In Ierland is nu officieel sprake van een recessie. Welk land volgt? NL voorlopig nog niet, want we hebben nog een kleine groei gehad afgelopen kwartaal, maar de groei is wederom afgenomen. 0,1 procent groei! WOEI
Nu.nl: De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2008 ten opzichte van het eerste kwartaal met 0,1 procent gegroeid. Dit blijkt uit een tweede raming van het groeicijfer die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag publiceerde. Uit een schatting vorige maand bleek dat de economie in het tweede kwartaal niet was gegroeid.
De opwaartse (?) bijstelling is volgens het CBS te danken aan een hogere groei van de investeringen in onder meer machines en bouwwerken. Ook de activiteit in de bouwnijverheid, de delfstoffenwinning en de zakelijke dienstverlening lag hoger dan eerder geraamd.
Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007 groeide de Nederlandse economie met 3 procent. Eerder meldde het CBS een groei van 2,8 procent.
De Nederlandse consument is verder in september weer iets minder somber over de economie. De index die het consumentenvertrouwen meet, steeg van min 27 in augustus naar min 22. Het is de tweede achtereenvolgende maand waarin de stemming van de consumenten verbeterde. Vooral over het economisch klimaat waren ze minder negatief (IK GELOOF DAAR GEEN ZAK VAN, propaganda?).
--
De Nederland houdt de knip dicht in de supermarkt:
http://www.nu.nl/news/1760786/37/Nederl ... appen.html" onclick="window.open(this.href);return false; Niets nieuws, maar toch tekenend voor de tijd waarin we leven sinds de euro, invoering ziektekosten en de enorme vlucht die energiekosten hebben genomen. En idd de enorme drang om te consumeren, waar nu een eind aan dreigt te komen (eindelijk?).
De dagelijkse boodschappen zijn voor de Nederlander bezuinigingspost nummer één. Dit bleek donderdag uit een onderzoek dat TNS/Nipo heeft uitgevoerd in opdracht van Aegon Bank.
Volgens het onderzoek wil 72 procent van de Nederlanders het komende jaar bezuinigen.
Na de dagelijkse boodschappen, door 44 procent genoemd als besparingspost, volgt zuinigheid met energie en water in huis (41 procent).
Het laten staan van de auto en minder op vakantie gaan worden door bijna 30 procent genoemd.
Opvallend is verder dat bijna twee derde van de ondervraagden heeft aangegeven aan het eind van de maand minder over te houden dan vijf jaar geleden.
Het gemak waarmee geld kan worden geleend, dat immers ook weer moet worden afgelost, werd door 59 procent als de belangrijkste oorzaak genoemd. Verder vindt ruim een vijfde dat Nederlanders te veel consumeren.
Volgens de onderzoekers zijn de financiële problemen ook te wijten aan de digitalisering van het betalingsverkeer. Ongeveer een derde van de Nederlanders zou minder grip op de uitgaven hebben door pinnen, internetbankieren en online betalen.
Om de uitgaven onder controle te houden pint een derde van de Nederlanders bewust een vast periodiek bedrag dat ze contant uitgeven.
---
Ja dat getuigt echt van veel vertrouwen in de economie en persoonlijke financiele situaties.

Houdt 't CBS ons nu bewust voor de gek?
Ik ben benieuwd hoe de plannen in de VS zich ontwikkelen met het noodplan van 700 miljard. Ik geloof niet dat dat echt goed is voor de Amerikaanse economie. Want die 700 miljard gaat zowel direct als indirect veel meer kosten dan ze iedereen nu doen voorschotelen, die kosten, daar draaien de amerikaanse belastingbetalers voor op, maar door hun toenemende inflatie die deze maatregel tot gevolg heeft ook de economien in de rest van de wereld. Ik hoor om ons heen verhalen van vastgoedbeleggers die heel somber gestemd zijn, omdat ze bang zijn dat er een aantal grote beleggers gaan omvallen, geen kredieten meer krijgen en wellicht hele banken meetrekken in hun financiele ondergang, nog niet in 2009, maar als we down the drain gaan, dan wel in de jaren erna. Hetzelfde geldt binnen een paar jaar voor een aantal hele grote bedrijven schat ik zo in. Ik hoop nog steeds dat ik 't mis heb.