Ik heb nog geen idee eigenlijk, zoveel keus....Riceaux schreef:http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as
Wat komt er voor terug als ie verkocht wordt?
996 GT3 Clubsport Mk1 (baksteun kapot)pag.12
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Glasscoating pag. 10)
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Glasscoating pag. 10)
In het najaar mijn zwarte OZ velgen verkocht en een iets breder setje met voor mij betere Et-waarde terug gekocht op marktplaats van een gt3 begruiker die de auto verkocht had. Er zaten ook hele frisse Michelin Pilot Sport Cup1 banden op die ik er als cadeau bij kreeg
.
ET 40 8,5J en ET 63 11J, het zijn de maten van de 996 gt3 mk2 maar passen beter in de wielkasten, maar nu zonder 15mm spacer aan de voorzijde.
Bijkomend voordeel dat deze velgen nieuw zijn zonder enkele beschadiging. Ff weer een ander kleurtje, de vorige set was zwart.




ET 40 8,5J en ET 63 11J, het zijn de maten van de 996 gt3 mk2 maar passen beter in de wielkasten, maar nu zonder 15mm spacer aan de voorzijde.
Bijkomend voordeel dat deze velgen nieuw zijn zonder enkele beschadiging. Ff weer een ander kleurtje, de vorige set was zwart.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Glasscoating pag. 10)
Je hebt de auto toch te koop staan?
Gave set overigens maar doe mij maar de originele velgen qua looks. Maar neem aan dat je deze alleen gebruikt voor trackdays.
Gave set overigens maar doe mij maar de originele velgen qua looks. Maar neem aan dat je deze alleen gebruikt voor trackdays.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Glasscoating pag. 10)
Auto staat niet meer te koop (naar mijn weten), heb verschillende proefritjes gemaakt in o.a. 997 gt3 mk1 en Vantage V12 maar kom er achter dat ik die wagens niet wil ruilen met de mijne.
Ik wil mijn auto ook niet te lang te koop aan bieden, dan kun je er eigenlijk geen mods meer opzetten. Dat is dan weg gegooid geld. Ik heb er in 2016 weer lekker in geinvesteerd met o.a. een onderstel revisie met allerlei mooie goodies, dat komt er bij verkoop niet weer uit.
De OZ velgen rijden gewoon veel fijner, scheelt circa 12 tot 14 kilo (variatie in banden en breedtes maakt soms wel wat uit), dat merk je op snelheid echt goed.
Die originele velgen zijn heel mooi, maar ook zo klote schoon te houden met al die boutjes en spaken. Voor mij ook een reden om ze lekker op zolder te leggen, alleen als ik met heel slecht weer MOET rijden gaan ze eronder want ik heb daar de straatbanden op zitten ipv. Pilot Sport Cup banden. Ik heb de auto toch vooral om lekker mee te sturen, het blijft het lelijke eendje van de 911's, maar wel het meest actractieve en rauwe eendje
Ik wil mijn auto ook niet te lang te koop aan bieden, dan kun je er eigenlijk geen mods meer opzetten. Dat is dan weg gegooid geld. Ik heb er in 2016 weer lekker in geinvesteerd met o.a. een onderstel revisie met allerlei mooie goodies, dat komt er bij verkoop niet weer uit.
De OZ velgen rijden gewoon veel fijner, scheelt circa 12 tot 14 kilo (variatie in banden en breedtes maakt soms wel wat uit), dat merk je op snelheid echt goed.
Die originele velgen zijn heel mooi, maar ook zo klote schoon te houden met al die boutjes en spaken. Voor mij ook een reden om ze lekker op zolder te leggen, alleen als ik met heel slecht weer MOET rijden gaan ze eronder want ik heb daar de straatbanden op zitten ipv. Pilot Sport Cup banden. Ik heb de auto toch vooral om lekker mee te sturen, het blijft het lelijke eendje van de 911's, maar wel het meest actractieve en rauwe eendje

-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Glasscoating pag. 10)
De drang om toch steeds dingetjes te verbeteren aan de auto blijft, het zijn toch auto’s op leeftijd waar je af en toe wat aandacht aan moet besteden om ze top te houden. Ik merkte in de voor ophanging dat de scherpte langzaam begon te verdwijnen ondanks af en toe uitlijn waardes te wijzigen. Hij kreeg langzaam de eigenaardige eigenschap om bij gas los naar rechts te gaan (en daarna weer terug in spoor). De achterwielen verloren soms grip waar ik het niet verwachte, ook met uitlijnen verbeterde dat niet. Ik heb de Gt3 nog een keer een dag bij een gerenommeerd Porsche specialist neergezet, maar dat mocht ondanks de fikse rekening ook niet baten. Toen nog een dag bij een andere garage maar helaas….Toen maar het besluit genomen om naar (in mijn ogen) een van de beste onderstel bedrijven in Nederland te gaan, helaas wel aan de andere kant van het land. Madeno Racing in Oude Thonge. De opdracht was om het stuurgedrag weer scherp te krijgen en alle oude onderdelen eraf te halen en vervangen door nieuwe. Vooral rubbers, kogels en bussen, maar ook de stabistangetjes (wordt droplink set) en de stuurstangen. De stuurstangen zijn vervangen door een bumpsteerkit, de stabistangen zijn spanningsvrij af te stellen en een slag dikker dan de rietjes die eronder zaten.
Ik had ook twijfel over de Öhlins Road&Track set, de gasdruk is gecontroleerd en dat was allemaal prima. De schokdempers kwamen in een testbank en er zijn grafieken gemaakt om daarmee mij ook te laten zien wat het verschil in de clicks is. Madeno is Öhlins service centre en draait de dempers zo uit elkaar. Het personeel gaat ook echt op cursus in Zweden bij Öhlins. Na het demonteren bleek dat de glijlagers hun teflon laag hadden verloren, slijtage…. Daardoor zat er een beetje speling op de zuiger die in de veerpoot komt. Voorbeeld van de glijlagers hieronder op foto bij een andere set die hij had liggen (ff voor de duidelijkheid, ik wist zelf ook niet waar die dingen zaten vooraf). De afstellingsbout die de sporing voor het achterwiel regelt bleek ook kapot te zijn, deze is ook vervangen.

Voor sporing en camber aan de achterzijde zijn lockplates gemaakt zodat ze niet meer kunnen verlopen, ik wist niet dat het bestond. Ik had al deelbare draagarmen, daardoor kan er met shims de camber afgesteld worden. De andere mogelijkheden om camber te verstellen zijn in het midden gezet zodat daar voortaan afgesteld kan worden zonder de shims weer te verwijderen. De ideale droplinks (stabistangetjes) qua lengte en dikte paste niet in de voorste bracket van de veerpoot. Er zijn bijpassende brackets gemaakt, erg mooi gedaan. Er is van te voren afgesproken wat ik max aan uren ging betalen, en dat hield echt niet over. Toch hebben ze heel nauwkeurig gewerkt en ontzettend veel tijd erin gestoken, per dag per mail op de hoogte gehouden hoe het vorderde. De brackets hebben ze echt in eigen tijd zitten maken omdat ze het graag perfect wilden hebben, ze hadden er ook weer smallere droplinks op kunnen zetten. Als leenauto kreeg ik 2 week een Clio RS mee van 2010.

De Gt3 is opnieuw in hoogte afgesteld, hij stond nog op originele öhlins geadviseerde hoogte. Ik wilde iets meer druk op de voorwielen, hij is voor 12mm meer gezakt en achter nog 4mm. Hij staat erg mooi op de wielen nu al zeg ik het zelf. De voorwielen mooi naar binnen maar door de 8,5J velg (ipv van 7,5J origineel) wel mooi in de wielkasten.

Rubbers zijn vervangen door Polyurethane rubbers met aluminium erin.

Ik had ook twijfel over de Öhlins Road&Track set, de gasdruk is gecontroleerd en dat was allemaal prima. De schokdempers kwamen in een testbank en er zijn grafieken gemaakt om daarmee mij ook te laten zien wat het verschil in de clicks is. Madeno is Öhlins service centre en draait de dempers zo uit elkaar. Het personeel gaat ook echt op cursus in Zweden bij Öhlins. Na het demonteren bleek dat de glijlagers hun teflon laag hadden verloren, slijtage…. Daardoor zat er een beetje speling op de zuiger die in de veerpoot komt. Voorbeeld van de glijlagers hieronder op foto bij een andere set die hij had liggen (ff voor de duidelijkheid, ik wist zelf ook niet waar die dingen zaten vooraf). De afstellingsbout die de sporing voor het achterwiel regelt bleek ook kapot te zijn, deze is ook vervangen.
Voor sporing en camber aan de achterzijde zijn lockplates gemaakt zodat ze niet meer kunnen verlopen, ik wist niet dat het bestond. Ik had al deelbare draagarmen, daardoor kan er met shims de camber afgesteld worden. De andere mogelijkheden om camber te verstellen zijn in het midden gezet zodat daar voortaan afgesteld kan worden zonder de shims weer te verwijderen. De ideale droplinks (stabistangetjes) qua lengte en dikte paste niet in de voorste bracket van de veerpoot. Er zijn bijpassende brackets gemaakt, erg mooi gedaan. Er is van te voren afgesproken wat ik max aan uren ging betalen, en dat hield echt niet over. Toch hebben ze heel nauwkeurig gewerkt en ontzettend veel tijd erin gestoken, per dag per mail op de hoogte gehouden hoe het vorderde. De brackets hebben ze echt in eigen tijd zitten maken omdat ze het graag perfect wilden hebben, ze hadden er ook weer smallere droplinks op kunnen zetten. Als leenauto kreeg ik 2 week een Clio RS mee van 2010.
De Gt3 is opnieuw in hoogte afgesteld, hij stond nog op originele öhlins geadviseerde hoogte. Ik wilde iets meer druk op de voorwielen, hij is voor 12mm meer gezakt en achter nog 4mm. Hij staat erg mooi op de wielen nu al zeg ik het zelf. De voorwielen mooi naar binnen maar door de 8,5J velg (ipv van 7,5J origineel) wel mooi in de wielkasten.
Rubbers zijn vervangen door Polyurethane rubbers met aluminium erin.
Laatst gewijzigd door jacobt op 01 feb 2017, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
mooie updates, grondig te werk gegaan.
nu de vraag, en? hoe is het verschil? zal toch redelijk duidelijk merkbaar zijn, al zal het zich even moeten 'zetten' al dat nwe spul.
nu de vraag, en? hoe is het verschil? zal toch redelijk duidelijk merkbaar zijn, al zal het zich even moeten 'zetten' al dat nwe spul.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Zo dat is echt heel gaaf zeg dat onderstel! Voel je veel verschil?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Het verschil is ongelofelijk, maar de wiel geometrie is ook drastisch verandert. Zelf met oude onderdelen was dat merkbaar denk ik.
Wieldrukken zijn links en rechts (enkruislinks) gelijk gemaakt, auto is meer verlaagd, meer druk op de vooras, -0.8 meer camber op de vooras, sporing is gewijzigd voor en achter, er zitten op de stuurkogels monoballs, ook in de droplinks. Wel allemaal met rubber afschermhoes.
Maar de auto voelt heel scherp sturend, en nog veel directer dan het al was. De achterkant volgt nu gelijk, en de motor is minder voelbaar aanwezig (achter de achteras ). De bumpsteerkit doet zijn werk heel goed.
Bumpsteer is ongewenst meer (bij hard remmen) en minder (bij optrekken) sporing. Dat is er nu nagenoeg uitgehaald door de hoek van de stuurstang t.o.v. van de fusee indeaal af te stellen. Dat is normaal gesproken niet af te stellen, dit verschil is echt heel mooi om te voelen. De auto blijft bij extreem hard remmen helemaal rsutig in het stuur, ook bij hard optrekken blijft er meer rust in de besturing.
Op hele hoge snelheid +270 blijft de auto bij iets grotere stuurcorrecties nauwkeurig doen wat er gevraagd wordt. Het vage gevoel is weg. Bij overstuur gaat de auto controleerbaarder glijden, je voelt het langzamer opkomen zodat je rustiger kunt reageren.
Ik ben heel tevreden over het resultaat, maar net zo blij met hoe Madeno heeft gecommuniceerd tijdens de werkzaamheden, de uitleg over alle mogelijkheden, maar zeker ook het presenteren van de rekening. Er waren best wat tegenslagen wat ze veel tijd heeft gekost, maar daar is heel erg schappelijk mee omgegaan. Meestal wordt je als het feestje is afgelopen weer depri van de rekening die vervolgens gepresenteerd wordt, en waar meestal geen spelt tussen te krijgen is. (je bent er niet steeds bij).
Madeno is een liefhebbers bedrijf, waar veel voor raceteams wordt gewerkt maar waar ook veel tijd wordt genomen voor de particulier.
Wieldrukken zijn links en rechts (enkruislinks) gelijk gemaakt, auto is meer verlaagd, meer druk op de vooras, -0.8 meer camber op de vooras, sporing is gewijzigd voor en achter, er zitten op de stuurkogels monoballs, ook in de droplinks. Wel allemaal met rubber afschermhoes.
Maar de auto voelt heel scherp sturend, en nog veel directer dan het al was. De achterkant volgt nu gelijk, en de motor is minder voelbaar aanwezig (achter de achteras ). De bumpsteerkit doet zijn werk heel goed.
Bumpsteer is ongewenst meer (bij hard remmen) en minder (bij optrekken) sporing. Dat is er nu nagenoeg uitgehaald door de hoek van de stuurstang t.o.v. van de fusee indeaal af te stellen. Dat is normaal gesproken niet af te stellen, dit verschil is echt heel mooi om te voelen. De auto blijft bij extreem hard remmen helemaal rsutig in het stuur, ook bij hard optrekken blijft er meer rust in de besturing.
Op hele hoge snelheid +270 blijft de auto bij iets grotere stuurcorrecties nauwkeurig doen wat er gevraagd wordt. Het vage gevoel is weg. Bij overstuur gaat de auto controleerbaarder glijden, je voelt het langzamer opkomen zodat je rustiger kunt reageren.
Ik ben heel tevreden over het resultaat, maar net zo blij met hoe Madeno heeft gecommuniceerd tijdens de werkzaamheden, de uitleg over alle mogelijkheden, maar zeker ook het presenteren van de rekening. Er waren best wat tegenslagen wat ze veel tijd heeft gekost, maar daar is heel erg schappelijk mee omgegaan. Meestal wordt je als het feestje is afgelopen weer depri van de rekening die vervolgens gepresenteerd wordt, en waar meestal geen spelt tussen te krijgen is. (je bent er niet steeds bij).
Madeno is een liefhebbers bedrijf, waar veel voor raceteams wordt gewerkt maar waar ook veel tijd wordt genomen voor de particulier.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
klinkt goed Jacobt, dan voel je waar de centen heen zijn gegaan, voor een 'goed' doel.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Bedankt voor de uitleg! Vind het altijd leuk als mensen de moeite nemen zo te beschrijven!
Ik weet heel veel van motoren en de techniek daarom heen maar onderstellen weet ik nog weinig van. Leuk om zo te lezen en te leren.
En uiteraard top dat het zo bevalt en je veel terug merkt voor je centen!
Ik weet heel veel van motoren en de techniek daarom heen maar onderstellen weet ik nog weinig van. Leuk om zo te lezen en te leren.
En uiteraard top dat het zo bevalt en je veel terug merkt voor je centen!
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Geweldig! Alleen zo maak je maximaal gebruik van je onderstel upgrades.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Prachtige aanpassingen weer! En ik denk dat het een verstandige keuze is om 'm te houden.



- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Onderstel p*rn. Ben nu wel erg benieuwd hoe dit rijdt tov een standaard GT3. Die maakt namelijk al indruk. Al is het idd het lelijkste eendje van de klas, is het het wel 1 van de leukste qua karakter. En uiterlijk zegt niet alles. 

Laatst gewijzigd door Tristan op 12 dec 2016, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joene
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 03 jan 2011, 11:11
- Locatie: Emmen
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Geweldig verslag weer! Ook een schitterende auto! Blijft mijn favoriete Gt3 van Porsche.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Hoeveel kilometers heb je nu met de Ohlins gereden eigenlijk? Die slijtage lijkt me wel wat vroeg of niet?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Ik heb de set gebruikt gekocht en de set was niet vaak gebruikt. Ik moet ff terug zoeken hoeveel ik heb gereden, bij Madeno hadden ze het nooit gezien op een road en track set.
De kilometers die ik rij zijn wel stevig, je kent onze favoriete wegen, daar komen wat krachten los hoor..
Verder waren de demper grafieken als nieuw, dus alles dempt nog als een nieuwe.
Ook schokbrekers hebben onderhoud nodig af en toe. Een ander had het misschien niet eens gemerkt. Hoeveel speling krijg je van een verdwenen teflon laag
De kilometers die ik rij zijn wel stevig, je kent onze favoriete wegen, daar komen wat krachten los hoor..
Verder waren de demper grafieken als nieuw, dus alles dempt nog als een nieuwe.
Ook schokbrekers hebben onderhoud nodig af en toe. Een ander had het misschien niet eens gemerkt. Hoeveel speling krijg je van een verdwenen teflon laag

- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Prachtige upgrade
Ik ga met mijn Clio RS ook "altijd" (zo vaak is dat gelukkig niet) naar Madeno en ben ook zeer tevreden over hen

Ik ga met mijn Clio RS ook "altijd" (zo vaak is dat gelukkig niet) naar Madeno en ben ook zeer tevreden over hen

- Vliet
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Wauw, respect hoor. Onderstel is zo belangrijk. Mooi ook dat de auto goed gebruikt wordt 

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Schitterende upgrade!



- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Fantastisch zeg 

- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Goed bezig! dit zijn de lekkere upgrades wat je auto weer nieuw leven in blaast gevoelsmatig 

-
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Prachtige upgrades, hier word ik toch wel erg blij van om te lezen. Zoals Tristan al zegt : P*rno 

-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Click 0 is hard en click 20 is soft.
Bovenste lijnen is de ingaande demping, onder de - 0 - lijn uitgaande demping.
Links de krachten en van links naar rechts de dempersnelheden.
Voor mij het opmerkelijk om te zien dat er veel verschil zit tussen click 0 en 4 en bijv. click 10 en 16.
In het begin hebben de clicks veel meer invloed dan als je naar het eind gaat bij 20.
Wel handig om te weten als je probeert de ideale instelling te vinden

Ik heb de grafieken voor links voor en rechts voor gezien, die zijn exact hetzelfde, die kun je over elkaar heen leggen en je ziet geen verschil. Bij de goedkopere schokdempers zie je daar wel verschil in zitten, alles wordt bewaard bij Madeno en voorbeelden te over.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Leuk te lezen dat je van voornemens om te verkopen weer ervan bent gaan genieten door diverse upgrades voor je eigen plezier te gaan maken. Top Jacob, dat je er nog lang van mag genieten.
Erg gaaf ook trouwens om bovenstaande te zien van je eigen set. (ben bang dat ik dan geen verschil zal merken tussen 11 en 12 etc)
Erg gaaf ook trouwens om bovenstaande te zien van je eigen set. (ben bang dat ik dan geen verschil zal merken tussen 11 en 12 etc)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 996 GT3 Clubsport Mk1 (Onderstel by Madeno)pag.11
Die verschillen tussen bijvoorbeeld 0, 2 en 4 en 10 en 16 etc is omdat er met een stelnaald gewerkt word, en dan is je verloop gewoon nooit identiek. Dat krijg je alleen voor elkaar als je bijvoorbeeld met Moton / JRZ in de weer gaat, die hebben geen stelnaalden maar orifices.
Je kan nu ook mooi zien wat je nu eigenlijk versteld. Je versteld primair de low speed verstelling, dus transities bij insturen enz. Maar in het high speed gebied doet het niet zo veel.
Je kan nu ook mooi zien wat je nu eigenlijk versteld. Je versteld primair de low speed verstelling, dus transities bij insturen enz. Maar in het high speed gebied doet het niet zo veel.