Parkeren buiten de bebouwde kom in het donker.Pescatore schreef:OT: waarom heeft een auto stadslicht?
En je mag het ook gewoon overdag voeren, als je vind dat je daardoor beter zichtbaar bent.
Goed verhaal van Hans!Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Mee eens. Ik ben een groot voorstander van gepaste verlichting als de omstandigheden (avond/nacht, weersomstandigheden, bomen, tunnels/viaducten) dat vereisen maar vind het bij normaal zicht niets toevoegen. Ook kun je je afvragen of, als je een auto zonder licht op een paar honderd meter afstand niet ziet je misschien eens aan de bril moet; en wat is de toegevoegde waarde van het feit dat je iemand met licht dan misschien op 1000m al wel ziet? Nadelen worden ook vaak niet genoemd: aangezien de meeste kilometers nog altijd overdag worden gemaakt zullen er nog meer auto's met kapotte lampen rondrijden op momenten dat het wèl absoluut noodzakelijk is. Bovendien schep je met een verplichting automatisch weer een nieuwe groep zwakkeren; motorrijders, klassiekers, auto's met kapot licht, brommers en fietsers worden er allemaal niet zichtbaarder op. De vaak aangehaalde onderzoeken uit Scandinavië zeggen mij niet veel, omdat in die streken klimaat, landschap en daglichtverhoudingen sterk afwijken van die in ons land; het feit dat in Oostenrijk (in elk geval qua klimaat en daglicht beter vergelijkbaar) na een dimlichtverplichting het aantal verkeersslachtoffers steeg zegt mij veel meer. Bovendien is een algehele verplichting weer een stap in de richting van het volkomen gedachtenloos achter het stuur zitten.M-bitious schreef:Ik ben nog nooit in een situatie geweest dat ik in de problemen kwam, omdat iemand overdag geen licht aan had. Ik heb wel last van motorrijders met groot licht![]()
het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak
Oh ja; het is natuurlijk ook niet goed voor 't mjöö.... :twisted:
Niet waar.M-bitious schreef:Uh nee toch??? het voeren van alleen stadslicht is altijd verboden.Geelhoed schreef:Parkeren buiten de bebouwde kom in het donker.Pescatore schreef:OT: waarom heeft een auto stadslicht?
En je mag het ook gewoon overdag voeren, als je vind dat je daardoor beter zichtbaar bent.
Stadslicht is de verlichting op een voertuig dat vaak gebruikt wordt bij het parkeren, daarom ook wel parkeerlicht genoemd. Samen met het stadslicht moet altijd andere verlichting branden (dimlicht), tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is. Stadslicht is verplicht als men 's nachts of overdag bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op de rijbaan geparkeerd staat.
?Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Hoeft niet hoor, ik ben (ex) rij-instructeur en dit weet ik nog wel 8)Energy schreef:Ook geleerd met mijn autorijbewijs. Laatst mijn aanhanger gehaald en ik begin volgende week met de vrachtwagen. Kan het altijd even vragen.M-bitious schreef:Moeten jullie toch eens artikel 32 van het RVV er op naslaan. Het is echt verboden.
Nee, juist dat artikel verbiedt het voeren van stadslicht niet.M-bitious schreef:Moeten jullie toch eens artikel 32 van het RVV er op naslaan. Het is echt verboden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast