Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 21:10

Tja ik ben juist blij dat ik een opdrachtgever heb waar ik wel mag komen werken, erg ouderwets natuurlijk, werken voor je geld.

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 21:11

Je snapt het niet, ik wil ook werken. En kan dat prima thuis. Dus wil ik in deze situatie thuis werken.

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 21:11

JP schreef: 31 mar 2020, 21:06 Als ouder en tweeverdiener (wat foei is volgens sommige hier, want je moet je kind opvoeden) verwacht je net als je werkgever nooit zoiets zoals een pandemie. Wat het voor een impact heeft kun je pas begrijpen als je ook zelf kinderen hebt, dus begrijp ik ook niet dat Luco zo daarover blijft doorhameren. Alsof zijn plaat blijft hangen.
Volgens mij is de plaat die blijft hangen :

Ik heb een probleem met MIJN kind en mijn werkgever moet het oplossen.

dvh

Bericht door dvh » 31 mar 2020, 21:12

En als mijn vrouw, met inderdaad 25 keer meer risico, het virus mee naar huis neemt, en ik 450 werknemers aansteek omdat ik nog op werk moet verschijnen, is dat dan handig?
Dit klinkt niet echt handig nee.
Waarom mag je niet thuiswerken? ( of lees ik erover heen ? )

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 21:13

Daar is dus helaas geen concreet antwoord op. Misschien omdat ze de schijn willen ophouden van ‘niets aan de hand, we gaan gewoon door’.

dvh

Bericht door dvh » 31 mar 2020, 21:17

Jinx schreef: 31 mar 2020, 21:13 Daar is dus helaas geen concreet antwoord op. Misschien omdat ze de schijn willen ophouden van ‘niets aan de hand, we gaan gewoon door’.
Als het management geen concreet antwoord kan geven zou ik het toch bij de directie neerleggen.
In vreemde tijden kun je geen domme vragen stellen ;-)

JP

Bericht door JP » 31 mar 2020, 21:18

Wimo schreef: 31 mar 2020, 21:09
JP schreef: 31 mar 2020, 21:06 Als ouder en tweeverdiener (wat foei is volgens sommige hier, want je moet je kind opvoeden) verwacht je net als je werkgever nooit zoiets zoals een pandemie. Wat het voor een impact heeft kun je pas begrijpen als je ook zelf kinderen hebt, dus begrijp ik ook niet dat Luco zo daarover blijft doorhameren. Alsof zijn plaat blijft hangen.
Wat is je punt? Dat het zwaar is? Onbetaald verlof.. iedereen hoort een buffer te hebben dus moet geen enkel probleem zijn wat weekjes voor de kleintjes te zorgen.
Wat is een buffer ? 6 maanden loon of 50 verlofdagen voor het geval dat ? vooral dat laatste willen werkgevers niet eens. Daar moet je alles elk jaar op maken, verlofdagen dan hè.
Mijn 2e punt is dat als het gaat over danwel opvangen van kinderen, thuiswerken, stress van thuiswerken en diezelfde kinderen. Jij altijd begint te schreeuwen dat het niets voorstelt, je je niet moet aanstellen, etc.etc......
Dit is een situatie die niemand zag aankomen en je pas de impact ervaart als je zelf kinderen hebt en niet vanaf de zijlijn maar moet blijven meeschreeuwen.

Niet ik, maar 'wij' als in iedereen heeft een probleem. Dit kun je als ouder niet oplossen.
Ik heb 1 collega (gescheiden en kids) ja dan kun je zorgverlof aanvragen voor een paar weken, maar daar red je het ook niet mee. Wie betaalt dat uiteindelijk ?
Laatst gewijzigd door JP op 31 mar 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 mar 2020, 21:19

Nou je bent wel heel flexibel, modern in opvatting en ruimdenkend voor een ondernemer David! Komt dat wel goed? :tooth:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2020, 21:24

Pfffff wat een discussie. Als je aantoonbaar dezelfde productie draait thuis achter je laptop is het gewoon in ieders belang om lekker thuis te blijven en daar te werken. Ben je ondernemer en heb je personeel nodig op de werkvloer om productie te kunnen draaien heeft die ondernemer ook een belang, en dat moet ook meegewogen worden. Ik kan er geen vinger achter krijgen, maar als mijn baas op de macht gaat zitten en mijn valide argumenten bewust even parkeert om de baas te zijn heeft die kant van het verhaal ook meestal een oorzaak is mijn ervaring na 30 jaar werken. Heeft ie geen verhaal had ik zelf al lang bij de directie gezeten en hem aan zijn oor lelletje mee genomen. Ziek melden houdt ik niet van, dat doe je als je ziek bent. Dus gewoon confrontatie aangaan, je bent tenslotte een volwassen vent met een kind. Als je het belangrijk genoeg vind, doe je er wat aan.

Gr Ron

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 31 mar 2020, 21:26

Ziek melden terwijl je niet ziek bent is voor losers.

Wimo

Bericht door Wimo » 31 mar 2020, 21:26

JP schreef: 31 mar 2020, 21:18
Wat is je punt? Dat het zwaar is? Onbetaald verlof.. iedereen hoort een buffer te hebben dus moet geen enkel probleem zijn wat weekjes voor de kleintjes te zorgen.
Wat is een buffer ? 6 maanden loon of 50 verlofdagen voor het geval dat ? vooral dat laatste willen werkgevers niet eens. Daar moet je alles elk jaar op maken, verlofdagen dan hè.
Laten we eens beginnen met twee maandsalarissen.. de kinders zijn immers nog geen drie weken thuis. Vakanties gaan toch niet door dus die vakantiecentjes kunnen mooi worden gebruikt voor belangeijkere zaken.
Laatst gewijzigd door Wimo op 31 mar 2020, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 21:26

JP schreef: 31 mar 2020, 21:18
Mijn 2e punt is dat als het gaat over danwel opvangen van kinderen, thuiswerken, stress van thuiswerken en diezelfde kinderen. Jij altijd begint te schreeuwen dat het niets voorstelt, je je niet moet aanstellen, etc.etc......
Dit is een situatie die niemand zag aankomen en je pas de impact ervaart als je zelf kinderen hebt en niet vanaf de zijlijn maar moet blijven meeschreeuwen.

Niet ik, maar 'wij' als in iedereen heeft een probleem. Dit kun je als ouder niet oplossen.
Ik heb 1 collega (gescheiden en kids) ja dan kun je zorgverlof aanvragen voor een paar weken, maar daar red je het ook niet mee. Wie betaalt dat uiteindelijk ?
Natuurlijk moet je het samen oplossen, maar uiteindelijk is het zijn kind en niet het kind van zijn baas.
We horen het verhaal ook maar van een kant en het lijkt me een beetje gekleurd, want er zijn wel mensen die thuis mogen werken.
Maar een duidelijk antwoord komt er dan niet waarom hij niet thuis mag werken.
En ik weet dat als je thuiswerkt, zelfs zonder kinderen het een stuk moeilijker is om dezelfde productiviteit te halen dan op kantoor.
Dus ergens snap ik dan die werkgever wel, die heeft hier net zo goed niet voor gekozen.

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 21:27

Thanks Ron. Je hebt helemaal gelijk en dat ben ik ook zeker van plan. :thumbup:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2020, 21:32

Wimo schreef: 31 mar 2020, 21:05 Nee Luco, dat is nou eenmaal zo. Ondernemersrisico, levens boven de economie. Fuck de werkgevers, lekker ziekmelden ! Straks lekker allemaal de ww in met een miljoen anderen.
Stel je niet zo aan drama-queen. En wat nou levens boven de economie, ga je mond spoelen dwaas. Ik vind dat je een punt hebt mbt de gevolgen en belangen van de werkgevers, daar moet een balans in zijn. Maar kom niet aan dat we de economie belangrijker moeten vinden dan levens. Wie gaat die keuze maken dan ? De werknemer of de werkgever ?

Gr Ron

Wimo

Bericht door Wimo » 31 mar 2020, 21:33

Neem je pilletje Ron.. het was sarcastisch. De economie is al om zeep. Dus die keuze is allang gemaakt.
Laatst gewijzigd door Wimo op 31 mar 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2020, 21:34

Je hebt me niet overtuigd /Wimo.

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 31 mar 2020, 21:35

Binnen 3 weken al de economie naar de klote ? Dan hadden die ook geen buffers :bag:

dvh

Bericht door dvh » 31 mar 2020, 21:42

Niels schreef: 31 mar 2020, 21:19 Nou je bent wel heel flexibel, modern in opvatting en ruimdenkend voor een ondernemer David! Komt dat wel goed? :tooth:
Ik ben ook best flexibel ;-)

Tom

Bericht door Tom » 31 mar 2020, 21:43

Luco schreef: 31 mar 2020, 21:26 En ik weet dat als je thuiswerkt, zelfs zonder kinderen het een stuk moeilijker is om dezelfde productiviteit te halen dan op kantoor.
Prima als je voor jezelf spreekt, maar dat geldt niet voor iedereen.
In de IT zijn aardig wat bedrijven die alleen remote werken. Sommige hebben geen kantoor. Genoeg mensen die daaraan gewend zijn, zeker onder ontwikkelaars komt het veel voor. Bij recruiters is het een standaard vraag: wil je op locatie werken, soms vanuit thuis of volledig thuis. Niemand kijkt er raar van op als het (als werknemer) je eis is. Er zijn genoeg tools voor communicatie en die je productiviteit meten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 mar 2020, 21:45

Tom schreef: 31 mar 2020, 21:43
Luco schreef: 31 mar 2020, 21:26 En ik weet dat als je thuiswerkt, zelfs zonder kinderen het een stuk moeilijker is om dezelfde productiviteit te halen dan op kantoor.
In de IT zijn aardig wat bedrijven die alleen remote werken. Sommige hebben geen kantoor. Genoeg mensen die daaraan gewend zijn, zeker onder ontwikkelaars komt het veel voor. Bij recruiters is het een standaard vraag: wil je op locatie werken, soms vanuit thuis of volledig thuis. Niemand kijkt er raar van op als het (als werknemer) je eis is. Er zijn genoeg tools voor communicatie en die je productiviteit meten.
+1 een deel van mijn analyse werk doe ik juist productiever vanuit huis zonder steeds onderbroken te worden dan op kantoor waar elke keer Eem collega langs komt die “ 1 minuut” van je tijd nodig heeft en vervolgens pas een half uur later weer weg gaat omdat de vragen toch wat meer bleken te zijn.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 31 mar 2020, 21:46

:forum:
JP schreef: 31 mar 2020, 20:51 Morgen weer beginnen op het werk. Ben benieuwd nu sommige grenzen voor vrachtverkeer versoepeld zijn of het zo qua drukte blijft doorlopen. Echter zien we met de procesoperators wat meer zieken dan normaal. Bij twijfel moet je thuis blijven, maar er is weinig overcapaciteit aan personeel. Als dit zo doorgaat met zieken, komen er 12uurs diensten. Benieuwd hoe ze dat gaan inplannen.....
Zou er niet vreemd van op kijken dat je met de 12uurs diensten uiteindelijk nog meer zieken gaat krijgen.

Tom

Bericht door Tom » 31 mar 2020, 21:50

Ik zou niet bij een bedrijf willen werken waar je niet thuis kan werken.
Doe het zelden (misschien een keer in de maand), maar wil wel de mogelijkheid hebben. En belangrijker nog: geen bekrompen werkgever die geen vertrouwen heeft in z’n eigen werknemers.

dvh

Bericht door dvh » 31 mar 2020, 21:54

JP schreef: 31 mar 2020, 21:35 Binnen 3 weken al de economie naar de klote ? Dan hadden die ook geen buffers :bag:
:mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 31 mar 2020, 21:58

Bij ons zit het hele bedrijf verplicht thuis te werken. (+/- 400 man). Kantoor is gesloten, verboden terrein. Er zitten nog 6 man, 1 voor de post en 5 man voor de kritische Europese IT die we hebben staan/draaien. Dat is dusdanig kritisch dat niemand bij ze mag.

Dat is vanaf dag 1. Het is geen vraag, het is een plicht. In Europa zitten volgens mij 60.000 man thuis te werken, er was alleen een extra VPN-verbindinkje nodig om iedereen tegelijk te handelen. En ow ja, of we niet willen videobellen met zn allen ivm de bandbreedte, verder probleemloos. We waren al helemaal voorbereid op thuiswerken, velen deden het al een dagje per week. Nu een extra duwtje gehad, maar we waren er dus wel helemaal klaar voor.

Ongekend hoe zo’n bedrijf gewoon doordraait en hoe creatief iedereen is. Vind t knap.

Zed240

Bericht door Zed240 » 31 mar 2020, 22:03

Martijn_bmw schreef: 31 mar 2020, 21:45
Tom schreef: 31 mar 2020, 21:43
+1 een deel van mijn analyse werk doe ik juist productiever vanuit huis zonder steeds onderbroken te worden dan op kantoor waar elke keer Eem collega langs komt die “ 1 minuut” van je tijd nodig heeft en vervolgens pas een half uur later weer weg gaat omdat de vragen toch wat meer bleken te zijn.
Haha precies dit. Ik weet ook zeker dat ik thuis productiever werk dan op kantoor, geen geouwehoer, geen collega's van andere afdelingen die hulp iets nodig hebben, geen 100 meter naar de koffieautomaat lopen.

Bij ons doen ze er ook enorm moeilijk over altijd, de HR (conservatiever dan de hele SGP bij elkaar) bij ons schuift het altijd op 'ja maar dat is oneerlijk voor de afdelingen die niet thuis kunnen werken'. Dan denk ik ook echt, we zitten hier met 400 volwassenen, als dat dan het enigste probleem is. :?

Ik zit echter al 2 weken in de WW met 100% werktijdverkorting, ik maak me dus geen zorgen. :tooth:

Edit: verder hetzelfde als wat Fabian zegt. Alleen de IT is nog in noodbezetting aanwezig i.v.m. eigen servers. Probleem bij ons was ook dat we veel grote open ruimtes hebben en 1 kleine kantine waar iedereen uitgebreid warm eet. Als 1 persoon ziek is, is de kans op aansteken enorm, en dan ligt het bedrijf pas goed plat.

Plaats reactie