E30 Touring V8
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gaaf om te zien, die close up foto's. Misschien dat die pitting komt door het hoge frequentie klapperen van de looprollen op de schoentjes, omdat daar minieme speling op zit. De zijplaatjes van de ketting zelf zullen constant in glijcontact staan met de schoentjes, vandaar de gladde banen. Zoiets?
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zou best kunnen! Krijg net de melding dat de glij-stukjes waarschijnlijk vanmiddag al binnen zijn, dan kan ik weer verder 

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Goed bezig!
Ook overwogen om het blok te voorzien van "upgrades" nu alles open ligt?
Setje scherpe nokken is een genot bij een V8.

Ook overwogen om het blok te voorzien van "upgrades" nu alles open ligt?
Setje scherpe nokken is een genot bij een V8.


- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Op 2:04 zet ie de kleppen dicht volgens mij.
Ik weet niet, ik vind dit niet meer passen bij de auto. Liever een lekkere regelmatige V8 in dit geval.
Ik weet niet, ik vind dit niet meer passen bij de auto. Liever een lekkere regelmatige V8 in dit geval.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gelukkig kan RJK nog een bijpassende auto zoeken. 

-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Klinkt lekker zo’n onregelmatig stationair lopende V8. Bij zo’n Chevy LSx ben je met één nokkenasje klaar. Hier moeten er vier in. Wel naar gekeken maar 1. kosten zijn hoog en 2. M60 nokkenassen zijn al vrij scherp.
-
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Is het laten verslijpen van de huidige nokkenassen nog een optie of levert dat te weinig vermogensvoordeel op?RJK schreef: 14 mar 2019, 12:37 Klinkt lekker zo’n onregelmatig stationair lopende V8. Bij zo’n Chevy LSx ben je met één nokkenasje klaar. Hier moeten er vier in. Wel naar gekeken maar 1. kosten zijn hoog en 2. M60 nokkenassen zijn al vrij scherp.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Er is best e.e.a. te koop hoor, maar wat ik al zei serieus prijzig. En ik neem aan dat de gains voornamelijk zitten in het hogere toerenbereik. Ik hou liever juist een goed middengebied.
http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_5 ... 2v_V8.html
Waar ik wel e.e.a. over lees is het aanpassen van de nokkenas timing (tandwielen op de nokkenassen zijn voorzien van verstelmogelijkheid). Alpina had ooit eigen tooling waarmee de timing van (alleen) de uitlaat nokkenassen werd gewijzigd t.o.v. de BMW standaard waarde.
Nokkenassen / timing van de M62 is anders dan de M60:
===============================================
duration duration maximum lift lift at TDC
M60 249 / 241° 211 / 207° 9.70 / 9.35mm 0.45 / 0.70mm
M62 246°/240° 202°/197° 8.95/9.00mm 0.35/0.25mm
M60B40 IO 14 BTDC IC 52 ABDC EO 48 BBDC EC 14 ATDC
M62B44 IO 8 BTDC IC 50 ABDC EO 40 BBDC EC 6 ATDC
===============================================
Het blokkeer gereedschap waarmee ik de timing ga instellen zegt dat het zowel voor de M60 als M62 gebruikt kan worden. Ik vermoed dat dan de M62 timing aangehouden wordt. Of het verstandig is van die standaard timing af te wijken....zou weleens wat willen horen van iemand met meer expertise. Bert?
http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_5 ... 2v_V8.html
Waar ik wel e.e.a. over lees is het aanpassen van de nokkenas timing (tandwielen op de nokkenassen zijn voorzien van verstelmogelijkheid). Alpina had ooit eigen tooling waarmee de timing van (alleen) de uitlaat nokkenassen werd gewijzigd t.o.v. de BMW standaard waarde.
Nokkenassen / timing van de M62 is anders dan de M60:
===============================================
duration duration maximum lift lift at TDC
M60 249 / 241° 211 / 207° 9.70 / 9.35mm 0.45 / 0.70mm
M62 246°/240° 202°/197° 8.95/9.00mm 0.35/0.25mm
M60B40 IO 14 BTDC IC 52 ABDC EO 48 BBDC EC 14 ATDC
M62B44 IO 8 BTDC IC 50 ABDC EO 40 BBDC EC 6 ATDC
===============================================
Het blokkeer gereedschap waarmee ik de timing ga instellen zegt dat het zowel voor de M60 als M62 gebruikt kan worden. Ik vermoed dat dan de M62 timing aangehouden wordt. Of het verstandig is van die standaard timing af te wijken....zou weleens wat willen horen van iemand met meer expertise. Bert?
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Juist die oude dingen gemaakt van twee soorten metalenRJK schreef: 14 mar 2019, 08:53 Ik ben er niet zo bang voor, de lange geleiders vertonen amper slijtage. En dit is nog even ander werk dan wat er in modernere motoren zit he.


Toen wist ik hoe laat het was

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Als het blokkeergereedschap hetzelfde is wil nog niet zeggen dat de timing van een M62 aangehouden word. Verschil kan namelijk gewoon in de nokkenastandwielen etc zitten. Of de tandwielen staan hetzelfde maar de nokkenas is net even anders. Moet je eigenlijk weten waar de centerlines van de nokkenas staan met dat timingsgereedschap geinstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat met at blokkeergereedschap de timing van een M60 ineens veranderd in die van een M62.RJK schreef: 14 mar 2019, 18:10 Er is best e.e.a. te koop hoor, maar wat ik al zei serieus prijzig. En ik neem aan dat de gains voornamelijk zitten in het hogere toerenbereik. Ik hou liever juist een goed middengebied.
http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_5 ... 2v_V8.html
Waar ik wel e.e.a. over lees is het aanpassen van de nokkenas timing (tandwielen op de nokkenassen zijn voorzien van verstelmogelijkheid). Alpina had ooit eigen tooling waarmee de timing van (alleen) de uitlaat nokkenassen werd gewijzigd t.o.v. de BMW standaard waarde.
Nokkenassen / timing van de M62 is anders dan de M60:
===============================================
duration duration maximum lift lift at TDC
M60 249 / 241° 211 / 207° 9.70 / 9.35mm 0.45 / 0.70mm
M62 246°/240° 202°/197° 8.95/9.00mm 0.35/0.25mm
M60B40 IO 14 BTDC IC 52 ABDC EO 48 BBDC EC 14 ATDC
M62B44 IO 8 BTDC IC 50 ABDC EO 40 BBDC EC 6 ATDC
===============================================
Het blokkeer gereedschap waarmee ik de timing ga instellen zegt dat het zowel voor de M60 als M62 gebruikt kan worden. Ik vermoed dat dan de M62 timing aangehouden wordt. Of het verstandig is van die standaard timing af te wijken....zou weleens wat willen horen van iemand met meer expertise. Bert?
Volgens jou data staat de inlaatnokkenas van een M60 iets vroeger maar volgens mij scheel het niet veel, duratie is ook hoger. Waar je normaal naar kijkt bij de inlaatnokkenas als het over vermogen gaat is wanneer de kleppen dicht gaan. Vanaf dat moment heb je namelijk compressie. Dat is bijna gelijk bij die 2.
Uitlaatnokkenas staat bij een M60 ook iets vroeger, de uitlaatkleppen gaan eerder open maar later dicht.
M60 heeft veel meer overlap. 28 graden vs 14 graden voor de M62. Beter op hogere toerentallen.
Wat Alpina waarschijnlijk deed was de uitlaatnokkenas vertragen, dan heb je wat meer overlap maar dat gaat iets ten koste van je midrange. Maar de M62B44 is waarschijnlijk sowieso gebouwd voor een betere midrange. Wat meer cylinder inhoud als de M60B40. Dus Alpina offert een beetje midrange op om er meer vermogen uit te persen.
Wat er bijvoorbeeld bij S54 motor met vanos veel gedaan word is de inlaat nokkenas iets vervroegen in het topgebied. Dan krijg je meer overlap en gaat hij eerder dicht = meer compressie. De keerzijde is dat ze meestal hun maximale ontstekingsvervroeging niet meer halen maar netto levert het meer vermogen.
Dit zijn dingen die je op een dyno of op een proefstand uitvogelen moet. Gewoon vervroegen geeft niet altijd resultaat wat je zoekt.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Duidelijk verhaal. Leek mij ook niet nee.Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Als het blokkeergereedschap hetzelfde is wil nog niet zeggen dat de timing van een M62 aangehouden word. Verschil kan namelijk gewoon in de nokkenastandwielen etc zitten. Of de tandwielen staan hetzelfde maar de nokkenas is net even anders. Moet je eigenlijk weten waar de centerlines van de nokkenas staan met dat timingsgereedschap geinstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat met at blokkeergereedschap de timing van een M60 ineens veranderd in die van een M62.
Mijn eerdere M60 trok heerlijk door tot de toerenbegrenzer. Onderin deed ie dan weer niet heel veel (voor een V8). Die motor zat wel in een zware koets, dat is dit keer niet de bedoeling dus dan is dat meer hoge toeren karakter wel fijn juist denk ik.Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 M60 heeft veel meer overlap. 28 graden vs 14 graden voor de M62. Beter op hogere toerentallen.
Klopt helemaal. Hoeveel heb ik niet kunnen vinden.Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Wat Alpina waarschijnlijk deed was de uitlaatnokkenas vertragen, dan heb je wat meer overlap maar dat gaat iets ten koste van je midrange. Maar de M62B44 is waarschijnlijk sowieso gebouwd voor een betere midrange. Wat meer cylinder inhoud als de M60B40. Dus Alpina offert een beetje midrange op om er meer vermogen uit te persen.
Ik bouw de motor voorlopig maar even op met de nokkenas timing zoals met het timingsgereedschap ingesteld. Timing verstellen is een kwestie van even de kleppendeksels eraf pakken dus dat kan altijd nog.Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Dit zijn dingen die je op een dyno of op een proefstand uitvogelen moet. Gewoon vervroegen geeft niet altijd resultaat wat je zoekt.
Bedankt voor de input Bert!
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Glijblokjes waren ook alweer binnen.


Speciaal tooltje voor spannen van de ketting tijdens instellen van de nokkenas timing. Moet met 1,3 Nm aangedraaid.

Gelukkig was er op mijn werk zo'n licht momentsleuteltje.

Onderste distributiedeksel er weer op.

En de bovenste ook, begint weer ergens op te lijken zo.



Speciaal tooltje voor spannen van de ketting tijdens instellen van de nokkenas timing. Moet met 1,3 Nm aangedraaid.

Gelukkig was er op mijn werk zo'n licht momentsleuteltje.

Onderste distributiedeksel er weer op.

En de bovenste ook, begint weer ergens op te lijken zo.

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Echt super gaaf! Precies wat ik ook nog eens wil doen als ik ooit een huis met garage kan kopen
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Handig ding die momentsleutel zeg.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk weer. Dit topic blijft heerlijk om te volgen. En idd, die momentsleutel...1.3 Nm...da's echt niks.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Blijf tóch benieuwd in welke koets dit blok gaat eindigen.. 

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
ik zag deze week een Volvo Amazone met
E34 V8 blok.... best een mooie combi??
E34 V8 blok.... best een mooie combi??
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik heb weleens met zo'n ding gereden. Ik denk dat je, voordat zoiets een beetje knap stuurt en remt, wel een flink project achter de rug hebt?
Tussen de cilinderbanken lopen twee aluminium koelpijpen welke aan weerszijden met o-ringen afsluiten in de waterpomp (voorin) een een aluminium pijp/brug (achter op de koppen), nummer 4 en 6.

Die wilde ik nu terug plaatsen maar...


Dat wordt toch even nieuwe regelen. O-ringen die eruit kwamen hadden het ook niet veel langer uit gehouden denk ik.

Tussen de cilinderbanken lopen twee aluminium koelpijpen welke aan weerszijden met o-ringen afsluiten in de waterpomp (voorin) een een aluminium pijp/brug (achter op de koppen), nummer 4 en 6.

Die wilde ik nu terug plaatsen maar...


Dat wordt toch even nieuwe regelen. O-ringen die eruit kwamen hadden het ook niet veel langer uit gehouden denk ik.

-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Het glimt idd behoorlijk!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Strak!
Dit verdient 8 ITB’s met mooie, glimmende kelkjes!
Dit verdient 8 ITB’s met mooie, glimmende kelkjes!

- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wauw dat glimt idd heel gaaf!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:52
- Auto: Subaru Outback 2.5i
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ziet er strak uit!
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zou wel gaaf zijn ja. Maar van wat ik ervan gelezen heb komt dat het vermogen niet perse ten goede.