Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Mike R32 » 14 aug 2017, 11:04

Zijn er hier ook Marantz liefhebbers?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 11:14

Mijn vorige versterker en CD speler waren KI signature Marantz. Geweldig spul in het iets hogere segment!

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 14 aug 2017, 11:23

Ja ik heb de PM 15s versterker en SA 15s speler. Ben nu aan het sparen voor de platenspeler van dezelfde serie.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 aug 2017, 12:42

Kameraad had vroeger Marantz, klonk erg mooi vond ik altijd;

Met een schuin ook hier naar gekeken, kost wat, heb je ook wat, PA-10, SA-10, bij elkaar €15K

Afbeelding

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 14 aug 2017, 13:00

Versterker is PM.

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 14 aug 2017, 14:28

Ik heb een Marantz SR6007 (gekocht in 2013), in combinatie met een set Dali Ikon 6 MK2 in stereo. Op zich bevalt het qua geluid prima, maar toch zou ik de volgende keer voor iets kleiners gaan. Ondanks dat de geluidskwaliteit misschien wat minder zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan Sonos of NAIM Muso. De Marantz en de Dali's staan wel op de noorse marktplaats, maar er is hier geen grote markt voor denk ik, want krijg weinig reacties ondanks dat de prijs volgens mij wel goed is. Het vervelende is dat zo'n Marantz receiver vrij snel verouderd is vanwege de streaming mogelijkheden en ook Dali is inmiddels met een opvolger van de Ikons gekomen. Ik wacht rustig af tot er een koper is en tot die tijd geniet ik nog van deze setup :)

Andre

Bericht door Andre » 14 aug 2017, 14:33

Ik ben helemaal klaar met dure stereo en dolby digital/DTS sets.

Vroeger was het leuk kopen. Dan kocht je wat exclusiefs en dan 1.5 jaar later wat upgraden en kreeg je er altijd nog goed geld voor terug. Tegenwoordig is de afschrijving mega en brengt het geen knaak meer op en loop je inderdaad snel achter met de techniek.

Ik heb alles qua exclusieve audio weg gedaan en heb een paar leuke airplay streaming speakers naast de tv staan voor een paar honderd euro en zo laat ik het. En moet zeggen die spelen nog knap ook.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 14:37

Jaaaaaren toen ik in Finland woonde stond ik op punt om Dali's te kopen. Mooi deens merk. Toen kreeg ik Proac's te horen die ondanks de maat wel zoveel scherper en voller klonken dan de Dali's dat ik om was. Alleen kon ik ze niet betalen. Toen jaren als zigeuner geleefd en niks qua spullen gehad. Nu zou ik de Proac's makkelijk kunnen betalen maar er is zoveel meer moois te koop. Hifi spullen kopen is veel moeilijker dan auto's!

Tom

Bericht door Tom » 14 aug 2017, 16:35

D. Peters schreef: 14 aug 2017, 14:28
Het vervelende is dat zo'n Marantz receiver vrij snel verouderd is vanwege de streaming mogelijkheden en ook Dali is inmiddels met een opvolger van de Ikons gekomen. Ik wacht rustig af tot er een koper is en tot die tijd geniet ik nog van deze setup :)
De techniek van receivers verouderd snel, maar met speakers boeit het toch niet dat er nieuwe versie is? Maak je een sprong van 10 jaar tijd dan is het wellicht hoorbaar, maar opeenvolgende modellen qua nieuwe versies is vaak gerommel in de marge met net iets ander ontwerp. Ik heb graag het nieuwste van het nieuwste maar m'n speakers heb ik wel voor langere tijd gekocht, daar is ook een nieuwe versie van maar heb totaal geen drang om ze te vervangen.

Qua versterkers is dat één van de redenen dat ik ben weer ben teruggegaan naar stereo.
Ik had vroeger een receiver met 5.1 setup (2 zuilspeakers + kleinere center en rears + sub). Op een gegeven moment een 4K tv erbij, bleek de receiver dat alweer niet goed te ondersteunen. Was een vrij recente Marantz.
Vorig jaar met een ander audiomeubel bezig en bedacht mij waarom ik nog surround heb. Muziek is voor mij het belangrijkste en luisterde ik sowieso altijd op stereo. Films kijk ik tegenwoordig niet zoveel meer (vaker series, maar daar is geluid niet zo belangrijk bij). Bij games is het wel vet, dat is eigenlijk het grootste 'gemis'.
Na een luistersessie ook gelijk m'n versterker vervangen door een Rotel RA-1570. Lekker recht-toe-recht-aan apparaat wat vrij weinig kan, maar wat ie kan heel goed doet: m'n speakers kwamen daar helemaal mee tot leven! M'n hele setup is daardoor lekker basic: Sonos Connect optisch naar Rotel met twee zuilen eraan. Vanaf de TV loopt er een optische kabel naar versterker en een HDMI kabel naar de PS4. Scheelt bergen kabels en gezeur met stomme standaarden die verouderen.

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 14 aug 2017, 17:15

Voor mij maakt het inderdaad niet uit dat de speakers inmiddels een opvolger hebben, maar het wordt toch gebruikt als argument waarom ze minder waard zouden moeten zijn :nah:

Maus

Bericht door Maus » 14 aug 2017, 19:22

Zo lang het niet in de weg staat, gewoon laten staan. Vroeg of laat komt er iemand die wel jouw prijs geeft.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 aug 2017, 19:37

Mooie reacties;

Het is met high end net als met horloges, je kan er meer geld in kwijt dan er op je bankrekening staat :lol:

Het is IMO idd gedaan met de 5.1 en 7.1 thuisbios set up systemen, good old stereo is helemaal terug, zelfs vintage stereo apparatuur is hotter dan hot.

Daarbij is de keuze reuze qua merken, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet, de vraag is dan nog of je het verschil hoort (of wil horen) tussen een degelijke set die "betaalbaar" en een set die een een kleine middenklasser auto kost ?

Niets is individueler als het gehoor, een set kan je afrekenen op technische feiten en prestaties, maar dan hoeft het voor willekeurige personen niet het zelfde te klinken. Zoekt u warm, zoekt u wollig, zoekt u strak, zoekt u zakelijk, zoekt u kil en klinisch.........nou ja, vul maar in dan. (nee, ik heb het hier niet over vrouwen :tooth: :lollerdelol: )

Wellicht is de zoektocht nog leuker dan het reslultaat, ik wil eigenlijk wel weer naar de Deutsche HiFi Tage, daar kijk je de ogen uit en luister je oren scheel. Waanzinnig.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 20:08

Lijkt me ook gaaf. Wanneer is dat Rob?

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 20:10

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 20:12

Iets dichter in de buurt; (vorig jaar geweest, zou zo weer gaan)

Westdeutsche Hifi Tage;

Die Westdeutschen Hifi-Tage
am 30.9.2017 & 1.10.2017
im Maritim Hotel in Bonn

http://www.westdeutsche-hifi-tage.de

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 20:17

Als je mooie, goede stereo apparatuur wil, nieuw, 2e hands, vintage, alle soorten, maten en merken, hier is het allemaal te vinden;

http://www.audio-markt.de/_markt/

Ik kijk elke dag op die site, bij mijn favoriete merken dan :tooth:

Walter

Bericht door Walter » 14 aug 2017, 20:38

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus

Bericht door Maus » 14 aug 2017, 20:45

www.hifishark.com kan je ook leuk zoeken.

Met betrekking tot een set, al dan niet high end, valt of staat deze met de opstelling en de akoestiek in de luisterruimte.
Zelf ervaren wat bv +1,5 meter in de breedte en een spanplafond te weeg kunnen brengen.
Met de tijd wil ik nog wel eens een meting laten uitvoeren om te weten wat nog voor verbetering vatbaar is.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 21:20

Het risico is dat je naar geluid gaat luisteren ipv muziek. Ik heb mensen met high end spul wel zulke niks muziek zien luisteren (of meer horen luisteren) omdat het zo'n mooie opname is. Maar de muziek waar ze vroeger naar luisterden lukt niet meer vanwege slechte opname. Ik hou ook van klassieke muziek maar voor Rammstein of Slayer heb ik geen high end set nodig zeg maar.
Laatst gewijzigd door tomgtr op 14 aug 2017, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 21:31

Zit wat in, een goed gemiddelde set dan maar, niet eentje van €1K, ook niet eentje van €50K, laten we zeggen €25,5K dan? :tooth: :lol:

Dan laat je de eventueel gewenste horloges nog maar even in de etalage liggen :D

Nou voor de helft van voornoemde budget wil ik dit ook wel (€13K)

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 14 aug 2017, 21:36

romo schreef: 14 aug 2017, 19:37
Het is IMO idd gedaan met de 5.1 en 7.1 thuisbios set up systemen, good old stereo is helemaal terug,
Inderdaad, zeiden ze in de hifi-zaak ook waar ik m'n laatste versterker kocht, veel klanten die daar weer terug gingen.

Ik vind 5.1 wel heel gaaf hoor, daar niet van, maar heb achteraf teveel een compromis gesloten tussen stereo/surround terwijl ik 90% stereo luister. Met een groot budget natuurlijk weer geen issue, dan klap je er wat extra versterkers tegenaan.

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 21:40

In het verleden leek het me heel wat, zo`n thuisbios systeem, maar goed, toen keek ik nog naar een ouderwetse beeldbuis :tooth: , pas 2 jaar een flatscreen, die meer hangt voor de sier dan dat ik TV kijk :D

Nooit aan begonnen, geen spijt van ook.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 21:44

IMHO versterker van 1-2 K, speakers van 1-2 K per stuk en mocht je zo nostalgisch zijn als ik een cd speler van 1-2 K (staat stof te vangen bij mij) en je hebt prachtig geluid. Ja, 20 K zal beter klinken, maar 4 x zo goed? Komt nog bij dat ik meestal via spotify stream en daar heb je geen dure set voor nodig zeg maar....

Maar als je je SD verkoopt heb je al een aardig beginnetje.....

Ik heb bij de beamer in de kelder een goedkoop surround setje voor de kinderen. Het heeft mij nooit geboeid. Geluid van flatscreen is hopeloos dus heb er wel recentelijk een soundbar onder geknikkerd en dat is dikke prima.

romo

Bericht door romo » 14 aug 2017, 21:57

Die SD houdt waarde, mogelijk stijgend zelfs

Zo`n stereo set schrijft harder af dan een auto.......

Das ook de reden dat ik uitstel gedrag vertoon :lol: En als compensatie naar de deutsche HiFi tage ga :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 14 aug 2017, 22:21

Eens met Tom. Mijn set zit ook rond de 4K, wel een beetje de sweet-spot qua betaalbaarheid/kwaliteit voor mij. Zonder buren zou ik misschien nog een stapje hoger gaan. Maar bij audiofielen lopen er veel gekken rond die al lang niet meer van muziek genieten. Die zijn ook nooit tevreden, alleen maar bezig om kritisch te luisteren en de dwang dat te moeten verbeteren door er weer een klap geld tegenaan te gooien,.. en in die cirkel blijven ze hangen, luisterend naar de hifi-set ipv muziek.

Met die afschrijving heb ik niet zo'n probleem. Een goede set koop je toch voor 10 jaar of langer? Schaf goede kwaliteit componenten aan die niet zo onderhevig zijn aan trends en techniek en zorg voor wat rust in je kop.

Plaats reactie