AMS: Alpina B3 vs M3 V8 vs C63 AMG

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
allen

Bericht door allen » 05 feb 2008, 14:20

Macboy schreef:Alleen heeft Bovensiepen liggen slapen door de tankinhoud niet te vergroten. Een reichweidte van 489km is niet echt handig voor de gemiddelde Alpina rijder (zakelijke rijder). Dan was de actieradius beter geweest (die optie bestaat immers bij Alpina).
Is het ook niet als optie mogelijk? Was bij de e36 destijds zo. Kon je een tweede tank kwijt in de kofferbak.

Femme

Bericht door Femme » 06 feb 2008, 00:12

Rico v Velzen schreef:Alpina stond toen bij mij ook voor andere motoren techniek, iig, verfijndere techniek tov standaard BMW spul.

Ik vraag me überhaupt af of Alpina die blokken open schroeft om ze te tunen. Het zal wel een setje andere zuigers zijn die ze op de lopende band bij BMW er in douwen.

Vroagah gingen ze bij Alpina zelf echt met de blokken in de weer om aan te passen.
Het lijkt me dat dit blok net als die van de D3 door BMW wordt geassembleerd.

Alpina verliest daarmee inderdaad een deel van zijn exclusiviteit. De Alpina-motoren waren altijd de kern van de modificaties die Bovensiepen op auto's aanbracht. Het idee dat een monteur bij Alpina jouw motor met de hand heeft opgebouwd spreekt heel wat meer tot de verbeelding dan een motor die seriematig van andere zuigers en software is voorzien (wat nu vermoedelijk gebeurd). Alpina bood zelfs de mogelijkheid om bij een volgende bestelling de motor door dezelfde motorbouwer als een eerdere auto te laten bouwen. Dat zijn de leuke extra's die de klant het gevoel geven iets speciaals en persoonlijks in handen te krijgen.

Het zou mooier zijn geweest als Alpina het 3,0 liter atmo blok had voorzien van een compressor en aanpassing van zuigers en nokkenassen voor een vermogen van +400pk, maar dat zal ongetwijfeld veel duurder zijn geweest dan het licht tunen van de 3,0 liter twinturbo.

Alpina heeft een tijdje geleden overigens bekendgemaakt dat er een nieuw ontwikkelingscentrum gebouwd wordt dus kennelijk zijn ze nog wel van plan om bijzonder spul te maken.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 06 feb 2008, 19:00

Ha, die Femme;

Ik voorspel dat de compressor ook op de B5, B6 en B7 zijn langste tijd heeft gehad. De twin-turbo 4,4l V8 die in de X6 is geïntroduceerd zal ongetwijfeld ook zijn weg vinden naar de andere modelreeksen en dan een perfecte basis zijn voor Alpina om 500+pk's aan te bieden volgens hetzelfde recept als de B3 Bi-turbo. Is inderdaad jammer dat ook een exclusief product als een Alpina onder dat soort rationalisering te lijden heeft. Maar je kunt natuurlijk altijd je 550i door het bedrijf van ex-Alpinaontwikellingsingenieur Herr Doctor Noelle een geinige massage laten geven.... 8)
http://www.noellemotors.de/

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 feb 2008, 19:06

In die Noelle-link van Hansv:

http://www.noellemotors.de/uploads/medi ... _M3_V8.pdf

Tering zomaar 56pk erbij op een atmo die al redelijk 'getuned'is af fabriek.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 06 feb 2008, 19:50

Ha, die Robin;

Onvoorstelbaar hoe simpel:
"2 vordere Katalysatorersatzrohre
neue Kennfeldoptimierung im Motorsteuergerät"
Zal de zegen van de TüV wel niet meekrijgen, vrees ik....

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 feb 2008, 20:48

Robin schreef:In die Noelle-link van Hansv:

Das puur de moeite!

GTRene

Bericht door GTRene » 06 feb 2008, 23:03

ErikKramer schreef:
Robin schreef:In die Noelle-link van Hansv:

Das puur de moeite!
tering, mooie toename zeg :twisted: das lekker :wink:

Plaats reactie