
[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
- Arthur
- Berichten: 43090
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Mooi verhaal weer, op naar de volgende 

-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3651
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Haha, mooie update weer! Ding ziet er het best uit als die smerig is, ik zou em niet meer wassen.
Heb je met die lichtbalk boven de voorruit niet erg last van tunnelvisie, of gebruik je die niet als 't sneeuwt?
Heb je met die lichtbalk boven de voorruit niet erg last van tunnelvisie, of gebruik je die niet als 't sneeuwt?
-
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Gaaf!
Wellicht dat een aluminium/metalen strip over de volledige breedte onder tegen de lichtbalk geschroefd/gekit die een paar cm naar voren uitsteekt, het strooilicht op de voorruit net kan weghouden?

Wellicht dat een aluminium/metalen strip over de volledige breedte onder tegen de lichtbalk geschroefd/gekit die een paar cm naar voren uitsteekt, het strooilicht op de voorruit net kan weghouden?
- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Zat ik ook aan te denken, en dan wellicht onder een lichte hoek naar beneden zodat je alsnog de weg net voor de motorkap verlicht.SlowCo schreef: 14 jan 2025, 14:54 Gaaf!![]()
Wellicht dat een aluminium/metalen strip over de volledige breedte onder tegen de lichtbalk geschroefd/gekit die een paar cm naar voren uitsteekt, het strooilicht op de voorruit net kan weghouden?
- Paskal
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Geweldige update
Ga vooral door met je vermakelijke verslagen

Ga vooral door met je vermakelijke verslagen

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Ja, dat is precies een probleem wat ik heb. Vooral bij sneeuw/regen.Martijn M schreef: 14 jan 2025, 14:27 Haha, mooie update weer! Ding ziet er het best uit als die smerig is, ik zou em niet meer wassen.
Heb je met die lichtbalk boven de voorruit niet erg last van tunnelvisie, of gebruik je die niet als 't sneeuwt?
Ben aan het kijken of ik extra verlichting aan de voorkant kan brengen, zodat we niet verplicht de ledbalk bovenop hoeven te gebruiken.
Want die is voor Zweden/Noorwegen echt fantastisch. Maar bij sneeuw, niet te gebruiken.
Onderkant verlengen, is zeker een optie. Alleen ik verwacht niet dat het helpt bij sneeuw/regen.
2 Verstralers, naast de lier, of een kleine ledbalk boven de kentekenplaat, is denk ik de beste oplossing. Maar de ruimte is daar heel beperkt. Mn oude verstralers zijn 21cm, en die passen niet.
Dus ik moet kleinere vinden.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6724
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Heerlijke update weer!
Heb zelf 2 verstralers voor de grille zitten, geeft een goede puist licht en je hebt de reflectie niet die je nu vanaf het dak wel hebt.
Met welke club heb je die toertocht gedaan trouwens?
Heb zelf 2 verstralers voor de grille zitten, geeft een goede puist licht en je hebt de reflectie niet die je nu vanaf het dak wel hebt.
Met welke club heb je die toertocht gedaan trouwens?
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
allroadevents.nl had het georganiseerd vgm. Erg mooie route met bolletje pijl.Ferdi schreef: 14 jan 2025, 20:39 Heerlijke update weer!
Heb zelf 2 verstralers voor de grille zitten, geeft een goede puist licht en je hebt de reflectie niet die je nu vanaf het dak wel hebt.
Met welke club heb je die toertocht gedaan trouwens?
Qua verlichting ben ik al aan het schetsen geweest in de avonduren.
Heb eigenlijk 3 opties. Weet nog niet waar ik het meest gecharmeerd van ben. Denk van de 3 stuks. Maar ik vind het niet mooi dat ze vooruit steken t.o.v. de bumper (zie laatste foto).
Optie 1:

Optie 2:

Optie 3:



- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Thanks! Zal de site eens in de gaten houden 
Wat betreft lampen zeg ik optie 1 of 2.
Optie 2 heb ikzelf ook dus lichtelijk bevooroordeeld.

Wat betreft lampen zeg ik optie 1 of 2.
Optie 2 heb ikzelf ook dus lichtelijk bevooroordeeld.
-
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Optie 3 voor het best verspreide lichtbeeld.
En een strip metaal onder je lichtbalk op het dak zoals eerder beschreven.
En een strip metaal onder je lichtbalk op het dak zoals eerder beschreven.
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Ik heb zelf 2 LED PIAA's zitten zoals optie 3, maar je ziet de Noren en Zweden vaak rijden met optie 1.
Als je het nu toch nog moet ontwerpen zou ik zelf voor 1 gaan.
Als je het nu toch nog moet ontwerpen zou ik zelf voor 1 gaan.
- Bijlagen
-
- Italie 3.1.jpg (454.89 KiB) 2204 keer bekeken
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Verstralers zijn besteld. Daarover later meer.
Afgelopen zaterdag nog even verder gegaan met wat randzaken aan de Cherokee.
Allemaal kleine zaken afgerond die geen foto rechtvaardigen.
- Stoelen definitief vastgezet.
- Veren aan de vergrendeling gemaakt zodat stoelen ook op de plek blijven.
- Auto van binnen opgeruimd
- Neutral Safety Switch schoongemaakt
- Elektra opgeruimd onder de kap
Verder nog wat onzin gebouwd ingebouwd. 4 Flitsers achter de grille. Geen functie, enkel voor de leuk.

Bewegende beelden:
https://imgur.com/7yGNGsP
Verder afgelopen zondag de laatste serieuze testmeters gemaakt voor de run richting Noorwegen.
We zullen vast en zeker nog wel wat kilometers maken, maar de 200km van zondag halen we op 1 dag niet meer voor vertrek.

Heb geen foto's verder, maar was een Route van 125km, uitgezet door Jeep Club Nederland door Salland. Veelal offroad. Praktisch onze achtertuin dus.
Op wat water-problematiek eigenlijk niks geks. Daarom nieuwe bougiekabels en bobine besteld, want ik verdenk dat de elektra het water niet zo leuk vind onder de kap. Verder wil ik een zeil oid maken onder de motor om het water tegen te houden. (of elektra inpakken).
Hij begint dan wat te stotteren bij hogere toeren, maar dat is wel logisch.
Verder volledig volgens de verwachting; Het klappert, het suist en zuipt als Jezus na 40 dagen woestijn. Prima dus!
Ohja, de stoelverwarming is zalig <3
Afgelopen zaterdag nog even verder gegaan met wat randzaken aan de Cherokee.
Allemaal kleine zaken afgerond die geen foto rechtvaardigen.
- Stoelen definitief vastgezet.
- Veren aan de vergrendeling gemaakt zodat stoelen ook op de plek blijven.
- Auto van binnen opgeruimd
- Neutral Safety Switch schoongemaakt
- Elektra opgeruimd onder de kap
Verder nog wat onzin gebouwd ingebouwd. 4 Flitsers achter de grille. Geen functie, enkel voor de leuk.

Bewegende beelden:
https://imgur.com/7yGNGsP
Verder afgelopen zondag de laatste serieuze testmeters gemaakt voor de run richting Noorwegen.
We zullen vast en zeker nog wel wat kilometers maken, maar de 200km van zondag halen we op 1 dag niet meer voor vertrek.

Heb geen foto's verder, maar was een Route van 125km, uitgezet door Jeep Club Nederland door Salland. Veelal offroad. Praktisch onze achtertuin dus.
Op wat water-problematiek eigenlijk niks geks. Daarom nieuwe bougiekabels en bobine besteld, want ik verdenk dat de elektra het water niet zo leuk vind onder de kap. Verder wil ik een zeil oid maken onder de motor om het water tegen te houden. (of elektra inpakken).
Hij begint dan wat te stotteren bij hogere toeren, maar dat is wel logisch.
Verder volledig volgens de verwachting; Het klappert, het suist en zuipt als Jezus na 40 dagen woestijn. Prima dus!
Ohja, de stoelverwarming is zalig <3
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Terug van een milder avontuur dan 12 maanden geleden, maar desalniettemin een avontuur!
Allereerst een Recap laatste voorbereidingen voor vertrek. Want 2 weken voor vertrek, waren we nog niet helemaal klaar voor vertrek!
Mijn knipperlichten zijn er na terugkomst Carbagerun 2024 mee opgehouden. Na een grote overhaul van alle electronika in de stuurkolom en onder de motorkap, waren dat de enige dingen die niet helemaal meewerkten. Als in, op weg van de zaak naar huis, deden ze het. Daarna nooit weer.
Gezien ik met de stuurkolom bezig was geweest, was dit m'n eerste zoekplaatje.
Met een U-profiel, de pons en een lasapparaat, zelf even een poelietrekker gemaakt om het stuur van de kolom te verwijderen. Vervolgens de getapte draad van het stuur, opgeboord en getapt naar Metrische draad en het stuur eruit getrokken.


Alle bekabeling doorgemeten, de schakelaar zelf bekeken, doorgesmeerd en terug gemonteerd. Geen gekkigheid gevonden.
Dus stuur terug monteren, wat weer met kracht moet. Omdat er een C-clip om de gekotterde sleuven moet vallen die de naaf op z'n plek houd. Dus wederom naar de Staal/Alu stelling om daar een snelle klem te fabrieken waarmee ik het stuur eenvoudig over de originele draad/moer kon persen, waarna ik met alle rust de C-clip op z'n plek kon leggen.


Nadat het stuur weer op de cherokee was gefietst, begonnen met de kabels te inspecteren en door te meten.
Bijzondere aan een XJ cherokee is dat richtingaanwijzer & gevarenlichten allebei een eigen relais & bekabeling gebruiken.

Deze langwerpige stekker kent 12 terminals naast elkaar.
- Richting RV
- Richting LV
- Richting RA
- Richting LA
- Gevaar RV
- Gevaar LV
- Gevaar RA
- Gevaar LA
- Toeter
- Verlichting herinneringszoemer
- 12V aanvoer
- Massa
Schematisch niet juist, maar om jullie een idee te geven.
Het kan dus, zoals ik had, dat mijn gevaarslichten het wel deden maar de richting niet.
Kortom:
Relais van m'n Cherokee sloper gestoken, niet opgelost.
Relais van de gevaarslichten gestoken, niet opgelost.
Ander willekeurig relais gestoken, niet opgelost.
Bekabeling juist en compleet
Nog even nagedacht om de gevaarslichten om te steken naar knipperlichten, dus gewoon jerry-riggen van de oorspronkelijke verlichting. Niet helemaal wat ik wilde, maar liever dat dan geen knipperlichten.
De Cherokee is een elektronisch wonder van amerikaanse luiheid. Dat zwarte kastje met grijze stekker dat je op bovenstaande foto ook ziet hangen, zit met klitteband gewoon achter het dashboard geklit.
En wat het kastje is, is nog veel grappiger. Dat is namelijk de interval module van de ruitenwisser.
In 1993 was dat een optie bij de Cherokee, dus als je dan heel trots aanvinkte bij de dealer dat je graag je ruitenwisser in Intervalmodus wilde kunnen zetten, dan trokken ze onder je dashboard de grijze connector los. Die op een andere grijze connector zit, vanaf de stuurkolom, en dan zetten ze dat kastje er tussen.
Stand 1 van de ruitenwisser is dan "interval"...
MOOI!
Omdat ik nog wat research wilde doen, besloten om maar verder te gaan met nuttigere dingen.

Ik ergerde mij namelijk al sinds de toertocht uit een eerdere update aan het lekkende spruitstuk. Het enige nog originele en gietijzeren uitlaatdeel aan de Cherokee. Dus na de carbagerun ging ik m'n uitlaatspruitstuk toch al verbouwen, maar toen het spruitstuk in de laatste week voor vertrek binnen kwam, dacht ik. Waarom nu niet!
Vrijdagavond de cherokee omhoog gedaan en begonnen met demonteren.
Uiteraard is dit dan weer het enige aan de hele godvergeten kutauto wat uitsluitend amerikaanse maten heeft. Dus een spoedbestelling bij de lokale automaterialenzaak voor diverse Freedom-size sleutels en 2 losse 9/16 sleutels die ik reeds had verder, kon ik lekker sleutelen.
(ik heb dus vrijdag alles met 2 9/16 sleutels en Metrische sleutels gedaan)

Zo Rutger, dat ging vlekkeloos of niet en snel! WOW!
Nou, voordat ik daadwerkelijk kon beginnen had ik een ander probleempje..

Dit was even 3 minuten met een hamer tegen de onderkant en uitlaat kloppen. Scheelde toch 29 kg zand in m'n ogen.
Maar daarna was het vrij vlekkeloos. Na 300.000km zit alles nog best mooi los.
Geen enkele bout is mij afgeknapt en ik moet zeggen dat na zoveel "bouwen" het ook weer gewoon heerlijk is om gewoon lekker stap-voor-stap te sleutelen. Gewoon lekker losdraaien, demonteren en weer vastzetten.
Oude spruitstuk had 3 van deze plekjes:

Oud vs Nieuw

Toen we er toch waren, de rest van het blokje ook maar even liefde gegeven.


En vervolgens zijn de foto's van de montage weer opgedroogd.
Met zand in de ogen is het namelijk lastig telefoon loeren, dus dat heb ik maar niet teveel gedaan
Nadat de uitlaat er weer onder zat Zaterdag, begonnen met de verstraler-situatie.
Wederom niet heel veel foto's van, want bekabeling fotograferen is niet zo leuk.
Vervolgens alle oude stickers van de Carbagerun 2024 eraf getrokken, omdat die van 2025 erop moesten.

Om vervolgens de jeep voor de eerste testkilometers mee naar huis te nemen.
We hadden namelijk onzelf 5 dagen als daily-gebruik gegeven om te testen of de auto de trip naar Noorwegen zou overleven.
Maandag reed m'n zus er mee: Goed!
Dinsdag reed m'n zus er mee: Goed!
Woensdag reed ik er mee: Kappen de ruitenwissers middenin een regenbui er mee....... hmmm
Vervolgens kwam ik na het werk terug bij de parkeerplaats waar m'n auto stond, ligt er een vrij grote plas olie onder de carterpan.
Jeuj, de vloeibare pakking van vorige pagina had de geest gegeven.
Dus m'n vrienden van de automaterialenzaak wederom gebeld met een spoedje en donderdag avond stond ik op de put om de carterpan-pakking opnieuw te doen. Blijkbaar is vloeibare pakking toch niet zo geschikt als ik dacht. Tegelijkertijd ook maar een nieuw knipperlicht relais meebesteld, want dat kan ook geen kwaad, vrijdag's vrij genomen om die storing toch nog op te kunnen lossen.
9:10 stond ik in de werkplaats met de cherokee.
9:15 had ik het gereedschap, multimeter etc allemaal verzameld.
9:17 had ik het relais vervangen
9:18 had ik knipperlichten.
G*DVERDOMME!!!!
Rest van de dag gespendeerd aan dingen poetsen en zandvrij krijgen.

Banden even van de velg gehaald om zand te verwijderen, alles weer gebalanceerd en trillingsvrij gemonteerd op de XJ.
En 's avonds om 17:30 was het zover. Klaar!

https://imgur.com/GpKVXI8
Klaar voor vertrek en gaan!
Puttgarden:

Zweden:


Gedurende de week vooral veel en lekker gereden. Auto heeft het echt keurig gedaan!
Was niet te koud, relatief weinig sneeuw en gekkigheid als buurtbewoners die op de motorkap gingen liggen waren er dit jaar gelukkig niet bij.
Even een snelle recap qua foto's:







Zoals je kunt zien, is er een bepaald thema in bovenstaande foto's.......
Droevig thema, dat wel. Maar was te verwachten.
En ja, ik heb ook foto's zonder dat thema:







Ik blijf er bij dat Noorwegen het mooiste land van Europa is qua natuur.
Zo rauw, zo bizar veel natuurgeweld. En dat gepaard met ongelovelijk mooie wegen die de contouren van dat natuurgeweld noodgedwongen moeten volgen.
En wanneer de mens dan een ingreep doet, vormt zich dat in de vorm van tunnels.
Kneiter veel tunnels.
Op één dag hebben we bijna 70km tunnel gehad. Bizar wat die gekke Vikingen daar hebben gebouwd <3
En toen zat de week erop!

Ging er dan helemaal niets mis en kapot?
Nou........
1. Onze H4 koplamp ging kapot. Dus een snelle ingreep bij de lokale Biltema was nodig om even het lampje te wisselen.
2. We hebben een heftige aanrijding gehad!

Je ziet het op bovenstaande foto al gebeuren. Maar het gebeurde dus bij het wegrijden
Een boot vol Carbagerunners, 1 Tesla en 1 ford.
En laat die Ford nou net geen hill-assist hebben
.
Dus een kusje met onze sleep-ogen op de stalen bumper later en we waren weer onderweg. De Ford had gelukkig ook praktisch niks.
3. Op de terugweg naar Nederland, hadden we de boot van 20:45 geboekt.
Normaliter kun je, als je eerder bent, ook met een boot eerder mee.
20:05 stonden wij op de kade in Rodby....

Konden we net niet mee. Anders waren we een uurtje eerder thuis geweest.
Over die terugweg gesproken. Die was heftig!
Zowel voor ons, als voor de Cherokee.
's ochtends reden we om 7:45 naar de start in Hammar (Noorwegen)
500km later, stonden we bij de finish van de Carbagerun 2025, om 15:39, in Jonkoping (zweden)
01:45 stonden we bij mijn voordeur (Twente)
Resultaat:

1600.22km & 6x tanken op 1 dag
Die laatste dag heeft de Cherokee mij echt verbaasd. Wat een top ding!
Comfortabel qua stoelen.
Ruimte voor snacks op de achterbank
Topsnelheid van 157km/h
Halve liter olie verbruikt over de hele week.
Dat laatste is helemaal bizar.
Vanaf jonkoping, heeft het ding geen snelheden onder de 100km/h gezien. (behalve als we moesten tanken of op de boot stonden)
En vanaf Puttgarden (de laatste 5 uur) heeft het ding ze volledig onder de kloten gehad.
Zo hard als dat hij kon en constant. Onze laatste tank benzine heeft het daadwerkelijk 164km gered voordat hij op was
Bizar hoe snel zo'n 6 in lijn af kan werken met 65 liter peut.
Niet helemaal zonder sporen, maar wel echt bizar wat zo'n auto met 300.000km op de klok kan hebben.
- In/uitlaat pakking is eruit geblazen. Ik heb het spruitstuk dag 3 pas nagetrokken en helemaal dicht kreeg ik hem niet meer. Dus die moet vervangen worden.
- De automaatbak olie is heet geweest. Je merkt dat hij stuk minder soepel schakelt. Dus dat moet nieuw.
- Het steenwol dat ik gebruik om de uitlaatruimte op te vullen waar de uitlaat nu in de carrosserie zit, is vastgebakken aan de uitlaat zelf en ook verbrand. het stinkt dus echt keihard binnenin de auto naar verbrand steenwol.
- 1 van de bladveren is iets ingezakt.
Maar, na een snelle wasbeurt zag hij er weer piekfijn uit!

En inmiddels staat hij weer in de werkplaats om te wachten tot ik tijd heb voor onderhoud.
Eerst staat de motorbeurs op de planning (met de supermoto) en daarna is het Carnaval.
Dus zo rond April zal de cherokee wel weer z'n eerste liefde ontvangen. En dan wil ik graag doorpakken met lassen/strak maken/spuiten. Want ik wil nu dat de Cherokee, gezien z'n Carbagerun-tijd er wel op zit, ook reflecteert hoeveel tijd en moeite er daadwerkelijk in de auto zit.
Hij valt namelijk niet echt in de smaak bij het gemiddelde jeep-evenement. Iedereen ziet enkel de stickers en gaat er maar vanuit dat het een knakenbak is. En hoewel het dat in de basis ook nog gewoon is, zou een nette kleur en wat klassieke jaren 90 striping hem zeker niet misstaan.
De kleur is bepaald, de striping en de kleuren erop moeten nog.
Voor jullie beeldvorming:

Zoiets moet het ongeveer worden. Mini's Sage Green met Mat-zwarte accenten.
Nu even kijken of we dit jaar wel tijd kunnen vinden hiervoor.
Allereerst een Recap laatste voorbereidingen voor vertrek. Want 2 weken voor vertrek, waren we nog niet helemaal klaar voor vertrek!
Mijn knipperlichten zijn er na terugkomst Carbagerun 2024 mee opgehouden. Na een grote overhaul van alle electronika in de stuurkolom en onder de motorkap, waren dat de enige dingen die niet helemaal meewerkten. Als in, op weg van de zaak naar huis, deden ze het. Daarna nooit weer.
Gezien ik met de stuurkolom bezig was geweest, was dit m'n eerste zoekplaatje.
Met een U-profiel, de pons en een lasapparaat, zelf even een poelietrekker gemaakt om het stuur van de kolom te verwijderen. Vervolgens de getapte draad van het stuur, opgeboord en getapt naar Metrische draad en het stuur eruit getrokken.


Alle bekabeling doorgemeten, de schakelaar zelf bekeken, doorgesmeerd en terug gemonteerd. Geen gekkigheid gevonden.
Dus stuur terug monteren, wat weer met kracht moet. Omdat er een C-clip om de gekotterde sleuven moet vallen die de naaf op z'n plek houd. Dus wederom naar de Staal/Alu stelling om daar een snelle klem te fabrieken waarmee ik het stuur eenvoudig over de originele draad/moer kon persen, waarna ik met alle rust de C-clip op z'n plek kon leggen.


Nadat het stuur weer op de cherokee was gefietst, begonnen met de kabels te inspecteren en door te meten.
Bijzondere aan een XJ cherokee is dat richtingaanwijzer & gevarenlichten allebei een eigen relais & bekabeling gebruiken.

Deze langwerpige stekker kent 12 terminals naast elkaar.
- Richting RV
- Richting LV
- Richting RA
- Richting LA
- Gevaar RV
- Gevaar LV
- Gevaar RA
- Gevaar LA
- Toeter
- Verlichting herinneringszoemer
- 12V aanvoer
- Massa
Schematisch niet juist, maar om jullie een idee te geven.
Het kan dus, zoals ik had, dat mijn gevaarslichten het wel deden maar de richting niet.
Kortom:
Relais van m'n Cherokee sloper gestoken, niet opgelost.
Relais van de gevaarslichten gestoken, niet opgelost.
Ander willekeurig relais gestoken, niet opgelost.
Bekabeling juist en compleet
Nog even nagedacht om de gevaarslichten om te steken naar knipperlichten, dus gewoon jerry-riggen van de oorspronkelijke verlichting. Niet helemaal wat ik wilde, maar liever dat dan geen knipperlichten.
De Cherokee is een elektronisch wonder van amerikaanse luiheid. Dat zwarte kastje met grijze stekker dat je op bovenstaande foto ook ziet hangen, zit met klitteband gewoon achter het dashboard geklit.
En wat het kastje is, is nog veel grappiger. Dat is namelijk de interval module van de ruitenwisser.
In 1993 was dat een optie bij de Cherokee, dus als je dan heel trots aanvinkte bij de dealer dat je graag je ruitenwisser in Intervalmodus wilde kunnen zetten, dan trokken ze onder je dashboard de grijze connector los. Die op een andere grijze connector zit, vanaf de stuurkolom, en dan zetten ze dat kastje er tussen.
Stand 1 van de ruitenwisser is dan "interval"...
MOOI!
Omdat ik nog wat research wilde doen, besloten om maar verder te gaan met nuttigere dingen.

Ik ergerde mij namelijk al sinds de toertocht uit een eerdere update aan het lekkende spruitstuk. Het enige nog originele en gietijzeren uitlaatdeel aan de Cherokee. Dus na de carbagerun ging ik m'n uitlaatspruitstuk toch al verbouwen, maar toen het spruitstuk in de laatste week voor vertrek binnen kwam, dacht ik. Waarom nu niet!
Vrijdagavond de cherokee omhoog gedaan en begonnen met demonteren.
Uiteraard is dit dan weer het enige aan de hele godvergeten kutauto wat uitsluitend amerikaanse maten heeft. Dus een spoedbestelling bij de lokale automaterialenzaak voor diverse Freedom-size sleutels en 2 losse 9/16 sleutels die ik reeds had verder, kon ik lekker sleutelen.
(ik heb dus vrijdag alles met 2 9/16 sleutels en Metrische sleutels gedaan)

Zo Rutger, dat ging vlekkeloos of niet en snel! WOW!
Nou, voordat ik daadwerkelijk kon beginnen had ik een ander probleempje..



Dit was even 3 minuten met een hamer tegen de onderkant en uitlaat kloppen. Scheelde toch 29 kg zand in m'n ogen.
Maar daarna was het vrij vlekkeloos. Na 300.000km zit alles nog best mooi los.
Geen enkele bout is mij afgeknapt en ik moet zeggen dat na zoveel "bouwen" het ook weer gewoon heerlijk is om gewoon lekker stap-voor-stap te sleutelen. Gewoon lekker losdraaien, demonteren en weer vastzetten.
Oude spruitstuk had 3 van deze plekjes:

Oud vs Nieuw

Toen we er toch waren, de rest van het blokje ook maar even liefde gegeven.


En vervolgens zijn de foto's van de montage weer opgedroogd.
Met zand in de ogen is het namelijk lastig telefoon loeren, dus dat heb ik maar niet teveel gedaan

Nadat de uitlaat er weer onder zat Zaterdag, begonnen met de verstraler-situatie.
Wederom niet heel veel foto's van, want bekabeling fotograferen is niet zo leuk.
Vervolgens alle oude stickers van de Carbagerun 2024 eraf getrokken, omdat die van 2025 erop moesten.


Om vervolgens de jeep voor de eerste testkilometers mee naar huis te nemen.
We hadden namelijk onzelf 5 dagen als daily-gebruik gegeven om te testen of de auto de trip naar Noorwegen zou overleven.
Maandag reed m'n zus er mee: Goed!
Dinsdag reed m'n zus er mee: Goed!
Woensdag reed ik er mee: Kappen de ruitenwissers middenin een regenbui er mee....... hmmm
Vervolgens kwam ik na het werk terug bij de parkeerplaats waar m'n auto stond, ligt er een vrij grote plas olie onder de carterpan.
Jeuj, de vloeibare pakking van vorige pagina had de geest gegeven.
Dus m'n vrienden van de automaterialenzaak wederom gebeld met een spoedje en donderdag avond stond ik op de put om de carterpan-pakking opnieuw te doen. Blijkbaar is vloeibare pakking toch niet zo geschikt als ik dacht. Tegelijkertijd ook maar een nieuw knipperlicht relais meebesteld, want dat kan ook geen kwaad, vrijdag's vrij genomen om die storing toch nog op te kunnen lossen.
9:10 stond ik in de werkplaats met de cherokee.
9:15 had ik het gereedschap, multimeter etc allemaal verzameld.
9:17 had ik het relais vervangen
9:18 had ik knipperlichten.
G*DVERDOMME!!!!
Rest van de dag gespendeerd aan dingen poetsen en zandvrij krijgen.

Banden even van de velg gehaald om zand te verwijderen, alles weer gebalanceerd en trillingsvrij gemonteerd op de XJ.
En 's avonds om 17:30 was het zover. Klaar!

https://imgur.com/GpKVXI8
Klaar voor vertrek en gaan!
Puttgarden:

Zweden:


Gedurende de week vooral veel en lekker gereden. Auto heeft het echt keurig gedaan!
Was niet te koud, relatief weinig sneeuw en gekkigheid als buurtbewoners die op de motorkap gingen liggen waren er dit jaar gelukkig niet bij.
Even een snelle recap qua foto's:







Zoals je kunt zien, is er een bepaald thema in bovenstaande foto's.......
Droevig thema, dat wel. Maar was te verwachten.
En ja, ik heb ook foto's zonder dat thema:







Ik blijf er bij dat Noorwegen het mooiste land van Europa is qua natuur.
Zo rauw, zo bizar veel natuurgeweld. En dat gepaard met ongelovelijk mooie wegen die de contouren van dat natuurgeweld noodgedwongen moeten volgen.
En wanneer de mens dan een ingreep doet, vormt zich dat in de vorm van tunnels.
Kneiter veel tunnels.
Op één dag hebben we bijna 70km tunnel gehad. Bizar wat die gekke Vikingen daar hebben gebouwd <3
En toen zat de week erop!

Ging er dan helemaal niets mis en kapot?
Nou........
1. Onze H4 koplamp ging kapot. Dus een snelle ingreep bij de lokale Biltema was nodig om even het lampje te wisselen.
2. We hebben een heftige aanrijding gehad!

Je ziet het op bovenstaande foto al gebeuren. Maar het gebeurde dus bij het wegrijden

Een boot vol Carbagerunners, 1 Tesla en 1 ford.
En laat die Ford nou net geen hill-assist hebben

Dus een kusje met onze sleep-ogen op de stalen bumper later en we waren weer onderweg. De Ford had gelukkig ook praktisch niks.
3. Op de terugweg naar Nederland, hadden we de boot van 20:45 geboekt.
Normaliter kun je, als je eerder bent, ook met een boot eerder mee.
20:05 stonden wij op de kade in Rodby....

Konden we net niet mee. Anders waren we een uurtje eerder thuis geweest.
Over die terugweg gesproken. Die was heftig!
Zowel voor ons, als voor de Cherokee.
's ochtends reden we om 7:45 naar de start in Hammar (Noorwegen)
500km later, stonden we bij de finish van de Carbagerun 2025, om 15:39, in Jonkoping (zweden)
01:45 stonden we bij mijn voordeur (Twente)
Resultaat:

1600.22km & 6x tanken op 1 dag

Die laatste dag heeft de Cherokee mij echt verbaasd. Wat een top ding!
Comfortabel qua stoelen.
Ruimte voor snacks op de achterbank
Topsnelheid van 157km/h
Halve liter olie verbruikt over de hele week.
Dat laatste is helemaal bizar.
Vanaf jonkoping, heeft het ding geen snelheden onder de 100km/h gezien. (behalve als we moesten tanken of op de boot stonden)
En vanaf Puttgarden (de laatste 5 uur) heeft het ding ze volledig onder de kloten gehad.
Zo hard als dat hij kon en constant. Onze laatste tank benzine heeft het daadwerkelijk 164km gered voordat hij op was

Bizar hoe snel zo'n 6 in lijn af kan werken met 65 liter peut.
Niet helemaal zonder sporen, maar wel echt bizar wat zo'n auto met 300.000km op de klok kan hebben.
- In/uitlaat pakking is eruit geblazen. Ik heb het spruitstuk dag 3 pas nagetrokken en helemaal dicht kreeg ik hem niet meer. Dus die moet vervangen worden.
- De automaatbak olie is heet geweest. Je merkt dat hij stuk minder soepel schakelt. Dus dat moet nieuw.
- Het steenwol dat ik gebruik om de uitlaatruimte op te vullen waar de uitlaat nu in de carrosserie zit, is vastgebakken aan de uitlaat zelf en ook verbrand. het stinkt dus echt keihard binnenin de auto naar verbrand steenwol.
- 1 van de bladveren is iets ingezakt.
Maar, na een snelle wasbeurt zag hij er weer piekfijn uit!

En inmiddels staat hij weer in de werkplaats om te wachten tot ik tijd heb voor onderhoud.
Eerst staat de motorbeurs op de planning (met de supermoto) en daarna is het Carnaval.
Dus zo rond April zal de cherokee wel weer z'n eerste liefde ontvangen. En dan wil ik graag doorpakken met lassen/strak maken/spuiten. Want ik wil nu dat de Cherokee, gezien z'n Carbagerun-tijd er wel op zit, ook reflecteert hoeveel tijd en moeite er daadwerkelijk in de auto zit.
Hij valt namelijk niet echt in de smaak bij het gemiddelde jeep-evenement. Iedereen ziet enkel de stickers en gaat er maar vanuit dat het een knakenbak is. En hoewel het dat in de basis ook nog gewoon is, zou een nette kleur en wat klassieke jaren 90 striping hem zeker niet misstaan.
De kleur is bepaald, de striping en de kleuren erop moeten nog.
Voor jullie beeldvorming:

Zoiets moet het ongeveer worden. Mini's Sage Green met Mat-zwarte accenten.
Nu even kijken of we dit jaar wel tijd kunnen vinden hiervoor.
- Arthur
- Berichten: 43090
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Leuk stuk weer, leest lekker weg 

-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3651
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Leuk stukje weer! Goed te lezen dat de Cherokee 't toch weer heeft overleefd zonder (grote) mankementen!
Kleur en striping plannen zien er goed uit!
Kleur en striping plannen zien er goed uit!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28570
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Gave post weer! En mooie run geweest zo te zien wederom 
Helemaal eens met je mening over Noorwegen wat een gaaf land!

Helemaal eens met je mening over Noorwegen wat een gaaf land!
- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Lekker tripje weer Rutger!
op je foto van de nieuwe kleur wel goed te zien dat die bladveer is ingezakt.
wordt vast allemaal weer gefixt!
Benieuwd naar de volgende avonturen
op je foto van de nieuwe kleur wel goed te zien dat die bladveer is ingezakt.
wordt vast allemaal weer gefixt!
Benieuwd naar de volgende avonturen
-
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Schitterende belevenissen weer!
- tomgtr
- Berichten: 10889
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Super gaaf zeg! Kan toch ook met een Berlingo heb ik weleens gehoord? 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Moet ik wel eerst een schuur gaan bouwen in m'n tuin, maar ik heb geen huurwoning. Dus ik durf het niet aantomgtr schreef: 19 feb 2025, 18:00 Super gaaf zeg! Kan toch ook met een Berlingo heb ik weleens gehoord?![]()

- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Mooi feestje geweest Rut! Waar zijn de skeefbeelden?
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
Wat een avontuur, lijkt me echt gaaf om een keer te doen.