1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 12:45

Gisterenavond heb ik een toer met de Z3M van Tomj gereden en hij met de mijne. Ik dacht namelijk dat er nog steeds wat scheelde met mijn sturing.
In het midden van de toer even gestopt en dan was het duidelijk. Tom zijn ///M is en blijft gewoon baanvast al rijd je er +200 mee. De mijne begint dan als een zwevend tapijt te voelen. Ook van baanvak wisselen tegen die snelheden is onderbroekbevuilend. :gek:
Tom heeft dit ook duidelijk ervaren en bevestigde het gebrek aan vertrouwen in de wagen. Moet je er maar eens mee in de regen mee doorrijden. :tooth:

Ik wil dit toch binnen afzienbare tijd verhelpen. Op pagina 3 ofzo heb ik dit probleem al eens aangekaart. Na de verlaging is de wagen verlaagd en om het camberverschil tussen de voorwielen te op te vangen, is het toespoor een beetje verzet geweest. De exacte waarden weet ik niet meer van het toespoor maar het camberverschil was -1°12' versus -1°42'. Een verschil van 30' dus. Zou dit een invloed kunnen hebben op het rijgedrag? Afgezien van het toespoor dat nu eigenlijk ook niet helemaal correct staat om dit op te vangen. Volgens de uitlijner was dit een goede zet maar ik heb de heren van Spires Tuning hier eens over gemaild en die zeiden dat je dat nooit mocht doen.

Eerst nieuwe banden erop en uitlijnen dan maar? Andere oplossingen of mogelijke oorzaken mogen steeds in de groep worden gegooid.

Plaatje bij het praatje:
Bijlagen
IMG_2362.jpg
IMG_2362.jpg (954.37 KiB) 2190 keer bekeken
IMG_2364.jpg
IMG_2364.jpg (1014.98 KiB) 2190 keer bekeken

Online
ErikS
Berichten: 18935
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ErikS » 29 apr 2013, 12:49

Als je nieuwe banden wil zou ik absoluut eerst nieuwe banden monteren iig.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 13:01

ErikS schreef:Als je nieuwe banden wil zou ik absoluut eerst nieuwe banden monteren iig.
Ik heb nieuwe Continental SC5's liggen. Maar zowel ik als de mecanicien hebben het erg druk gehad waardoor die nog steeds niet gemonteerd zijn.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 29 apr 2013, 13:05

Klinkt herkenbaar. Ik had dat ook in bepaalde mate. Niet zo erg als jij net lijkt te omschrijven.

Bij mij het helemaal weg na vervangen van alle onderstelrubbers. Heb het wel vervangen door de veel stuggere powerflex zwart, maar het verschil is overduidelijk.

Is je bodemplaat niet toevallig los/uitgescheurd? (Ophanging diffrentieel)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 13:17

Fabian schreef:Klinkt herkenbaar. Ik had dat ook in bepaalde mate. Niet zo erg als jij net lijkt te omschrijven.

Bij mij het helemaal weg na vervangen van alle onderstelrubbers. Heb het wel vervangen door de veel stuggere powerflex zwart, maar het verschil is overduidelijk.

Is je bodemplaat niet toevallig los/uitgescheurd? (Ophanging diffrentieel)
Ik had eerst het stuurhuis vervangen want ik dacht dat het daar in zat. Het was toen even goed maar na een paar weken rijden, merkte je dat de rubbers zich gezet hadden en dat het weer net zo lodderig was.

Ik hoor niet meteen bonken in de aandrijflijn. Heb daar al wel wat in de buurt liggen kijken maar ik heb nog geen duidelijke scheuren gezien.

Dit is er allemaal gebeurd sinds de wagen in mijn bezit is:
- Volledige draagarmenset incl. achterste draagarmrubbers, stabilisatorstangrubbers, pendelsteuntjes
- spoorstangen L+R
- H&R verlagingsveren
- Uitlijning volgens de waarden van de Z3 coupé with lowered suspension
- Gereviseerd stuurhuis
- Nieuwe achterbanden
- Voorbanden hebben 3mm profiel en zijn niet 100% gelijkmatig afgesleten + van '05 ofzo. Zit een trilling in 1 van de wielen maar misschien is er wat plaklood verdwenen.
- OEM schokdempers zijn 20K km oud
- Auto heeft de technische keuring: schokdemper en ophangingstest zonder enige opmerking doorstaan

Ik heb er daarnet nog eens mee in de gietende regen gereden. Bij 50km/u stuurt hij snaarstrak als je aan het stuur trekt. Bij 100km/u begin je speling te merken. Dan ben je natuurlijk ook voorbij dat punt waar de trilling zit. Vanaf dan wordt het alleen maar erger en erger. Bij spoorvorming en baanwisseling trekt ie alle kanten op, zelfs al is ie net uitgelijnd.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 29 apr 2013, 13:20

Rubbers achteras dus nog niet? Daar kan veel vandaan komen. Ik had de vooras ook al helemaal gehad, maar de achteras is nu gedaan en dat is echt beter.

Ik heb overigens ook alle stabi-rubbers vervangen door powerflex nu.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 13:26

Fabian schreef:Rubbers achteras dus nog niet? Daar kan veel vandaan komen. Ik had de vooras ook al helemaal gehad, maar de achteras is nu gedaan en dat is echt beter.

Ik heb overigens ook alle stabi-rubbers vervangen door powerflex nu.
Die zijn ook verdacht. Als ik optrek, vind ik dat de neus nogal de lucht ingaat. Lijkt mij een teken van versleten tonrubbers?

Heb je de zwarte Powerflex? In BE mag je geen opvallende kleurtjes onder de wagen hebben zitten. Ik heb gehoord dat die zwarte beenhard is en eigenlijk heel erg snel verslijt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 29 apr 2013, 13:57

klinkt niet prettig dat gedrag al bij die snelheden, 2 x 100 is nog de vingers in de neus normaal gesproken bij de M coupe in elk geval en nog meer snelheid er bij ook geen probleem, voelt heel vertrouwd aan.

zal me benieuwen waar het dan bij jou auto zit, heb zelf nog nooit een 2.8 of 3.0 gereden (hebben bv andere draagarmen voor) maar neem aan dat die ook snaarstrak en vertrouwensvol aan voelen bij snelheden zeg over de 2 x 100.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 29 apr 2013, 14:26

Ik heb de zwarte inderdaad, en dat is inderdaad heel hard. Zou ik voor een straatauto met alledaags gebruik niet meteen nemen. Geluiden uit de achteras worden ook wat sterker doorgegeven. (Ik hoor mn dif nu bijvoorbeeld zachtjes janken).

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 14:57

Fabian schreef:Ik heb de zwarte inderdaad, en dat is inderdaad heel hard. Zou ik voor een straatauto met alledaags gebruik niet meteen nemen. Geluiden uit de achteras worden ook wat sterker doorgegeven. (Ik hoor mn dif nu bijvoorbeeld zachtjes janken).
Dan doe ik de OEM's wel. Heb je gemerkt dat de auto daarna stabieler werd?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Tomj » 29 apr 2013, 15:37

Dit heeft niks te maken met versleten rubbers, ik moet ook zeggen dat deze kist bij lagere snelheden ook zeer snel uitbreekt, en lastwissels bij hogere bochtensnelheden zijn bijzonder spannend :hot: Ik zet mijn euros voorlopig op een foute uitlijning.


Achteras is bij deze nog intact en de tonrubbers zijn ook nog goed. De mijne waren echt gaar en dat was wel andere koek. Ik ga mijn tonrubbers binnekort nog eens vervangen :kikker: en dan steek ik ook powerflex. RTAB's steek ik wel OEM.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 29 apr 2013, 17:15

ik dacht altijd dat de hele achterkant zoals de Rear axle carrier en de Trailing arm L + R
hetzelfde was als bij de Z3M...

maar das dus ook anders bij de 2.8 en 3.0...
allemaal eigen waarbij de Rear axle carrier zelfs gedeeld wordt met>>
3' E36
316g (M43)
316i 1.6 (M43)
316i 1.9 (M43)
318tds (M41)
318ti (M42)
318ti (M44)
323ti (M52)
Z3 E36
Z3 1.8 (M43)
Z3 1.9 (M43)
Z3 1.9 (M44)
Z3 2.0 (M52)
Z3 2.2i (M54)
Z3 2.5 (M52)
Z3 2.5i (M54)
Z3 2.8 (M52)
Z3 3.0i (M54)
terwijl die van de Z3M alleen voor de Z3M is, schijnbaar toch wat zaken net ff anders.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 18:26

GTRene schreef:ik dacht altijd dat de hele achterkant zoals de Rear axle carrier en de Trailing arm L + R
hetzelfde was als bij de Z3M...
Dan zouden de non-M's ook niet zo'n hoge ET-waarde hebben hé. Achteraan heeft de non-M ET40 velgen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 29 apr 2013, 18:51

ik had me daar nooit echt in verdiept, wel aardig wat in de Z3M,
maar omdat je wel eens hoorde dat de 2.8 en 3.0 ook gewoon dezelfde carros hebben (wat dus ook niet helemaal zo is) ging ik er bijna al vanuit dat dat ook hetzelfde was tot ik het net ff opzocht.

zo leer je elke dag weer wat nieuws :ongeveer als:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 apr 2013, 22:47

GTRene schreef:ik had me daar nooit echt in verdiept, wel aardig wat in de Z3M,
maar omdat je wel eens hoorde dat de 2.8 en 3.0 ook gewoon dezelfde carros hebben (wat dus ook niet helemaal zo is) ging ik er bijna al vanuit dat dat ook hetzelfde was tot ik het net ff opzocht.

zo leer je elke dag weer wat nieuws :ongeveer als:
Daarom zie je ook bijna geen styling 40 wielen op non-M's. :wink:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 mei 2013, 22:42

René,

Waar scoor je die busjes voor de stoelen? De mijne beginnen, nadat Tomj er heeft in gezeten, ook speling te vertonen. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 mei 2013, 22:58

kun je of via de dealer, of bv via Schmiedmann...
toevallig heb ik vandaag (en meer gedaan) de set in men stoel gedaan :shock:
nu niks meer speling, de oude waren bijna op.

toen ging ik in de passagiers stoel zitten :bag:
damn...die moet dan ook maar en dus weer wat bestellen :mrgreen:

http://www.schmiedmann.nl/52%2010%207%2 ... ummer.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

dit zit er dan in>>

Afbeelding

ook nwe boutjes met 1 of andere lock spul?

Ik maak binnenkort een algemeen klus draadje aan en gooi daar ook dit karweitje in, ging heel mooi wel ff klooien en opletten hoe het werkt maar dan ist eigenlijk best een leuk klusje.
het originele setje is het makkelijkst past gewoon goed en zo het hoort.

die nylon plaatjes wat je ook kan kopen moet je pas maken en mist aan de onderkant van het blokje wat (rubber laagje), en kan dus meer bewegen (blokje niet stoel)

heb ook nieuw koppelings pedaal die wel met delrin? bussen (originele zijn 'prut' voor het koppelings pedaal in elk geval van Z3)...nu recht en strak :shock:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 mei 2013, 23:30

Ik kwam deze tegen:

http://www.bimmerdiffs.com/collections/ ... fix-kit-z3

Maar ik had nog nooit gehoord van de "seat mod" dus ben ik wat verder gaan zoeken:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... y-Edition!

Best wel interessant want ik vind dat het zitvlak weinig tot geen steun geeft aan de benen.

Die koppelingsbusjes. Merk je dat echt? Ik kan nu niet meteen iets irritant aan mijn koppelingspedaal opmerken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 mei 2013, 23:51

je merkt ook weinig omdat alles onder spanning wordt gehouden door die veer :D

heb jij je koppelings pedaal nog recht staan dan? net zo recht als je rem pedaal?

en let ff op bij die aftermarket setjes, ze zullen het wel langer volhoudn maar missen dat deel wat onder dat blokje ligt...zeg maar die verbinding van links en rechts van het blokje...

magoed, zij zijn er schijnbaar wel blij mee :mrgreen:
bij de beamer oem dingen moet je wellicht vaker, is vrij zacht spul en komt dan vet bij van dat schroefdraad wat er door loopt en na jaren ist opperdepop.

en ja koppelings pedaal (scheef staan) en vaak ook rempedaal (wat meer speling dan hoort)...voel er maar eens aan :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 mei 2013, 23:54

koppelings pedaal en rempedaal en stoelframe e.d. 015.jpg
koppelings pedaal en rempedaal en stoelframe e.d. 015.jpg (111.42 KiB) 1939 keer bekeken
kijk dat waren men oude uit bestuurders stoel :D
die passagiers stoel is niet veel beter...terwijl ik bijna nooit mensen mee heb :mrgreen:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 mei 2013, 20:19

De nieuwe voorbanden zitten eronder. Merkbaar verschil! Je voelt vooral dat het veel comfortabeler is geworden. :tooth: Ik heb nog maar een 100km/u gereden maar het lijkt toch minder te trekken en onstabiel te zijn.
De uitlijning staat nu nog wel niet juist. Zaterdagmorgen of maandag maar eens doen.

Ik heb trouwens ook die Ultimate Seat Mod Kit voor mezelf en Tomj besteld. Ik heb momenteel enkel zeer lichte speling op de bestuurdersstoel maar dat zal in de toekomst toch verergeren. Ik kijk vooral uit naar de grotere hoek van het zitvlak.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 09 mei 2013, 20:34

ik begrijp niet veel van die Ultimate Seat Mod Kit...
ja wel waar die blauwe bushes/plaatjes voor dienen maar niet al die bouten en plaatjes en draadstangen?

normaal ist alleen die plaatjes, die andere dingen geen idee waar je die voor nodig hebt :mrgreen:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 mei 2013, 21:00

René, René toch... Je hebt mijn link niet gelezen, hé. :)

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... y-Edition!

Die busjes gaan onder de stoelrail waardoor de stoel meer gekanteld staat. Op die manier voelt het meer alsof je kont in de stoel zit in plaats van erop. Je benen krijgen dan ook eindelijk de steun die ze nodig hebben. Je krijgt dus minder snel pijn in rug en benen. Daarbij zit het ook gewoon lekkerder. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 09 mei 2013, 21:20

heb die eerste pagina wel bekeken maar zag geen foto's althans die werkten niet bij mij?
dus niet verder gekeken.
Nu wel even alle pagina's snel bekeken, verhoogt dus de voorkant van de stoel zodat je in de rug iets meer steun hebt.

nu zijn de stoelen van de normale Z3 wel iets anders dan de Z3M maar kan me wel voorstellen dat je iets beter zit met die extra steun omdat je er anders in komt te zitten :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 mei 2013, 21:23

GTRene schreef:heb die eerste pagina wel bekeken maar zag geen foto's althans die werkten niet bij mij?
dus niet verder gekeken.
Nu wel even alle pagina's snel bekeken, verhoogt dus de voorkant van de stoel zodat je in de rug iets meer steun hebt.

nu zijn de stoelen van de normale Z3 wel iets anders dan de Z3M maar kan me wel voorstellen dat je iets beter zit met die extra steun omdat je er anders in komt te zitten :D
Z3M rijders doen het ook. :wink: Ik heb in beide gezeten en de steun is in beide niet wat het zou moeten zijn. Zekers als je van sportstoelen uit de E46 komt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Peter-Paul, Thomas H en 7 gasten