Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
AlexMK4

Re: Op vakantie met de auto

Bericht door AlexMK4 » 16 jul 2012, 16:23

Zondag richting het Lago maggiore met de TDI. Lekker door Duitsland en de Gotthart.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 16 jul 2012, 20:10

Bereid je dan wel mentaal voor op forse wachttijden voor de Gotthard. In het weekend is dat wel even slikken. En afgelopen weekend sloten ze de A5 af bij Karlsruhe. Een verkeersinfarct als gevolg. 14 km file tot de afrit en daarna alle U wegen overbelast. Dan ben je uren verder. Check vooraf dus even de afsluitingen op www.adac.de. Bij Karlsruhe is het sowieso ellende omdat er veel baustellen zijn.

Aardige alternatieve route om Karlsruhe en de Gotthard te omzeilen is vanaf Hockenheim (kruising A5, A6, A61) als volgt:
A6 richting Heilbronn
A81 richting Stuttgart, na Stuttgart immer gerade aus naar Schaffhausen.
Vanaf Schaffhausen volg je de borden Zurich en bij Zurich neem je de A13 richting Chur, San Bernandino. Na de San Bernandino kom je vanzelf in Bellinzona en ben je vlakbij het Lago Maggiore. Voor de San Bernandino tunnel staat het ook wel eens vast, maar duidelijk minder lang als voor de Gotthard. Route is ietsjes om qua kilometers, maar het is nog wel te overzien.

pterps

Bericht door pterps » 16 jul 2012, 20:14

AlexMK4 schreef:Zondag richting het Lago maggiore met de TDI. Lekker door Duitsland en de Gotthart.
Ik ga vrijdag middag naar het Lago Maggiore met de Exeo TDI (herkenbaar aan zwarte grill. In welke plaats zit je?

Ik zit in verbania (Fondo Toce)

pterps

Bericht door pterps » 16 jul 2012, 20:15

sitechris schreef:Bereid je dan wel mentaal voor op forse wachttijden voor de Gotthard. In het weekend is dat wel even slikken. En afgelopen weekend sloten ze de A5 af bij Karlsruhe. Een verkeersinfarct als gevolg. 14 km file tot de afrit en daarna alle U wegen overbelast. Dan ben je uren verder. Check vooraf dus even de afsluitingen op http://www.adac.de. Bij Karlsruhe is het sowieso ellende omdat er veel baustellen zijn.

Aardige alternatieve route om Karlsruhe en de Gotthard te omzeilen is vanaf Hockenheim (kruising A5, A6, A61) als volgt:
A6 richting Heilbronn
A81 richting Stuttgart, na Stuttgart immer gerade aus naar Schaffhausen.
Vanaf Schaffhausen volg je de borden Zurich en bij Zurich neem je de A13 richting Chur, San Bernandino. Na de San Bernandino kom je vanzelf in Bellinzona en ben je vlakbij het Lago Maggiore. Voor de San Bernandino tunnel staat het ook wel eens vast, maar duidelijk minder lang als voor de Gotthard. Route is ietsjes om qua kilometers, maar het is nog wel te overzien.
Die San Bernandino pass heb ik ook als alternatief op de kaart gevonden maar dat lijkt me niet zo'n succes met een sleurhut?

Thomasss
Auto: Bakfiets!

Bericht door Thomasss » 16 jul 2012, 20:59

Ik ga in de derde week augustus voor het eerst met de auto op pad, richting een vriend die in de buurt van Perpignan zit. Ik heb nog nooit langer dan een uur of 10 gereden, dit zou richting de 14 uur rijden gaan. Ik vraag mij sowieso af of het in één keer te doen is (meningen uit de omgeving zijn 50/50) maar ik vraag mij ook af of er tips zijn m.b.t. de route. Tol boeit me niet, maar meer wat handiger is inzake bekende knelpunten enzo. Blijk ik toch een hotelletje te willen pakken ergens na de helft kom ik daar wel uit denk ik... Graag adviezen!

sitechris

Bericht door sitechris » 16 jul 2012, 21:08

@pterps. Ook een tunnel. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Bernardinotunnel. Je hoeft de pas dus niet over.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 16 jul 2012, 21:48

Thomasss schreef:Ik ga in de derde week augustus voor het eerst met de auto op pad, richting een vriend die in de buurt van Perpignan zit. Ik heb nog nooit langer dan een uur of 10 gereden, dit zou richting de 14 uur rijden gaan. Ik vraag mij sowieso af of het in één keer te doen is (meningen uit de omgeving zijn 50/50) maar ik vraag mij ook af of er tips zijn m.b.t. de route. Tol boeit me niet, maar meer wat handiger is inzake bekende knelpunten enzo. Blijk ik toch een hotelletje te willen pakken ergens na de helft kom ik daar wel uit denk ik... Graag adviezen!
Ik ben ook benieuwd. Over een maand rij ik met m'n vriendin naar Lido Adriano (1300/1400 km) in één stuk. Ga 's nachts rijden, dat zal wel een hoop schelen :).

pterps

Bericht door pterps » 16 jul 2012, 21:50

sitechris schreef:@pterps. Ook een tunnel. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Bernardinotunnel. Je hoeft de pas dus niet over.
Bedankt voor de tip, ik ga vrijdag middag rond 12 uur al rijde. Ik rij tot halverwege Duitsland (ik hoop tenminste dat dat lukt). Ik hoop zodoende zaterdagochtend een beetje voor de drukte bij de tunnel te zijn. Bedankt voor je tip, ik hou de verkeersinfo in de gaten, zo nodig pak ik de Bernardino tunnel.

pterps

Bericht door pterps » 16 jul 2012, 21:51

edit, dubbele post.

sitechris

Bericht door sitechris » 16 jul 2012, 22:25

Als je zaterdagmorgen daar aankomt (of erger, in de late morgen) dan zou ik niet eens de moeite nemen om via de Gotthard te gaan. Waarschijnlijk een wachttijd van 2 uur. Bij de San Bernandino ook wachttijd, maar wel minder.

Dit was afgelopen weekend de situatie. Zie http://www.blick.ch/news/wirtschaft/ble ... 62335.html. Ik verwacht niet dat het deze zaterdag minder.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2012, 08:33

Als je geen caravan bij je hebt, dan kan je toch ook over de pas heen.....

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 17 jul 2012, 09:16

Martin van der Zwaard schreef:Als je geen caravan bij je hebt, dan kan je toch ook over de pas heen.....
Altijd doen inderdaad . Zie en beleef je nog eens wat. :df:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2012, 10:01

Ik heb ook een keer die tunnel genomen en daar had ik achteraf spijt van. 20km door zo'n klote tunnel heen. Je ziet geen klap van de omgeving en er lijkt geen einde aan te komen. Was blij dat ik eruit was.

Volgende keer ga ik lekker over de pas heen.

Mark N

Bericht door Mark N » 17 jul 2012, 10:05

Martin van der Zwaard schreef:Ik heb ook een keer die tunnel genomen en daar had ik achteraf spijt van. 20km door zo'n klote tunnel heen. Je ziet geen klap van de omgeving en er lijkt geen einde aan te komen. Was blij dat ik eruit was.

Volgende keer ga ik lekker over de pas heen.
Wij 'moesten' vorig jaar over de pass doordat de tunnel gesloten was. Kost wat extra tijd maar is inderdaad erg mooi. Je komt veel auto en fiets clubjes tegen die daar aan het touren zijn.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jul 2012, 10:09

Afgelopen zaterdag van ulm in Duitsland na montevarchi gereden in Italië. Alleen maar files in Oostenrijk maar dat was natuurlijk te verwachten. Verder volop genoten van de reis en van mijn auto. Hier is het nu dertig graden en dan ben je al dat file leed ook zo weer vergeten.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 17 jul 2012, 10:25

@thomasss: zoveel mensen, zoveel meningen natuulijk. Als je op een zaterdag (en dus grote kans op files) gaat rijden met een graadje of 35 in een auto zonder airco is het een aardige uitdaging om dat in één ruk te doen. Zodra je echter met een auto met airco op pad gaat en je gaat op een andere dag dan zaterdag waardoor de kans op vertraging een stuk kleiner is, dan is het in mijn ogen makkelijk te doen. Ik rij ieder jaar minimaal 1x naar het zuiden van Europa en rij dat altijd in één stuk. Vorig jaar Barcelona was ook prima te doen.

@Marco R: 's nachts is het een stuk rustiger en koeler, maar ik vind 's nachts toch een stuk vermoeiender om even 1.300 km aan één stuk te rijden. Deed het voorheen ook altijd, maar sinds een paar jaar rij ik overdag op een dag door de week en dat bevalt me prima.

Wij zijn vorige wk zaterdag terug gekomen van 3 wk Corsica. Zaterdag-ochtend vanuit Toulon terug naar huis over een vrijwel lege Autoroute du Soleil. Wat ik alleen niet begrijp dat mensen toch op zaterdag richting het Zuiden gaan rijden. Tussen Orange en de noordkant van Lyon hebben we wel 50 km file zien staan....... In die file staan dan ook nog eens hele bergen aan caravans. Waarom niet een dag later vertrekken vraag ik me dan af.

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 17 jul 2012, 10:58

pterps schreef:
AlexMK4 schreef:Zondag richting het Lago maggiore met de TDI. Lekker door Duitsland en de Gotthart.
Ik ga vrijdag middag naar het Lago Maggiore met de Exeo TDI (herkenbaar aan zwarte grill. In welke plaats zit je?

Ik zit ook in verbania, fondotoce, goed letten dus op een Jazz Blauwe G4 op 18" RS6'en. Haha.

We rijden zondag tot Zwitserland en pakken daar een hotelletje, maandag ochtend vroeg gaan we door de tunnel. Wachttijden zullen dan wel meevallen. En heb vakantie dus heb geen haast ;)

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2012, 12:50

Paskal schreef:Wij zijn vorige wk zaterdag terug gekomen van 3 wk Corsica. Zaterdag-ochtend vanuit Toulon terug naar huis over een vrijwel lege Autoroute du Soleil. Wat ik alleen niet begrijp dat mensen toch op zaterdag richting het Zuiden gaan rijden. Tussen Orange en de noordkant van Lyon hebben we wel 50 km file zien staan....... In die file staan dan ook nog eens hele bergen aan caravans. Waarom niet een dag later vertrekken vraag ik me dan af.
Probleem is vaak dat de meeste campings alleen aankomsten op zaterdag hebben. Wij hebben voor volgend jaar een stacaravan gehuurd en die is van zaterdag tot zaterdag. Wellicht ga ik zaterdag rijden rond 4.00u en als het erg druk word zoek ik wel een hotel. Doe de rest dan wel op zondag. Of ik skip een dag ergenis en ga gewoon op zondag rijden.

Maar dat is 9 van de 10x de reden dat iedereen op zaterdag gaat rijden.

ErikS

Bericht door ErikS » 17 jul 2012, 12:52

Pak je toch lekker op vrijdag een hotelletje ergens halverwege?
Heb je wel een lekkerder begin v/d vakantie!

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2012, 12:55

Dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn.

Is ook de eerste keer met een kleine aan boord dus moet sowieso even aankijken hoe het gaat.

ErikS

Bericht door ErikS » 17 jul 2012, 12:57

Zaterdag rijden is voor mij geen optie meer.

Laatste keer heb ik er 9 uur over gedaan om bij de Champagnestreek te komen........ Slechts 500 kilometertjes..... Nooit meer! :lol:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 17 jul 2012, 13:26

Martin van der Zwaard schreef:Probleem is vaak dat de meeste campings alleen aankomsten op zaterdag hebben. Wij hebben voor volgend jaar een stacaravan gehuurd en die is van zaterdag tot zaterdag. Wellicht ga ik zaterdag rijden rond 4.00u en als het erg druk word zoek ik wel een hotel. Doe de rest dan wel op zondag. Of ik skip een dag ergenis en ga gewoon op zondag rijden.

Maar dat is 9 van de 10x de reden dat iedereen op zaterdag gaat rijden.
Dat sta-caravans, huisjes, appartementen veelal van za. tot za. te boeken zijn is me helder. Daarom schreef ik echter ook dat het wemelde van de caravans in die files. Het feit dat je niet gebonden bent aan een vertrek en aankomstdag is nou juist een voordeel van een caravan. Waarom al die mensen dan uren in die files gaan staan is mij een raadsel: bij de tolpoortjes voor Lyon 15 km, tussen Lyon en Orange zo'n 15 km en net voor Orange ook nog eens een kilometer of 20. Daar wil je toch niet in komen staan :?:

@ErikS: hotelletje halverwege op vrijdag klinkt aardig, maar dat gaat ook niet meer werken. Wij kwamen op zaterdag rond 9.30u voorbij Orange. Toen stond daar (en da's al best zuidelijk) die 20 km file al! Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat die file zo zuidelijke er al zo vroeg zou staan....

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2012, 13:35

Ook caravanplekken gaan 9 van de 10x van zaterdag tot zaterdag, vandaar dat ook die mensen met een sleurhut achter de auto in die ellende staan.

pterps

Bericht door pterps » 17 jul 2012, 14:53

AlexMK4 schreef:
pterps schreef:

Ik zit ook in verbania, fondotoce, goed letten dus op een Jazz Blauwe G4 op 18" RS6'en. Haha.

We rijden zondag tot Zwitserland en pakken daar een hotelletje, maandag ochtend vroeg gaan we door de tunnel. Wachttijden zullen dan wel meevallen. En heb vakantie dus heb geen haast ;)

:) Toevallig ook nog op camping Lido Toce?

Gijs.

Bericht door Gijs. » 17 jul 2012, 15:58

Wij rijden vannacht om 5 uur weg vanuit Hengelo richting Cagnes Sur Mer. Bedoeling is in 1x te doen, en ik denk ook dat het makkelijk te doen is. Doordeweeks zal het wel niet zo druk zijn bij de Gotthard??

Plaats reactie