Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 17:12

vester86 schreef: 31 mar 2020, 17:02
Jinx schreef: 31 mar 2020, 16:33 Ik ben benieuwd wat jullie denken:

Voor mijn werk moet ik mensen bellen vanaf een laptop. Dit werk kan ik dus prima thuis doen, maar ik moet nog steeds naar de zaak komen van mijn werkgever. Mijn vrouw is verpleegkundige op de eerste hulp en daarnaast hebben we een baby thuis van 3 maanden oud. Onze werkzaamheden kruisen elkaar regelmatig. Ik kan de baby niet naar een opvang brengen, want die zijn dicht, en naar mijn moeder brengen word ook afgeraden omdat ze 70 jaar is en dus in de kwetsbare groep valt waarmee contact eigenlijk vermeden moet worden.

Kan ik op de een of andere manier afdwingen dat ik thuis ga werken?
je komt toch gewoon in aanmerking voor opvang? of heb je die niet? en zo nee hoe deed je dat "hiervoor" dan?
Opvang is dicht he, je moet beiden een cruciaal beroep hebben begreep ik. Dan is er wel opvang.
Maar hier is een stel waarvan zij een cruciaal beroep heeft en hij niet en die kinderen gaan gewoon naar de opvang, dus heb ook het idee dat het overal weer anders mee omgegaan wordt.

FDD

Bericht door FDD » 31 mar 2020, 17:26

@PeterB en Robin,

https://www.scientias.nl/het-coronaviru ... ervlakken/

En uit die link even jullie vraag beantwoorden: Bovendien hebben wetenschappers nu hard bewijs dat het virus inderdaad via de lucht en na het aanraken van besmette voorwerpen overgedragen kan worden.

@ Jinx,

Gewoon thuiswerken dit zou ik zeer zeker aankaarten bij je werkgever. In tegenstelling tot wat Luco zegt, slechts 1 ouder hoeft een zgn. kritisch beroep te hebben.

Bij ons hebben beide ouders een zgn. kritisch beroep, echter door de getroffen maatregelen van andere landen zit ik nu thuis omdat ik praktisch gezegd niet meer kan vliegen om mijn werk uit te voeren. Daardoor heb ik wel de kinderen van de opvang gehaald en geniet daar wel van...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 mar 2020, 17:32

FDD schreef: 31 mar 2020, 17:26 @PeterB en Robin,

https://www.scientias.nl/het-coronaviru ... ervlakken/

En uit die link even jullie vraag beantwoorden: Bovendien hebben wetenschappers nu hard bewijs dat het virus inderdaad via de lucht en na het aanraken van besmette voorwerpen overgedragen kan worden.
Via de lucht? En die 1.5/2 meter dan en als je tijdens een wandeling van twee uur in de buitenlucht niemand tegenkomt?

35000 doden wereldwijd gemeten per gisteren dacht ik.

230000 doden in notime bij de Tsunami van Kerst 2004.

2800 doden per week in NL zonder Corona.

Even relativeren aub.

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 17:37

Mijn vrouw begint morgen pas weer met werken na haar zwangerschapsverlof, dus "hiervoor" met een baby hadden we nog niet meegemaakt.

@ FDD: "Gewoon thuiswerken dit zou ik zeer zeker aankaarten bij je werkgever. In tegenstelling tot wat Luco zegt, slechts 1 ouder hoeft een zgn. kritisch beroep te hebben."

Ik heb het dus inderdaad aangekaart, maar ik krijg nee te horen van werkgever.

De vraag is of ik het kan eisen omdat mijn vrouw een kritiek beroep heeft en de baby uiteraard zorg nodig heeft. :?

Volgens mij is dat onmogelijk omdat het RIVM alleen advies geeft en geen wetten maakt.

HJ2

Bericht door HJ2 » 31 mar 2020, 17:42

Fijne werkgever, Laat even weten welke zodat ik daar nooit solliciteer.
Hoe heb je contact gezocht? en met wie? Je leidinggevende of daarboven? (als het bedrijf zo groot is tenminste)
Kun je geen zorgverlof aanvragen? of calamiteitenverlof?

Ik vind het een rare gang van zaken en zou het zeker even hogerop zoeken

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 17:46

Ik heb het besproken met mijn leidinggevende, daarboven hebben we alleen nog directie..

Wij zijn een groot bedrijf met 30 vestigingen. Sommige mensen mogen ook thuis werken, maar ik dus kennelijk niet.

Zorgverlof heb ik al aanspraak op gemaakt omdat mijn vrouw geopereerd moest worden na de bevalling (inknippen was fout gegaan). Dus ik denk niet dat ik daar nog eens gebruik van kan maken.

Ik vind het dus ook een rare gang van zaken en vraag me af wat ik er verder aan kan doen. Via vakbond spelen ofzo?

//edit, ik ben dus al bijna op het punt om te zeggen: ik kan thuiswerken en wil thuiswerken, als dat van jullie niet mag moeten we een verschil van visie erkennen en ga ik lekker de ww in.

Ik ga echt niet spelen met de gezondheid van mijn gezin als dat nergens voor nodig is.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 31 mar 2020, 17:50

Het het probleem van de directie maken?

FDD

Bericht door FDD » 31 mar 2020, 17:57

Helemaal eens met HJ2

Indien een groot bedrijf is er een ondernemingsraad aanwezig? Ik weet niet wat voor werkzaamheden je hebt en bij wat voor bedrijf, maar als je een health and safety manager hebt zou ik daar ook even aankloppen, daar luisteren werkgevers wel even beter naar.

Ben blij dat mijn werkgever in ieder geval veel beter voor zijn werknemers zorgt…

@Robin,

Ik relatieveer behoorlijk, maar blijkbaar is het niet helder, je hoeft helemaal niemand tegen te komen om besmet te worden. Een aanraking met een paaltje tijdens je wandeling is volgens wetenschappers al voldoende. Uiteraard moet je dan met je besmette hand die je niet gewassen hebt even neuspulken tijdens diezelfde wandeling :tooth: :tooth: :tooth: :tooth:

Voor de rest ga ik hier niet meer op in, zoveel mensen zoveel meningen ben benieuwd wat er om 19:00 gat gebeuren. Zou mij niks verbazen als de regelingen nog verder aangescherpt gaan worden omdat de RIVM dat nu toch beter acht….

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 18:07

Jinx schreef: 31 mar 2020, 17:37 Mijn vrouw begint morgen pas weer met werken na haar zwangerschapsverlof, dus "hiervoor" met een baby hadden we nog niet meegemaakt.

@ FDD: "Gewoon thuiswerken dit zou ik zeer zeker aankaarten bij je werkgever. In tegenstelling tot wat Luco zegt, slechts 1 ouder hoeft een zgn. kritisch beroep te hebben."

Ik heb het dus inderdaad aangekaart, maar ik krijg nee te horen van werkgever.

De vraag is of ik het kan eisen omdat mijn vrouw een kritiek beroep heeft en de baby uiteraard zorg nodig heeft. :?

Volgens mij is dat onmogelijk omdat het RIVM alleen advies geeft en geen wetten maakt.
Maar als er maar 1 een kritisch beroep hoeft te hebben is er toch opvang?
Want hoe had je het gedaan zonder de coronaproblematiek, dan kan je ook niet thuiswerken?

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 31 mar 2020, 18:10

Jinx schreef: 31 mar 2020, 17:46 Ik heb het besproken met mijn leidinggevende, daarboven hebben we alleen nog directie..

Wij zijn een groot bedrijf met 30 vestigingen. Sommige mensen mogen ook thuis werken, maar ik dus kennelijk niet.

Zorgverlof heb ik al aanspraak op gemaakt omdat mijn vrouw geopereerd moest worden na de bevalling (inknippen was fout gegaan). Dus ik denk niet dat ik daar nog eens gebruik van kan maken.

Ik vind het dus ook een rare gang van zaken en vraag me af wat ik er verder aan kan doen. Via vakbond spelen ofzo?

//edit, ik ben dus al bijna op het punt om te zeggen: ik kan thuiswerken en wil thuiswerken, als dat van jullie niet mag moeten we een verschil van visie erkennen en ga ik lekker de ww in.

Ik ga echt niet spelen met de gezondheid van mijn gezin als dat nergens voor nodig is.
Ondernemingsraad of ombudsman/vrouw. Ze mogen niet je gezondheid op het spel zetten als dat niet nodig is. Als je kan thuiswerken en je hebt een geen essentieel beroep, dan heeft je werkgever een plicht om je thuis te kunnen laten werken.

Wimo

Bericht door Wimo » 31 mar 2020, 18:13

Is dat zo? Is het verplicht? Voor zover ik weet niet als er een veilige werkplek is.

@Luco, precies.

Ik weet ook niet of dit het geschikte moment is om moeilijk te doen... Over een paar maanden zijn er een stuk meer werknemers dan banen..
Laatst gewijzigd door Wimo op 31 mar 2020, 18:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 18:13

Dus niet, als werknemer ben je gewoon verplicht om te verschijnen.
De overheid adviseert om thuis te werken. Is dat een keihard recht voor mijn werknemer?
De overheid adviseert burgers om thuis te gaan werken. Het ligt in de rede dat werkgevers dit advies overnemen. Uiteraard moet het wel mogelijk zijn om thuis te werken. De werknemer heeft geen keihard recht om thuis te werken. Wanneer u de werknemer dus vraagt om ‘gewoon’ op kantoor of op de locatie te komen, zal hij daaraan gehoor moeten geven. Dit ligt anders voor werknemers die (lichte) gezondheidsklachten hebben. Zij kunnen zich wel op het standpunt stellen dat zij – gezien de berichtgeving van de regering en het RIVM – het recht hebben om thuis te werken. Ten opzichte van de niet-zieke collega’s ligt het ook in de rede om de collega’s met (lichte) gezondheidsklachten thuis te laten werken aangezien u een veilige werkomgeving moet bieden.
Andersom geldt ook dat u als werkgever een werknemer kunt verplichten om thuis te werken, ook al wil de werknemer dat niet. Zeker ten aanzien van verkouden/grieperige collega’s heeft dit te gelden als redelijke instructie waar de werknemer gehoor aan moet geven. Dit om een veilige werksituatie voor collega’s te creëren.
Mijn werknemer wil niet op het werk verschijnen; hij vreest voor besmetting. Wat te doen?
Bij besmettingsgevaar zal de GGD het besluit nemen de werklocatie te sluiten. Zolang hier geen sprake van is, wordt van werknemers verwacht dat zij komen werken. Wanneer een werknemer zonder toestemming en zonder deugdelijke grond niet op het werk verschijnt, geldt dit als werkweigering. U kunt dan na een waarschuwing het loon stopzetten en uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot ontslag.
Uiteraard kunnen er in onderling overleg wel afspraken worden gemaakt over thuiswerken of het opnemen van vakantiedagen, voor zover de bedrijfsvoering dit toelaat.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 31 mar 2020, 18:19

En als je morgen hoesten en niezend de afdeling op komt lopen? Mag je dan wel thuis werken? :mrgreen:
Erg aparte houding van je werkgever/leidinggevende...

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 18:25

Wat ik bijzonder vind is dat je perse thuis wilt werken (ik snap het wel hoor, minder risico denk je)
Maar hoe had je het opgelost zonder de corona? Hoe had je dan de opvang geregeld?
Want uiteindelijk zal je toch naar je werk moeten.

Jouw vrouw loopt meer risico in de zorg dan menig ander, dus dan vind ik het een beetje een flauwe reden dat je de gezondheid van je gezin niet in gevaar wilt brengen, als je minder risico wilt lopen kan je vrouw beter thuisblijven.

PeterB

Bericht door PeterB » 31 mar 2020, 18:29

Goh, vandaag weer zo'n 420 doden..

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 18:29

Het idee was om de baby dagelijks bij mijn moeder te brengen. Die is echter 70 jaar oud, en naast het eerste advies van RIVM " ga thuiswerken als dit kan " is het tweede advies "vermeid contact met kwetsbare oudere mensen"

Vandaar dat alles opgelost zou zijn als ik mijn werk gewoon thuis mag doen. Helaas kan ik het denk ik niet afdwingen.

Jinx

Bericht door Jinx » 31 mar 2020, 18:32

Thomas H schreef: 31 mar 2020, 18:19 En als je morgen hoesten en niezend de afdeling op komt lopen? Mag je dan wel thuis werken? :mrgreen:
Inderdaad, hoeveel honderd duizenden mensen hebben niet misbruik gemaakt van deze omstandigheden en zich ziek gemeld?

Ik wil werken en kan gewoon thuis werken maar word dus nu, mijns inziens, gestraft omdat ik eerlijk ben. :?

Peric

Bericht door Peric » 31 mar 2020, 18:35

Juist PeterB, iedereen schreeuwt wel 'BINNEN BLIJVEN!!!!!!!', maar de boodschap zou moeten zijn; 'Vermijd contact'.
Maar ja, past wel lekker bij de hysterie.

Nog even wat interessante cijfers...
Bijlagen
WorldwideDeaths2020.jpg
WorldwideDeaths2020.jpg (59.01 KiB) 1569 keer bekeken

Wimo

Bericht door Wimo » 31 mar 2020, 18:39

Thomas H schreef: 31 mar 2020, 18:19 En als je morgen hoesten en niezend de afdeling op komt lopen? Mag je dan wel thuis werken? :mrgreen:
Ja, maar dan zal de werkgever je ziek melden. Thuiswerken is gewoon ruk voor werkgevers. Maar alles for the greater good he... Zodra de kust veilig is trek ik iedereen terug uit hun vakantieresort.

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 31 mar 2020, 18:41

Peric schreef: 31 mar 2020, 18:35 Juist PeterB, iedereen schreeuwt wel 'BINNEN BLIJVEN!!!!!!!', maar de boodschap zou moeten zijn; 'Vermijd contact'.

Abortion staat er zo kansloos tussen...

Tom

Bericht door Tom » 31 mar 2020, 18:55

Wimo schreef: 31 mar 2020, 18:39
Thuiswerken is gewoon ruk voor werkgevers.
Ligt natuurlijk aan het soort werkzaamheden, maar waarom is het ruk voor werkgevers? Moeten ze bij jou ook inklokken?

Luco

Bericht door Luco » 31 mar 2020, 18:57

Wimo schreef: 31 mar 2020, 18:39
Ja, maar dan zal de werkgever je ziek melden. Thuiswerken is gewoon ruk voor werkgevers. Maar alles for the greater good he... Zodra de kust veilig is trek ik iedereen terug uit hun vakantieresort.
Als ik het ook hoor van collegas en mensen om me heen zijn zeker de mensen met kinderen die thuiswerken niet zo productief als op hun werk, ligt natuurlijk niet alleen aan de kinderen, ook ff kort iets vragen, overleggen, sparren is er niet bij waardoor het de productiviteit niet ten goede komt.
Kortom snap ik wel dat een werkgever liever zijn personeel gewoon op de werkplek heeft.

Gelukkig is mijn inzet voor drie maanden verlengd, dan hoop ik toch wel dat het een beetje over is, ligt er iig een hoop achterstallig werk waardoor nieuwe opdrachten niet te moelijk te vinden moeten zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 mar 2020, 19:48

Peric schreef: 31 mar 2020, 18:35 Juist PeterB, iedereen schreeuwt wel 'BINNEN BLIJVEN!!!!!!!', maar de boodschap zou moeten zijn; 'Vermijd contact'.

Hunger (wat is dat?) en Abortion tellen we even niet mee.

Maar wat zeggen cijfers in deze barre tijden als je paniek niet in cijfers kunt uitleggen.

Mooi Luco. :thumbup:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 31 mar 2020, 20:09

vester86 schreef: 31 mar 2020, 17:02
Jinx schreef: 31 mar 2020, 16:33 Ik ben benieuwd wat jullie denken:

Voor mijn werk moet ik mensen bellen vanaf een laptop. Dit werk kan ik dus prima thuis doen, maar ik moet nog steeds naar de zaak komen van mijn werkgever. Mijn vrouw is verpleegkundige op de eerste hulp en daarnaast hebben we een baby thuis van 3 maanden oud. Onze werkzaamheden kruisen elkaar regelmatig. Ik kan de baby niet naar een opvang brengen, want die zijn dicht, en naar mijn moeder brengen word ook afgeraden omdat ze 70 jaar is en dus in de kwetsbare groep valt waarmee contact eigenlijk vermeden moet worden.

Kan ik op de een of andere manier afdwingen dat ik thuis ga werken?
je komt toch gewoon in aanmerking voor opvang? of heb je die niet? en zo nee hoe deed je dat "hiervoor" dan?
Alleen als beide een vitale functie hebben. Ze zijn dus niet dicht of ze hebben een samenwerking met een andere opvang waar kinderen wel heen kunnen.
Bij ons is de opvang best flexibel. Er zijn ondernemers die ook hun kinderen brengen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 mar 2020, 20:13

Jinx schreef: 31 mar 2020, 18:32
Inderdaad, hoeveel honderd duizenden mensen hebben niet misbruik gemaakt van deze omstandigheden en zich ziek gemeld?

Ik wil werken en kan gewoon thuis werken maar word dus nu, mijns inziens, gestraft omdat ik eerlijk ben. :?
Ik zou me gewoon ziek melden in jouw geval. Jij wil wel maar zij niet nou bad luck for them. Ik werk bij een multinational en alleen de echt noodzakelijke mensen zijn aanwezig, de rest via Skype en dat gaat allemaal prima voor de aangepaste workload die er ligt.

Verder met FDD eens maar daar zal ik wel een Groninger voor zijn. Je hoeft niet extreem te panieken maar een hoop mensen kennen hun positie nog niet blijkbaar. Als ik vandaag elke wielrenner en hardloper had aangereden had ik ruim boven Ted Bundy gestaan in de statistieken. Ik vind het prachtig dat we de vrijheid hebben niet in een lockdown te zitten maar op de één of andere manier denken mensen dat het niet voor hun geldt en dat een ander het wel oplost. Hetzelfde zie je terug in de klimaat discussie, hence... waar zie je het niet in terug.

De langspeelplaat dat het allemaal wel meevalt, dat het maar een klein percentage betreft, dat je alleen echt risico’s loopt wanneer je onderliggende gezondheidsproblemen hebt, dat de Russen het ontwikkeld hebben, etc, etc die missen the point.... Het is een race tussen besmetten en gezondheidszorg capaciteit. Niets meer, niets minder. Prima als je zelf met gemak het Corona virus overleeft, goed voor jou! Ik hoop alleen wel dat je zoontje van vijf met een week of twee niet met spoed de aller aller hoogste zorg nodig heeft....

Plaats reactie