Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Fernando
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
Dow Jones meer dan 3 procent omlaag
Vrijdag 4 juni 2010 21:11
NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse effectenbeurzen leveren vrijdag fors in. Na een negatieve opening ging het hard omlaag. Een uur voor het eind van de handel stonden alle indices meer dan 3 procent in de min.
De belangrijkste graadmeter, de Dow-Jonesindex, stond een uur voor het slot van de handel 3,2 procent lager op een stand van 9.927,82. De S&P 500-index ging 3,4 procent achteruit tot 1064,89. De Nasdaq stond op een verlies van 3,5 procent.
Eerder op de dag dook de euro al onder de 1,20 dollar. Tijdens de handel in de VS ging de olieprijs met 5 procent per vat ruwe Amerikaanse omlaag.
Een tegenvallend cijfer over de Amerikaanse arbeidsmarkt en zorgen om Europese banken en de Europese economie lagen daaraan ten grondslag.
Ook olieprijs onderuit
Vrijdag 4 juni 2010 21:10
NEW YORK (ANP) - Nadat vrijdag de Europese en Amerikaanse aandelenbeurzen en de euro al fors onderuit waren gegaan, leverde ook de olieprijs flink in.
Een vat ruwe Amerikaanse olie ging 5 procent omlaag naar 70,90 dollar per vat.
Dat zou vooral te wijten zijn aan het tegenvallende cijfer over de Amerikaanse werkgelegenheid dat voorbeurs in de VS werd bekendgemaakt. De werkgelegenheid is een graadmeter voor het economisch herstel. Ook zijn er nieuwe zorgen over de Europese banken.
Ben benieuwd hoe dit zich weer verder ontwikkeld....Amerikaanse beurzen leveren fors in
Vrijdag 4 juni 2010 21:29
NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenbeurzen leverden op de laatste handelsdag van de week fors in. Na een paar uur handel dook de belangrijkste graadmeter, de Dow-Jonesindex, onder de 10.000 punten om daar gedurende de handel niet meer bij in de buurt te komen. Ook de S&P 500-index en de Nasdaq gingen flink achteruit.
De euro, die eerder op de dag voor het eerst sinds maart 2006 onder de 1,20 dollar noteerde, kwam daar ook niet meer bovenuit. Een uur voor het slot van de handel leverde de olieprijs 5 procent per vat in.
Een halfuur voor sluiting stond de toonaangevende Dow-Jonesindex op een stand van 9954 punten. Dat is een verlies van 3 procent vergeleken met het slot van donderdag. De breder samengestelde S&P 500-index ging 3,1 procent terug tot een stand van 1068 punten. Technologiebeurs Nasdaq verloor relatief gezien het meeste terrein en koerste af op een slotstand van 2227 punten, een verlies van 3,3 procent.
Rode borden
Het was een combinatie van factoren die zorgde voor rode borden. Vlak voor opening van de Amerikaanse handel maakte het ministerie van Arbeid bekend dat de werkgelegenheid in de Amerikaanse economie in de maand mei minder sterk was gegroeid dan alom was verwacht. In totaal waren er in mei 431.000 banen meer, met uitzondering van de agrarische sector, dan in de maand april. Bovendien was een groot deel van de banengroei te danken aan tijdelijke inhuur van mensen door de overheid in verband met de uitvoering van een volkstelling.
In de private sector kwamen er maar 41.000 banen bij in vergelijking met de maand ervoor. De werkgevers lieten hun werknemers wel meer uren draaien per week, maar daar leek niemand hoop uit te putten.
Ook zorgen over de Europese economie en de Europese bankensector deden de beurzen geen goed. Hongarije gooide vrijdag olie op het vuur. Een woordvoerder van de Hongaarse overheid zei dat het land het risico loopt op een crisis 'Griekse stijl'. Daarop ging de euro omlaag. Tegen het slot van de handel in New York noteerde de euro 1,1970 dollar. De olieprijs stond 4,5 procent lager op 71,22 dollar.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Tijd voor een nieuwe economie.. geen!
We gaan weer koeien en varkens ruilen tegen een halfje bruin..
We gaan weer koeien en varkens ruilen tegen een halfje bruin..
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Die Euro wat lager is een zegen voor de EU export............................maar op een of ander manier heb ik het idee dater nog veel meer lijken in de kast zitten.............. 
- Dennis Cavallino
Dat 'voordeel' van die Export hoor en zie ik ook iedereen noemen, maar ik snap niet wat daar te winnen valt voor ons eigen land:
Slechts 4.3% van onze export ging naar de VS. Japan, China, Zuid-Amerika etc. zijn kennelijk nog minder.
Dat zet geen zoden aan de dijk. Een lage Euro is gewoon een rampscenario en ik geloof niemand die zegt dat het goed voor ons is. Niet op de korte, niet op de lange termijn. Daarom heeft geen enkel reddingsplan van landen nut, we kunnen bij wijze van spreken de landen om ons heen beter 1 voor 1 failliet laten gaan, oorlog voeren met handelspartners die ons niet zinnen en dan opnieuw beginnen, net als we de afgelopen 5 eeuwen hebben gedaan. In de meeste gevallen legde ons dat op den duur geen windeieren.
Wat heb je aan een lage Euro als je exportzone zich vooral binnen Europa afspeelt? Meer dan de helft van de export is 'interne handel'.Export
Jaartotaal $365.1 miljard (f.o.b., 2005)
Export van goederen: machinerieën en outillage, chemicaliën, brandstoffen; voedselproducten
Uitvoerpartners: Duitsland 25%, België 12,4%, GB 10,1%, Frankrijk 9,9%, Italië 6%, VS 4,3% (2005)
In 2008 was Nederland het vijfde exportland van de wereld na Duitsland, China, Japan en de VS.
Slechts 4.3% van onze export ging naar de VS. Japan, China, Zuid-Amerika etc. zijn kennelijk nog minder.
Dat zet geen zoden aan de dijk. Een lage Euro is gewoon een rampscenario en ik geloof niemand die zegt dat het goed voor ons is. Niet op de korte, niet op de lange termijn. Daarom heeft geen enkel reddingsplan van landen nut, we kunnen bij wijze van spreken de landen om ons heen beter 1 voor 1 failliet laten gaan, oorlog voeren met handelspartners die ons niet zinnen en dan opnieuw beginnen, net als we de afgelopen 5 eeuwen hebben gedaan. In de meeste gevallen legde ons dat op den duur geen windeieren.
- Maus335i
Romo heeft gewoon gelijk hoor, een lage euro is ook goed voor de export. Dat het Nederland amper of vrijwel niet helpt staat daar los van
Voorlopig baal ik van een dure dollar. De aanschaf van hardware en licenties zijn flink duurder geworden..
Voorlopig baal ik van een dure dollar. De aanschaf van hardware en licenties zijn flink duurder geworden..
- GTRene
for me too...ben voor het eerst in men leven spulletjes aan het kopen aldaar in de US...en dan via ebay paypal dus 1.18 voor je euro ipv vroegah 1.35 ofzo...dat scheelt aardig...opsturen vanuit daar is ook duurMaus335i schreef:Romo heeft gewoon gelijk hoor, een lage euro is ook goed voor de export. Dat het Nederland amper of vrijwel niet helpt staat daar los van![]()
- romo
- Maus335i
Om even wat tegengewicht te geven:
http://www.marketwatch.com/story/stocks ... 2010-06-10
De export in China is met 50% gestegen, met als grootste afnemers Europa en US zou je kunnen stellen dat de economie wereldwijd weer aantrekt. Het begrotingstekort van de US is momenteel aan het teruglopen. Trichet heeft gezegd dat de euro een stabiele munt is, en blijft. Hij, Bernanke (FED voorzitter) en diverse andere economen verwachten niet dat de "schuldencrisis" een dubbele dip in de economie gaat veroorzaken. Onderliggende bedrijfsresultaten zijn daarnaast vrij sterk, beursgenoteerde bedrijven maken weer (forse) winst.
Kortom, afgelopen 2 weken niks anders dan een goed nieuws show geweest
http://www.marketwatch.com/story/stocks ... 2010-06-10
De export in China is met 50% gestegen, met als grootste afnemers Europa en US zou je kunnen stellen dat de economie wereldwijd weer aantrekt. Het begrotingstekort van de US is momenteel aan het teruglopen. Trichet heeft gezegd dat de euro een stabiele munt is, en blijft. Hij, Bernanke (FED voorzitter) en diverse andere economen verwachten niet dat de "schuldencrisis" een dubbele dip in de economie gaat veroorzaken. Onderliggende bedrijfsresultaten zijn daarnaast vrij sterk, beursgenoteerde bedrijven maken weer (forse) winst.
Kortom, afgelopen 2 weken niks anders dan een goed nieuws show geweest
- romo
- Maus335i
Even wat extra tegenwicht romo
Tegenvallend resultaat detailhandelverkopen, maar dat is oud nieuws. Het consumentenvertrouwen stijgt, waarmee de (detailhandel)verkopen in de toekomst zouden moeten toenemen:
Tegenvallend resultaat detailhandelverkopen, maar dat is oud nieuws. Het consumentenvertrouwen stijgt, waarmee de (detailhandel)verkopen in de toekomst zouden moeten toenemen:
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Europese aandelenmarkten zijn vrijdag overwegend hoger gesloten, waarbij een daling vanwege tegenvallende Amerikaanse detailhandelscijfers werd opgevangen door sterke winsten van Spaanse banken en aanhoudend herstel van BP.
De EuroStoxx 50 sloot vrijdag 1,03% hoger op 2.635,69. De DAX-30 daalde 0,14% tot 6.047,83, de CAC-40 sloot 1,11% hoger op 3.555,52 en de FTSE-100 won 0,61% op 5.163,68.
De Europese beurzen daalden toen bekend werd dat de Amerikaanse detailhandelsverkopen in mei voor de eerste keer in acht maanden zijn gedaald. Op maandbasis namen de verkopen met 1,2% af, terwijl vooraf door Dow Jones geraadpleegde economen rekenden op een stijging van 0,2%.
De beurzen stegen echter weer nadat het Amerikaanse consumentenvertrouwen in juni harder bleek te zijn gestegen dan was voorspeld. De index voor het vertrouwen kwam in juni uit op 75,5, terwijl verwacht werd dat de index zou uitkomen op 74,0. De index bedroeg in mei 73,6.
Olieconcern BP steeg voor de tweede opeenvolgende dag en eindigde 7,2% hoger. Het Britse olieconcern overweegt het dividend over het tweede kwartaal te passeren of te verlagen om de politieke opschudding in de Verenigde Staten te helpen beteugelen. De Amerikaanse regering verhoogde ondertussen de schatting van de hoeveelheid gelekte olie in de Golf van Mexico.
Adidas daalde met 1,8% en gaf daarmee een deel van de eerder deze week behaalde winst terug die ontstond in aanloop naar het WK voetbal dat vrijdag is begonnen.
Spaanse banken deden het goed met Santander dat 6,9% won en BBVA dat 5,5% aandikte. Santander meldde tijdens de aandeelhoudersvergadering dat de bank in 2010 verwacht een nettowinst te behalen van EUR8,9 miljard, gelijk aan de winst in 2009. Ook zei Santander de dividendbetaling van EUR0,60 per aandeel te handhaven.
De Spaanse bankensector zet het consolidatieproces voort om zich tegen de economische problemen in het land te beschermen. Banco de Sabadell won in Madrid 7,5%. De op zes na grootste bank van Spanje bevestigde vrijdag fusiegesprekken te voeren met de kleinere rivaal Banco Guipuzcoano, die 0,6% verloor.
Ook de Franse banken BNP Paribas en Societe Generale eindigden hoger, respectievelijk 5,6% en 3,3%.
Club Mediterranee won 9,4%, nadat het Franse toerismeconcern een winst en een sterke stijging van boekingen in de afgelopen weken rapporteerde en bovendien zei in gesprek te zijn met een mogelijke partner in China.
- romo
Er is idd enige discussie mogelijk over het "voordeel" van een goedkope Euro;
http://weblogs.nrc.nl/eurocrisis/2010/0 ... kope-euro/
http://weblogs.nrc.nl/eurocrisis/2010/0 ... kope-euro/
- Maus335i
Romo dat ook, maar deze opmerking slaat wel de spijker op de kop:
De Euro staat er helemaal niet slecht voor, maar is terug naar de "normale" regio 1,20/1,30. Tussen 2004 en 2007 heeft de Euro rond die waarden geschommeld en werd snel duurder in de crisis. Neemt niet weg dat ik het jammer vind, want wij exporteren nauwelijks diensten en importeren juist producten in dollars.And don’t forget that everybody is sort of talking about the weak euro. We entered into the euro at EUR0.87 to the dollar, or $0.87 to the euro, I should say. A level of 120 is a level we had 3 years ago. So I don’t see, from that perspective, a big deal.
- GTRene
ja dat snap ik ook niet, maar zo gaat dat ook met bedrijven, dan zeggen ze bv in het nieuws, Phillips lijd een verlies van 20 miljoen...............................de winst kwam nu uit op 180.000.000miljoen in vergelijking met vorig jaar
daar kan ik zo woest op worden, ze kunnen toch zeggen dat ze een winst boekten dit jaar van 180.000.000miljoen? maar nee alles om aandeelhouders en of meer meer meer...ipv blij dat ze winst draaien, waarom meer meer meer dan raken zaken soms uit balans/evenwicht en winst is winst.
maar nee, alles wordt zo door dat denken/doen weer duurder duurder duurder en of meer gesubsidieerd worden als je begrijpt wat ik bedoel.
daar kan ik zo woest op worden, ze kunnen toch zeggen dat ze een winst boekten dit jaar van 180.000.000miljoen? maar nee alles om aandeelhouders en of meer meer meer...ipv blij dat ze winst draaien, waarom meer meer meer dan raken zaken soms uit balans/evenwicht en winst is winst.
maar nee, alles wordt zo door dat denken/doen weer duurder duurder duurder en of meer gesubsidieerd worden als je begrijpt wat ik bedoel.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ik ken geen enkel bedrijf dat 180 biljard per jaar winst draait Rene
.
De redenatie van die 'groei' is dat als je elk jaar tot op de euro nauwkeurig dezelfde winst draait je bedrijf over een jaar of 100 geen euro meer waard is omdat iedereen dan 100 miljoen per jaar verdient. Vergelijkbaar met zoiets als mijn pa, die verdiende op z'n 18e ook 10 euro per week ofzo.
Maar voor de normale man is dat moeilijk te begrijpen. En terecht ook want het gemiddelde bedrijf haalt de 100 jaar niet eens
.
De redenatie van die 'groei' is dat als je elk jaar tot op de euro nauwkeurig dezelfde winst draait je bedrijf over een jaar of 100 geen euro meer waard is omdat iedereen dan 100 miljoen per jaar verdient. Vergelijkbaar met zoiets als mijn pa, die verdiende op z'n 18e ook 10 euro per week ofzo.
Maar voor de normale man is dat moeilijk te begrijpen. En terecht ook want het gemiddelde bedrijf haalt de 100 jaar niet eens
- GTRene
ik bedoelde als voorbeeld 180miljoen maar dat begreep je al
ik doelde ook in het vergelijk dat zoals jij al noemt van je pa zeg 50 jaar geleden 10,-euro in de week...en nu verdient ie? zeg 500,-euro in de week...
dat is in 50 jaar dus een verhoging van 50 X over de kop...
stel dat die lijn zo doorgaat dus weer 50x over de kop das dan verdient ie over 50 jaar 25.000,-euro per week...en kost een brood ik weet niet hoeveel, begrijp je wt ik wil zeggen?
de balans raakt compleet verstoord en het geld word in verhouding minder waard, het moet ook ergens weg komen en dus wordt alles er om heen ook verhoogd vroeg of laat...
ja ik zeg het niet duidelijk maar het gaat dan niet goed voor de balans.
ik doelde ook in het vergelijk dat zoals jij al noemt van je pa zeg 50 jaar geleden 10,-euro in de week...en nu verdient ie? zeg 500,-euro in de week...
dat is in 50 jaar dus een verhoging van 50 X over de kop...
stel dat die lijn zo doorgaat dus weer 50x over de kop das dan verdient ie over 50 jaar 25.000,-euro per week...en kost een brood ik weet niet hoeveel, begrijp je wt ik wil zeggen?
de balans raakt compleet verstoord en het geld word in verhouding minder waard, het moet ook ergens weg komen en dus wordt alles er om heen ook verhoogd vroeg of laat...
ja ik zeg het niet duidelijk maar het gaat dan niet goed voor de balans.
- Maus335i
Die 180 miljoen winst is exclusief dividenduitkeringen en belastingen. Die moeten daar nog van af. Hoeveel er van die 180 miljoen overgehouden wordt is zo even niet te zeggen.
Wat jij bedoelt Kolkman is inflatie, die gaat niet zoooo hard
Wat jij bedoelt Kolkman is inflatie, die gaat niet zoooo hard
- Robertdj
En hopelijk blijft dat zoMaus335i schreef: Wat jij bedoelt Kolkman is inflatie, die gaat niet zoooo hard
- romo
- Maus335i
In dat stuk:
Zou de reden ook niet gewoon kunnen zijn dat de mensen domweg geen geld meer hebben? De banken hebben de normen voor hypotheekverstrekking drastisch moeten aanscherpen, waardoor het bijna onmogelijk is geworden om met een modaal inkomen uberhaupt een huis te kunnen krijgen. En als dat dan wel kan is het in buurten waar je nog niet dood gevonden wil worden. Gek dat er zoveel leeg blijft staan?Volgens ING is de sombere stemming op de huizenmarkt te wijten aan een daling van het consumentenvertrouwen en de verhitte discussie over de hypotheekrenteaftrek.
- romo
Geld is er wel, maar ik heb de indruk dat "men" liever reserves opbouwt dan wel aanhoudt, dit ivm voor velen onzekere arbeidscontracten of reeds getroffen door werkeloosheid...............zo wordt het een viscieuze cirkel.........dit wordt ook ondersteund door berichten in de pers dat de "spaarwoede" heeft toegeslagen, oppotten dus.........uiteraard zijn banken erg voorzichtig geworden en zijn de hypotheek normen erg aangescherpt.....
Mensen willen ook eerst hun huidige huis verkopen, voordat ze zelf weer gaan kopen.............bij de huidige marktverhoudingen, in het huidig (onzeker) economisch klimaat is dat de dood in de pot. Het resultaat voor de huizenmarkt is navenant..............
Mensen willen ook eerst hun huidige huis verkopen, voordat ze zelf weer gaan kopen.............bij de huidige marktverhoudingen, in het huidig (onzeker) economisch klimaat is dat de dood in de pot. Het resultaat voor de huizenmarkt is navenant..............
- Maus335i
Romo, eigenlijk zou je kunnen concluderen dat mensen weer fatsoenlijk gaan nadenken. In veel landen is het normaal om een huis gewoon van eigen geld te kopen, of in ieder geval een groot deel van gespaard geld in je huis te stoppen. Een tijdje is het in Nederland normaal geweest om 2 flinke hypotheken te hebben, want of je je eigen huis nou verkocht had of niet... maakt niet uit, de nieuwe kopen we gewoon vast!
- wjn
Ook in NL wordt de kloof tussen arm en rijk gewoon elk jaar groter. Laten nu net de "rijken" niet snappen waarom de "armen" geen huis van 200k kunnen betalenMaus335i schreef:In dat stuk:
Zou de reden ook niet gewoon kunnen zijn dat de mensen domweg geen geld meer hebben? De banken hebben de normen voor hypotheekverstrekking drastisch moeten aanscherpen, waardoor het bijna onmogelijk is geworden om met een modaal inkomen uberhaupt een huis te kunnen krijgen. En als dat dan wel kan is het in buurten waar je nog niet dood gevonden wil worden. Gek dat er zoveel leeg blijft staan?Volgens ING is de sombere stemming op de huizenmarkt te wijten aan een daling van het consumentenvertrouwen en de verhitte discussie over de hypotheekrenteaftrek.
De huizen in NL zijn domweg te duur om te kopen en onderhouden voor veel mensen (al dan niet met hypotheekaftrek).
Bovendien zijn de normen voor de hypotheekverstrekking e.d. niet aangescherpt, ze worden itt vlak voor de krisis gehanteerd.
- Maus335i
Das ook helemaal niet gek. Iemand die arm is kan niet veel armer worden terwijl iemand die rijk is nog veel rijker kan worden. De AEX kan niet lager dan 0, maar een plafond is er niet. De kloof tussen arm en rijk kan je alleen klein houden met communisme en dat wordt steeds erger in Nederland.wjn schreef:Ook in NL wordt de kloof tussen arm en rijk gewoon elk jaar groter. Laten nu net de "rijken" niet snappen waarom de "armen" geen huis van 200k kunnen betalen
Staat natuurlijk verder compleet los van de stagnerende huizenverkoop.
- Ravin ///M
helder als een glas water