Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 13:41

Peric schreef:Dat schreef ik André.... :P
Als Andre een sterke uitspraak ziet eigent hij zich die graag toe. Zie het als een compliment. :D

Peric

Bericht door Peric » 26 apr 2008, 14:36

Niet om m'n gelijk te halen hoor Dexter. Maar ik doelde meer op de strekking die André als reactie op het statement van Dick gaf.

Verder erg interessante discussie. Maar ik denk dat het er op uitdraait dat André niet meer met plezier meedoet.
Toch jammer...

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 14:54

Kan er überhaupt wel op een competatieve manier worden geraced in NL :?

130i is een uitgeholde beukklasse, DSC een mooie optocht van sport/raceauto's...

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2008, 14:57

Daarom, haal gewoon je plezier uit het racen an sich, zoals op track days en de Ring, kost minder en net zoveel lol en geen tijdschema of regeltjes als voor wedstrijden, zoveel power je zelf aan kan en zo licht als je wil...
verder geen lui die je vals van de baan drukken om te winnen enz enz enz

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 15:02

Ja maar dan heb je geen race natuurlijk.. je kunt voetballen in competitieverband.. of je kunt balletje trappen met 2 man of alleen tegen een muurtje aan.

Bij dat laatste kun je nooit bewijzen wat je waard bent.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 apr 2008, 15:53

Steff schreef: ''als je nou met voetbal met 6-0 van iemand wint, dan zeg je toch ook niet dat de tegenstander de volgende wedstrijd met 14 man mag spelen omdat het dan spannender wordt''.
Dit is precies wat er wel in de DSC gebeurt, door auto's toe te laten die niet aan de regelementen voldoen, onder het mom van ''maar het veld ligt wel dicht bij elkaar.
Op deze manier mag je het geen racen meer noemen, maar is het een optocht van raceauto's, aangevuld met spannende momenten.
Perfecte vergelijking :!:

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2008, 16:09

GTRene schreef:Daarom, haal gewoon je plezier uit het racen an sich, zoals op track days en de Ring, kost minder en net zoveel lol en geen tijdschema of regeltjes als voor wedstrijden, zoveel power je zelf aan kan en zo licht als je wil...
verder geen lui die je vals van de baan drukken om te winnen enz enz enz
Maar ook totaal geen competitie.
En eerlijk gezegd, sinds ik wedstrijden rij is vrij rijden een stuk minder leuk.

Ja waar is nog een goede competitie, in principe de cupklassen, of een goed gereguleerde competitie met allemaal verschillende auto's.

Wouter

Bericht door Wouter » 26 apr 2008, 16:11

Rico v Velzen schreef:Ja maar dan heb je geen race natuurlijk.. je kunt voetballen in competitieverband.. of je kunt balletje trappen met 2 man of alleen tegen een muurtje aan.

Bij dat laatste kun je nooit bewijzen wat je waard bent.
Daar heb je wel een punt rico, maar zoals het nu gaat in de DSC klopt het voor geen meter. Om terug tevallen op je voetbal verhaal kun je tegen een muur aanschoppen, of in je eentje tegen 4 tegenstanders. In beide situaties kun jij jezelf niet meten.

Als de competitie niet fair is kun je beter gaan vrij rijden en voor 20euro een beker kopen. :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 26 apr 2008, 18:22

Peric schreef:Dat schreef ik André.... :P
Dat schreven Hielke en ik vannacht al. :P :wink:

En voor de rest: zolang het niet over harde cijfers gaat, heeft de discussie weinig zin meer. Die cijfers kun je wel gaan verzamelen, maar simpele rekensommetjes kan iedereen maken. En als sowieso de strijd kennelijk belangrijker is dan de harde cijfers...

*vraagt voor André alvast de catalogus van Reiter aan* :lol:

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 18:28

http://www.racexpress.nl/index.php?nav= ... &nid=10648

qoute uit race express bovenstaande link alinea 4 regel 5.

Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van 150 tot 600 PK in 5 verschillende divisie tegen elkaar strijden.

Dexter

Bericht door Dexter » 26 apr 2008, 19:02

Peric schreef:Niet om m'n gelijk te halen hoor Dexter. Maar ik doelde meer op de strekking die André als reactie op het statement van Dick gaf.

Verder erg interessante discussie. Maar ik denk dat het er op uitdraait dat André niet meer met plezier meedoet.
Toch jammer...
Ik vat em.....het ging om het gemaakte punt en ik nam het puur quoten van de tekst door jullie beiden iets te letterlijk dus. :wink:

Ik denk dat je de DSC moet bekijken als een mooie poging om eens iets anders te laten zien dan merkgebonden cupraces.
En dat er dan ook nog een niet zo strak gereglementeerde raceklasse uit komt rollen is blijkbaar ondergeschikt gemaakt aan wat het publiek wil zien....spektakel tussen verschillende dikke auto's.
Dat is waar Dick van Elk volgens mij naar kijkt (en dat moet hij ook wel anders is zijn race-circus zo failliet) en dus zal hij compromissen moeten vinden én sluiten.

Ik kijk maar niet verder dan naar de reactie van Cor die letterlijk zegt dat hij dat wil zien in een race.
Het boeit Cor en het publiek niks dat er een ongelijkheid in PK/gewichtverhouding is of dat er met extra gewicht gereden moet worden omdat een auto anders in het voordeel is.
Da's mogelijk interessant voor de teameigenaren en de coureurs maar daar heeft het gewone publiek helemaal geen erg in joh!
Die willen spektakel!! 8)

Trouwens ik ben dat gebeuk in zo'n cupklasse met van die kleine trutautootjes om maar op het podium te eindigen ook al jaren zat.
Ik kijk veel liever naar teams met dikke auto's die elkaar, in mijn beleving als toeschouwer, proberen af te troeven zelfs als die teams heus wel weten dat het in werkelijkheid niet kan.

That's entertainment folks! :D

(En onthou even dat ik hier geen reet verstand van heb maar alleen maar weet wat ik leuk vind om te zien)

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 19:15

Dat zijn persberichten die door de DSC zelf worden uitgegeven Andre.

Als onafhankelijk goed geinformeerd medium is er geen website, krant, tijdschrift of tv-programma dat tegen het forum van DF op kan.

Die onafhankelijkheid moet je met een korrel zout nemen want er is altijd een reden waarom een bepaald issue wel besproken wordt en een ander issue niet. Het pk/gewicht reglement wordt hier zo uitgebreid besproken omdat jij ons erop attent hebt gemaakt. Maar vanaf dat moment is de geest uit de fles en gaat het verhaal, eventueel los van jou, een eigen leven leiden. Maar het persbericht over het tv-contract van de DSC is net zozeer een product van een 'onafhankelijke' keuze. Race-express had er immers ook voor kunnen kiezen het kant en klare voorgefabriceerde artikel niet af te drukken. Ik vind het overigens prima dat ze het wel doen. Het is immers autosport nieuws.

Wat ik niet begrijp is dat alle media zo braaf achter de organisatoren van raceklasses aanlopen wanneer het op nieuwsvoorziening aankomt. Laat ze een voorbeeld nemen aan de voetbaljournalistiek waar alle ins en outs sappig en hapklaar worden aangeboden. De zondagavond is voor mij de vaste Hugo Borst en Johan Derksen avond. Prachtig. Ja, het kost tijd en wat moeite om achter de coulissen aan die informatie te komen, maar als je nieuws wilt garen zul je toch wat moeite moeten doen. Als je erover nadenkt is het toch eigenlijk van de gekke dat geen enkel autotijdschrift zo'n zaak van het niet toepassen van de regels ooit heeft opgepakt.

Maar ach, misschien is dit wel de nieuwe tijd en mogen we van de oude media die taken niet meer verwachten. Steeds vaker komt bijvoorbeeld DF bewust of onbewust met primeurs en kunnen bezoekers interactief aan de discussies als volwaardige participanten deelnemen.

Ik hoop niet dat Dick van Elk gaat denken dat DF de spreekbuis voor Andre's frustraties is geworden. Andre is bereid hier, en trouwens ook op het DSC forumgedeelte, open en bloot de discussie aan te gaan. Hij is mijn maat maar als ie onzin praat krijgt ie dat van mij en anderen te horen. Of er komt van buiten het forum een nieuwe bezoeker die op een discussie attent is gemaakt en per direct als volwaardig participant zijn zegje kan doen. Zelf ben ik tot enkele weken geleden nog in de veronderstelling geweest dat het met het schenden van de regels binnen de DSC niet zo erg kon zijn. Ik ben met betrekking tot het Corvette verhaal menig uurtje bezig geweest om voor mezelf een fictieve race Corvette op basis van de geldende reglementen samen te stellen. Ja, natuurlijk ook voor Cor, maar die is, naar nu blijkt, nog wat te jong voor het echte race-avontuur :twisted: :wink: . Met die schetsen van mij kan ik nu de kachel gaan aanmaken. En als het daarmee niet lukt dan heeft iemand misschien nog wel 20 jaarboeken DSC 2007 voor me waarmee het wel lukt.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 26 apr 2008, 19:40

Dexter schreef: Ik denk dat je de DSC moet bekijken als een mooie poging om eens iets anders te laten zien dan merkgebonden cupraces.
En dat er dan ook nog een niet zo strak gereglementeerde raceklasse uit komt rollen is blijkbaar ondergeschikt gemaakt aan wat het publiek wil zien....spektakel tussen verschillende dikke auto's.

That's entertainment folks! :D
Kan me hier volledig bij aansluiten. Loop al heel wat jaartjes de circuits af, maar de laatste jaren heb ik bijna geen merkencup-race gezien, waar dan ook. Klasses als DSC, Belcar, FIA GT, de VLN en historische klassen als Group C GTP, Euroboss, FIA TGP, Orwell Supersports Cup etc. zijn de dingen waar ik nog echt warm voor loop.

Reden: het zijn stuk voor stuk dikke bakken, handling waarbij de auto en bestuurder nog echt moeten werken en het geluid is ook dikke prima.

Die 5 of 10 seconden langzamer in rondetijd zie je als leek langs de kant ook niet. Daarop ging de DTCC jaren geleden kapot in mijn optiek. Die zoektocht naar extra secondes, kostte zoveel geld maar als toeschouwer kreeg je daar niks van mee. En omdat het zoveel geld verslond, dunde het veld alleen maar uit.

Duelleren op het scherpst van de snede is ook supergaaf. Maar door alle valsspelerij in de zogenaamd gelijkwaardige merkencups, is dat ook stukken minder. De oude Clio Cup met een startveld van een auto of 50 was nog leuk, daarna heb ik weinig cupklasses gezien met veel zichtbare strijd voor de toeschouwer. Een succesvolle race-serie moet voor mij 2 van de volgende 3 componenten hebben:

1. Dikke auto's
2. Groot startveld
3. 100 % gelijkwaardig materiaal

Op dit moment zijn er teveel series die alle 3 proberen te mixen en het gewoon "net - niet" zijn.

Als men weer een echte cup-klasse op zou zetten met een groot veld & strenge regels, kun je zowel als rijder en als toeschouwer genieten. Als dat niet kan, dan maar dikke apparaten en liefst zoveel mogelijk (als toeschouwer). Nadeel is dat de rijders er dan bij in kunnen schieten, zoals zichtbaar.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 19:41

Dexter,

hou je aub bij je taak als moderator. Je hebt jezelf tot het moment dat Dick van Elk in dit topic reageerde hier niet als participant laten zien. Op het moment dat je dan wel reageert.........., en nu moet ik mezelf inhouden want ik kan even geen nette woorden vinden.

Dick van Elk is een bezoeker zoals alle andere bezoekers. Dat jij je met je uitspraak in je reactie op hem met de volgende tekst "verwacht ik dat onze forumbezoekers er ook met het nodige respect op zullen reageren.
Indien dat niet het geval zou zijn zullen wij als moderators keihard ingrijpen"
het zo opzichtig voor hem persoonlijk opneemt is minimaal verdacht. Als je het als moderator op DF toch op persoonlijke titel voor iemand denkt te moeten gaan opnemen omdat je inschat dat ze dat niet zelf kunnen doen, dan is dat voor de ouwe trouwe garde. Ook dat verwacht niemand van je.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 apr 2008, 19:43

Wat een gelul allemaal is zeg af en toe lekker DF-en op een circuit en lekker knallen net zoveel lul.....wat een negatieve energiemna.

Andre jij bent gewoon de snelste laat die stumpers maar lekker 200K euro per jaar uitgeven en klaar om voor zichzelf te bewijzen dat ze "racen"

Peric

Bericht door Peric » 26 apr 2008, 20:00

Toch maar weer open Dex? :)

Ik snap André z'n frustraties volkomen. Hij heeft er alles aan gedaan om kans te maken op podiumplaatsen. Nu komen er een paar pipo's die gewoon NIET aan het regelement voldoen en er met de podiumplatsen mee vandoor gaan.

Ik vergelijk het met gewichtsklassen in de vechtsport. Ben je 0,5 kilo zwaarder dan 90 kilo vecht je in de zwaargewichten. Val je nog net effe dat halve kilootje af mag je wél in de tot-90-kilo vechten.

Vind het een beetje jammer dat er dan een regelement opgesteld wordt waar erg vrij mee om wordt gesprongen.

Hardstikke leuk voor Dick van Elk dat hij het niet voor de poen doet. En klaarblijkelijk vind hij het belangrijker om een mooi veld van start te laten gaan dan de deelnemers aan de regelementen te houden.
Maar helaas voor André is dit Dick zijn goed recht, want HIJ bepaalt het regelement. En als André het daar niet mee eens is zal het denk ik toch helaas pindakaas zijn.

Ik hoop toch voor je dat het nog een leuk seizoen wordt André.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 26 apr 2008, 21:04

Is dit draadje op slot geweest dan?

gaaf man het begint hier op een censuurcultuur te lijken. Draadjes die onaangekondigd weggehaald worden of op slot gaan. Ik hou er een beetje een verkeerde smaak aan over zo. :?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 26 apr 2008, 21:17

Hielke, Dex kan prima voor zichzelf praten, maar ik denk dat je zijn post op het platte internet gewoon verkeerd leest.

Met respect reageren als in: je mag het niet met hem oneens zijn is zeker niet aan de orde.
Maar je kunt met respect reageren ook lezen als: Dick heeft zijn standpunt duidelijk en onderbouwd weergegeven en we verwachten van de mensen die daar op reageren hetzelfde, dat als ze het niet met hem eens zijn ze dat op een volwassen en constructieve manier uiteenzetten en niet met te gemakkelijke naamkaartjes die de discussie uiteindelijk alleen maar vertroebelen.

Dat gezegd vind ik het wel jammer dat Dick niet op (bijvoorbeeld) het GT3-kan-nooit-aan-1/3.7-komen rekenvoorbeeld heeft gereageerd.
Als die auto's niet blatant illegaal zijn zou juist Dick aan kunnen geven waarom die berekening dus niet klopt, misschien omdat het vermogen aan de wielen een stuk lager is of omdat het gewicht een stuk hoger is als dat door Porsche opgegeven wordt.
De DSC-regels zijn eigenlijk erg simpel en zitten ook goed doordacht in elkaar, maar dan moeten ze inderdaad wel ook precies zoals ze zijn nageleefd worden, als dat iets minder spectacel betekent dan zij dat zo, maar ook autoracen is in de eerste plaats toch een sport en geen show naar mijn mening.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 22:16

Ik ergerde me aan de a-priori aanname van Dexter dat er wel eens onbehoorlijk op de post van Van Elk gereageerd zou kunnen worden. Ik vind dat van gebrek aan respect jegens de vaste DF clan getuigen. Alsof we er op DF om bekend staan inhoudsloos en onfatsoenlijk op posts te reageren. Dat staan we nl niet.

En nu we 3 pagina's verder zijn, wie is er, los van de reglementen binnen de DSC waarover we gesproken hebben, nu echt onfatsoenlijk geweest? De mensen die zinnige vragen hebben gesteld en met voorbeelden issues op een zakelijke manier aan de orde hebben gesteld? Of degene die in z'n 2e post zegt er geen enkel probleem mee te hebben om te reageren om dan in z'n 3e post te zeggen dat dit voorlopig z'n laatste post was. Dezelfde persoon die ons in die aangekondigde laatste post even als een stel jongetjes probeert weg te zetten door de eerste '20 bellers' een DSC 2007 jaarboek te willen geven terwijl het juist diezelfde DSC is waarbij nu zoveel vraagtekens worden gesteld en waar de hele discussie hier om ging.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 22:28

Hielke ik heb net even Dex aan de telefoon gehad, even na aanleiding van ons telefoon gesprek. Dex is toch wel een beetje geschrokken (understatement).. zijn betrokkenheid in deze discussie is 100% integer en staat geen partij meer credits toe dan de ander.

Later als het hem uitkomt komt ie met een reactie, maar ondertussen heeft ie wel een beetje de p erin :oops: dat zijn integriteit als mod in twijfel word getrokken.

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 22:49

peric ik kan nog steeds wel podium plaatsen halen daar zet hem de kneep niet. En gefrustreerd ben ik ook niet. Ik kan morgen zo weer instappen en lekker het seizoen vol maken en ook nog wel op het podium komen misschien hier daar nog wel 1e prijs mee naar huis te nemen. Maar de betekenis van die 1e prijs betekend helemaal niks. Ik heb hier thuis 200 bekers van het karten staan. Meer 1e prijzen dan 2e en 3e prijzen. Die zijn allemaal gewonnen met gelijkwaardig materiaal en binnen een regelement. 1 zo n beker hecht ik 600 keer meer waarde aan dan 1000 bekers gewonnen in de illegaliteit in een klasse zonder regelement. En nou kan mij morgen iemand bellen die vraagt zou je met mij willen racen in de mooiste dikste vetste duurste race auto en het kost je niks en nog erger je kan er wat mee verdienen bijv. Maar je moet strijden in een klasse waar de regels niet worden gehandhaaft. Dan zie ik dat ik als onfaire strijd. En dan is mijn motivatie tot onder een nulpunt gedaald. Komt er morgen iemand bij me die zegt zullen we met 10 gelijkwaardige sierra s tegen elkaar strijden maar het kost je wel geld. Dan ga ik daar met een smile naar toe.

Ik had ook echt heel veel zin in de 130i cup zag er op papier heel goed uit. En spiegeltje eraf of krassen op de zijkant boeit me niet. Maar om mensen in snelle bochten als ramshoek en bosuit ingaan scheivlak eraf te beuken is gewoon niet leuk meer en ook niet voor je gezondheid.

Zo zit ik inelkaar. Status aanzien dikke auto s het is mooi en ben echt op niemand jaloers. Ik gun echt iedereen het meeste. Mijn vader zei altijd niet naar een ander kijken zelf zorgen dat je wat krijgt. Maar als het op racen aankomt wil ik mijn beker in eerlijkheid verdienen en op me kast zetten.

Ik wil strijden binnen een regelement. En dat zegt 3.7kg per pk. Ik zou nog liever strijden met een auto die 3.8kg per pk is tegen een 3.7kg pk om mezelf het zweet in de bilnaat te rijden. Dan andersom. Maar hoe het nu binnen de dsc is kan gewoon echt niet. Heb net een flimpje bekeken tussen een redelijk legale auto en porsche GT3 getuned op het rechte stuk van nurburgring. Dat gaat gewoon helemaal nergens over.

Het punt is gewoon dat ik de dsc juist zo mooi vindt. 3.7kg per pk. Nette rijders mooie auto s. Het zit gewoon gewoon goed inelkaar. En ik zou zo graag dat de 3.7kg per pk regel wordt gehandhaafd en ik zou zelfs dick wel willen helpen om het voorelkaar te krijgen door op het circuit testen te doen met de auto s. Wat brengt vleugels hoeveel drag dan halen we hem eraf en er weer op. Wat doen kg in auto s etc. Ik wil me tijd en energie er zelfs wel inzetten. Weet zeker dat er meer zijn die dick hierbij zou willen bijstaan. Maar misschien droom ik nu en komt het er nooit van.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 23:26

Overigens is dit draadje bij mijn weten niet op slot geweest !!!! Geen van de mods die deel uitmaken in deze discussie waren vanavond online tussen 19:40 en 20:05.

@Tomaz als je doelt op dat draadje over Robin en Dennis.. inderdaad dat draadje waar alleen maar persoonlijke heen en weer aanvallen in stonden tussen forummembers is afgevoerd naar het digitale vuilnisvat.

Dexter

Bericht door Dexter » 27 apr 2008, 11:16

Hielke schreef:Dexter,

hou je aub bij je taak als moderator. Je hebt jezelf tot het moment dat Dick van Elk in dit topic reageerde hier niet als participant laten zien. Op het moment dat je dan wel reageert.........., en nu moet ik mezelf inhouden want ik kan even geen nette woorden vinden.

Dick van Elk is een bezoeker zoals alle andere bezoekers. Dat jij je met je uitspraak in je reactie op hem met de volgende tekst "verwacht ik dat onze forumbezoekers er ook met het nodige respect op zullen reageren.
Indien dat niet het geval zou zijn zullen wij als moderators keihard ingrijpen"
het zo opzichtig voor hem persoonlijk opneemt is minimaal verdacht. Als je het als moderator op DF toch op persoonlijke titel voor iemand denkt te moeten gaan opnemen omdat je inschat dat ze dat niet zelf kunnen doen, dan is dat voor de ouwe trouwe garde. Ook dat verwacht niemand van je.
Beste Hielke,

Tot mijn eerste post hield ik door uitsluitend te lezen keurig bij wat er in dit topic werd geschreven.
Participeren had voor mij geen zin omdat ik geen rijder, teameigenaar of teamsponsor ben en inhoudelijk ook niets afweet van de DSC reglementen.
Het enige wat ik zou kunnen melden is hoe ik het autoracen zie vanaf de zijlijn als simpele toeschouwer en ik had er (tot mijn laatste post) bewust voor gekozen om dat niet te doen.
Dit omdat je in een serieus topic tussen mensen die goed ingevoerd zijn in de materie waar de discussie om draait, altijd moet proberen om geen vervuiling te laten ontstaan waardoor de zuiverheid van de discussie verloren zou kunnen gaan.

Dit verklaart tevens mijn eerste post als moderator in dit topic.
Ik zag dat Dick van Elk zich hier meldde met een uitgebreide reactie in een topic waar hij niet blij mee was, op een forum waar hij geen mensen de mond kon snoeren.
Voor mij als moderator was dat voldoende reden om op voorhand een waarschuwende post te schrijven zodat de kwaliteit van de discussie op niveau zou blijven.
Het verschil met het DSC forum en DF is namelijk dat hier veel actiever wordt geparticipeerd en dat ook mensen die minder kennis van zaken hebben hun mening nogal eens willen ventileren.
Dat zorgt voor off-topic vervuiling en dat is wat ik juist niet wilde laten gebeuren.
Het feit dat de doodgebloede discussie van het DSC forum die Andre op 01-03 startte (en waar jij ook pas op 13-04 je eerste bijdrage schreef) hier mogelijk alsnog zou kunnen worden voortgezet lag hier voornamelijk aan ten grondslag.

En daarmee wil ik dan gelijk even inhaken op je insinuatie dat ik een belang zou hebben bij het persoonlijk op voorhand 'verdedigen' van Dick van Elk.
Ik ken de beste man niet persoonlijk en heb hem ook nog nooit ontmoet of zelfs maar van afstand gezien.
Dus waar haal je het idee vandaan om mij te verwijten dat ik hem persoonlijk zou willen beschermen op DF?
Blijkbaar 'wist' je, of dacht je veel meer te weten dan ikzelf.
Je trekt daarmee niet alleen mijn objectiviteit en integriteit als moderator in twijfel en doet me daarmee geen recht, maar je uit deze beschuldiging ook nog eens op het forum waar iedereen het kan lezen zonder belang te hechten aan het feit of je hem waar kan maken.
Want vervolgens voeg je ook nog even toe dat mocht het eerste niet waar zijn, ik een aantal DF'ers van de oude trouwe garde een mes in de rug steek omdat ik ze blijkbaar niet in staat acht om zelf de nodige discipline op te brengen om de discussie met van Elk zuiver te houden.
Ook dat laatste was zeker niet het geval!

Het gevolg is dat ik me hier nu feitelijk zal moeten verdedigen voor mijn acties als moderator en mijn reactie als DF'er in dit topic.
Maar goed, ik ben zoals de meesten van jullie wel weten, de beroerdste niet dus ik zal mijn handelwijze voorzover die nog niet duidelijk is even nader verklaren.

Ik ken Andre al lang genoeg om te weten dat hij soms erg direkt en wat ongenuanceerd uit de hoek kan komen, maar daar blijft het vaak wel bij. Zit hij fout dan is hij man genoeg om dat toe te geven én zijn excuses aan te bieden. Luco viel voor mij in deze discussie in dezelfde categorie en waar hij mogelijk over de schreef ging had hij daarvoor zijn excuses al aangeboden.
De constructieve bijdragen van Dutch en jou (en anderen) waren tot het verschijnen van van Elk van een zuiver gehalte en gaven mij geen aanleiding om daarover ook maar iets negatiefs te zeggen.
Zoals ik hierboven dus al zei, heb ik die bewuste post uitsluitend geplaatst om eventuele 'fans' van Andre die dachten op DF een 'thuiswedstrijd' te spelen te waarschuwen dat al te enthousiast reageren (d.m.v uitschelden of ander schriftelijk 'geweld' maar niet inhoudelijk) niet getolereerd zou worden.
Voorkomen is beter dan genezen zeg maar.

De discussie verliep daarna echter, net zoals daarvoor, in een prima atmosfeer en ik heb een en ander wederom met grote interesse gevolgd, ook al was ik even bang dat van Elk zich niet meer zou laten zien. Mijn vrees voor rellen was gelukkig onterecht gebleken!
Toen van Elk opnieuw reageerde was dat ook voor mij enigszins teleurstellend.
Hij bagatelliseerde de problematiek, en het leek erop dat hij nog steeds niet helemaal door had dat, ook hier op DF, zo inhoudelijk en duidelijk zou worden gediscussieerd.
Zijn uitspraak: "Andre probeert van de DSC meer te maken dan dat de overgrote meerderheid wil, een ultra gereglementeerde uiterst competatieve klasse. Daar is de DSC nooit voor opgezet en dit zie ik ook niet als de toekomst" was voor mij veelzeggend en vormde de basis voor mijn latere reactie.
Door bovendien de discussie zelf volledig af te kappen op de manier zoals hij dat deed, én als een soort van troostprijs een 20-tal jaarboeken te beloven aan de eerste 20 mensen die hem een mailtje zouden sturen degradeerde hij zichzelf naar het niveau van de commerciële shopping TV.

Voor mij was het toen wel duidelijk dat er geen verdere inhoudelijke discussie gevoerd zou gaan worden vanuit het perspectief van rijders, team-eigenaren en sponsors en dus vond ik de tijd rijp om ook een duit in het zakje te doen vanuit het perspectief van de toeschouwer.
En dat is dus precies wat ik in mijn laatste post gedaan heb, niet meer en niet minder.
Ik heb ter afsluiting zelfs nog duidelijk aangegeven dat ik van reglementen geen reet verstand heb en dus alleen maar als toeschouwer mijn mening ventileer.
Voorzover je het nog niet doorhad: Ik ben het vanuit het perspectief van de rijders gezien helemaal met Andre eens. Het hele fundament van competitie wordt op de manier waarop het nu gaat afgebroken onder de DSC.
Dat is jammer voor de mensen die de competitie met elkaar aan willen gaan, maar zal het grootste deel van het publiek worst wezen. Die weten de volgende dag echt niet meer wie er ook alweer gewonnen had, maar wél wie er gecrashed is en hebben alleen dat maar op foto of film vastgelegd.
Dutch omschreef al eerder precies wat er op het moment binnen de DSC aan de hand is:
Dutch schreef: Nee, anders blijft het een amateuristisch zooitje. :lol:

Als het om de centjes zou draaien, zou het er juist anders aan toegaan. Nu het DSC groter wordt, krijgt Van Elk voor het eerst te maken met de dilemma's waarvoor elke grote organisator staat bij de toerwagens en de GT's: hoe hou je iedereen te vriend? Want Van Elk houdt blijkbaar toch niet iedereen te vriend. Als SS1 straks feitelijk een Porsche Cup wordt omdat alle andere teams zijn weggejaagd, heeft hij die klasse van binnenuit laten uithollen. Dat is al zo vaak eerder gebeurd op vergelijkbare manieren: er komt meer geld en professionaliteit een klasse binnenstromen, één product blijkt superieur, de rest wil niet voor spek en bonen meerijden en haakt af, kampioenschap dood. Zie ITC, zie de eerste incarnatie van FIA GT met Mercedes, enz.

In de monopostoracerij hebben ze dat opgelost door iedereen dezelfde auto te geven. Behalve in de F1, het echt allerlaatste autosportbolwerk van de pure techniek, maar dat vinden veel mensen juist daarom ook zo saai.

In de toerwagens doet men soms ook zulke dingen: de NASCAR-stockcars zijn identieke silhouettes, het Franse Supertourisme-kampioenschap koos op een gegeven moment ook voor silhouettes, idem in België. (Daar heeft het Franse Solution-F nog steeds een goede handel aan.)

Maar overal waar men toch op basis van de echte straatauto's wil werken en streeft naar zo veel mogelijk variatie, daar moet je op een gegeven moment kunstgrepen toepassen. Strafgewichten, restrictors, vleugelbeperkingen, equivalentieregels tussen benzine/diesel en atmo/turbo, you name it. Steeds veranderend om toch maar de balans te houden en iedereen een kans te geven op de winst. In de toerwagens en GT's is allang geen plaats meer voor eerlijke strijd binnen een open reglement. Daarvoor zijn de marketingbelangen van de ondersteunende fabrieken te groot. GT3 is bijvoorbeeld volledig gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel: aan het begin van het jaar worden alle GT3-auto's bij elkaar gezet in een zogeheten 'equalisation session', een topcoureur (dat was dit jaar Christophe Bouchut) en een liefhebber zetten tijden in elke auto en op basis daarvan worden gewichten en restricties toegevoegd. Is weinig eerlijks aan, maar de organisator heeft wel een vol veld met de prachtigste sportauto's.

De DSC was tot nu toe redelijk klein en daardoor vrij immuun voor grotere commerciële belangen, maar dat is langzaam aan het veranderen. Van Elk moet nu opeens gaan nadenken over dezelfde dingen waarover onder meer SRO (FIA GT, Brits GT, Belcar), ACO (Le Mans, LMS), GTSport (GT Open, Spaans GT) en Eurosport (WTCC) dagelijks moeten nadenken: hoe houd ik iedereen binnenboord?

De DSC-regels waren altijd verfrissend helder en simpel. Het zou mooi zijn als de organisatie die met harde hand kan handhaven en ze daardoor simpel houdt. Maar er wordt nu al mee gemarchandeerd om interessante auto's te kunnen toelaten. Da's misschien leuk voor de groei op de (zeer) korte termijn, maar op de langere termijn kan de wal het schip keren. Ik ben heel benieuwd hoe Van Elk de balans weet te houden tussen een open reglement en iedereen erbij houden.
Een duidelijk verhaal waarbij ik op wil merken dat ik voor wat betreft de F1 bijvoorbeeld al jaren geleden afgehaakt ben met het fanatiek volgen van de competitie.
De strikte en steeds veranderende regelgeving is daar voornamelijk debet aan.
Het gaat niet meer om de beste rijder maar om de meeste poen.
En ook in de 130i cupklasse is het degene met de meeste poen die wint, want je hoeft een ander alleen maar van de baan te beuken en er reglementair mee weg te komen om te winnen.
Schade aan je auto is vanwege de grote financiële reserves bij die mensen van ondergeschikt belang, iets waar Andre inmiddels helaas ook alles vanaf weet.
Ik herhaal maar even dat Dick van Elk in eerste instantie zal blijven kijken naar rentabiliteit om zijn DSC in leven te houden. Geen inschrijvingen is geen poen is geen DSC.
Pas als er geen énkele mogelijkheid meer is om de groeiende onvrede onder zijn rijders en teambazen te beteugelen en/of te negeren zal hij stappen ondernemen om de reglementen aan te passen.
En net als Dutch ben ik benieuwd hoe hij dat zal gaan doen....

Misschien zie ik het allemaal wat te simpel, het zij zo.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geen begrip op zou kunnen brengen voor andermans standpunt....
Dat gezegd hebbende hou ik erover op want het werk roept me weer. (Het is koopzondag en dus moet de winkel om 12 uur open om al die vrouwen weer een mooi zomerjurkje te verkopen..... :wink:)

@Peric: Ik heb dit draadje niet op slot gegooid en zal dat ook niet doen.
@Tomaz: Censuur is een zware beschuldiging die je niet zomaar mag gebruiken als je het niet hard kunt maken.
Ikzelf censureer niemand en zal altijd met open vizier een discussie aangaan. Het draadje waar Rico op doelt is in ieder geval niet door mij weggegooid.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 27 apr 2008, 11:25

Ik probeer het als leek zonder pretenties, maar wel met toekomstplannen, nog een laatste keer:

Is het hier mogelijk om een lijst te maken met de aan het DSC deelnemende auto's en hun respectievelijke vermogens en gewichten?
En met name natuurlijk de "foute" auto's.
Dan kunnen we objectief vaststellen wat er mis is in het DSC en daarover in alle rust met de directie van het DSC overleggen.

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2008, 11:53

Jan dat is heel moeilijk om een rijtje te maken. Ik weet alle pk en gewichten niet. Weet alleen de GT3 voor de SS1.

GT3 cup

gewicht 1150kg zonder rijder.

de meeste zijn getuned doormiddels van de nokkenas te verdraaien. Ze rijden rond met ca. 447pk. De porsche heeft en dat is getest 40pk verlies. Dus 15% verlies haalt ie niet.

Dus 407pk x 3.7 is 1505,9 kg behoort ie te zijn binnen de SS1 regelementen met rijder. Op de nurburgring had niemand extra kg mee.

De GTR van ons past zonder restrictor er ook niet in. Maar ja je moet wat anders rij je helemaal voor spek en bonen mee. Wij hebben nog een v8 en wij zouden evt nog wel meer pk eruit kunnen halen. De porsche rijden ondanks geen restrictor in onze auto ons nog zomaar voorbij. Maar de mensen met de 6 cil zitten aan hun max en kunnen niks anders dan gedegradeerd worden tot het middenveld.

Plaats reactie