Emigreren naar de zon!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2281
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door jos_br » 14 mei 2024, 21:45

Gaaf initiatief Wouter, benieuwd hoe dit gaat bevallen!!
Robin schreef: 14 mei 2024, 11:59 In het hotelletje/resort ontmoeten we deze gast en z'n zoon en compagnon die daar hun motor rbw wilden halen(m'n nichtje d'r auto rbw) . Leuk weekje gehad. Wistikveel, centen hadden ze wel. Hij nodigde me uit bij hun eens langs te gaan. We spreken 1992.

"Deze gast" heeft dan wél een goede opleiding genoten, nl, het katholieke jongensinternaat Don Bosco in Leusden. Heb ik ook een aantal jaar doorgebracht! :blink: :blink:

Jos.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6196
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door EvdP » 14 mei 2024, 22:54

Is ook niet heel groot toch?

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1439
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door EmielS60 » 15 mei 2024, 13:11

HSR schreef: 14 mei 2024, 21:26 @emielS60, waarom Guernsey? Klinkt niet heel voor de hand liggend.
Lastig uit te leggen. Er komt een soort rust over ons heen, het voelt als thuiskomen.
Het is een eiland in een land (eigen bestuur, eigen regels, eigen valuta), veel goed werk, goede gezondheidszorg, fantastisch eten (Frans en Engels) en erg groen.
Ja er moet gewerkt worden maar er is ook veel werk voor zowel laag als hoogopgeleide.

Schoolverlaters (na de middelbare school) zijn nu het probleem, die gaan vaak naar het vaste land en komen niet meer terug…en dat vind mijn vrouw nu lastig…hij is pas 5😂

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3251
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ADV » 15 mei 2024, 14:30

Grappig genoeg net met mijn vrouw wat over het weer gehad.. Ik zou willen dat het altijd is zoals de afgelopen 2 dagen, ik word er zoveel vrolijker van, voel me veel energieker en heb veel meer zin om dingen te doen.. Maar ik heb ook een schurft hekel aan warm weer haha, ik moet gewoon 18 tot 24 graden hebben en dan ben ik tevreden..

Ik vind het knap van je Wouter dat je het gewoon doet met gezin etc. Mijn vrouw moet er niet aan denken en ik weet ook niet of het mij helemaal trekt om het hele sociale op te zeggen en alleen op elkaar aangewezen te zijn..

Arthursx
Berichten: 689
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Arthursx » 15 mei 2024, 14:38

Gaaf hoor Wouter. Uit nieuwsgierigheid, waarom niet kiezen voor een vakantiewoning en dan daar te overwinteren? Kan je de rest van de tijd het ook nog verhuren..

Wouter81
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Wouter81 » 15 mei 2024, 15:43

Leuke reacties mannen! :)

Een woning (ook voor de verhuur als je er niet bent) kopen daar is ook een optie tzt. ja. De Nederlander waar ik ons huis daar nu van gehuurd heb doet dat ook zo. Begin november keert hij daar weer terug om te overwinteren (en moeten wij verhuizen). Lekkere combinatie lijkt me dat. Maar goed, daarvoor willen we eerst ook ervaren hoe het is om daar langer te wonen. We zijn nu 2x eerder op Curaçao geweest met als langste periode slechts 3 weken. Dit wordt natuurlijk heel wat anders. We gaan er nu echt wonen, de kinderen gaan naar school, ik zal daar een auto kopen etc. Ik heb zoals gezegd in ieder geval 2 maanden in de winter geregeld qua vrijstelling van school. Ook dat is een voordeel van privéonderwijs. Je betaalt behoorlijk veel maar het voordeel is dat je dan ook iets meer te zeggen hebt hoe je het wilt. Dat is in Nederland met de zeer strenge leer-/schoolplicht alhier nauwelijks te doen. De vorige keer hebben we ook al gekke acties moeten uithalen om de kinderen uit het schoolsysteem te krijgen, door ons toen uit te schrijven uit Nederland.

Ik weet nog niet of we daar permanent zouden willen wonen wegens de hier ook al genoemde nadelen maar standaard overwinteren op leukere plekken dan Nederland, dat zie ik ons daarna ook wel doen. Vanaf zeg maar mei t/m einde zomer vind ik het prima vertoeven hier in Nederland/Friesland maar daarbuiten vind ik het helemaal niets. De gemoedstoestand wordt niet beter van die 7/8 maanden grijze herfst hier. :) Vroeger had ik er niet zoveel last van, tegenwoordig des te meer. We hebben voor onszelf dus wel besloten dat we na dit avontuur waarschijnlijk niet meer het gehele jaar in Nederland willen wonen. Winter vind ik ook prachtig maar dan moet het ook echt winter zijn, zoals in de Alpen. Daar zou ik ook prima in de winter willen zitten. Beetje skiën, van de natuur genieten etc.

En verder kijk ik ook met een andere bril naar de wereld. De westerse wereld gaat een kant op die me op veel gebieden niet helemaal meer zint. Ook qua belastingklimaat etc. Ook op dat gebied hou ik de opties open. Curaçao biedt daarvoor bijvoorbeeld ook al bepaalde voordelen. Iets als box 3 / vermogensbelasting kennen ze daar niet, als je je daar zou vestigen. Dan zou je nog steeds prima een maand of 4 per jaar in Nederland kunnen verblijven. Het fiscale klimaat is uiteindelijk niet doorslaggevend maar speelt wel mee.

Maar we gaan het meemaken. Eerst dit avontuur maar aangaan, daarna kijken we wel verder. ;)

Robin
Berichten: 51608
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 15 mei 2024, 16:22

Thumbs Up!

Juztins
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Juztins » 15 mei 2024, 20:33

Klinkt als een mooi avontuur Wouter!
Heb zelf 3,5 jaar op Aruba gewoond (toen zonder kids). Beviel super, hele sfeer is gewoon wat ontspannender dan het ‘gejaagde’ in NL. Het vakantiegevoel neemt uiteraard wel af en strand etc went maar heb er zeker een goede tijd gehad. Curacao is wel wat meer te beleven. Bonaire vond ik voor een dag of 10 wel relaxt maar daarna had ik het er ook echt wel gezien. Zelfde geld voor de bovenwindse eilanden, leuk om een keer aan te tikken maar je gaat ook echt wel wat jaren terug in de tijd als je er voet aan wal zet :)

DBonaire
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2024, 19:23
Auto: Pickup
Locatie: Kralendijk, Bonaire

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door DBonaire » 27 mei 2024, 21:10

:df:
Philipoo schreef: 13 mei 2024, 19:52 Leuk man, welkom ook hier! heb je ook nog iets met auto's?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31526
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door JP » 27 mei 2024, 23:10

Goed verhaal, lekker kort :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten