Het grote warmtepomp topic
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Het grote warmtepomp topic
Klopt, ik zat bij de eerste batch, dat heeft gelukkig goed uitgepakt.
-
mark123
Ik zou voor je een quatt koopt eens goed googlen naar het niveau van afwerking bij diverse installaties. Ook youtube staat er vol mee. Dat kan nog wel eens erg wisselend zijn.
- Knot
Voor 2k is het nog leuk en goed terug te verdienen, 4k is alweer een ander verhaal voor zon bromtol naast je huis.
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Geeft wel weer ruimte voor discussie, dus de installateur bepaald...Elise schreef: 04 feb 2026, 22:06 Zo duur is de straks verplichte slimme warmtepomp: plaatsing blijft bron van zorg
De eis van het kabinet om hybride warmtepompen vanaf 2029 te plaatsen, kent uitzonderingen: waar een warmtepomp technisch of praktisch niet past, hoeft dat niet.
Dus als ik het goed lees en begrijp, gaat mijn oude cv ketel stuk moet ik een hybride warmtepomp + een nieuwe CV ketel kopen als dat kan volgens de instalateur....dat is toch een forse prijs samen ben ik bang.
Denk dat veel mensen wachten tot dat de ketel stuk is en dan in de problemen komen omdat ze het dan niet kunnen betalen.
De regering drijft dus de mensen op verplichte extra kosten omdat hun van het gas willen....
Hopelijk wijzigen de plannen nog.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
#drampomptoeslag
- Knot
Je kan er ook voor kiezen om geen warmtepomp en geen nieuwe cv ketel te nemen en gewoon met de COP 1 elektrisch te gaan stoken. Douchen met een boilertje en gas af laten sluiten voor de extra besparing.
Als het echt -20 wordt kan je altijd nog een indoor BBQ geven
Als het echt -20 wordt kan je altijd nog een indoor BBQ geven
- Luco
Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer je cv installatie is uitgerekend en geplaatst, ons huis is van 1936, heeft een oude cv installatie en was slecht geisoleerd.maurizio schreef: 04 feb 2026, 14:31smiley schreef: 04 feb 2026, 12:47 Is er toevallig een DF'er die een voorbeeld zoals dat van Bram heeft qua besparing, maar dan zonder vloerverwarming.
Of is dat zo'n harde vereiste dat je er zonder maar beter niet aan kunt beginnen?
De getallen van Bram zijn uitzonderlijk goed. Klinken bijna te goed, dus lijkt zeer goed geisoleerd huis.
ps. CV-ketel die hybride ondersteund is een verkoop praatje. Want in hybride opstelling verteld de WP wanneer de CV erin mag komen. Wp is dan voor de CV niet meer dan een veredelde thermostaat die indoen nodig de CV aanstuurt.
Ons vorige huis, (twee onder een kap bouwj 1950), redelijk goed geisoleerd en alleen radiatoren (inclusief eigenboouw ventilatoren: zoiets als speedcomfort of climatebooster om er lage temperatuurverwarming van te maken).
viewtopic.php?p=1600250#p1600250
Dit waren ervaringen met een vd eerste hybride warmtepompen.
In ons huidige huis (vrijstaand bj 1970) zijn we full electric gegaan en op de benedenverdieping werken we momenteel ook nog alleen met radiatoren (+ventilatoren). Dus het kan
Maar je moet echt zorgen dat je op lage aanvoer temperaturen de boel warm krijgt (en dus de radiatoren helpen door de convectie forceren met ventilatoren), anders zal je niet veel winst boeken. Of hele grote/overbemeten radiatoren hebben hangen in huis.
Nu is alles geisoleerd en stook ik momenteel op 50 graden met de cv ketel en zelfs in de koude periode is het makkelijk op 20 graden te krijgen.
Dan zou een overstap naar een wp gewoon 1 op 1 kunnen zonder aanpassingen.
En dat zonder boosters en ventilatoren.
- smiley
Dat is netjes. Ik draai op 60 aanvoer temp (af fabriek stond ie op 75).
Met de nieuwe HT warmtepompen die tot 70 kunnen, vraag ik me dan af of die nog het beste in hybride kunnen ivm de hele koude winterdagen, of het betaalbaar alleen af kunnen.
Met de nieuwe HT warmtepompen die tot 70 kunnen, vraag ik me dan af of die nog het beste in hybride kunnen ivm de hele koude winterdagen, of het betaalbaar alleen af kunnen.
- Martijn_bmw
hier draait de CV op 40gr dus zou technisch zo over kunnen op WP toch laat ik de ketel mooi nog even hangen 
- Luco
Hier ook hoor zijn pas 5 jaar oud, plus dat ik nog weinig vertrouwen heb in de huisinstallateurs, mij nog teveel horrorverhalen.Martijn_bmw schreef: 06 feb 2026, 08:59 hier draait de CV op 40gr dus zou technisch zo over kunnen op WP toch laat ik de ketel mooi nog even hangen![]()
-
mark123
Die niewe propaan (R290) warmtepompen zeggen inderdaad dat ze 70 of zelfs 75 graden water kunnen maken en dat kunnen ze ook echt wel. Ik denk wel dat je dan heel dicht naar een COP gaat tussen de 1 en 2 en dan moet je je afvragen (vind ik) of dat wel zo rendabel is. Het is wel lekker makkelijk om snel je boilervat voor SWW weer warm te krijgen. Ik heb ook een jaren 30 woning en een 'gewone' R32 warmtepomp. Ik heb wel speedboosters op de radiatoren maar rond de 0 graden buiten temperatuur heb ik het met water van 35 graden gewoon 20.5 graden in de woonkamer. Boven heb ik in de slaapkamers een nog ongeïsoleerde schuine kap en zelfs daar krijg ik het met gewone radiatoren 17 tot 18 graden. Die hoge temperaturen zijn vaak helemaal niet nodig als je 24/7 je warmtepomp laat draaien (dat doen ze overigens automatisch).
- Knot
Een beetje redelijk geisoleerd huis kan je ook prima af met een aanvoertemp van 40 tot 45gr als je het gewoon laat draaien, beetje op temperatuur houdt of even geduld hebt als je binnenloopt. Probleem is vaak dat mensen willen dat het binnen een kwartier van 15 naar 20gr gaat, compleet inefficiënt stoken is dat sowieso natuurlijk.
Ik heb de vloer aan het radiatorcircuit vastzitten dus als ik met 60 aanvoer ga werken gaat na een uur de vloerpomp weer uit omdat het huis (te) warm is. Laat m juist met 45gr en 20% max branderpercentage een paar uur knabbelen zodat de vloer ook mee op kan warmen, zou een warmtepomp ook prima kunnen die werkwijze.
Ik heb de vloer aan het radiatorcircuit vastzitten dus als ik met 60 aanvoer ga werken gaat na een uur de vloerpomp weer uit omdat het huis (te) warm is. Laat m juist met 45gr en 20% max branderpercentage een paar uur knabbelen zodat de vloer ook mee op kan warmen, zou een warmtepomp ook prima kunnen die werkwijze.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Water CV staat op 45 en de vvw op 30 graden. Verder heb ik er de ballen verstand van. Boven is het als het echt koud is zeker niet warm, maar dat maakt me weinig uit. Deken over je neus trekken en klaar.
Binnenkort wordt deze geïnstalleerd. De Quatt Chill. Heb er twee besteld, zou kunnen dat er maar één nodig is, één unit kan 40 m2 koelen/verwarmen. Kan alleen op een radiator aangesloten worden, dus zijn voor de bovenverdieping bedoeld. Kunnen verwarmen en koelen, voert warmte af via de Quatt Hybrid die aan de gevel hangt, en daardoor heb je geen extra buitenunit nodig. Voor weinig geld (€1.099) heb je een apparaat dat, als ik Quatt mag geloven, hetzelfde kan als een airco.

Binnenkort wordt deze geïnstalleerd. De Quatt Chill. Heb er twee besteld, zou kunnen dat er maar één nodig is, één unit kan 40 m2 koelen/verwarmen. Kan alleen op een radiator aangesloten worden, dus zijn voor de bovenverdieping bedoeld. Kunnen verwarmen en koelen, voert warmte af via de Quatt Hybrid die aan de gevel hangt, en daardoor heb je geen extra buitenunit nodig. Voor weinig geld (€1.099) heb je een apparaat dat, als ik Quatt mag geloven, hetzelfde kan als een airco.

- Knot
Mooi krukje om lekkere standjes op te doen.
- JP
- Arthur
- Auto: Nr.52
Knot doet z'n benen wijd en zit op de grond?

- smiley
Ik zie komend jaar de berichten wel weer over een patient bij de ER die iets met een Chill gedaan heeft.
- Knot
Oh wacht even, jullie hebben het over een compleet andere quatt chill...

- Bijlagen
-
- quatt_chill.jpg (78.42 KiB) 751 keer bekeken
- JP
Hier wordt altijd gesproken over het aanschaffen van een cv, warmtepomp en aanverwanten. Het is dat chatgpt niet weet hoeveel % er in NL een CV gehuurd heeft. Zeker met de verplichting straks in 2029 zal dit meer worden, en gaan de energieleveranciers dit dan ook aanbieden ?
- Knot
Abo op een warmtepomp zal er toch wel al zijn gezien deze flink duurder zijn dan een reguliere CV ketel?
- Elise
Dat hoef je je niet af te vragen, dat is gewoon niet rendabelmark123 schreef: 06 feb 2026, 09:20 Ik denk wel dat je dan heel dicht naar een COP gaat tussen de 1 en 2 en dan moet je je afvragen (vind ik) of dat wel zo rendabel is.
Ik zou zeggen tot een graad of 45, misschien 50 maar meer zeker niet, om het rendabel te houden.
- Elise
Ik kreeg bij de offertes voor een wp een voorstel voor een onderhoudsabonnement voor €325 per jaar.Knot schreef: 06 feb 2026, 13:31 Abo op een warmtepomp zal er toch wel al zijn gezien deze flink duurder zijn dan een reguliere CV ketel?