Politie over naar audi

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Politie over naar audi

Bericht door Ferdi » 30 aug 2023, 12:42

Komt nog een selectie voor vol-elektrische auto's aan, die aanbesteding wordt later dit jaar gedaan las ik ergens anders.

CRZ
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Politie over naar audi

Bericht door CRZ » 30 aug 2023, 20:05

Baboulah schreef: 28 aug 2023, 16:34 Bijzonder dat wij allemaal koste wat kost met een duracell moeten rijden van diezelfde overheid dus nu dus een wagenpark moet vernieuwen maar dat niet doet met duracells.... volgens mij horen zij het voorbeeld te geven toch? 30% in 2025 pas vind ik wel erg "tegenvallen" (ik persoonlijk niet, vind beter dan die BEV's maar voor een overheid die altijd roept dat er geen redenen zijn om geen electrische auto te rijden is dus toch wel opvallend). feit dat zij nog altijd geen BEV kiezen geeft wel aan dat het gewoon inferieure techniek is tegenover een hybrid of ICE
Dit is wel erg populistisch weergegeven… Statement is op niets gebaseerd. In de tender van de politie staan een aantal eisen waarin EV nog niet voldoen. Een daarvan is het automatisch ontkoppelen van de laadkabel wanneer ze met spoed moeten vertrekken. Alle nieuwe voertuigen van ministeries zijn bijvoorbeeld wel verplicht elektrisch omdat er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Daarnaast hebben ze vooralsnog een combinatie nodig omdat de infrastructuur het simpelweg (nog) niet toelaat om 100% over te stappen. Zoals Ferdi zegt, er een vervolg waarbij wel volledig elektrisch de eis is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Politie over naar audi

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 09:51

https://www.autoblog.nl/nieuws/remmen-p ... eo-3543451

Lekker joh die dichte stalen wielen met doppen, goed voor de koeling. Hopelijk doen de Audi's het beter.


Str8Six
Berichten: 972
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Politie over naar audi

Bericht door Str8Six » 07 sep 2023, 12:55

CRZ schreef: 30 aug 2023, 20:05
Dit is wel erg populistisch weergegeven… Statement is op niets gebaseerd. In de tender van de politie staan een aantal eisen waarin EV nog niet voldoen. Een daarvan is het automatisch ontkoppelen van de laadkabel wanneer ze met spoed moeten vertrekken. Alle nieuwe voertuigen van ministeries zijn bijvoorbeeld wel verplicht elektrisch omdat er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Daarnaast hebben ze vooralsnog een combinatie nodig omdat de infrastructuur het simpelweg (nog) niet toelaat om 100% over te stappen. Zoals Ferdi zegt, er een vervolg waarbij wel volledig elektrisch de eis is.
Beetje side-topic, maar ben altijd wel benieuwd hoe die eisen tot stand komen. Paar aanbestedingen geleden was een harde eis een 'versnellingsbak met dubbele koppeling', ja dan kom je automatisch op VAG uit.
Bij motoren is het inmiddels 'geen ketting' voor de lange-afstands motoren in NL, waardoor je automatisch op BMW uitkomt in de aanbesteding.

En om maar even over 1 Europa te spreken, in België, Duitsland, Spanje, Italië zijn de eisen allemaal weer anders. Snap dat de afstanden en het gebruik misschien ietswat verschillen op bepaalde vlakken, maar het is wel erg verschillend

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Politie over naar audi

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 13:02

Volgende eis, remmen die niet in de fik vliegen :lollerdelol:

Online
Zed240
Berichten: 2940
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Politie over naar audi

Bericht door Zed240 » 07 sep 2023, 13:53

Knot schreef: 07 sep 2023, 09:51 https://www.autoblog.nl/nieuws/remmen-p ... eo-3543451

Lekker joh die dichte stalen wielen met doppen, goed voor de koeling. Hopelijk doen de Audi's het beter.

Nee ook niet. In een filmpje van die politievloggert over de TT Assen, moeten ze na een paar kilometer flink achter een motorfiets aanjagen ook al de remmen koel rijden omdat ze beginnen te roken. Dat was een potente Audi A4.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Politie over naar audi

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 18:20

Waarom zit daar geen endless oid op?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Politie over naar audi

Bericht door Ferdi » 07 sep 2023, 20:44

Bij de Volvo's destijds waren ze geloof ik over gegaan naar DS2500

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Politie over naar audi

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 22:22

Ook niet echt een top blok

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15917
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Politie over naar audi

Bericht door Bram » 08 sep 2023, 07:13

Doet het op de Twingo wel goed eigenlijk.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Politie over naar audi

Bericht door Ferdi » 08 sep 2023, 09:33

Ik heb ze ook op 2 auto's gehad en vond ze wel prima.
Kan ik de vergelijking met Endless niet maken maar voor dagelijks en gebruik op de Ring destijds gewoon voldoende.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Politie over naar audi

Bericht door MartijnGizmo » 08 sep 2023, 10:35

CRZ schreef: 30 aug 2023, 20:05
Baboulah schreef: 28 aug 2023, 16:34 Bijzonder dat wij allemaal koste wat kost met een duracell moeten rijden van diezelfde overheid dus nu dus een wagenpark moet vernieuwen maar dat niet doet met duracells.... volgens mij horen zij het voorbeeld te geven toch? 30% in 2025 pas vind ik wel erg "tegenvallen" (ik persoonlijk niet, vind beter dan die BEV's maar voor een overheid die altijd roept dat er geen redenen zijn om geen electrische auto te rijden is dus toch wel opvallend). feit dat zij nog altijd geen BEV kiezen geeft wel aan dat het gewoon inferieure techniek is tegenover een hybrid of ICE
Dit is wel erg populistisch weergegeven… Statement is op niets gebaseerd. In de tender van de politie staan een aantal eisen waarin EV nog niet voldoen. Een daarvan is het automatisch ontkoppelen van de laadkabel wanneer ze met spoed moeten vertrekken. Alle nieuwe voertuigen van ministeries zijn bijvoorbeeld wel verplicht elektrisch omdat er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Daarnaast hebben ze vooralsnog een combinatie nodig omdat de infrastructuur het simpelweg (nog) niet toelaat om 100% over te stappen. Zoals Ferdi zegt, er een vervolg waarbij wel volledig elektrisch de eis is.
Ik heb even beetje zitten graven in die tenders op o.a. http://tenderned.nl en http://s2c.mercell.com - hoop (on)interessante materie, maar kon die van de huidige lichting basispolitievoertuigen niet terugvinden.

CRZ
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Politie over naar audi

Bericht door CRZ » 08 sep 2023, 12:29

Ik zal het is vragen, de inkoper van de voertuig tender heeft tijdelijk bij ons gewerkt. Als ik hem tegenkom zal ik is naar de link vragen.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Politie over naar audi

Bericht door Robin » 12 sep 2023, 10:16

Hier even:
Ik reed gisterenavond rond 21:00 net na/bij Almere A6 ri Lelystad ik reed 120 en haalde een auto in, het was dus al donker, en zie 'plots' met grote vaart(160+?) twee koplampen naderen in de binnenspiegel. Ik was dus net/nog aan 't inhalen en reed 'keurig' 120, ging ook niet versnellen. Ik zag dat de linker blinker van de naderende auto aan was en toen hij dichterbij was flashede hij z'n grootlicht een paar keer. Ik rustig naar rechts en had 'm al gezien. Een politiewagen B Klasse die vlot z'n weg vervolgde. ZONDER sirenes en blauwe zwaailichten. Ik was lichtelijk geirriteerd, want hij drukte me bijna van de linkerbaan, zo 'voelde het'. Irritant!

Ik weet dat ik niks te melden heb als normale burger tov een politieagent in z'n politiewagen, maar ik kan me voorstellen dat ander verkeer die daar ook met 100 inhaalt, zich een hoedje schrikt (of erger)met dit soort capriolen...

Is dit geoorloofd ZONDER sirene/zwaailichten?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26877
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Politie over naar audi

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2023, 10:36

Robin schreef: 12 sep 2023, 10:16 Hier even:
Ik reed gisterenavond rond 21:00 net na/bij Almere A6 ri Lelystad ik reed 120 en haalde een auto in, het was dus al donker, en zie 'plots' met grote vaart(160+?) twee koplampen naderen in de binnenspiegel. Ik was dus net/nog aan 't inhalen en reed 'keurig' 120, ging ook niet versnellen. Ik zag dat de linker blinker van de naderende auto aan was en toen hij dichterbij was flashede hij z'n grootlicht een paar keer. Ik rustig naar rechts en had 'm al gezien. Een politiewagen B Klasse die vlot z'n weg vervolgde. ZONDER sirenes en blauwe zwaailichten. Ik was lichtelijk geirriteerd, want hij drukte me bijna van de linkerbaan, zo 'voelde het'. Irritant!

Ik weet dat ik niks te melden heb als normale burger tov een politieagent in z'n politiewagen, maar ik kan me voorstellen dat ander verkeer die daar ook met 100 inhaalt, zich een hoedje schrikt (of erger)met dit soort capriolen...

Is dit geoorloofd ZONDER sirene/zwaailichten?
Schijnt van wel, ik heb eens een boete gehad voor geen voorrang verlenen in zo’n situatie :bag:
Agent reed ook veel harder dan ter plaatste toegestaan zonder sirene of zwaailichten waardoor ik hem niet zo snel had verwacht en dus mijn weg vervolgde. Vervolgens was hij er dus plotseling al wel en moest hij remmen voor mij en kreeg ik die boete…

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Politie over naar audi

Bericht door Ferdi » 12 sep 2023, 11:00

Als de situatie erom vraagt hebben ze vrijstelling van de algemene verkeersregels en dit is dus ook zonder zwaailichten en sirene.
Zijn ook meldingen waarbij ze juist zo stil mogelijk naartoe moeten.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Politie over naar audi

Bericht door Robin » 12 sep 2023, 11:15

Dat had ik natuurlijk wel verwacht/in de gaten. De manier waarop(en tuurlijk zullen ze hun 'eigen valide redenen' hebben...) vond ik irritant, maarja....

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3309
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Politie over naar audi

Bericht door Martijn M » 12 sep 2023, 11:24

Robin schreef: 12 sep 2023, 11:15 Dat had ik natuurlijk wel verwacht/in de gaten. De manier waarop(en tuurlijk zullen ze hun 'eigen valide redenen' hebben...) vond ik irritant, maarja....
Is het ook nog irritant als ze zo stil en snel mogelijk onderweg zijn naar een familielid dat wordt overvallen?

Zo denk ik altijd maar als er een hulpdienst nadert, of voorbij komt met een discutabele actie.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Politie over naar audi

Bericht door Robin » 12 sep 2023, 11:46

Martijn M schreef: 12 sep 2023, 11:24
Robin schreef: 12 sep 2023, 11:15 Dat had ik natuurlijk wel verwacht/in de gaten. De manier waarop(en tuurlijk zullen ze hun 'eigen valide redenen' hebben...) vond ik irritant, maarja....
Is het ook nog irritant als ze zo stil en snel mogelijk onderweg zijn naar een familielid dat wordt overvallen?

Zo denk ik altijd maar als er een hulpdienst nadert, of voorbij komt met een discutabele actie.
Tja, dooddoener...as is verbrande turf....

Een B Klasse is niet snel: ik had een seconde de neiging meteen aan te haken, binnen 5 sec hem vol in te halen en een braketest te doen. :kikker:
Maar goed, m'n tegenwoordigheid van geest wint 't gelukkig dan.

Online
Richardt.
Berichten: 6520
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Politie over naar audi

Bericht door Richardt. » 12 sep 2023, 11:56

Ik weet niet anders dan dat hulpdiensten alleen met zwaailicht (en sirene) de regels mogen "overtreden". Een hulpdienstauto die zonder zwaailicht of sirene veel te hard rijdt of bijv door rood rijdt vind ik niet kunnen, hoe moet je dan als burger weten dat ze onderweg zijn naar een incident?

Als je dan zoals Robin om 21.00 in het donker op de snelweg rijdt, hoe moet je dan in je spiegels zien dat het een politie auto is ipv een asociale weggebruiker? Juist die blauwe zwaailichten zorgen er voor dat je ze zelfs in je spiegels van verre aan ziet komen en dus tijdig ruimte kunt maken.

Voor het gebruiken van je linker knipperlicht en het seinen met grootlicht in dit soort situaties krijgen je tegenwoordig in Duitsland een boete omdat ze het asociaal vinden. Geen idee wat hier de regels zijn.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 606
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Politie over naar audi

Bericht door Dimitri » 12 sep 2023, 11:59

Richardt. schreef: 12 sep 2023, 11:56 Ik weet niet anders dan dat hulpdiensten alleen met zwaailicht (en sirene) de regels mogen "overtreden". Een hulpdienstauto die zonder zwaailicht of sirene veel te hard rijdt of bijv door rood rijdt vind ik niet kunnen, hoe moet je dan als burger weten dat ze onderweg zijn naar een incident?

Als je dan zoals Robin om 21.00 in het donker op de snelweg rijdt, hoe moet je dan in je spiegels zien dat het een politie auto is ipv een asociale weggebruiker? Juist die blauwe zwaailichten zorgen er voor dat je ze zelfs in je spiegels van verre aan ziet komen en dus tijdig ruimte kunt maken.

Voor het gebruiken van je linker knipperlicht en het seinen met grootlicht in dit soort situaties krijgen je tegenwoordig in Duitsland een boete omdat ze het asociaal vinden. Geen idee wat hier de regels zijn.
Politie heeft vrijstelling voor het gehele RVV, dus alle verkeersregels; voor zover dat benodigd is voor uitoefenen van hun taken. Dus ook zonder optische en geluidssignalen.

Je kunt er van alles van vinden en het voorbeeld van Robin is ook niet erg netjes. Maar ik zou vooral adviseren je er niet al te druk om maken. Zonde van de energie. Er is voor ieder verhaal wel een scenario te bedenken waarin dit noodzakelijk geacht wordt en als burger kom je er toch nooit achter.
En er zal vast wel ooit misbruik van gemaakt worden ja. Tja.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3444
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Politie over naar audi

Bericht door Joël D. » 12 sep 2023, 12:01

Mag seinen in Duitsland ook al niet meer? Als ik met 180+ aan kom rijden en er rijdt iemand onnodig links geef ik dat toch altijd wel even aan met een paar keer seinen....

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3444
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Politie over naar audi

Bericht door Joël D. » 12 sep 2023, 12:02

Dimitri schreef: 12 sep 2023, 11:59

Politie heeft vrijstelling voor het gehele RVV, dus alle verkeersregels; voor zover dat benodigd is voor uitoefenen van hun taken. Dus ook zonder optische en geluidssignalen.
Blijkbaar was het niet zo nodig in het geval van Martijn, als ze nog tijd hadden om een bekeuring uit te delen....

Online
Richardt.
Berichten: 6520
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Politie over naar audi

Bericht door Richardt. » 12 sep 2023, 12:05

Dimitri schreef: 12 sep 2023, 11:59
Richardt. schreef: 12 sep 2023, 11:56 Ik weet niet anders dan dat hulpdiensten alleen met zwaailicht (en sirene) de regels mogen "overtreden". Een hulpdienstauto die zonder zwaailicht of sirene veel te hard rijdt of bijv door rood rijdt vind ik niet kunnen, hoe moet je dan als burger weten dat ze onderweg zijn naar een incident?

Als je dan zoals Robin om 21.00 in het donker op de snelweg rijdt, hoe moet je dan in je spiegels zien dat het een politie auto is ipv een asociale weggebruiker? Juist die blauwe zwaailichten zorgen er voor dat je ze zelfs in je spiegels van verre aan ziet komen en dus tijdig ruimte kunt maken.

Voor het gebruiken van je linker knipperlicht en het seinen met grootlicht in dit soort situaties krijgen je tegenwoordig in Duitsland een boete omdat ze het asociaal vinden. Geen idee wat hier de regels zijn.
Politie heeft vrijstelling voor het gehele RVV, dus alle verkeersregels; voor zover dat benodigd is voor uitoefenen van hun taken. Dus ook zonder optische en geluidssignalen.

Je kunt er van alles van vinden en het voorbeeld van Robin is ook niet erg netjes. Maar ik zou vooral adviseren je er niet al te druk om maken. Zonde van de energie. Er is voor ieder verhaal wel een scenario te bedenken waarin dit noodzakelijk geacht wordt en als burger kom je er toch nooit achter.
En er zal vast wel ooit misbruik van gemaakt worden ja. Tja.
Weer wat geleerd dan.

Mijzelf druk maken doe ik zeker niet. In zo'n geval als Robin maak ik echter ook geen haast om sneller dan normaal uit de weg te gaan :tooth:

Ik ben overigens ook niet het type die andere weggebruikers moedwillig gaat ophouden. Als ik iemand met een veel hogere snelheid zie aankomen dan laat ik deze er doorgaans wel langs als ik kan, vind ik zelf ook prettig als ik stiekem "iets" boven de Vmax rijdt :lol:

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Politie over naar audi

Bericht door Robin » 12 sep 2023, 12:08

+1 Richardt:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bing [Bot], Edwin de Haas, erwin20vt, EvdP, Fabian, HarryC, sitechris en 14 gasten