100 in 3 of in 2?Maik schreef:Vanochtend even snel een testje gedaan.
2x een 0-100 gedaan, de eerste was even een warmdraaiertje, de tweede meting was aardig maar met bakken wielspin![]()
0-60: 2.9s
0-100: 6.3s
Met wat meer fijngevoelig wegrijden zal het in 6 rond moeten kunnen, als de toerenbegrenzer opgeschoven is ruim onder de 6s, want dan haal ik 100 al in 3...
100-0: 41.1m, maar zat dik in het @#%@$ABS wat niet echt een fijngevoelig ding is in de speedsterDaar moet makkelijk 5m af kunnen als ik wat minder lomp ga remmen
Ervaringen topic RaceLogic Performance/Drift Box
- MartijnGizmo
- Berichten: 13001
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik relateer het allemaal een beetje naar wat ik op het circuit merk, en dat is niet helemaal realistisch natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga vinden als ik een rondje Zandvoort ga klokken. Ben benieuwd wat ik ga meten bij aanremmen Tarzan.
Daar rem ik toch voorbij de 100m met ruim 180 echte km's per uur, en ik stuur met iets van 90km/u? (performance box gaat het vertellen!
) de Tarzan in, en zou dat dan op 0m zijn? Dan moet het remvermogen toch wel aardig moeten zijn op straatbanden. Maar de PB zal het wel gaan vertellen....
Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga vinden als ik een rondje Zandvoort ga klokken. Ben benieuwd wat ik ga meten bij aanremmen Tarzan.
Daar rem ik toch voorbij de 100m met ruim 180 echte km's per uur, en ik stuur met iets van 90km/u? (performance box gaat het vertellen!

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Euh, ja, in 2 inderdaadMartijn Koevoets schreef:100 in 3 of in 2?Maik schreef:Vanochtend even snel een testje gedaan.
2x een 0-100 gedaan, de eerste was even een warmdraaiertje, de tweede meting was aardig maar met bakken wielspin![]()
0-60: 2.9s
0-100: 6.3s
Met wat meer fijngevoelig wegrijden zal het in 6 rond moeten kunnen, als de toerenbegrenzer opgeschoven is ruim onder de 6s, want dan haal ik 100 al in 3...
100-0: 41.1m, maar zat dik in het @#%@$ABS wat niet echt een fijngevoelig ding is in de speedsterDaar moet makkelijk 5m af kunnen als ik wat minder lomp ga remmen

Heb het even aangepast in de originele post...
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik heb hem net ook even meegehad voor wat eerste spelerij.
80-120 3.2 sec
80-140 5.1 sec
Cheating helpt niet, als ik het on the fly meet moet ik bij 95 km/u opschakelen en komt 80-120 op 3.4 uit, gewoon in 3 is het snelste.
0-80: 4.7 sec
0-90: 5.3 sec
0-100: 6.5 sec
Een extra keer opschakelen naar 3 voor de 100 is echt killing voor je 0-100 tijd.
Remmen
100-0
44.3m 4.3 sec 1.10G
Wat mij opvalt bij die remmen test is dat de auto al stil staat en de meting dan nog loopt, die geeft dan nog 40 km/u aan
: Datagrafiek laat ook minder als 4 sec zien, 3.3 sec.
80-120 3.2 sec
80-140 5.1 sec
Cheating helpt niet, als ik het on the fly meet moet ik bij 95 km/u opschakelen en komt 80-120 op 3.4 uit, gewoon in 3 is het snelste.
0-80: 4.7 sec
0-90: 5.3 sec
0-100: 6.5 sec
Een extra keer opschakelen naar 3 voor de 100 is echt killing voor je 0-100 tijd.
Remmen
100-0
44.3m 4.3 sec 1.10G

Wat mij opvalt bij die remmen test is dat de auto al stil staat en de meting dan nog loopt, die geeft dan nog 40 km/u aan

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hij lijkt gewoon achter te lopen op 1 of andere manier. Je staat sneller stil als dat de meting afloopt.
Misschien dat de software zelf ook een ander algoritme gebruikt om deceleratie te meten.
De display op het apparaat zelf geeft aan 1.10 G deceleration. De piek van die stop uitgelezen met Performancetools is 1.283 G.
Kan ook anderom zijn, dat het ding zelf gefilterde data gebruikt om de rouwe data uit het log een beetje gladstrijkt. Als je in de log zelf kijkt dan zijn versnellings en dwarskrachten vrij grof terwijl de snelheidsmeting een lineare deceleratie laat zien.
Tover ik hetzelfde op het scherm alleen dan een grafiek voor afstand & snelheid dan komt hij op 41.3M uit.
Denk dat dat er wel eea aan correcties in die box zit
Misschien dat de software zelf ook een ander algoritme gebruikt om deceleratie te meten.
De display op het apparaat zelf geeft aan 1.10 G deceleration. De piek van die stop uitgelezen met Performancetools is 1.283 G.
Kan ook anderom zijn, dat het ding zelf gefilterde data gebruikt om de rouwe data uit het log een beetje gladstrijkt. Als je in de log zelf kijkt dan zijn versnellings en dwarskrachten vrij grof terwijl de snelheidsmeting een lineare deceleratie laat zien.
Tover ik hetzelfde op het scherm alleen dan een grafiek voor afstand & snelheid dan komt hij op 41.3M uit.
Denk dat dat er wel eea aan correcties in die box zit

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nu ik er over nadenk & weer naar die grafiek kijk heb ik daar ook wel een verklaring voor.
Als je uit gaat van 10 Hz dus elke 0.1 sec een meting.
Dan hoeft je gemeten GPS positie maar 5,5 cm te veranderen om een snelheid van 2 km/u te geven. Voor GPS is 5,5 cm al ontzettend lastig, in de professionele wereld waar ze DGPS-RTK gebruiken is 2 cm horizontale nauwkeurigheid de norm. Dus het laatste stukje van de stop meten, waarbij hij echt op 0 km/u komt is ontzettend lastig.
Misschien dat een accurater resultaat tevoorschijn komt met bijvoorbeeld een 100-5 meting. Zal dat eens proberen als ik weer in de auto zit.
Als je uit gaat van 10 Hz dus elke 0.1 sec een meting.
Dan hoeft je gemeten GPS positie maar 5,5 cm te veranderen om een snelheid van 2 km/u te geven. Voor GPS is 5,5 cm al ontzettend lastig, in de professionele wereld waar ze DGPS-RTK gebruiken is 2 cm horizontale nauwkeurigheid de norm. Dus het laatste stukje van de stop meten, waarbij hij echt op 0 km/u komt is ontzettend lastig.
Misschien dat een accurater resultaat tevoorschijn komt met bijvoorbeeld een 100-5 meting. Zal dat eens proberen als ik weer in de auto zit.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Zou toch jammer zijn.
Anderzijds doet hij heel veel dingen wel heel goed. En alleen voor het zonder gedoe registreren van de laptimes is ie het geld al bijna waard.
Voor het circuit is een "achteraf analyse" via het forum ook heel goed realiseerbaar. Je moet er dan voor zorgen dat de deelnemers op exact dezelfde longitude/latitude het start/finish punt leggen. Via de af te lezen afgelegde meters kun je dan mooi zien wanneer mensen bij welke snelheid zijn begonnen te remmen. Topsnelheden in bochten zijn natuurlijk helemaal mooi af te lezen. Verschillende files kunnen in de tabel ook mooi met elkaar vergeleken worden. Een eenmaal ingestelde start/finish wordt ook in een andere file, zolang er maar over hetzelfde traject is gereden, keurig overgenomen.
Anderzijds doet hij heel veel dingen wel heel goed. En alleen voor het zonder gedoe registreren van de laptimes is ie het geld al bijna waard.
Voor het circuit is een "achteraf analyse" via het forum ook heel goed realiseerbaar. Je moet er dan voor zorgen dat de deelnemers op exact dezelfde longitude/latitude het start/finish punt leggen. Via de af te lezen afgelegde meters kun je dan mooi zien wanneer mensen bij welke snelheid zijn begonnen te remmen. Topsnelheden in bochten zijn natuurlijk helemaal mooi af te lezen. Verschillende files kunnen in de tabel ook mooi met elkaar vergeleken worden. Een eenmaal ingestelde start/finish wordt ook in een andere file, zolang er maar over hetzelfde traject is gereden, keurig overgenomen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Klopt. Ik denk dat daar gewoon niet veel aan te doen is die stopafstanden. Normaal word dat ook dmv laser gemeten, denk dat je dan een ander resultaat ziet.
Verder werkt het prima. Kaartje staat er haarscherp op.
Het enige nadeel wat ik tot nog toe ontdekken kan is dat je niet zo op het kaartje klikken kan om direct naar dat punt te gaan. Op een circuit is dat geen probleem omdat het patroon zich herhaald en je dus altijd het punt wel vinden kan met je cursor. Maar nu heb ik 45 minuten gereden over verschillende weggetjes en dan is het echt een enorme zoekerij waar je reed & wat deed.
Verder is de box zelf en de software heel erg simpel in gebruik. Zelfs als onbekende zoals ik heb je zo door hoe het werkt en wat je instelt. Meting gaat automatisch dus ook geen moeilijke knopjes enz.
Voor wat ik er mee wil doen, laptiming & achteraf analyse in de gele auto is het een topding. Je hebt duurdere spullen zoals Racelogic VBox en spullen van MoteC en AIM maar ik denk gewoon niet dat dat zijn geld waard is voor wat ik er mee doe. Dit ding is gewoon top
Verder werkt het prima. Kaartje staat er haarscherp op.
Het enige nadeel wat ik tot nog toe ontdekken kan is dat je niet zo op het kaartje klikken kan om direct naar dat punt te gaan. Op een circuit is dat geen probleem omdat het patroon zich herhaald en je dus altijd het punt wel vinden kan met je cursor. Maar nu heb ik 45 minuten gereden over verschillende weggetjes en dan is het echt een enorme zoekerij waar je reed & wat deed.
Verder is de box zelf en de software heel erg simpel in gebruik. Zelfs als onbekende zoals ik heb je zo door hoe het werkt en wat je instelt. Meting gaat automatisch dus ook geen moeilijke knopjes enz.
Voor wat ik er mee wil doen, laptiming & achteraf analyse in de gele auto is het een topding. Je hebt duurdere spullen zoals Racelogic VBox en spullen van MoteC en AIM maar ik denk gewoon niet dat dat zijn geld waard is voor wat ik er mee doe. Dit ding is gewoon top

-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Misschien kunnen we op een circuitmeeting een punt afspreken waar je de start-finish legt en daar iedereen de knop laten indrukken?
Dit is in een groep zoals ons de ideale tool.
Kunnen we lekker alle verschillende auto's op een "realistische" manier met elkaar vergelijken.
Ik heb hem idd ook voor mezelf als laptimer gekocht, helemaal geen gedoe met een beacon wat je kan vergeten/gestolen worden/....
en alle andere functies zijn lekker meegenomen.
Vooral de acc/deaccl tijden zijn gewoon super.
Tof dat jullie dit ook zo ervaren
Feit dat we allemaal dezelfde tool gebruiken maakt de cijfers ook nog eens leuker om te vergelijken.
't is niet zo dat je er buiten het gewicht dingen mee mis kan doen dus...toppie 8)
Dit is in een groep zoals ons de ideale tool.
Kunnen we lekker alle verschillende auto's op een "realistische" manier met elkaar vergelijken.
Ik heb hem idd ook voor mezelf als laptimer gekocht, helemaal geen gedoe met een beacon wat je kan vergeten/gestolen worden/....
en alle andere functies zijn lekker meegenomen.
Vooral de acc/deaccl tijden zijn gewoon super.
Tof dat jullie dit ook zo ervaren

Feit dat we allemaal dezelfde tool gebruiken maakt de cijfers ook nog eens leuker om te vergelijken.
't is niet zo dat je er buiten het gewicht dingen mee mis kan doen dus...toppie 8)
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Idd Karel.
Nog even verder geprutst aan die Performancetools software. Als je naar de waarden voor zijwaardse acceleratie kijkt dan denk ik dat je een wat relistischer beeld van de totale waarde in bochten krijgt als je smoothing op 1 of 2 zet. Dat vlakt de spikes een beetje af en geeft normalere waarden. Zo had ik ergens een 1,22G staan waar dat volgens mij totaal onmogelijk is. Voor remmen kom ik dan ook rond de 1,0-1,1G uit ipv 1.28 piek.
Ik heb Elmar zijn file van Spa ook even bekeken op diezelfde manier. Die kwam zelfs op piekwaarden van 1,8G zonder smoothing. Met smoothing 1 komt die rond de 1.3G uit, lijkt mij een gezonde waarde voor een auto op semi's
Nog even verder geprutst aan die Performancetools software. Als je naar de waarden voor zijwaardse acceleratie kijkt dan denk ik dat je een wat relistischer beeld van de totale waarde in bochten krijgt als je smoothing op 1 of 2 zet. Dat vlakt de spikes een beetje af en geeft normalere waarden. Zo had ik ergens een 1,22G staan waar dat volgens mij totaal onmogelijk is. Voor remmen kom ik dan ook rond de 1,0-1,1G uit ipv 1.28 piek.
Ik heb Elmar zijn file van Spa ook even bekeken op diezelfde manier. Die kwam zelfs op piekwaarden van 1,8G zonder smoothing. Met smoothing 1 komt die rond de 1.3G uit, lijkt mij een gezonde waarde voor een auto op semi's

-
OnlineDownforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Elmar reed afgelopen maandag niet op semi`sBert ///M3 schreef:Idd Karel.
Nog even verder geprutst aan die Performancetools software. Als je naar de waarden voor zijwaardse acceleratie kijkt dan denk ik dat je een wat relistischer beeld van de totale waarde in bochten krijgt als je smoothing op 1 of 2 zet. Dat vlakt de spikes een beetje af en geeft normalere waarden. Zo had ik ergens een 1,22G staan waar dat volgens mij totaal onmogelijk is. Voor remmen kom ik dan ook rond de 1,0-1,1G uit ipv 1.28 piek.
Ik heb Elmar zijn file van Spa ook even bekeken op diezelfde manier. Die kwam zelfs op piekwaarden van 1,8G zonder smoothing. Met smoothing 1 komt die rond de 1.3G uit, lijkt mij een gezonde waarde voor een auto op semi's

- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Hans, je bent me voor.
In de software kan je handmatig een start/finish punt aanbrengen. Dus waar je op de baan het punt legt, is enkel dat je dan gelijk je laptimes op het display ziet.Hielke schreef: Voor het circuit is een "achteraf analyse" via het forum ook heel goed realiseerbaar. Je moet er dan voor zorgen dat de deelnemers op exact dezelfde longitude/latitude het start/finish punt leggen.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 09 mar 2007, 11:26
- Locatie: VS
Tijden van mijn 600 pk GTO (1700kg + drie volwassenen in de auto):
Accel results
Speed(kmh) Time(s)
0-060 02.7
0-100 04.8
0-160 09.5
0-200 14.6
0-240 20.8
User range
Speed(kmh) Time(s)
050-080 01.2
080-120 02.9
100-160 04.7
100-200 09.8
Accel Distance results
Distance(m) Time(s) @Speed(kmh)
0-200 08.6 148.8
0-400 12.8 185.9
0-1000 22.7 223.1
Braking results
Speed(kmh) Time(s) Distance(m)
50-0 01.3 09.0
100-0 02.7 37.0
160-0 04.3 98.3
(Bedankt SteV6!)
Accel results
Speed(kmh) Time(s)
0-060 02.7
0-100 04.8
0-160 09.5
0-200 14.6
0-240 20.8
User range
Speed(kmh) Time(s)
050-080 01.2
080-120 02.9
100-160 04.7
100-200 09.8
Accel Distance results
Distance(m) Time(s) @Speed(kmh)
0-200 08.6 148.8
0-400 12.8 185.9
0-1000 22.7 223.1
Braking results
Speed(kmh) Time(s) Distance(m)
50-0 01.3 09.0
100-0 02.7 37.0
160-0 04.3 98.3
(Bedankt SteV6!)
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
And a "lousy" driver behind the wheelFastGTO schreef:Tijden van mijn 600 pk GTO (1700kg + drie volwassenen in de auto)

Your GTO can be faster with less wheelspin in 1st and 2nd gear and better gearchanges. As we discussed during analysing your runs we came to the conclusion that a 4.3-4.4 seconds for the 0-100 is possible and a 13.5 or better for the 0-200 km/h
SteV6
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Meer spelerij. Die power mode is gedaan.
Gewicht auto met 15L benzine 1475 KG. Gemeten vorig jaar op de schaal bij TC zolder. Nu reed ik ook met 15L dus dat klopt aardig. Plus mijzelf, 95 KG maakt 1570 KG in de Pbox.
Kom ik uit op 273 PK at the wheels. Interressant genoeg gaf een rollebank test wat jaren geleden precies dat zelfde getal. Toeval denk ik want het kan haast nooit dat alle variabelen exact gelijk zijn. Maar goed hij kan er dan ook niet ver naast zitten.
Alleen die verliesmeting kom ik nog niet helemaal uit, ik heb van alles op het schermpje gezien van 318 tot 400 PK
Gewicht auto met 15L benzine 1475 KG. Gemeten vorig jaar op de schaal bij TC zolder. Nu reed ik ook met 15L dus dat klopt aardig. Plus mijzelf, 95 KG maakt 1570 KG in de Pbox.
Kom ik uit op 273 PK at the wheels. Interressant genoeg gaf een rollebank test wat jaren geleden precies dat zelfde getal. Toeval denk ik want het kan haast nooit dat alle variabelen exact gelijk zijn. Maar goed hij kan er dan ook niet ver naast zitten.
Alleen die verliesmeting kom ik nog niet helemaal uit, ik heb van alles op het schermpje gezien van 318 tot 400 PK

-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Vandaag een 2:10 gereden, incl. GP chicane. Op de vooras 7 jaar oud en versleten semi's, op de achteras ook versleten semi's. De lol is er niet minder om.
Je kan trouwens wel mooi zien met het programa dat ik bij sommige bochten toch nog later, dwz harder kan remmen.
http://www.viperheysie.com/index.htm/cpz120408.rar

Je kan trouwens wel mooi zien met het programa dat ik bij sommige bochten toch nog later, dwz harder kan remmen.
http://www.viperheysie.com/index.htm/cpz120408.rar
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
http://members.chello.nl/h.kerstma/testdag130i.rar
In de rar. staat de 1.55.6 alsook de complete sessie waarin die tijd gereden is.
Jammergenoeg is de file van Elmar slechts beperkt bruikbaar ivm de ingebouwde chicane.
In de rar. staat de 1.55.6 alsook de complete sessie waarin die tijd gereden is.
Jammergenoeg is de file van Elmar slechts beperkt bruikbaar ivm de ingebouwde chicane.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten