Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Ravin ///M
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
++1's voor Stephan en Maurice
- dvh
Ravin verdient ze het makkelijkst
Gemiste roeping voor me ... als ik vroegah wat beter m'n best deed op school
Gemiste roeping voor me ... als ik vroegah wat beter m'n best deed op school
- Ravin ///M
Jaaa, heel makkelijk
. Compleet stressvrij, korte dagen, veel vakantie,
vrijwel geen regels, praktijkkosten vallen reuze mee en het sociaal
vangnet is riant.
oh en +1 Eric
vrijwel geen regels, praktijkkosten vallen reuze mee en het sociaal
vangnet is riant.
oh en +1 Eric
- dvh
Mmm ik denk dat mensen achterover vallen als ze horen wat mijn winkel per maand aan huurt kost op een A1 locatie...
Daar moet ik heel wat brilletjes voor verkopen
Daar moet ik heel wat brilletjes voor verkopen
- Maus335i
@Eric,
Dat is dan toch een bevestiging dat bedrijven juist vanwege een belastingklimaat verhuizen? Zodra het in Nederland niet meer aantrekkelijk is, zijn ze als de wiede weerga weg en de banen nemen ze mee.
Dat is dan toch een bevestiging dat bedrijven juist vanwege een belastingklimaat verhuizen? Zodra het in Nederland niet meer aantrekkelijk is, zijn ze als de wiede weerga weg en de banen nemen ze mee.
- Ravin ///M
Een papieren hoofdkantoor in NL is aantrekkelijk,
een productiefaciliteit niet.
een productiefaciliteit niet.
-
Tom
+1 met Maurice.
Als jij in de politiek ging had je mijn stem, kan mij altijd helemaal vinden in je posts hierover.
Als jij in de politiek ging had je mijn stem, kan mij altijd helemaal vinden in je posts hierover.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
+2
Maus for president
Met hem aan de macht worden de rotondes ook 2x zo breed, voor betere driftbaarheid.
Maus for president
Met hem aan de macht worden de rotondes ook 2x zo breed, voor betere driftbaarheid.
-
Christoph
Multinationals hebben een heel ander systeem dan de gemiddelde ondernemer in NL, je moet ze niet vergelijken. Reden dat hier papieren NV's/BV's zijn heeft te maken met het feit dat politiek alleen grote vissen wil stimuleren, niet de kleine visEric H schreef:Ach, ik snap het allemaal wel.....
Even wat anders, er wordt wel gezegd dat veel bedrijven zouden wegtrekken uit Nederland ivm met het belastingsklimaar, maar hebben jullie enig idee hoe veel bedrijven zich graag willen vestigen in Nederland vanwege het belastingklimaat en maatregelen.
Veel internationale bedrijven hebben ( op papier ) hun hoofdkantoor in Nederland, omdat het hier allemaal net wat gunstiger is........dus zo slecht hebben de ondernemingen het hier niet...
- Maus335i
Haha, politiek zou niks voor mij zijn 
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Ja, sorry, had iets specifieker moeten zijn.Christoph schreef:Multinationals hebben een heel ander systeem dan de gemiddelde ondernemer in NL, je moet ze niet vergelijken. Reden dat hier papieren NV's/BV's zijn heeft te maken met het feit dat politiek alleen grote vissen wil stimuleren, niet de kleine visEric H schreef:Ach, ik snap het allemaal wel.....
Even wat anders, er wordt wel gezegd dat veel bedrijven zouden wegtrekken uit Nederland ivm met het belastingsklimaar, maar hebben jullie enig idee hoe veel bedrijven zich graag willen vestigen in Nederland vanwege het belastingklimaat en maatregelen.
Veel internationale bedrijven hebben ( op papier ) hun hoofdkantoor in Nederland, omdat het hier allemaal net wat gunstiger is........dus zo slecht hebben de ondernemingen het hier niet...
Inderdaad multinationals laten het hoofdkantoor vaak in NL registreren.
En inderdaad DVH vierkante meterprijzen in een middelgroot dorp / kleine stad slaan nergens op.
Maar ach, dat doen sommige marges ook niet
Vind ook wel dat je een scheiding moet maken tussen de kleinschaligere ondernemer ( met bijvoorbeeld een DGA ) en de grote ondernemer ( met een raad van bestuur / commisarissen e.d. )
Voor laatstgenoemde heb ik weinig gevoel, en vind echt dat sommigen doorslaan op het gebied van beloningen. Alsof er voor minder geld niet net zulke goede mensen te vinden zijn.
Kleinere ondernemers / middenstanders, waar er hier een aantal van op DF zitten, heb ik veel meer respect voor.
Ik geef het je te doen, de verantwoordelijkheid voor personeel, zorgen voor de continuiteit van je bedrijf, voldoen aan allemaal wetten en regeltjes.
Nogmaals voor die mensen buig ik diep, zeker als ze van "scratch" af beginnen en op een verstandige en eerlijke manier zaken doen, en daardoor een bedrijf weten neer te zetten met een eigen identiteit.
Opvolging kijk ik altijd even anders naar, zeker van vader/moeder op zoon/dochter.....daarbij kijk ik altijd eerst even de kat uit de boom.
Lijkt me trouwens wel verschrikkelijk als ouder zijnde, als je je kroost datgene waar je je leven aan gewerkt hebt, in een korte periode ziet afbreken door mismanagement......
Heb er echt regelmatig serieus over gedacht om voor mezelf te gaan beginnen, maar heb er vanaf gezien om dat ik behoefte heb aan zekerheid ( dus blijf lekker in loondienst ).
Als ik een maand of twee minder omzet zou hebben zou het zweet me al uitbreken.
Nee hoor, één zelfstandige in het gezin vind ik meer als genoeg, als het dan misgaat zijn de gevolgen ook meer te overzien.
- GTRene
goed verhaal Eric.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Hey Eric.... even stukje van mijn kant. Ben nu 29... toen ik 26 was (en een goeie baan had, loondienst, was bedrijfsleider bij 'n ICT bedrijf) de keuze gemaakt om voor mezelf te beginnen. Ontslag genomen en in hetzelfde vak verder gegaan, als concurrent van m'n oud-werkgever. Die vind me nu niet zo aardig meer maar dat terzijde. 
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben er allang achter dat het de beste beslissing in m'n leven is geweest. Ik wil (afkloppen, bijzondere omstandigheden daargelaten...) nooit weer terug naar loondienst. Hetgeen me opviel in je reactie is het zinnetje over de 'veilige zekerheid van loondienst'. Ik ben er (weliswaar alleen met mijn eigen referentiekader) wel van overtuigd dat die 'zekerheid' zwaar overrated is. Leuk die contracten 'voor onbepaalde tijd' maar bij een beetje reorganisatie of economische tegenwind lig je er alsnog uit. Vaak nogal wat schijnveiligheid denk ik. In mijn geval heb ik nu veel meer zekerheid dan voorheen. Had geen vertrouwen meer in de ondernemerscapaciteiten en beslissingen van mijn ex-werkgever en daardoor ook niet zoveel vertrouwen in de toekomst van dat bedrijf. Loondienst is uiteindelijk afhankelijk zijn van je werkgever en dat is per definitie een vorm van onzekerheid. Ik ben van nature erg eigenwijs en dacht het beter te weten en te kunnen dan mijn vorige werkgever. Had best ergens anders weer een goeie baan kunnen krijgen maar dan is het maar weer afwachten waar je terecht komt en of het me daar volgens m'n zin gaat. Heb ook een beetje moeite met gezag, is mijn gebrek denk ik hehe. Hou er domweg niet van dat iemand me vertelt wat te doen. Dan is er maar 1 keuze: het zelf gaan doen.
Heb wat personeel rond lopen tegenwoordig en het gaat ons goed (ook de vorige werkgever allang voorbijgestreeft trouwens
). Echter, als het nu minder zou gaan zouden de eerste slachtoffers uiteraard de mensen zijn die in loondienst bij ons werken. Ikzelf als laatste. Ik heb dus heel wat meer zekerheid dan hen in zekere zin.
Iedereen moet het op zijn of haar manier doen, maar het zou eeuwig zonde zijn denk ik als je later spijt krijgt, dat je de stap nooit hebt gezet. De gedachte 'had ik maar....' lijkt me zeer vervelend later. Anyway, dit was even inhakend op het zekerheid vs. onzekerheid verhaal.
In beide gevallen kan het misgaan maar ik geloof niet dat zelfstandigheid per definitie onzekerder is dan loondienst, zoals je vaak leest of hoort.
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben er allang achter dat het de beste beslissing in m'n leven is geweest. Ik wil (afkloppen, bijzondere omstandigheden daargelaten...) nooit weer terug naar loondienst. Hetgeen me opviel in je reactie is het zinnetje over de 'veilige zekerheid van loondienst'. Ik ben er (weliswaar alleen met mijn eigen referentiekader) wel van overtuigd dat die 'zekerheid' zwaar overrated is. Leuk die contracten 'voor onbepaalde tijd' maar bij een beetje reorganisatie of economische tegenwind lig je er alsnog uit. Vaak nogal wat schijnveiligheid denk ik. In mijn geval heb ik nu veel meer zekerheid dan voorheen. Had geen vertrouwen meer in de ondernemerscapaciteiten en beslissingen van mijn ex-werkgever en daardoor ook niet zoveel vertrouwen in de toekomst van dat bedrijf. Loondienst is uiteindelijk afhankelijk zijn van je werkgever en dat is per definitie een vorm van onzekerheid. Ik ben van nature erg eigenwijs en dacht het beter te weten en te kunnen dan mijn vorige werkgever. Had best ergens anders weer een goeie baan kunnen krijgen maar dan is het maar weer afwachten waar je terecht komt en of het me daar volgens m'n zin gaat. Heb ook een beetje moeite met gezag, is mijn gebrek denk ik hehe. Hou er domweg niet van dat iemand me vertelt wat te doen. Dan is er maar 1 keuze: het zelf gaan doen.
Heb wat personeel rond lopen tegenwoordig en het gaat ons goed (ook de vorige werkgever allang voorbijgestreeft trouwens
Iedereen moet het op zijn of haar manier doen, maar het zou eeuwig zonde zijn denk ik als je later spijt krijgt, dat je de stap nooit hebt gezet. De gedachte 'had ik maar....' lijkt me zeer vervelend later. Anyway, dit was even inhakend op het zekerheid vs. onzekerheid verhaal.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Kan het alleen maar met je eens zijn Wouter, maar er speelt ook nog zoiets als gevoel....
Ik voel mij prettiger in loondienst en zit in een tak van sport waar altijd toekomst in is.
( en een organisatie die al jarenlang marktleider is in de Benelux, plus een directie waar ik vertrouwen in heb voor de toekomst )
Tuurlijk, bij de eerste de beste reorganisatie heb je ook een probleem, maar als het zo ver is, dan is er landelijk een probleem, en ga je als zelfstandige gebukt onder dezelfde tegenwind.
Ik zal er in de toekomst ook nooit spijt van krijgen, heb er namelijk een afgewogen beslissing over genomen, en als ik dat eenmaal gedaan heb, dan heb ik er ook vrede mee...
( zo zit ik als persoon nu eenmaal in elkaar, niet achterom kijken, maar vooruit ! )
En super dat het je gelukt is om voor jezelf te beginnen, en nog mooier dat het je goed gaat.
Dan heb je een bepaalde kwaliteit / uitstraling die mensen zoeken.
Kan daar alleen maar respect voor hebben, zeker op jouw leeftijd
Ik voel mij prettiger in loondienst en zit in een tak van sport waar altijd toekomst in is.
( en een organisatie die al jarenlang marktleider is in de Benelux, plus een directie waar ik vertrouwen in heb voor de toekomst )
Tuurlijk, bij de eerste de beste reorganisatie heb je ook een probleem, maar als het zo ver is, dan is er landelijk een probleem, en ga je als zelfstandige gebukt onder dezelfde tegenwind.
Ik zal er in de toekomst ook nooit spijt van krijgen, heb er namelijk een afgewogen beslissing over genomen, en als ik dat eenmaal gedaan heb, dan heb ik er ook vrede mee...
( zo zit ik als persoon nu eenmaal in elkaar, niet achterom kijken, maar vooruit ! )
En super dat het je gelukt is om voor jezelf te beginnen, en nog mooier dat het je goed gaat.
Dan heb je een bepaalde kwaliteit / uitstraling die mensen zoeken.
Kan daar alleen maar respect voor hebben, zeker op jouw leeftijd
- dvh
Eric, de grote marges zijn simpelweg nodig om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen.
Als ik goed m'n best doe ik ik simpelweg gewoon net zoals elk ander fatsoenlijk rendabel bedrijf rond de 5 a 10% operationele winst..
Huur, personeel , inkoop, derving , onderhoud apperatuur , bedrijfskleding , onderhoud pand , trainingen en opleidingen... pfff
Het is soms inderdaad een hoop geneuzel.. Maar daarom noemen ze het detailhandel.
Maar aan de andere kant, heb je een grootbedrijf dan heb je simpelweg ditzelfde geneuzel, maar dan in grotere maten..
Ik ben nu 28, en alweer 2 jaar bezig met ondernemen.
Op de werkvloer werken mensen die 10-15 jaar ouder zijn dan ik.. meer ervaring hebben dan ik en het ( bijna
) net zo goed kunnen als ik. Toch blijven ze in loondienst, terwijl ik ze ook wel eens aanspoor van, begin voor jezelf..
Maar dat is inderdaad een kwestie van gevoel.. Ze voelen zich prettiger bij het feit dat ze een soort zekerheid hebben. Hoe zeker die zekerheid is, is weer een andere discussie, maar het gaat om het feit dat je gewoon moet doen wat je ligt, en wat je wil.
Dat sommige bankiers teveel verdienen ben ik met je eens.
Maar volgens mij, als we kijken hoeveel mensen we het over hebben, is dat een hele kleine groep.
Als ik goed m'n best doe ik ik simpelweg gewoon net zoals elk ander fatsoenlijk rendabel bedrijf rond de 5 a 10% operationele winst..
Huur, personeel , inkoop, derving , onderhoud apperatuur , bedrijfskleding , onderhoud pand , trainingen en opleidingen... pfff
Het is soms inderdaad een hoop geneuzel.. Maar daarom noemen ze het detailhandel.
Maar aan de andere kant, heb je een grootbedrijf dan heb je simpelweg ditzelfde geneuzel, maar dan in grotere maten..
Ik ben nu 28, en alweer 2 jaar bezig met ondernemen.
Op de werkvloer werken mensen die 10-15 jaar ouder zijn dan ik.. meer ervaring hebben dan ik en het ( bijna
Maar dat is inderdaad een kwestie van gevoel.. Ze voelen zich prettiger bij het feit dat ze een soort zekerheid hebben. Hoe zeker die zekerheid is, is weer een andere discussie, maar het gaat om het feit dat je gewoon moet doen wat je ligt, en wat je wil.
Dat sommige bankiers teveel verdienen ben ik met je eens.
Maar volgens mij, als we kijken hoeveel mensen we het over hebben, is dat een hele kleine groep.
- Ravin ///M
dvh schreef:Dat sommige bankiers teveel verdienen ben ik met je eens.
Als je ziet dat er vorig jaar 100 miljoen op onderwijs is bezuinigd, dan is de beloning van
20/25? miljoen voor Groenink, na afzwaai bij de staatsbank ABN, natuurlijk ACHTERLIJK.
Kleine groep ja, maar die beloningsstuctuur heeft wel nationale economieen genekt.
- GTRene
kan inderdaad een theoretisch kleine groep zijn, maar ze nemen geld mee van enorme omvang...
als voorbeeld iemand die zeg 10.000.000. (10mil) weg snoept in z'n 1tje met een al niet kinder-achtig basisloon!
stel een basis werknemer zou per jaar blij zijn met zeg 1.000,-euro extra zodat ie wat kan kopen/economie stimuleerd bij "normale" winkels/mensen.
dan kunnen van die 10.000.000,-miljoen (10) wat die ene persoon wegsnoept(extra) , 10.000 (10du) mensen 1.000,-euro krijgen en blij zijn en de economie wat stimuleren en of zaken doen/kopen zonder overal subsidie voor te krijgen van de staat en dus in theorie kunnen rijken dan minder belasting betalen oid...
dus een betere balans zou er in theorie kunnen zijn, het wordt wat meer verspreid wat goed is en de balans weer iets kan herstellen.
magoed, dat is niet zo
als voorbeeld iemand die zeg 10.000.000. (10mil) weg snoept in z'n 1tje met een al niet kinder-achtig basisloon!
stel een basis werknemer zou per jaar blij zijn met zeg 1.000,-euro extra zodat ie wat kan kopen/economie stimuleerd bij "normale" winkels/mensen.
dan kunnen van die 10.000.000,-miljoen (10) wat die ene persoon wegsnoept(extra) , 10.000 (10du) mensen 1.000,-euro krijgen en blij zijn en de economie wat stimuleren en of zaken doen/kopen zonder overal subsidie voor te krijgen van de staat en dus in theorie kunnen rijken dan minder belasting betalen oid...
dus een betere balans zou er in theorie kunnen zijn, het wordt wat meer verspreid wat goed is en de balans weer iets kan herstellen.
magoed, dat is niet zo
- dvh
Dat soort bedragen zijn ook absurt.
Maar je kan niks meer dan stemmen op een partij of persoon dIe het lef heeft om dat systeem aan te pakken.
Tot die tijd zal dit gewoon doorgaan.
Maar je kan niks meer dan stemmen op een partij of persoon dIe het lef heeft om dat systeem aan te pakken.
Tot die tijd zal dit gewoon doorgaan.
- Arthur
- Auto: Nr.51
@Wouter: prima verhaal. Echter belicht jij nu de "zonnige" zijde van het ondernemen en de minder zonnige van degene in loondienst. Je kunt het ook omdraaien. Als het bedrijf waar je nu voor werkt (je eigen) op de fles gaat of het gaat slecht dan ben jij aan de beurt. Heb ik gezien in m'n omgeving. Dat is minder prettig en moet je om weten te gaan. Ik vind het sowieso dapper dat je (of wie dan ook) het zelf doet. Mensen in loondienst moeten er echter ook zijn. Ider z'n meug, het moet ook in je zitten. Het werkt aan 2 kanten lijkt mij 
- Dennis Cavallino
René, jij praat heel makkelijk over 1000 euro extra, maar dat kost een werkgever al dik 2000 euro en dat is niet eens een leuke aftrek/kostenpost, maar gewoon dik de belastingdienst spekken. Om die 2000 euro extra aan kosten te dekken moet er waarschijnlijk 4000 euro extra omzet worden gerealiseerd, wil t allemaal te verantwoorden zijn.
Daar gaat het in onze economie steeds opnieuw 'fout' gaat, want lonen worden amper vehoogd, hooguit geïndexeerd en dan krijg je wat je aan t begin van dit draadje zag; onderhandelingen, 3,5% erbij iedereen blij en dan opeens massaontslagen, want de klant wil niet meer betalen....
Als werknemer zit je vaak vast in het collectief en dan geldt de wet van de grote getallen en dus beperkte loonsverhogingen.
Ik ben van mening dat alle prijzen en salarissen gekoppeld zouden moeten worden aan het landelijke inflatiecijfer. Ik ben geen econoom, maar ik kan me voorstellen dat het de economie een boost geeft, maar export oninteressant maakt wegens jaarlijkse prijsstijgingen, maar dat zou iemand (een expert) mij moeten voorrekenen als voorbeeld.
Daar gaat het in onze economie steeds opnieuw 'fout' gaat, want lonen worden amper vehoogd, hooguit geïndexeerd en dan krijg je wat je aan t begin van dit draadje zag; onderhandelingen, 3,5% erbij iedereen blij en dan opeens massaontslagen, want de klant wil niet meer betalen....
Als werknemer zit je vaak vast in het collectief en dan geldt de wet van de grote getallen en dus beperkte loonsverhogingen.
Ik ben van mening dat alle prijzen en salarissen gekoppeld zouden moeten worden aan het landelijke inflatiecijfer. Ik ben geen econoom, maar ik kan me voorstellen dat het de economie een boost geeft, maar export oninteressant maakt wegens jaarlijkse prijsstijgingen, maar dat zou iemand (een expert) mij moeten voorrekenen als voorbeeld.
- GTRene
nee die 1.000,-extraatje doel ik op 1-malige gift zeg maar in het jaar net als die wat zeg 1.000.000,- mil mee pikt of zelfs 10 mil...op die manier dus niet 1.000,- per maand
waar ik dan op doelde dat je van wat die ene meneer/mevr extra mee pikt in de miljoenen bv, daar kun je bv een hele grote groep moeilijk rondkomende werknemers (en dus minder de economie kunnen steunen) een leuke extra mee geven...en vrolijker worden ze en kunnen wat extra kopen meer verdeeld over....immers het geld wordt dan meer verdeeld in verhouding wat anders 1 persoon als extra "meepikt"
waar ik dan op doelde dat je van wat die ene meneer/mevr extra mee pikt in de miljoenen bv, daar kun je bv een hele grote groep moeilijk rondkomende werknemers (en dus minder de economie kunnen steunen) een leuke extra mee geven...en vrolijker worden ze en kunnen wat extra kopen meer verdeeld over....immers het geld wordt dan meer verdeeld in verhouding wat anders 1 persoon als extra "meepikt"
- Dennis Cavallino
Dan koopt die man geen extra huis, geen extra sportauto, geeft minder feesten, minder steun voor goede doelen, sociale projecten etc etc dus veel andere mensen worden dan wellicht gedupeerd, direct of indirect.
Stel dat ie 1000 man personeel heeft, dan is 1000 euro goed voor een paar miljoen euro aan extra omzet...
Ik ken trouwens ondernemers die wel degelijk bonussen geven aan het personeel tot wel 1000 euro per jaar, gewoon omdat ze hard hebben gewerkt. Dus jouw idee gebeurt gewoon in de praktijk.
Stel dat ie 1000 man personeel heeft, dan is 1000 euro goed voor een paar miljoen euro aan extra omzet...
Ik ken trouwens ondernemers die wel degelijk bonussen geven aan het personeel tot wel 1000 euro per jaar, gewoon omdat ze hard hebben gewerkt. Dus jouw idee gebeurt gewoon in de praktijk.
- Maus335i
Waarom? Leg mij nou eens uit waarom iemand die 10 miljoen bonus van zn bestuur krijgt, dat net zo hard weer weg zou geven. Dat zou je zelf ook niet doen en een directeur van bedrijf X (die dat hélemaal zelf mag weten) dus ook niet.GTRene schreef:nee die 1.000,-extraatje doel ik op 1-malige gift zeg maar in het jaar net als die wat zeg 1.000.000,- mil mee pikt of zelfs 10 mil...op die manier dus niet 1.000,- per maand![]()
Het interesseert mij werkelijk geen ene biet hoeveel een CEO van een willekeurig bedrijf verdient. Al geven ze die Groenink gvd 300 miljoen euro! Dan verhuis ik mn rekening toch naar de ING als ik het er niet mee eens ben? Waarom zou Groenink de gebeten hond moeten zijn?
- Dennis Cavallino
Een goeie topmanager (CEO) zal trouwens budgetten aanvragen om meer en beter personeel aan te nemen, of om het bestaande personeel meer ontplooiingskansen te geven. Dus als alles goed loopt en hij hoeft niet te snijden, dan heeft het personeel vanzelf kans op meer salaris.
- Ravin ///M
Omdat de ABN al van de nederlandse staat was en wij er allemaal voorMaus335i schreef:Waarom zou Groenink de gebeten hond moeten zijn?
betaald hebben. En dat was nodig, niet omdat Groenink er zo'n gezonde
toko van had gemaakt, wel?