensen zich druk maken over futiliteiten.
Als je iets voor een tientje kunt krijgen ga je er geen 12 euro voor betalen.
Maar dan altijd weer dat hollandse gezeik over wat het kost. Natuurlijk moet je goed opletten, want anders loop je helemaal zo leeg, dus bij aankopen van wat dan ook moet je wakker blijven dus daar hoeven we het niet over te hebben.
Dat zo'n dagje niet voor elke auto zoveel kost dat snap ik natturlijk ook wel, want dat had ik ook al aangegeven.
Toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die zich zelf maar iets wijsmaken, zoals Paul ook al aanhaald, want er zijn er zelfs die het alleen maar over het inschrijfgeld hebben en vergeten gemakshalve de rest van de lijst. Dat het zelfs nog meer kost dan op mijn lijstje kun je ook zelf verzinnen, want ik heb nog heel veel andere slijtage niet eens meegerekend.
Dus ik wil niemand onderuit halen over die remvloeistof, want iedereen maakt daarin zelf zijn keuze en ik kies toevallig voor SRF.
Gr.
Cor
Geplaatst: 20 aug 2008, 10:40
door Maik
Mij moet je zeker niet onderuit halen Cor want ik val dan nogal van hoog he
In ieder geval wilde ik even duidelijk maken dat mijn keuze voor "gewone" remvloeistof een weloverwogen (op technische en praktische basis) keuze is en voor de speedster is dat ook een veilige keuze :idea:
Geplaatst: 20 aug 2008, 11:06
door Mark
Mark schreef:Bert ///M3 schreef:Jawel, staat in diezelfde datasheet die je aanhaalt. Castrol SRF complies with DOT3 and DOT4 standards.
Edit:
Idd snel

Dat las ik ook echter is het mij niet duidelijk. Ik waag er eens een e-mail aan naar Castrol.
Zojuist werd ik teruggebeld door een medewerker van Castrol Nederland. SRF bevat siliconen echter veel minder dan een reguliere Dot 5.0. Hiermee kwalificeren ze SRF als Dot 4+. Er kon mij niet worden verteld of SRF nog hygroscopisch is.
Geplaatst: 20 aug 2008, 11:25
door Bert ///M3
Snelle reactie
Zou haast wel moeten als je minder silicone hebt. Eigenschap van Silicone is dat het juist niet hygroscopisch is. Plus ze geven een wet boiling point op. Bij DOT5 fluids heb je volgens mij geen wet boiling point omdat het geen water opneemt.
Geplaatst: 20 aug 2008, 11:32
door Mark
Bert ///M3 schreef:Snelle reactie
Zou haast wel moeten als je minder silicone hebt. Eigenschap van Silicone is dat het juist niet hygroscopisch is. Plus ze geven een wet boiling point op. Bij DOT5 fluids heb je volgens mij geen wet boiling point omdat het geen water opneemt.
Inderdaad goed service van Castrol. Ik weet niet hoeveel silicone er nodig is om het hygroscopische karakter van "normale" remvloeistof ongedaan te maken.
Geplaatst: 20 aug 2008, 11:54
door Downforce Hans
Aad Hoogendoorn schreef:Wat heb jij er een goedkoop blok in gegooid zeg , wat een olieboot

Of toch Hema olie gebruikt Cor

Volgens elmar zit er in jou bmw boot kruipolie............
Is dat echt zo, Aad

:

Re:
Geplaatst: 21 aug 2008, 10:56
door Aad
HANZ06 schreef:Aad Hoogendoorn schreef:Wat heb jij er een goedkoop blok in gegooid zeg , wat een olieboot

Of toch Hema olie gebruikt Cor

Volgens elmar zit er in jou bmw boot kruipolie............
Is dat echt zo, Aad

:

JA

Re: Napraten,foto's,filmpjes,Zolder 13-08-08
Geplaatst: 22 aug 2008, 20:58
door Aram
:banaan:
Re: Napraten,foto's,filmpjes,Zolder 13-08-08
Geplaatst: 23 aug 2008, 11:34
door Alain Corbiau
Dot 4 in mijn Speedster Turbo is mij bijna fataal afgelopen in Zolder !
Ergens begin mei in Zolder:
Na 5 of 6 ronden voelde ik de remmen een beetje warm worden en was ik in mijn cooling down lap
Gelukkig want bij het aanremmen van de hairpin ging mijn rempedaal tot tegen de bodem !!!

en ben ik in de grindbak beland !! (gelukkig niets geraakt of kapot gereden)
Nu heb ik
"Ate Blue Racing" in zitten en geen enkel probleem meer gehad.
Maik : Het feit dat jij geen problemen hebt met DOt 4 is denk ik omdat je auto zoiezo al minder weegt dan een Turbo Speedster en je snelheden liggen ook een beetje lager bij het aanremmen.
Energie is evenredig met de snelheid in het kwadraat !!!
"Ate Blue Racing" gebruiken ze ook in de Porsche Cup geloof ik ?
Alain