Wie had dat gedacht... 130i M sport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 28 dec 2007, 17:33

Jan Visser schreef:
Macboy schreef:
romo schreef:1 Mag je zomaar spoorverbreders toepassen ( van de fabrikant danwel van de wetgever?)
Enige wettelijke is dat de auto APK gekeurd dient te zijn. Zal dáár dus even uit moeten zoeken wat wel/niet mag. Het is te technisch om zo even voor je uit te zoeken in een wetje :)
;)
Voor de APK mogen spoorverbreders in ieder geval wel.
Vroeger mochten spoorverbreders beslist niet. Nu mag je volgens de RDW een 2% grotere spoorbreedte hebben t.o.v. origineel. (zie website RDW/APK, art. 5.2.23). Daar vallen spoorverbreders dus ook onder.

Let op, het kan dus best zo zijn dat je met andere velgen (andere ET) officieel gezien niet meer in een goedgekeurde auto zit, vanwege een te afwijkende spoorbreedte. Alleen is er niemand die er in de praktijk op let, het is geen punt voor de APK keuring, maar ze mogen het wel nakijken en erop (af-)keuren.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2007, 17:34

Meer foto's !!!!

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 28 dec 2007, 17:51

WJN,

Dat vind ik nou weer zo vreemd.....
De spoorbreedte is geen punt voor de APK maar ze kunnen hem er wel op afkeuren? Dat noemt men dus willekeur en juist iets wat ik tegen APK heb. Duidelijkheid voor alles vind ik, want APK is voor de veiligheid. Zoals APK tegenwoordig is lijkt het meer iets bureaucratisch. Ik houd meer van de amerikaanse instelling. Daar mag je tenminste bouwen.
Hier mag officieel bijna niets en over een paar jaar met de EU helemaal niets meer. :roll:
[Zeikmode off]
Nog steeds gave auto Rene!

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 28 dec 2007, 18:13

ziet dik uit rene.

Nog steeds tevreden met de 130i na een paar weken.

straks alleen nog even paar eibach veren eronder en bilstein dempers.

heb je mooie compromis tussen iets lager en sportievere wegligging.

Heb nu alleen eibach veren eronder. Maar de standaard 130i dempers zijn niet top.

eibach veren kosten 200 euro.
bilstein b8 sprint dempers rond 620 euro geloof ik.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 28 dec 2007, 19:45

Andre schreef:ziet dik uit rene.

Nog steeds tevreden met de 130i na een paar weken.

straks alleen nog even paar eibach veren eronder en bilstein dempers.

heb je mooie compromis tussen iets lager en sportievere wegligging.

Heb nu alleen eibach veren eronder. Maar de standaard 130i dempers zijn niet top.

eibach veren kosten 200 euro.
bilstein b8 sprint dempers rond 620 euro geloof ik.
Kijk daar hebben we wat aan! Ook gewoon onder een niet M uitvoering mogelijk of creeer ik juist zo mijn eigen M uitvoering? :lol: Hoe is het comfort met de bilstein dempers? En de pro kit van de eibach veren of pro line?
Laatst gewijzigd door Rupie op 28 dec 2007, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 28 dec 2007, 19:48

Bilstein B8 dempt redelijk straf af. Maar daar staat tegenover dat ie altijd bij de les is.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 28 dec 2007, 20:20

Nette prijzen voor dempers en veren! Hoe lang zijn ze bezig om dat eronder te schroeven?

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 dec 2007, 01:20

paar uurtjes als je het zelf doet met een beetje hulp. Heb laatst ook alles zelf verwisseld bij de 130i. Krik eronder en gaan.

Inderdaad de bilstein dempers zijn iets straffer maar dan heb je lekker sturende auto met minder overhellen.

Eibach veren op standaard dempers is ietsie bietsie straffer maar er zit in mijn ogen nog iets teveel beweging in om echt sportief aan te voelen.

Mooiste is denk ik bilstein sprint d8 dempers met eibach veren. En orginele top mounts gebruiken. Wil je nog wat extremer kan je nog dikke stabi s monteren.

En als je het echt perfect wil hebben koop je compleet coilover set van intrax ohlins moton etc. Maar dan praat je over 3000 euro plus.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 29 dec 2007, 02:01

Rico v Velzen schreef:Meer foto's !!!!
Komen zondag Rico ;).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 29 dec 2007, 03:24

B8 + veren is de B12 Tuning Kit, alleen dan met Eibach veren ipv Bilstein veren.

Ben ook erg tevreden met deze set.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 29 dec 2007, 08:52

Andre schreef:paar uurtjes als je het zelf doet met een beetje hulp. Heb laatst ook alles zelf verwisseld bij de 130i. Krik eronder en gaan.

Inderdaad de bilstein dempers zijn iets straffer maar dan heb je lekker sturende auto met minder overhellen.

Eibach veren op standaard dempers is ietsie bietsie straffer maar er zit in mijn ogen nog iets teveel beweging in om echt sportief aan te voelen.

Mooiste is denk ik bilstein sprint d8 dempers met eibach veren. En orginele top mounts gebruiken. Wil je nog wat extremer kan je nog dikke stabi s monteren.

En als je het echt perfect wil hebben koop je compleet coilover set van intrax ohlins moton etc. Maar dan praat je over 3000 euro plus.
Is alleen de dempers ook een optie? Als ik het goed begrijp zet je de veren er min of meer alleen op voor de verlaging?
Tristan schreef:B8 + veren is de B12 Tuning Kit, alleen dan met Eibach veren ipv Bilstein veren.

Ben ook erg tevreden met deze set.
Klinkt ook goed. Verlaging is minder extreem als met de eibach veren. 30mm voor 20 mm achter voor de 1- serie, setprijs 804 euro. Hmm...

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... it/bmw.htm

Verlaging Eibach pro kit valt ook mee zie ik net 30mm voor 25 mm achter

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... it/bmw.htm

Setprijs voor de bilstein d8 dempers inderdaad 620 euro:

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... en/bmw.htm

Iemand een adres in Amersfoort eo voor dit soort aanpassingen?

Gebruikersavatar
Wax-it.be
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 nov 2007, 15:36
Locatie: Oudenaarde

Bericht door Wax-it.be » 29 dec 2007, 10:19

Andre schreef:paar uurtjes als je het zelf doet met een beetje hulp. Heb laatst ook alles zelf verwisseld bij de 130i. Krik eronder en gaan.

Inderdaad de bilstein dempers zijn iets straffer maar dan heb je lekker sturende auto met minder overhellen.

Eibach veren op standaard dempers is ietsie bietsie straffer maar er zit in mijn ogen nog iets teveel beweging in om echt sportief aan te voelen.

Mooiste is denk ik bilstein sprint d8 dempers met eibach veren. En orginele top mounts gebruiken. Wil je nog wat extremer kan je nog dikke stabi s monteren.

En als je het echt perfect wil hebben koop je compleet coilover set van intrax ohlins moton etc. Maar dan praat je over 3000 euro plus.
Waar plaats je de KW V2 of PSS9 dan in het rijtje ?

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 dec 2007, 12:01

Bij die setjes krijg je meestal een hulpstuk onder de achter veren om daar de hoogte te verstellen. Ben ik persoonlijk niet zo weg van.

Dus het is of bilstein b8 sprint of compleet coilover set. Dus veren om de schokbreker.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 dec 2007, 12:31

Andre: ik heb een M onderstel op mijn 118d. Stel ik monteer een set eibach veren, is dit aan te raden op de wagen. Heeft dit verder nog nadelen.
Bijvoorbeeld: erg afremmen voor drempels. Nu zou je ze vol gas mee kunnen nemen, geen overhang voor weinig overhang achter.

En hoeveel cm wordt de wagen dan nog extra verlaagd.
Het gaat mij er vooral om om de overhang in bochten nog iets te beperken. Verder mag hij nog wel een tikkeltje stugger aanvoelen, maar niet veel meer om toch wat rijcomfor te behouden.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 dec 2007, 14:07

Wat jij wil ben je met setje eibach veren voor 200 euro klaar. Moet je alleen nog even iemand vinden die ze wil monteren.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 dec 2007, 14:54

Thnx! In het voorjaar eens even om kijken...

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 29 dec 2007, 15:53

Andre kan zo de veren en dempersbusiness in! 8)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 29 dec 2007, 16:27

Andre schreef:ziet dik uit rene.

Nog steeds tevreden met de 130i na een paar weken.

straks alleen nog even paar eibach veren eronder en bilstein dempers.

heb je mooie compromis tussen iets lager en sportievere wegligging.

Heb nu alleen eibach veren eronder. Maar de standaard 130i dempers zijn niet top.

eibach veren kosten 200 euro.
bilstein b8 sprint dempers rond 620 euro geloof ik.
Bevalt zeker goed. Vermaak me prima en tourt ook zeer lekker.

Nog wat foto's. Morgen komen de echte foto's (van Mark)

[img:683:1024]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3412.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3413.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3416.jpg[/img]

[img:683:1024]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3422.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3441.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.hazze.nl/foto/130i/IMG_3449.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 dec 2007, 16:37

Dikke bak René!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 29 dec 2007, 16:37

Vind die 1 na laatste toch anders best een fraai plaatje :)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 29 dec 2007, 20:28

Wat is het toch een strakke wagen Rene.

Foto 3 en de 1 na laatste zijn prima platen!!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2007, 00:05

Vind foto 3 ook goed te pruimen René! 8)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 31 dec 2007, 08:59

Ruud Hulsegge schreef:WJN,

Dat vind ik nou weer zo vreemd.....
De spoorbreedte is geen punt voor de APK maar ze kunnen hem er wel op afkeuren? Dat noemt men dus willekeur en juist iets wat ik tegen APK heb. Duidelijkheid voor alles vind ik, want APK is voor de veiligheid. Zoals APK tegenwoordig is lijkt het meer iets bureaucratisch. Ik houd meer van de amerikaanse instelling. Daar mag je tenminste bouwen.
Hier mag officieel bijna niets en over een paar jaar met de EU helemaal niets meer. :roll:
[Zeikmode off]
Nog steeds gave auto Rene!
Het is toch een Nederlands beleid om regels te maken die je niet of nauwelijks kunt controleren? Als tijdens een keuring alle punten waaraan de auto zou moeten voldoen, zouden moeten worden gecontroleerd, kost het je een dag of zo (per auto). Dus controleren ze de makkelijkste cq. belangrijkste zaken. Als (optisch) de banden binnen de spatborden vallen, is het dus al "goed".

Ik ben meer voorstander van het Duitse (ook EU) systeem met goedkeuringen per onderdeel en keuringen van de TÜV.

En als het aan de EU ligt mag je met je 16e al op een lichte motorfiets rijden, bijvoorbeeld. Nederland vindt dat dat niet kan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 13:22

Ruben schreef:
Is alleen de dempers ook een optie? Als ik het goed begrijp zet je de veren er min of meer alleen op voor de verlaging?
Nope, want dan zou je met elke lage veer aan kunnen :wink: Een veer heeft ook een zekere veer karakteristiek en die van Eibach is gewoon heel goed. Ze zijn niet voor niets duurder dan de gemiddelde verlagingset. Fabian van dit forum heeft het me een keer gedemonstreerd met zijn Z3 die van een Eibach pro-kit is voorzien. Wel gewoon veer comfort maar 0,0 hellen in de bocht :shock: echt super :D Als ik weinig geld te besteden had dan ging ik nog liever voor een pro-kit met originele dempers dan voor een cheap-ass veren-demper setje :wink:

Blijft verder een nice ride btw. gisteren nog een zilver kleurige 130i met M-pakket gezien. Zag er goed uit 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 01 jan 2008, 19:34

Zondag met Rene een paar foto's wezen schieten. Wat is het toch een verschrikkelijk mooie auto. Ik ben er echt compleet fan van!

De foto's zijn te vinden op - www.marknauta.nl/bmw130i.php -. Hieronder vind je ook een vijftal foto's.

#1
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-1.jpg[/img]

#2
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-14.jpg[/img]

#3
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-10.jpg[/img]

#4
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-15.jpg[/img]

#5
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-3.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, jessedehaan, Majestic-12 [Bot], Pfhmulder, ron36, SlowCo en 4 gasten