Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rnd

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Rnd » 17 mei 2022, 16:27

Robin schreef: 17 mei 2022, 16:06
Martijn_bmw schreef: 17 mei 2022, 16:04
Robin schreef: 17 mei 2022, 16:02 Oftewel een centenkwestie, meer niet helaas.
Lijkt mij wel!
De verwarming van je huis heb je toch geen emotie mee :tooth:
Dus gewoon meest kosten efficiëntie keuze maken
Ik heb moeite met hoe dit tot stand is gekomen. Het huis, de EV's. Jeweetwel. Dwazen daar.
Eens met Robin. Dat milieugebeuren is gewoon een religie geworden om het volk eronder te houden. Koop een EV, want anders gaat het klimaat kapot en hebben jouw kindjes geen toekomst of moeten zwemvliezen kweken.

Vroeger hadden ze religie om de mensen eronder te houden, nu hebben we thema's zoals het klimaat. Het klimaat is altijd aan verandering onderhevig. Mocht de mens de oorzaak zijn deze keer (ik acht het niet waarschijnlijk, maar het kan), dan gaan we het toch niet stoppen. Putin heeft zijn CO2 budget voor de komende 100 jaar er al doorheen geknald, de boef.

markm

Bericht door markm » 17 mei 2022, 17:23

Robin schreef: 17 mei 2022, 16:14 Er zit hier gewoon 'gratis' gas in de grond. Het is totaal van de gekke om ons burgers te dwingen aan de totaal niet 'gratis' (hybride) warmtepompen te gaan.
Voor jou als burger is dat gas ook niet gratis.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 mei 2022, 17:48

markm schreef: 17 mei 2022, 17:23
Robin schreef: 17 mei 2022, 16:14 Er zit hier gewoon 'gratis' gas in de grond. Het is totaal van de gekke om ons burgers te dwingen aan de totaal niet 'gratis' (hybride) warmtepompen te gaan.
Voor jou als burger is dat gas ook niet gratis.
Daarom zet ik het ook tussen aanhalingstekens he. In deze situatie met Rusland hier geen gebruik van maken is kolder. Want het kan stukken voordeliger en normaler, maarja he , gas is not done he dus het conflict is dé manier om er vanaf te komen. Waanzin.....

JP

Bericht door JP » 17 mei 2022, 18:03

Kan een overheid zich zomaar alles toe-eigenen wat in de bodem zit onder jouw huis en dat tegen betaling teruggeven aan de bewoners ?

Elise

Bericht door Elise » 17 mei 2022, 19:28

markm schreef: 17 mei 2022, 16:09 Bij een hybride warmtepomp verbruik je nog steeds gas maar reduceer je ongeveer 50%. Een hybride kost 5 a 6k.
Met de huidige gasprijzen is dat niet eens een gekke investering en na een paar jaar verdien je die gewoon terug.
Ik betwijfel dat.

Laten we er even van uitgaan dat de prijs van een m3 gas 4 x zo duur is als 1 kwh.
Dus 50cent per kwh ==> €2,00 voor een kuub gas

1 m3 gas bevat net zoveel energie als 10kwh.
Reken ik met een warmtepomp COP van 2,5 gemiddeld, dan levert 4 kwh net zoveel energie als 1m3 gas.

Die 4 kwh kosten dan 4 x €0,50 = €2,00
Een prijs die gelijk is aan die van een kuub gas.

Kortom, die extra investering van die hybride verdien je op deze manier nooit terug.
Wordt anders als je zelf zonnepanelen hebt, maar heb je die niet, of kun je ze niet plaatsen, schiet je er niks mee op.
(En dan moet je nog hopen dat ze je geen oor aannaaien met het toekomstig afschaffen van de salderingsregeling als je wel panelen hebt liggen).

Zal mij niks verbazen als het je uiteindelijk meer geld gaat kosten aan onderhoud van die meer complexe hybride systemen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 17 mei 2022, 19:42

Ze hebben nog wel wat knoppen om aan te draaien.
Als het electrisch aandeel omhoog gaat, worden de gas infrastastrucuurkosten door minder mensen gedeeld, dus wordt hoger.
Tevens kan de overheid aan de gas belasting knop draaien zoals het ze belieft.
Eind van de rit wordt het gewoon rekenwerk voor de meesten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 mei 2022, 20:35

smiley schreef: 17 mei 2022, 19:42 Ze hebben nog wel wat knoppen om aan te draaien.
Als het electrisch aandeel omhoog gaat, worden de gas infrastastrucuurkosten door minder mensen gedeeld, dus wordt hoger.
Tevens kan de overheid aan de gas belasting knop draaien zoals het ze belieft.
Eind van de rit wordt het gewoon rekenwerk voor de meesten.
Dit bedoelde ik idd ook.
Nu is het wellicht financieel niet interessant maar reken maar dat ze dat vanzelf zo maken…

JP

Bericht door JP » 17 mei 2022, 21:17

Zeker willen ze iedereen aan de warmtepomp. Van het weekend was er nog sprake van een maximale kuub-prijs voor gas, als straks niets meer van Vladi krijgen….dan zal de overheid wel moeten bijspringen om de energiebedrijven niet te laten vallen die duur moeten inkopen.

Tom

Bericht door Tom » 17 mei 2022, 23:19

Het ligt er alleen zo dik bovenop dat het een kunstmatig gecreëerd probleem is. Auto's stoten nog co2 uit, kun je wat van vinden qua milieu. Maar je huis verwarmen met gas, ik zie niet hoe dat slecht kan zijn voor het klimaat. Behalve dat we het uit de grond halen.
Op veel plekken in Rusland hebben ze stadsverwarming zonder thermostaat, dus geen invloed op de temperatuur. Daar zetten ze gewoon een raam open als het binnen te warm is (terwijl het buiten vriest).

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2022, 07:42

Tom schreef: 17 mei 2022, 23:19 Het ligt er alleen zo dik bovenop dat het een kunstmatig gecreëerd probleem is. Auto's stoten nog co2 uit, kun je wat van vinden qua milieu. IMaar je huis verwarmen met gas, ik zie niet hoe dat slecht kan zijn voor het klimaat. Behalve dat we het uit de grond halen.
Op veel plekken in Rusland hebben ze stadsverwarming zonder thermostaat, dus geen invloed op de temperatuur. Daar zetten ze gewoon een raam open als het binnen te warm is (terwijl het buiten vriest).

omdat het verbranden van gas ook CO2 produceert:
Hoeveel kg CO2 per m3 aardgas?

Hoeveel CO₂ stoten wij uit met gas? Tijd voor een rekensommetje: de CO₂-uitstoot van aardgas is ongeveer 1,8 kilogram per m3. Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 1500m3 gas per jaar en stoot daarmee 2,7 ton CO₂ uit.
Daarmee geldt dus hetzelfde als de auto.
Je kan er wat van vinden en mee eens of oneens zijn dat het impact heeft op global warming.

Maar als je vind dat CO2 uitstoot zoveel mogelijk moet worden teruggebracht dan zit gas verwarming dus in hetzelfde hoekje als de auto

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 18 mei 2022, 08:10

Laat iedereen 2 airco’s op het huis zetten en je bent er ook. Ons gasverbruik (eindwoning, ‘92, energielabel: B) is van 1200m3 naar 400m3 gas per jaar gegaan.

Een verplichte hybride CV gaat hier dus hooguit nog maar 150-200m3 besparen, dus ik vraag mij af of dat nog wel uit kan. Dat is het nadeel van alles over één kam scheren/verplichten.

Elise

Bericht door Elise » 18 mei 2022, 08:29

Gisteravond vertelde iemand van Feenstra in Nieuwsuur dat ze 150 hybride warmtepompen hebben verkocht waarop ze nu zitten te wachten en daarom de verkoop van de hybride warmtepompen stil hebben gezet.
Lange levertijd warmtepomp

Wij helpen u graag om te verduurzamen, maar we zijn hier ook eerlijk over. Door de coronapandemie is er nog steeds een wereldwijd chip- en elektronicatekort. Dit heeft ook invloed op de productie van (hybride) warmtepompen. De ontwikkelingen op de gasmarkt zorgen daarnaast voor een enorme vraag naar warmtepompen. Dit betekent dat wij op dit moment geen nieuwe aanvragen in behandeling kunnen nemen. Onze excuses hiervoor.

Wilt u een seintje krijgen wanneer de (hybride) warmtepomp weer leverbaar is? Check dan eerst of uw huis al klaar is voor een hybride warmtepomp.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2022, 09:00

Gert-jan schreef: 18 mei 2022, 08:10 Laat iedereen 2 airco’s op het huis zetten en je bent er ook. Ons gasverbruik (eindwoning, ‘92, energielabel: B) is van 1200m3 naar 400m3 gas per jaar gegaan.

Een verplichte hybride CV gaat hier dus hooguit nog maar 150-200m3 besparen, dus ik vraag mij af of dat nog wel uit kan. Dat is het nadeel van alles over één kam scheren/verplichten.
Eens dat werkt niet om alles over 1 kam te scheren.
Wat naar mijn idee werkt is een gestaffelde belasting op gas, stroom en water.
Eerste gebruik nauwelijks belast en naarmate je meer verbruikt meer belasting.

Dan is voor ieder de stimulans gelijk en hoe je je verbruik dan mindert is aan jezelf.
De 1 kiest airco’s, de ander een warmtepomp en nummer 3 gaat met 15gr en een sjaal om zitten :tooth:
Maar dan stuur je wel richting lager gebruik zonder te verplichten naar 1 oplossing.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 18 mei 2022, 09:16

Ach ja, we zijn niet ander gewend van Hugo :tooth:

Maar zo simpel kan het inderdaad zijn, geen verplichting maar een ontmoedigingsbeleid. Dan nog ben ik benieuwd wat de KwH prijs gaat doen als heel Nederland aan het stroom gaat. Gas is nu eenmaal erg efficiënt en stroom opwekken is ook niet zonder CO2 -uitstoot.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2022, 09:46

Gert-jan schreef: 18 mei 2022, 09:16 Ach ja, we zijn niet ander gewend van Hugo :tooth:

Maar zo simpel kan het inderdaad zijn, geen verplichting maar een ontmoedigingsbeleid. Dan nog ben ik benieuwd wat de KwH prijs gaat doen als heel Nederland aan het stroom gaat. Gas is nu eenmaal erg efficiënt en stroom opwekken is ook niet zonder CO2 -uitstoot.
Dat laatste. Wij/de Aarde hebben juist CO2 nodig, maar we zijn gehersenspoeld dat het slecht is voor het klimaat. Alles heeft CO2 uitstoot zo ongeveer....

Milieu en klimaat zijn nogmaals TWEE(2) verschillende dingen en de correllatie/connectie is gewoon helemaal niet bewezen.

Ook niet dat 'de mens' debet is aan klimaatverandering overigens.....

:coffee:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 18 mei 2022, 10:18

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 07:42
Tom schreef: 17 mei 2022, 23:19 Het ligt er alleen zo dik bovenop dat het een kunstmatig gecreëerd probleem is. Auto's stoten nog co2 uit, kun je wat van vinden qua milieu. IMaar je huis verwarmen met gas, ik zie niet hoe dat slecht kan zijn voor het klimaat. Behalve dat we het uit de grond halen.

omdat het verbranden van gas ook CO2 produceert:
Hoeveel kg CO2 per m3 aardgas?

Hoeveel CO₂ stoten wij uit met gas? Tijd voor een rekensommetje: de CO₂-uitstoot van aardgas is ongeveer 1,8 kilogram per m3. Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 1500m3 gas per jaar en stoot daarmee 2,7 ton CO₂ uit.
Daarmee geldt dus hetzelfde als de auto.
Je kan er wat van vinden en mee eens of oneens zijn dat het impact heeft op global warming.

Maar als je vind dat CO2 uitstoot zoveel mogelijk moet worden teruggebracht dan zit gas verwarming dus in hetzelfde hoekje als de auto
Maar het "elektrisch verwarmen" middels een warmtepomp/airco heeft ook CO2 uitstoot tot gevolg. Net als een elektrische auto ook CO2 uitstoot heeft als je het energieverbruik eerlijk bekijkt.
Ik kan niet duidelijk vinden wat de werkelijk winst/reductie in CO2 uitstoot zou zijn bij vervanging van een CV-ketel door een warmtepomp. Dus zonder isolerende maatregelen en bij gelijk gebruik (alle ruimtes op dezelfde temp. verwarmen bij een even strenge winter).

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2022, 10:25

SlowCo schreef: 18 mei 2022, 10:18
Maar het "elektrisch verwarmen" middels een warmtepomp/airco heeft ook CO2 uitstoot tot gevolg. Net als een elektrische auto ook CO2 uitstoot heeft als je het energieverbruik eerlijk bekijkt.
Nu nog wel, maar intussen wordt er ook gewerkt aan steeds meer opwekken van zon en wind energie.
Dus het aandeel co2 uitstoot van stroom wordt steeds kleiner waar het voor gas/benzine nooit zal veranderen.

Ik ben geen pro klimaat / energie transitie overigens. Maar het is gewoon een feit dat rijden/verwarmen met stroom ter plaatste geen co2 uitstoot en het opwekken van die stroom steeds minder co2 uitstoot meebrengt waar het verbranden van gas/benzine dat wel blijft doen.

Ik geloof trouwens wel dat mensen invloed hebben op de opwarming van de aarde door industrialisatie en consumptie van de afgelopen eeuw maar ik geloof ook niet dat wij het tegen kunnen houden. Als NL/West-EU zijn wij veel te klein en zolang grootmachten als China, Rusland en VS zich om heel andere dingen druk maken gaan wij dat nooit met onze druppel op de gloeiende plaat ombuigen.

Waar de transitie naar stroom wel een groot voordeel heeft naar mijn mening is het afbouwen van afhankelijkheid EU in de gas en olie import van Rusland, Midden oosten, etc.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2022, 11:01

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 10:25
Waar de transitie naar stroom wel een groot voordeel heeft naar mijn mening is het afbouwen van afhankelijkheid EU in de gas en olie import van Rusland, Midden oosten, etc.
We zitten hier op ongeveer de dikste gasbel van West Europa. Omwonenden zwaar compenseren. Olie kunnen we ook wel ergens anders 'vinden' dan in M.O. of Rusland.

Gas was alleen slecht in de Tweede Wereldoorlog. Electrificatie: Ga maar eens op 'n electrische stoel zitten: Betrekkelijk slecht voor je gezondheid heb ik van horen zeggen.

Edit: Buiten dat dat afhankelijk zijn van gas/olie/granen en andere eerste levenbehoeften. Meld dat eens aan al die globalisten en wereldverbeteraars anno 2022....

Ook: Als de ROW/wij geen olie meer afnemen uit het M.O. over decennia. Waar denk je dan dat die verworden armoedzaaiers uit M.O naar toe willen 'vluchten'? Juist....

Willen we dat?!

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 mei 2022, 11:16

Robin schreef: 18 mei 2022, 11:01
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 10:25
We zitten hier op ongeveer de dikste gasbel van West Europa. Omwonenden zwaar compenseren. Olie kunnen we ook wel ergens anders 'vinden' dan in M.O. of Rusland.

Gas was alleen slecht in de Tweede Wereldoorlog. Electrificatie: Ga maar eens op 'n electrische stoel zitten: Betrekkelijk slecht voor je gezondheid heb ik van horen zeggen.

Edit: Buiten dat dat afhankelijk zijn van gas/olie/granen en andere eerste levenbehoeften. Meld dat eens aan al die globalisten en wereldverbeteraars anno 2022....

Ook: Als de ROW/wij geen olie meer afnemen uit het M.O. over decennia. Waar denk je dan dat die verworden armoedzaaiers uit M.O naar toe willen 'vluchten'? Juist....

Willen we dat?!
Mijn ouders hebben een electrische sta-op stoel. Vinden ze ideaal.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 18 mei 2022, 12:32

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 07:42Daarmee geldt dus hetzelfde als de auto.

We ademen ook allemaal CO2 uit, laten we voor mass extinction gaan om de aarde te sparen....

Ik ben van mening dat het sws vd zotte is dat zij kunnen bepalen hoe wij met zulke dingen omgaan, we zijn toch een vrij land waar we zelf kunnen kiezen hoe of wat, niet iedereen gelooft de bullshit van die linkse hippies die denken dat de wereld vergaat door iets waar we geen tot minimaal effect op hebben. Die vergeten even dat we juist CO2 hebben om O2 te kunnen maken, idioten
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 10:25 Ik ben geen pro klimaat / energie transitie overigens.
Tis dat jij het zegt, maar zo kom je alles behalve over in je berichten

350 Z

Bericht door 350 Z » 18 mei 2022, 13:29

Op onze voorjaarsvakantie van 2 weken aan de Moezel zie je echt vele treinen en schepen vol met kolen voorbij komen en hier vinden die mafkezen uit Den Haag gas vies #knettergek ik heb er geen woorden voor voor die kliek in Den Haag. Bij onze buren word gas zelfs gestimuleerd en hier dwingen ze je uit alle macht van het gas af #piswoest #kaars in de regerings zijn reet

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 mei 2022, 14:01

Baboulah schreef: 18 mei 2022, 12:32
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 07:42Daarmee geldt dus hetzelfde als de auto.

We ademen ook allemaal CO2 uit, laten we voor mass extinction gaan om de aarde te sparen....

Ik ben van mening dat het sws vd zotte is dat zij kunnen bepalen hoe wij met zulke dingen omgaan, we zijn toch een vrij land waar we zelf kunnen kiezen hoe of wat, niet iedereen gelooft de bullshit van die linkse hippies die denken dat de wereld vergaat door iets waar we geen tot minimaal effect op hebben. Die vergeten even dat we juist CO2 hebben om O2 te kunnen maken, idioten
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2022, 10:25 Ik ben geen pro klimaat / energie transitie overigens.
Tis dat jij het zegt, maar zo kom je alles behalve over in je berichten
Dat eerste is inderdaad het beste voor de aarde.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 mei 2022, 14:01

350 Z schreef: 18 mei 2022, 13:29 Op onze voorjaarsvakantie van 2 weken aan de Moezel zie je echt vele treinen en schepen vol met kolen voorbij komen en hier vinden die mafkezen uit Den Haag gas vies #knettergek ik heb er geen woorden voor voor die kliek in Den Haag. Bij onze buren word gas zelfs gestimuleerd en hier dwingen ze je uit alle macht van het gas af #piswoest #kaars in de regerings zijn reet
Hoe blij worden de buren van het gas op dit moment denk je?

350 Z

Bericht door 350 Z » 18 mei 2022, 15:26

Gijzert schreef: 18 mei 2022, 14:01
350 Z schreef: 18 mei 2022, 13:29 Op onze voorjaarsvakantie van 2 weken aan de Moezel zie je echt vele treinen en schepen vol met kolen voorbij komen en hier vinden die mafkezen uit Den Haag gas vies #knettergek ik heb er geen woorden voor voor die kliek in Den Haag. Bij onze buren word gas zelfs gestimuleerd en hier dwingen ze je uit alle macht van het gas af #piswoest #kaars in de regerings zijn reet
Hoe blij worden de buren van het gas op dit moment denk je?
Valt wel mee.

Ons huis uit 1957 is niet geschikt voor een warmtepomp en dit geschikt maken, wie gaat dat betalen? Dit red je bij lange na niet met €50.000
Je hebt het meteen over serieus veel geld en bij mijn broer zijn huis uit 1910 eveneens.

markm

Bericht door markm » 18 mei 2022, 15:45

Elise schreef: 17 mei 2022, 19:28
markm schreef: 17 mei 2022, 16:09 Bij een hybride warmtepomp verbruik je nog steeds gas maar reduceer je ongeveer 50%. Een hybride kost 5 a 6k.
Met de huidige gasprijzen is dat niet eens een gekke investering en na een paar jaar verdien je die gewoon terug.
Ik betwijfel dat.

Laten we er even van uitgaan dat de prijs van een m3 gas 4 x zo duur is als 1 kwh.
Dus 50cent per kwh ==> €2,00 voor een kuub gas

1 m3 gas bevat net zoveel energie als 10kwh.
Reken ik met een warmtepomp COP van 2,5 gemiddeld, dan levert 4 kwh net zoveel energie als 1m3 gas.

Die 4 kwh kosten dan 4 x €0,50 = €2,00
Een prijs die gelijk is aan die van een kuub gas.

Kortom, die extra investering van die hybride verdien je op deze manier nooit terug.
Wordt anders als je zelf zonnepanelen hebt, maar heb je die niet, of kun je ze niet plaatsen, schiet je er niks mee op.
(En dan moet je nog hopen dat ze je geen oor aannaaien met het toekomstig afschaffen van de salderingsregeling als je wel panelen hebt liggen).

Zal mij niks verbazen als het je uiteindelijk meer geld gaat kosten aan onderhoud van die meer complexe hybride systemen.
De kosten die jij aangeeft komen niet overeen met de huidige marktprijzen.
Daarnaast heb ik meerdere sites bekeken mbt de hybridepompen die allemaal aangeven dat je wel degelijk besparing hebt.
De vraag is dan waar is jouw berekening op gebaseerd? ervaring? of aanname?

Plaats reactie