Ik denk dat een goede M3 zo goed is als wat de vorige eigenaar er voor over had. Ik zie ook de uiteenlopende prijzen van 5 tot 20 mille en alles daar tussenin. Maar het zegt zo weinig. Alles draait om onderhoud en wat de vorige eigenaar dan wel eigenaren als goed onderhoud beschouwde. Bleef het bij repareren wanneer nodig of ging er uit streven naar een goed auto een hoop preventief werk doorheen? Laat je bepaalde dingen zweten of bijgeluid maken of maak je het weer zoals het hoort?
4 jaar geleden ben ik met 12 mille begonnen kwa aanschafprijs en inmiddels ben ik dat ook weer ruimschoots kwijt aan onderhoud en upgrades. Op den duur hou je het maar niet meer bij want dat heeft geen zin.
Ik ben het niet helemaal eens met Niels kwa motorkarakter. Het is een vierkante motor zoals de 330i maar meer dan de 3.2, die over het hele bereik lineair loopt wegens dubbel vanos, is de 3.0 wel echt een progressief blok. Sommigen geven 'm daardoor het predicaat koppelarm maar ik vind het mooi hoe zo een motor van onderuit steeds meer in zijn element komt. Kan er nog steeds van genieten. Het is ook de 1e auto waarbij ik geen behoefte heb aan meer vermogen. En waar een 330i bovenin afsterft gaat de M3 gewoon door. Ook de heerlijke gasrespons is iets wat je snel mist in andere auto's.
Is een 3.2 sneller, ja. Minder betrouwbaar, nee ik denk het niet. Drijfstanglagers zijn een puntje omdat de motor meer toeren draait maar goed die vervang je ook op een 3.0 preventief. Vanos heeft wel eens de neiging stuk te lopen wat bij de 3.0 nauwelijks voorkomt. Toevallig heb ik deze week wel preventief de seals laten vernieuwen. De 6-bak van een 3.2 is een voordeel kwa verbruik en door het grotere koppel draait ie die versnelling goed weg. Ik heb dezelfde bak in mijn auto laten zetten en dat is heerlijk voor snelwegtempo en om het temperament van de motor wat naar de achtergrond te drukken. Nadeel, de bak schakelt een heel stuk hakeriger dan de 5-bak. Ook hebben de synchro's een historie van kapot lopen. De 3.2 heeft ook een superieure oliehuishouding door het betere carter/ oliepomp. Dat is een voordeel voor op het circuit, op straat zie ik niet zoveel verschil.
SMG is in wezen niks anders dan een gerobotiseerde handbak. De SMG-pomp en elektronica kunnen wel eens opspelen maar ik geloof dat Bert er bijvoorbeeld relatief weinig zorgen mee heeft. Moet je alleen voor jezelf bepalen of het naar verhouding langzamere schakelen iets is waar je mee kunt leven.
Ik zal nog wat onderhoudspunten opnoemen die langs kunnen komen:
- aircopomp
- visco + waterpomp
- stuurhuis + pomp (bijgeluiden + lekkage)
- onderstelrubbers + kogels (zie dit meer als standaard onderhoud)
- wiellagers
- uitlaatspruitstuk kan scheuren op het flexibele gedeelte
- drijfstanglagers (preventief vervangen mocht dit niet aantoonbaar zijn gedaan)
- bobines
- sensoren (gasklephuis, nokkenassensor etc. dingen die ook op een E46 wel eens kapot gaan)
- koppeling
- roest (altijd goed rondom de auto lopen/voelen/kijken)
- uitlaat is meestal ook wel aan het einde van zijn latijn. De buitenmantel begint er dan af te vallen. Dan is de uitlaat nog perfect gasdicht maar het oog wil ook wat.
- handrem (schoentjes versleten)
Mocht je een keer willen vergelijken met de 330i dan kunnen we altijd afspreken.