Benzineprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:53

Dan moeten ze het maar Europees regelen....................................

En dat kan natuurlijk weer niet, zie hier de "toename" van het vertrouwen in de EU ( Ierland zal er wel weer gehakt van maken...................)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 20:54

Wouter81 schreef: Zou je ook op mijn post willen reageren? :?:
Rustig aan zeg.... :?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:56

Hehehehe, kom op Geelhoed...........................aan de bak mien jong :lol: :wink:

Hans

Bericht door Hans » 11 jun 2008, 21:06

Macboy schreef:Je snapt het niet he? Het is niet de bedoeling om alles te boycotten, maar enkel Shell en Esso.

Dan gaat 1 van hen prijzen verlagen ... Je moet een afspraak dan maken dat de prijzen minstens EUR 0,30 ct moeten zakken.

Daarna weer naar de Shell. Dan zal BP de prijzen laten zakken. Op het moment dat de prijzen weer omhoog gaan, moeten we hetzelfde doen.

Punt is wel dat Shell natuurlijk met BP stappen zal nemen. Pas dán komt het moment dat je alles zou moeten boycotten, hetgeen niet haalbaar is.

Tuurlijk is het niet zo eenvoudig als ik zeg. Dat weet ik ook wel, maar toch. Stilzitten zal ZEKER niet helpen terwijl de miljarden winsten gewoon doorlopen.

Maar wie niet waagt, die niet wint.

WAT BETREFT HET STOPPEN MET TANKEN AUB HIER VERDER

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=10669
Hoeveel marge denk je dat er zit? Als je zo eens rond kijkt naar de kortingen die er nu gegeven worden zul je zelden hogere kortingen zien dan een cent of 12, alles wat erboven zit is extreem en wordt zo soms gebruikt als reclame stunt, en dan zit het nooit boven de 14 cent. Meer zit er bij de pomphouders echt niet in, dat is alles wat er daar te halen valt en van die 12-14 cent moet alles van betaald worden. No way dat er ook maar 1 olie maatschappij is die meer kan en wil doen. En zet die miljarden winst van Shell eens af tegen het aantal liters brandstof die ze daar voor hebben moeten maken, dan praat je echt over centen en geen dubbeltjes.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 21:19

romo schreef:Dan moeten ze het maar Europees regelen....................................
Hmmm, dan blijf je dus nog met het probleem zitten van plaats en tijdsafhankelijkheid.

Van de investering in dit systeem zou je misschien een paar knooppunten kunnen aanpakken. maar is dat een structurele oplossing?
Spreiding doet mijns inziens meer en voor langere tijd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 11 jun 2008, 21:28

Geelhoed schreef:
Wouter81 schreef: Zou je ook op mijn post willen reageren? :?:
Rustig aan zeg.... :?
Was niet negatief bedoeld, gewoon benieuwd!

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 21:30

Ik heb maar een toetsenbord. :wink:

romo

Bericht door romo » 11 jun 2008, 21:32

Spreiding is een noodoplossing, geen structurele oplossing. Kan ook erg kosten verhogend werken als werknemers op rijden moeten werken die duurder zijn voor de werkgever, als er een oppas voor de kids op rare tijden geregeld moet worden, ik voorzie meer ontwrichting, meer frustratie en geen oplossing ( wel nog minder privacy)

Elk land met een eigen systeem lijkt me lariekoek, de problemen zijn niet heel veel verschillend qua oorzaak in de EU, bedenk dan ook maar een eenduidige oplossing ( in EU verband dus)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 06:47

Och spreiding en thuiswerk lijkt me een prima oplossing.

Waarom zou je niet eerst thuis je emails afhandelen en dan om 10 uur in de auto stappen om naar kantoor te gaan?

romo

Bericht door romo » 12 jun 2008, 07:19

Geelhoed schreef:Och spreiding en thuiswerk lijkt me een prima oplossing.

Waarom zou je niet eerst thuis je emails afhandelen en dan om 10 uur in de auto stappen om naar kantoor te gaan?

Omdat de man/vrouw die staat te draaien, frezen, moet loodgieten of op de bouw staat ( en daar zijn de meesten van) helemaal geen e mails hoeven af te handelen, die moeten gewoon om 07.30 op de werkplek zijn, die dankzij aanbestedingen aan de andere kant van Nederland kunnen liggen, dat is de realiteit.
Rest een paar man die wel wat later/eerder kunnen beginnen......................de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat dus.................................

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 07:25

Dat snap ik, het hoeft natuurlijk niet iedereen te zijn. een afname van enkele procenten is als voldoende.

Als ik niet in een beveiligde ruimte achter een trusted domain moest codekloppen wist ik het ook wel.

romo

Bericht door romo » 12 jun 2008, 07:30

Ik denk dat een paar % volstrekt onvoldoende is, het maskeert een probleem dat men al jaren uit de klauwen heeft laten lopen, namelijk zorgen dat er fatsoenlijk in het wegennet wordt geinvesteerd. Als die belasting centen daarvoor gebruiken waarvoor ze gecollecteerd worden.............................
Een 24 uurs maatschappij is een volledige utopie, ( een aantal vakken en diensten uitgezonderd), denk ook dat Rouvoet moeilijk gaat doen ( en dit keer ben ik dat met hem eens)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 07:37

Als je de verkeersintensiteit legt naast de filedruk, zie je dat een paar procent afname zorgt voor vele procenten daling in filedruk.

In vijf jaar is de filedruk 40% gestegen, terwijl we maar 5% meer zijn gaan rijden.
Keer die getallen eens om.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jun 2008, 08:22

Macboy schreef:Als een bedrijf geen inkomsten genereert houdt het op.

Of bedoel je dat de automobilist het niet gaat redden, in de zin van volhouden ?

Joy: we hoeven niet naar de witte pomp hoor, Texaco, BP zijn er ook nog :)
Macboy schreef:Je snapt het niet he? Het is niet de bedoeling om alles te boycotten, maar enkel Shell en Esso.

Dan gaat 1 van hen prijzen verlagen ... Je moet een afspraak dan maken dat de prijzen minstens EUR 0,30 ct moeten zakken.

Daarna weer naar de Shell. Dan zal BP de prijzen laten zakken. Op het moment dat de prijzen weer omhoog gaan, moeten we hetzelfde doen.

Punt is wel dat Shell natuurlijk met BP stappen zal nemen. Pas dán komt het moment dat je alles zou moeten boycotten, hetgeen niet haalbaar is.

Tuurlijk is het niet zo eenvoudig als ik zeg. Dat weet ik ook wel, maar toch. Stilzitten zal ZEKER niet helpen terwijl de miljarden winsten gewoon doorlopen.

Maar wie niet waagt, die niet wint.

WAT BETREFT HET STOPPEN MET TANKEN AUB HIER VERDER
Snap je het zelf wel.

Een tijdje niet tanken, daar heb je ze echt niet mee hoor. Volgens mij heb je geen idee hoe groot die bedrijven zijn en hoeveel verschillende takken ze hebben :)

Ten eerste heeft de benzineverkoop maar heel weinig invloed op de totale winst van een olieconcern. De opbrengst daar uit is maar een paar procent hooguit. Het meeste zit hem tegenwoordig in de verkoop van ruwe olie en de chemie takken. Dat heeft er mee te maken dat de concurrentie hoog is, en de winstmarges op benzine ondanks de grote afzet maar heel minimaal zijn.

En dan nog, zoals Joy zegt, dan koop je het bij een ander. Veel oliemaatschappijen hebben een samenwerkingsverband dat bijvoorbeeld de shell truck ook BP en Esso in bepaalde regio's van benzine voorziet en andersom, om logistieke kosten te drukken. Dus ga je naar BP heb je kans dat je nog steeds Shell benzine staat te tanken.

MAW in tegenstelling tot populair geloof slapen ze er bij Shell, BP of Texaco niet veel minder om als Nederland een paar dagen niet tankt. De aandelen zakken hooguit iets maar that's it. Je moet toch een keer tanken dus je komt vanzelf wel weer terug.

De enigen die je wel hebt zijn de pomphouders zelf omdat die geen winst meer draaien.

romo

Bericht door romo » 12 jun 2008, 08:39

+1

Olie is economisch zo verweven met de samenleving, het kan niet meer anders.

Tom

Bericht door Tom » 12 jun 2008, 09:41

Rob Schouten schreef:
DEN HAAG - Actievoerende vrachtwagenchauffeurs hebben donderdagochtend vroeg de A2 Den Bosch-Utrecht bij knooppunt Hintham korte tijd geblokkeerd.
ANP

Dat meldde een woordvoerder van de ANWB. De chauffeurs protesteerden tegen de hoge brandstofprijzen.

Brancheorganisatie TLN heeft voor donderdag rond het middaguur acties aangekondigd. Vanaf 11.55 uur zullen chauffeurs op achttien plaatsen op de snelweg een half uur lang 50 kilometer per uur rijden.

De bliksemactie op de A2 was niet aangekondigd.
Was te verwachten, ben benieuwd wat er vanmiddag gaat gebeuren.

Dexter

Bericht door Dexter » 12 jun 2008, 10:25

romo schreef:Olie is economisch zo verweven met de samenleving, het kan niet meer anders.
+1
Olie heeft nog veel meer gebruiksdoeleinden dan brandstof alleen zoals Bert ook schrijft.
Bovendien, als wij een week niet gaan tanken heeft dat minder effect dan wanneer de inwoners van een willekeurige metropool een week niet gaan tanken.
Daar liggen de oliemaatschappijen en de OPEC landen dus écht niet wakker van.

Ik schreef het al eerder, in Nederland helpt alleen een blokkade van de snelweg die dan in de vorm van prikacties in het hele land op willekeurige plaatsen door willekeurige automobilisten zouden moeten worden uitgevoerd.
Een half uurtje met een groepje van 4 personenauto's die buiten de spitsuren langzaam (70 km/h is de wettelijke minimumsnelheid toch?) en breed naast elkaar gaan rijden is genoeg om de zaak snel genoeg vast te laten lopen.
En als de politie eerder komt rij je gewoon weer door....8)

Roman

Bericht door Roman » 12 jun 2008, 11:59

Supermarkten zijn nu half leeg inmiddels.

Groenten en fruit schappen zijn nu ook bijna leeg, vlees raakt ook op.

Gaat snel zeg :?

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat alles weer bevooraad is. :roll:

Dexter

Bericht door Dexter » 12 jun 2008, 12:11

Omdat de prijzen van de diesel zo hoog liggen zal dat niet te snel gaan ben ik bang.....kost allemaal extra brandstof en dat wordt niet gecompenseerd.
Wel treffend om te zien hoe snel een maatschappij volledig ontwricht kan raken door een paar vastberaden stakers.
Ik zag gisteren een reportage over de stakers op tv en die vrije rijders hebben echt niets meer te verliezen.
Ze gaan langzaam kapot aan de kosten en geen of weinig winst of ze gaan kapot door zelf niet meer te rijden.....voor hun maakt dat niet zoveel uit.
Roman heb je enig idee welk percentage vrije vrachtrijders er is Spanje rondrijdt?
En is er iemand die me kan vertellen hoe hoog dat percentage in NL is?
Want die mensen zijn tot alles in staat, ook in Nederland.

Roman

Bericht door Roman » 12 jun 2008, 12:30

Geen idee wat het percentage is, maar het zijn er veel volgens mij.

Het loopt flink uit de hand inmiddels, meerdere doden en zwaar gewonden en veel arrestaties.

Ze steken vrachtwagens die niet staken in brand, zelfs eentje met de bestuurder er nog in. 25% van z'n lichaam verbrand, zag in de krant net een foto waar je hem in z'n onderbroek om straat ziet liggen.

Begint mij te ver te gaan, het is leuk en aardig dat ze staken, maar dit slaat nergens meer op. Je mag toch zeker zelf wel bepalen wat je doet. Sommige hebben het geld te hard nodig en kunnen gewoon niet staken.

Bah.
The Minister for the Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba has said that all the main roads are now open again across the country and said that more than 50 arrests were made over the day and penalty points added to drivers’ licences. He gave an undertaking that foodstuffs, fuel, health, and car parts, were areas that were being given most protection. He invited those who had problems to call the Ministry, and said that the Ministry for the Interior would arrest and fine those who ‘prejudiced the life of the citizens’.
In Alicante a 43 year old lorry driver from Granada who was sleeping in the cab of his lorry on an industrial estate in San Isidro, was surprised by fire which broke out at 4,30am and finally gutted five lorries. He suffered second degree burns to 25% of his body after jumping from his cab in his underpants, but is now recovering well in Alicante General hospital and is expected to be transferred by helicopter to hospital in Málaga shortly.
Police are investigating two alleged aggressions against lorry drivers in the north of Valencia.
Strikers blocked the access to the Ford plant in Valencia, and also emptied the lorries trying to get goods to the Mercadona supermarket chain.
11,000 containers are said to have built up inside Valencia port, and many of the petrol stations in the region say they have already run out of diesel.
Anti riot police broke up a lorry driver protest on the A1 outside Madrid, arresting 34 drivers who said they would return to the city centre to protest soon.
21 people were injured in Almería, 13 of them policemen, during a fight between at least 2,500 demonstrating farmers and National Police outside the Hacienda offices in Almería city. The demonstrators demanding a reduction in the tax charged on diesel.
In Sevilla, nearly 30 people were injured, including eight policemen in scuffles outside the Andalucian Parliament where there were seven arrests, and police charged against fishermen in Santiago de Compostela.
Police finally cleared the backlog of lorries being held by pickets at the French border at La Jonquera and in Madrid.
Most of the main wholesale markets are out of fish, and there are shortages also in fruit and vegetables.

romo

Bericht door romo » 12 jun 2008, 12:32

We krijgen nog een burgeroorlog..................................of een revolutie............................das lang geleden zeg..............................

wjn

Bericht door wjn » 12 jun 2008, 13:56

Geelhoed schreef:
romo schreef: Dat is voor mij ook geen punt, ook hier betaald de veel gebruiker gewoon meer, heb ik geen moeite mee.
Maar dat is juist de crux van de kilometerprijs. Als je meer gebruik maakt van de weg betaal je meer, en andersom.
Gerbruik je dat ook nog eens op een tijd dat het schaars is is het wat duurder. Ik zie het nut daarvan wel in.
In schril contrast tot de slurptaks, die ook betaald wordt al staat je auto alleen maar in je garage. De enige manier van CO2 belasting is via de brandstof.

Ik vind dat ze quantumkorting moeten geven, mensen met meer dan 1 auto een evenredige korting. Je kunt toch maar één voertuig tegelijkertijd rijden ;)

wjn

Bericht door wjn » 12 jun 2008, 14:07

Geelhoed schreef:Als je de verkeersintensiteit legt naast de filedruk, zie je dat een paar procent afname zorgt voor vele procenten daling in filedruk.

In vijf jaar is de filedruk 40% gestegen, terwijl we maar 5% meer zijn gaan rijden.
Keer die getallen eens om.
Moeilijk meetbaar maar er is ook een mentaliteitswijziging die het aantal file's vergroot (denk aan kijken naar ongelukken, file aan de overkant is vaak langer).

Iedereen heeft haast, moet snel snel, veel remactie's op de weg, harmonicaeffect, file. (En allemaal op de linkerrijstrook hé.)

Ga 15 minuten eerder weg, doe rustig aan, kom relaxt op je werk.

Just my 2 cents.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 14:21

wjn schreef: In schril contrast tot de slurptaks, die ook betaald wordt al staat je auto alleen maar in je garage. De enige manier van CO2 belasting is via de brandstof.
Dat is een eenmalige belasting op inefficientie, heeft niets met het werkelijke verbruik te maken.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 jun 2008, 14:33

romo schreef:We krijgen nog een burgeroorlog..................................of een revolutie............................das lang geleden zeg..............................
Zo je denken, Nederlanders zijn te beroerd om aktie te voeren....... :cry:

Michel

Plaats reactie