E30 Touring V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 14 mar 2019, 09:50

Gaaf om te zien, die close up foto's. Misschien dat die pitting komt door het hoge frequentie klapperen van de looprollen op de schoentjes, omdat daar minieme speling op zit. De zijplaatjes van de ketting zelf zullen constant in glijcontact staan met de schoentjes, vandaar de gladde banen. Zoiets?

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 14 mar 2019, 10:41

Zou best kunnen! Krijg net de melding dat de glij-stukjes waarschijnlijk vanmiddag al binnen zijn, dan kan ik weer verder :)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door indobesar » 14 mar 2019, 10:49

Goed bezig!

Ook overwogen om het blok te voorzien van "upgrades" nu alles open ligt?
Setje scherpe nokken is een genot bij een V8.



:love: :love:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 14 mar 2019, 10:53

Op 2:04 zet ie de kleppen dicht volgens mij.

Ik weet niet, ik vind dit niet meer passen bij de auto. Liever een lekkere regelmatige V8 in dit geval.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door indobesar » 14 mar 2019, 10:54

Gelukkig kan RJK nog een bijpassende auto zoeken. :)


Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 14 mar 2019, 12:37

Klinkt lekker zo’n onregelmatig stationair lopende V8. Bij zo’n Chevy LSx ben je met één nokkenasje klaar. Hier moeten er vier in. Wel naar gekeken maar 1. kosten zijn hoog en 2. M60 nokkenassen zijn al vrij scherp.

SlowCo
Berichten: 4360
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door SlowCo » 14 mar 2019, 17:31

RJK schreef: 14 mar 2019, 12:37 Klinkt lekker zo’n onregelmatig stationair lopende V8. Bij zo’n Chevy LSx ben je met één nokkenasje klaar. Hier moeten er vier in. Wel naar gekeken maar 1. kosten zijn hoog en 2. M60 nokkenassen zijn al vrij scherp.
Is het laten verslijpen van de huidige nokkenassen nog een optie of levert dat te weinig vermogensvoordeel op?

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 14 mar 2019, 18:10

Er is best e.e.a. te koop hoor, maar wat ik al zei serieus prijzig. En ik neem aan dat de gains voornamelijk zitten in het hogere toerenbereik. Ik hou liever juist een goed middengebied.

http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_5 ... 2v_V8.html

Waar ik wel e.e.a. over lees is het aanpassen van de nokkenas timing (tandwielen op de nokkenassen zijn voorzien van verstelmogelijkheid). Alpina had ooit eigen tooling waarmee de timing van (alleen) de uitlaat nokkenassen werd gewijzigd t.o.v. de BMW standaard waarde.

Nokkenassen / timing van de M62 is anders dan de M60:

===============================================

duration duration maximum lift lift at TDC
M60 249 / 241° 211 / 207° 9.70 / 9.35mm 0.45 / 0.70mm
M62 246°/240° 202°/197° 8.95/9.00mm 0.35/0.25mm

M60B40 IO 14 BTDC IC 52 ABDC EO 48 BBDC EC 14 ATDC
M62B44 IO 8 BTDC IC 50 ABDC EO 40 BBDC EC 6 ATDC

===============================================

Het blokkeer gereedschap waarmee ik de timing ga instellen zegt dat het zowel voor de M60 als M62 gebruikt kan worden. Ik vermoed dat dan de M62 timing aangehouden wordt. Of het verstandig is van die standaard timing af te wijken....zou weleens wat willen horen van iemand met meer expertise. Bert?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Niels » 15 mar 2019, 00:21

RJK schreef: 14 mar 2019, 08:53 Ik ben er niet zo bang voor, de lange geleiders vertonen amper slijtage. En dit is nog even ander werk dan wat er in modernere motoren zit he.
Juist die oude dingen gemaakt van twee soorten metalen :wink: Nu staat BMW bekend om de goede uitvoering van distributie kettingen in het verleden natuurlijk. Bij mijn '92 Golf VR6 vond ik een deel kunststof wat van een metalen deel afgeknapt was. Volgens mij bij deze:

Afbeelding

Toen wist ik hoe laat het was :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2019, 08:00

RJK schreef: 14 mar 2019, 18:10 Er is best e.e.a. te koop hoor, maar wat ik al zei serieus prijzig. En ik neem aan dat de gains voornamelijk zitten in het hogere toerenbereik. Ik hou liever juist een goed middengebied.

http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_5 ... 2v_V8.html

Waar ik wel e.e.a. over lees is het aanpassen van de nokkenas timing (tandwielen op de nokkenassen zijn voorzien van verstelmogelijkheid). Alpina had ooit eigen tooling waarmee de timing van (alleen) de uitlaat nokkenassen werd gewijzigd t.o.v. de BMW standaard waarde.

Nokkenassen / timing van de M62 is anders dan de M60:

===============================================

duration duration maximum lift lift at TDC
M60 249 / 241° 211 / 207° 9.70 / 9.35mm 0.45 / 0.70mm
M62 246°/240° 202°/197° 8.95/9.00mm 0.35/0.25mm

M60B40 IO 14 BTDC IC 52 ABDC EO 48 BBDC EC 14 ATDC
M62B44 IO 8 BTDC IC 50 ABDC EO 40 BBDC EC 6 ATDC

===============================================

Het blokkeer gereedschap waarmee ik de timing ga instellen zegt dat het zowel voor de M60 als M62 gebruikt kan worden. Ik vermoed dat dan de M62 timing aangehouden wordt. Of het verstandig is van die standaard timing af te wijken....zou weleens wat willen horen van iemand met meer expertise. Bert?
Als het blokkeergereedschap hetzelfde is wil nog niet zeggen dat de timing van een M62 aangehouden word. Verschil kan namelijk gewoon in de nokkenastandwielen etc zitten. Of de tandwielen staan hetzelfde maar de nokkenas is net even anders. Moet je eigenlijk weten waar de centerlines van de nokkenas staan met dat timingsgereedschap geinstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat met at blokkeergereedschap de timing van een M60 ineens veranderd in die van een M62.

Volgens jou data staat de inlaatnokkenas van een M60 iets vroeger maar volgens mij scheel het niet veel, duratie is ook hoger. Waar je normaal naar kijkt bij de inlaatnokkenas als het over vermogen gaat is wanneer de kleppen dicht gaan. Vanaf dat moment heb je namelijk compressie. Dat is bijna gelijk bij die 2.

Uitlaatnokkenas staat bij een M60 ook iets vroeger, de uitlaatkleppen gaan eerder open maar later dicht.

M60 heeft veel meer overlap. 28 graden vs 14 graden voor de M62. Beter op hogere toerentallen.

Wat Alpina waarschijnlijk deed was de uitlaatnokkenas vertragen, dan heb je wat meer overlap maar dat gaat iets ten koste van je midrange. Maar de M62B44 is waarschijnlijk sowieso gebouwd voor een betere midrange. Wat meer cylinder inhoud als de M60B40. Dus Alpina offert een beetje midrange op om er meer vermogen uit te persen.

Wat er bijvoorbeeld bij S54 motor met vanos veel gedaan word is de inlaat nokkenas iets vervroegen in het topgebied. Dan krijg je meer overlap en gaat hij eerder dicht = meer compressie. De keerzijde is dat ze meestal hun maximale ontstekingsvervroeging niet meer halen maar netto levert het meer vermogen.

Dit zijn dingen die je op een dyno of op een proefstand uitvogelen moet. Gewoon vervroegen geeft niet altijd resultaat wat je zoekt.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 15 mar 2019, 18:58

Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Als het blokkeergereedschap hetzelfde is wil nog niet zeggen dat de timing van een M62 aangehouden word. Verschil kan namelijk gewoon in de nokkenastandwielen etc zitten. Of de tandwielen staan hetzelfde maar de nokkenas is net even anders. Moet je eigenlijk weten waar de centerlines van de nokkenas staan met dat timingsgereedschap geinstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat met at blokkeergereedschap de timing van een M60 ineens veranderd in die van een M62.
Duidelijk verhaal. Leek mij ook niet nee.
Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 M60 heeft veel meer overlap. 28 graden vs 14 graden voor de M62. Beter op hogere toerentallen.
Mijn eerdere M60 trok heerlijk door tot de toerenbegrenzer. Onderin deed ie dan weer niet heel veel (voor een V8). Die motor zat wel in een zware koets, dat is dit keer niet de bedoeling dus dan is dat meer hoge toeren karakter wel fijn juist denk ik.
Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Wat Alpina waarschijnlijk deed was de uitlaatnokkenas vertragen, dan heb je wat meer overlap maar dat gaat iets ten koste van je midrange. Maar de M62B44 is waarschijnlijk sowieso gebouwd voor een betere midrange. Wat meer cylinder inhoud als de M60B40. Dus Alpina offert een beetje midrange op om er meer vermogen uit te persen.
Klopt helemaal. Hoeveel heb ik niet kunnen vinden.
Bert ///M3 schreef: 15 mar 2019, 08:00 Dit zijn dingen die je op een dyno of op een proefstand uitvogelen moet. Gewoon vervroegen geeft niet altijd resultaat wat je zoekt.
Ik bouw de motor voorlopig maar even op met de nokkenas timing zoals met het timingsgereedschap ingesteld. Timing verstellen is een kwestie van even de kleppendeksels eraf pakken dus dat kan altijd nog.

Bedankt voor de input Bert!

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 16 mar 2019, 00:53

Glijblokjes waren ook alweer binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Speciaal tooltje voor spannen van de ketting tijdens instellen van de nokkenas timing. Moet met 1,3 Nm aangedraaid.

Afbeelding

Gelukkig was er op mijn werk zo'n licht momentsleuteltje.

Afbeelding

Onderste distributiedeksel er weer op.

Afbeelding

En de bovenste ook, begint weer ergens op te lijken zo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Niels » 16 mar 2019, 00:55

Prachtig!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2019, 10:04

Echt super gaaf! Precies wat ik ook nog eens wil doen als ik ooit een huis met garage kan kopen

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 16 mar 2019, 16:41

Handig ding die momentsleutel zeg.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 16 mar 2019, 21:49

Mooi werk weer. Dit topic blijft heerlijk om te volgen. En idd, die momentsleutel...1.3 Nm...da's echt niks.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 16 mar 2019, 21:51

Blijf tóch benieuwd in welke koets dit blok gaat eindigen.. :)

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door vester86 » 17 mar 2019, 01:36

ik zag deze week een Volvo Amazone met
E34 V8 blok.... best een mooie combi??

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 17 mar 2019, 12:43

Ik heb weleens met zo'n ding gereden. Ik denk dat je, voordat zoiets een beetje knap stuurt en remt, wel een flink project achter de rug hebt?

Tussen de cilinderbanken lopen twee aluminium koelpijpen welke aan weerszijden met o-ringen afsluiten in de waterpomp (voorin) een een aluminium pijp/brug (achter op de koppen), nummer 4 en 6.

Afbeelding

Die wilde ik nu terug plaatsen maar...

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt toch even nieuwe regelen. O-ringen die eruit kwamen hadden het ook niet veel langer uit gehouden denk ik.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 22 mar 2019, 21:56

Bijna zonde om er straks een inlaatspruitstuk overheen te monteren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 22 mar 2019, 22:28

Het glimt idd behoorlijk!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door indobesar » 22 mar 2019, 22:55

Strak!

Dit verdient 8 ITB’s met mooie, glimmende kelkjes! :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 23 mar 2019, 08:10

Wauw dat glimt idd heel gaaf!

ErikPeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:52
Auto: Subaru Outback 2.5i

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ErikPeters » 23 mar 2019, 10:54

Ziet er strak uit!

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 23 mar 2019, 11:14

indobesar schreef: 22 mar 2019, 22:55 Strak!

Dit verdient 8 ITB’s met mooie, glimmende kelkjes! :)
Zou wel gaaf zijn ja. Maar van wat ik ervan gelezen heb komt dat het vermogen niet perse ten goede.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danish, Rnd, tomgtr en 2 gasten