Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
- Ferdi
- Berichten: 3089
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Blijft het mooiste model uit de reeks!
Met de frisse lampen erin lijkt ie ook gelijk weer een paar jaar jonger.
Met de frisse lampen erin lijkt ie ook gelijk weer een paar jaar jonger.
- HJ2
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Scheurtjes is dan thermische spanning idd. Te hard / lang gepoetst! Beter je tijd nemen en voorbehandelen met waterproof schuurpapier zodat e.e.a. Niet heet wordt.TLRS schreef: 03 jul 2023, 11:37Soortgelijke scheurtjes heb ik wel weten te krijgen met (mil spec) polijstmiddel. Of zou polijsten meer temperatuur erin kunnen brengen dan zon. En dat daar spanning in het materiaal door ontstaat. Ging in mijn geval om een lens van een motor koplamp, die staat altijd binnen.. dus weinig zon.HJ2 schreef: 02 jul 2023, 21:49 Dat is het effect van de toxische cocktail van UV, Zuurstof en warmte
Van polijstmiddel krijg je geen scheurtjes voor zover ik weet.
Wat een dik ding!![]()
Andersom kan ook: bijvoorbeeld een plens alcohol erover. Dan koelt de buitenlaag te snel af en krijg je ook van die scheurtjes.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Dit dus. Echt gaaf!Emiel schreef: 03 jul 2023, 13:34 Blijft een mooi apparaat. Zo bruut.
Heeft ook iets om een auto zo lang te hebben.
- Marc Sierra
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
De Öhlins R&T zijn zeker mooie dempers, ik heb ze onder mijn E90 zitten. Voor m’n Sierra bestaan ze ook wel, maar dat is volgens mij een soort custom made set ergens in Italië, waarbij de achterkant niet in hoogte verstelbaar is. Zeker daarvoor vind ik ongeveer €4700 veel te duur. Als het dan zo duur moet zou ik liever een setje Reigers hebben.Andry schreef: 03 jul 2023, 12:20 Ik ga de Öhlins proberen, gewoon de simpele R&T set wel van de laatste versie. Deze zijn aanzienlijk lichter dan de Proflex en de standaard settings zijn zeker niet verkeerd. Even kijken hoe het uitpakt.
Ik ben wel benieuwd hoe je de Öhlins vind tov de Proflex. Maar het hangt waarschijnlijk flink af van het soort gebruik. Proflex is echt voor de rallysport/cross en de Öhlins meer voor straat/circuit. Waar gebruik jij de auto het meest voor?
- Andry
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Ik heb de eerste versie van de Öhlins R&T (pre 2015, Japanse uitgave) al onder de Evo gehad, die was behoorlijk hard met 100Nm/mm en 90Nm/mm veren. Ook de rebound van de standaard setting was teveel gedempt, er was best weleens een loshangend wiel
Door de jaren heen is de demper door Öhlins grondig herzien qua valving en lengte van strokes en dingen als corrosiebestendigheid. Nu met de laatste updates (de MS101S2) ga ik ze weer proberen.
Als je niet bevallen kan ik ze altijd nog revalven of weer op de plank leggen
Door de jaren heen is de demper door Öhlins grondig herzien qua valving en lengte van strokes en dingen als corrosiebestendigheid. Nu met de laatste updates (de MS101S2) ga ik ze weer proberen.
Als je niet bevallen kan ik ze altijd nog revalven of weer op de plank leggen

- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Ziet er weer netjes uit, blijft echt een mooie machine.
Zijn de lezen niet ergens los te krijgen? Ik heb die van mij toen der tijd los gehaald om het lichtbeeld van RHD naar LHD aan te passen, ging vrij simpel na ze warm te hebben gemaakt.
Ik heb toen de oranje delen er ook uitgehaald en de binnenkant zwart gespoten, zag er toen zo uit:

Zijn de lezen niet ergens los te krijgen? Ik heb die van mij toen der tijd los gehaald om het lichtbeeld van RHD naar LHD aan te passen, ging vrij simpel na ze warm te hebben gemaakt.
Ik heb toen de oranje delen er ook uitgehaald en de binnenkant zwart gespoten, zag er toen zo uit:

- Andry
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Nee helaas niet los verkrijgbaar. De lenzen waren gewoon op.
Al het merklogo nooit is veranderd had je een Evo 7 van de 2e productieserie.
Al het merklogo nooit is veranderd had je een Evo 7 van de 2e productieserie.
- Arjan S.
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
- Auto: G31 540i xDrive
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
EVO gaat al een eind mee bij jou! Had ik nog maar mijn EVO VIII MR RS.. moest ik nog een goede en betaalbare IX RS kopen kocht ik die meteen.Andry schreef: 18 jul 2023, 22:23 Nee helaas niet los verkrijgbaar. De lenzen waren gewoon op.
Al het merklogo nooit is veranderd had je een Evo 7 van de 2e productieserie.
- Andry
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Evo 21 jaar oud, 15 jaar in bezit
Om eerlijk te zijn heb ik in eerste instantie na het lezen van de titel en het zien van de Subaru weggekliktArjan S. schreef: 19 jul 2023, 10:11 Al wat gevonden?Combi met een STI zou wel erg rally-correct zijn
![]()

Dus dank voor het attenderen op het artikel!
Er komen wel wat suggesties voorbij die ik kan (her) overwegen. Ook Autoscout aangeslingerd met Europa als zoekgebied, wellicht nog een Evo op de kop tikken als 3e speeltje.
- Andry
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Recaro out > Sparco in / Proflex out > Öhlins in
Een andere stoel stond al heel lang op de verlanglijst, maar nooit tijd vrijgemaakt om eens te gaan proefzitten. Biesheuvel zit redelijk dicht in de buurt en op een zaterdag ochtend vroeg erheen gegaan. Bij een aantal stoelen zaten de gordelgaten in de leuning (veel) te hoog voor mij en uiteindelijk bij een Spacro REV QRT uitgekomen die als gegoten zat. Stoel, bevestigingsmaterialen en een baseframe retour en tijd gemaakt om erin te plaatsen.


Naast dat het veel beter zit in bochten is het geheel ook 10 kilo lichter.
De set Proflex Evo2 dempers zijn toe aan een servicebeurt, maar dit even uitgesteld en een set nieuwe Öhlins R&T schokdempers laten komen. Ooit heb ik de Japanse versie gehad die best okay waren, maar de laatste revisie schijnt heel goed te zijn: besteld, we zullen wel zien.
Vandaag binnen gekregen:



Als technisch QA/QC engineer vind ik dit om te smullen!:


Ik moet alleen nog een set beschermhoezen vinden en dan kunnen ze eronder.


Naast dat het veel beter zit in bochten is het geheel ook 10 kilo lichter.
De set Proflex Evo2 dempers zijn toe aan een servicebeurt, maar dit even uitgesteld en een set nieuwe Öhlins R&T schokdempers laten komen. Ooit heb ik de Japanse versie gehad die best okay waren, maar de laatste revisie schijnt heel goed te zijn: besteld, we zullen wel zien.
Vandaag binnen gekregen:



Als technisch QA/QC engineer vind ik dit om te smullen!:


Ik moet alleen nog een set beschermhoezen vinden en dan kunnen ze eronder.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28389
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Waanzinnig mooi idd die dempers wat een afwerking 

- Nivek
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Dikke bak! Mooi om te zien dat er kwaliteit gebruikt word!
- Marc Sierra
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Mooi spul die Ohlins, bijna zonde om er onder te schroeven. Maar wat voor beschermhoezen heb je nodig? Op de foto zie ik er al 2 liggen en voor mijn E90 zaten er gewoon 4 hoezen bij de Ohlins set.
De Sparco stoel ziet er mooi uit. Het enige 'nadeel' van één zo'n stoel vind ik alleen dat het er een beetje vreemd uit ziet met de originele stoel er naast. Maar aan de andere kant is een originele stoel voor de bijrijder wel zo praktisch.
De Sparco stoel ziet er mooi uit. Het enige 'nadeel' van één zo'n stoel vind ik alleen dat het er een beetje vreemd uit ziet met de originele stoel er naast. Maar aan de andere kant is een originele stoel voor de bijrijder wel zo praktisch.
- jos_br
- Berichten: 2499
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Inderdaad waanzinnig spul van Öhlins, maar grappig met die stoelen. Bij mij zitten die gaten altijd te laag.
Jos.
Jos.
- Downforce Hans
- Berichten: 12601
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Zoals Marc al zegt, bijna zonde om er onder te schroeven......
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3617
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Prachtige set ja! Snel er onder schroeven en van genieten 

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Ik denk dat Andry van die kousen er rond wilt, zoals je wel meer ziet bij rally auto's...Marc Sierra schreef: 09 aug 2023, 07:04 Mooi spul die Ohlins, bijna zonde om er onder te schroeven. Maar wat voor beschermhoezen heb je nodig? Op de foto zie ik er al 2 liggen en voor mijn E90 zaten er gewoon 4 hoezen bij de Ohlins set.
- Baboulah
- Berichten: 1566
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Wat blijft dat Ohlins toch een fantastisch merk om te zien kwa producten!
Ik heb altijd exact hetzelfde, veelal te laag die gordel ogen..jos_br schreef: 09 aug 2023, 08:01 Inderdaad waanzinnig spul van Öhlins, maar grappig met die stoelen. Bij mij zitten die gaten altijd te laag.
Jos.
- Marc Sierra
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Die sokken gaan inderdaad ook op de veer heen. Maar ik zou denken dat dat toch niet nodig is voor een auto die niet offroad gaat.Arstey schreef: 09 aug 2023, 09:02Ik denk dat Andry van die kousen er rond wilt, zoals je wel meer ziet bij rally auto's...Marc Sierra schreef: 09 aug 2023, 07:04 Mooi spul die Ohlins, bijna zonde om er onder te schroeven. Maar wat voor beschermhoezen heb je nodig? Op de foto zie ik er al 2 liggen en voor mijn E90 zaten er gewoon 4 hoezen bij de Ohlins set.
- Andry
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Marc Sierra schreef: 09 aug 2023, 07:04 Mooi spul die Ohlins, bijna zonde om er onder te schroeven. Maar wat voor beschermhoezen heb je nodig? Op de foto zie ik er al 2 liggen en voor mijn E90 zaten er gewoon 4 hoezen bij de Ohlins set.
De Sparco stoel ziet er mooi uit. Het enige 'nadeel' van één zo'n stoel vind ik alleen dat het er een beetje vreemd uit ziet met de originele stoel er naast. Maar aan de andere kant is een originele stoel voor de bijrijder wel zo praktisch.
Arstey schreef: 09 aug 2023, 09:02Ik denk dat Andry van die kousen er rond wilt, zoals je wel meer ziet bij rally auto's...Marc Sierra schreef: 09 aug 2023, 07:04 Mooi spul die Ohlins, bijna zonde om er onder te schroeven. Maar wat voor beschermhoezen heb je nodig? Op de foto zie ik er al 2 liggen en voor mijn E90 zaten er gewoon 4 hoezen bij de Ohlins set.
Het gaat inderdaad om sokken/sleaves. Ze zitten al jaren om de set Proflex dempers en onder de hoes blijven ze schoon waardoor de kans dat een seal beschadigd wordt geminimaliseerd. Stelringen etc. blijven ook gangbaar. Proflex adviseerde deze me, ook voor gewoon straatgebruik.


- Jan Terwolde
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Nog nooit eerder gezien zoiets. Klinkt wel als een goed idee
- Marc Sierra
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Het blijft inderdaad wel mooi schoon zo. Maar heb je geen last dat de banden langs de sokken schuren? Het lijkt me dat het nogal dichtbij zit.
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3617
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Ja dit kan gebeuren als er weinig ruimte is indd. Ik heb ook sokken om m'n schroefset, maar dat liep blijkbaar ook aan waardoor er her en der wat gaten in zittenMarc Sierra schreef: 09 aug 2023, 13:28 Het blijft inderdaad wel mooi schoon zo. Maar heb je geen last dat de banden langs de sokken schuren? Het lijkt me dat het nogal dichtbij zit.

-
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Of speelt dat geen rol bij die nylon sokken.