Autoverlichting overdag wordt verplicht

Dit is ons algemene autoforum.

Verplicht verlichting aan overdag een goed idee?

Ja
76
76%
Nee
24
24%

Totaal aantal stemmen: 100

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jan 2008, 12:52

Pescatore schreef:OT: waarom heeft een auto stadslicht?
Parkeren buiten de bebouwde kom in het donker.
En je mag het ook gewoon overdag voeren, als je vind dat je daardoor beter zichtbaar bent.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 jan 2008, 12:56

En verplicht stellen en iedereen de lichten aan is nog een heel ander iets. Dat gaat niet van de ene op de andere dag lukken. Of gaan we alle auto's in NL uitrusten met een lichtmodule?

Maik

Bericht door Maik » 22 jan 2008, 12:57

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
M-bitious schreef:Ik ben nog nooit in een situatie geweest dat ik in de problemen kwam, omdat iemand overdag geen licht aan had. Ik heb wel last van motorrijders met groot licht :wink:

het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak :lol:
Mee eens. Ik ben een groot voorstander van gepaste verlichting als de omstandigheden (avond/nacht, weersomstandigheden, bomen, tunnels/viaducten) dat vereisen maar vind het bij normaal zicht niets toevoegen. Ook kun je je afvragen of, als je een auto zonder licht op een paar honderd meter afstand niet ziet je misschien eens aan de bril moet; en wat is de toegevoegde waarde van het feit dat je iemand met licht dan misschien op 1000m al wel ziet? Nadelen worden ook vaak niet genoemd: aangezien de meeste kilometers nog altijd overdag worden gemaakt zullen er nog meer auto's met kapotte lampen rondrijden op momenten dat het wèl absoluut noodzakelijk is. Bovendien schep je met een verplichting automatisch weer een nieuwe groep zwakkeren; motorrijders, klassiekers, auto's met kapot licht, brommers en fietsers worden er allemaal niet zichtbaarder op. De vaak aangehaalde onderzoeken uit Scandinavië zeggen mij niet veel, omdat in die streken klimaat, landschap en daglichtverhoudingen sterk afwijken van die in ons land; het feit dat in Oostenrijk (in elk geval qua klimaat en daglicht beter vergelijkbaar) na een dimlichtverplichting het aantal verkeersslachtoffers steeg zegt mij veel meer. Bovendien is een algehele verplichting weer een stap in de richting van het volkomen gedachtenloos achter het stuur zitten.

Oh ja; het is natuurlijk ook niet goed voor 't mjöö.... :twisted:
Goed verhaal van Hans!

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 jan 2008, 12:58

Geelhoed schreef:
En je mag het ook gewoon overdag voeren, als je vind dat je daardoor beter zichtbaar bent.
Uh nee toch??? het voeren van alleen stadslicht is altijd verboden.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 jan 2008, 13:01

Ha, die M-bitious;

Nee hoor; zolang dimlicht nog niet verplicht is mag je overdag gerust stadslicht voeren.
Waar heb ik anders die prachtige angel eyes voor? :wink:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 jan 2008, 13:02

M-bitious schreef:
Geelhoed schreef:
Uh nee toch??? het voeren van alleen stadslicht is altijd verboden.
Niet waar.
Stadslicht is de verlichting op een voertuig dat vaak gebruikt wordt bij het parkeren, daarom ook wel parkeerlicht genoemd. Samen met het stadslicht moet altijd andere verlichting branden (dimlicht), tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is. Stadslicht is verplicht als men 's nachts of overdag bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op de rijbaan geparkeerd staat.
Laatst gewijzigd door Ahmed op 22 jan 2008, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 jan 2008, 13:04

Moeten jullie toch eens artikel 32 van het RVV er op naslaan. Het is echt verboden.

Joh@n

Bericht door Joh@n » 22 jan 2008, 13:08

Mja, het gaat ook wel om dagverlichting volgens mij? Ik heb iig altijd mijn dimlicht aan, heb die schakelaar in maanden niet meer aangeraakt. Ze gaan als ik m'n auto open doe en na het dicht doen blijven ze nog 25 seconden branden.

Roy

Bericht door Roy » 22 jan 2008, 13:10

M-bitious schreef:Moeten jullie toch eens artikel 32 van het RVV er op naslaan. Het is echt verboden.
Ook geleerd met mijn autorijbewijs. Laatst mijn aanhanger gehaald en ik begin volgende week met de vrachtwagen. Kan het altijd even vragen.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 jan 2008, 13:11

Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.

2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:

a. bij dag;

b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en

c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
?

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 jan 2008, 13:14

Je hebt volgens dit artikel de verplichting om dimlicht te voeren.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 jan 2008, 13:15

Energy schreef:
M-bitious schreef:Moeten jullie toch eens artikel 32 van het RVV er op naslaan. Het is echt verboden.
Ook geleerd met mijn autorijbewijs. Laatst mijn aanhanger gehaald en ik begin volgende week met de vrachtwagen. Kan het altijd even vragen.
Hoeft niet hoor, ik ben (ex) rij-instructeur en dit weet ik nog wel 8)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 jan 2008, 13:17

Ha, die M;

Als het zicht ernstig belemmerd wordt wel, ja.
Bij goed zicht mag je wel degelijk stadslicht voeren.
Nòg wel tenminste....

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jan 2008, 13:22

Nee, juist dat artikel verbiedt het voeren van stadslicht niet.
Het zegt dat als het nodig is, je dimlicht moet voeren.
Maar zolang iets niet bij wet verboden is, mag het en dus mag je met stadslicht rijden.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jan 2008, 13:23

Wellicht helpt dit voor je begrip: http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=2 ... t+en+zicht

Leuk stukje

Mevrouw van de Berg geeft in Tegengas 32 uitleg over het gebruik van stadslichten overdag. U mag dan wel een leuk stukje schrijven over ‘twee gloeiende spijkers’, maar het antwoord is niet juist. Rijden met alleen stadslichten is verboden, ook overdag.
J. Doornbos

Het rijden met alleen stadslicht wordt nergens in de wet verboden. Wel staat er wanneer en onder welke omstandigheden er met bepaald licht moet worden gereden. Het voeren van verlichting is bij dag niet verplicht, tenzij de omstandigheden er aanleiding toe geven - en dan moet het dimlicht zijn. Het overdag voeren van stadslicht alleen is dus niet verboden. Kunt u misschien aangeven waar u de informatie vandaan hebt? (IvdB)

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 jan 2008, 13:24

M-bitious schreef:Je hebt volgens dit artikel de verplichting om dimlicht te voeren.
Ja, bij dag > indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht natuurlijk.

Of begrijp ik het verkeerd?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jan 2008, 13:24

M-bitious schreef: Hoeft niet hoor, ik ben (ex) rij-instructeur en dit weet ik nog wel 8)
Oei! Met de schande zal niet makkelijk te leven zijn!

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jan 2008, 13:33

Volgens mij mag je stadslicht niet los voeren(rijdend). Of het in een artikel staat weet ik niet, maar het stond wèl in het theorieboek. Ik heb het onthouden, omdat ik het zo krom vond(baat het niet, dan schaadt het niet denk ik altijd).

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 jan 2008, 13:34

Ha, die Achmed;

Nee hoor, je leest het goed. Als je er iets anders in leest dan zou
dat neerkomen op een verplichting tot het voeren van dimlicht.

Mario(sorry!); dat is de vuiligheid met de huidge theorieboeken, die staan
vol met dat soort interpretaties. Net zoiets als linksaf knipperen op een rotonde.
Verkeerswettelijk niet verplicht en toch zijn er al mensen gezakt die het niet deden
Laatst gewijzigd door Hansv (Hans van Velzen) op 22 jan 2008, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jan 2008, 13:39

Ha die Hans,

Ik heet nog steeds Mario ;). Ik vond het altijd al zo krom nèt als die linksknipperellende, dus eigenlijk ben ik zeer blij met mijn ongelijk. :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 jan 2008, 13:48

Als aartsanarchist(ben per slot van rekening ondernemer) vind ik 't woordje verplicht best moeilijk te kauwen, maar in deze (en bijv gordelplicht en niet zuipen en daarna rijden)'verplichting'zou ik een prima idee vinden. Veel grijze auto's zonder verlichting zijn ook overdag amper zichtbaar, ik zou bijna zeggen ook verplicht voor die fokking fietsers(waar ik wekelijks ook een paar keer tot behoor) overdag.

Anyway. In Scandinavie is 't toch ook 'verplicht'? Eenvoudig om de verlichting dim in te schakelen bij 't starten v/d/ auto(Volvo's etc toch ook standaard?) Wat is eigenlijk het tegenargument om 't NIET te voeren? Brandstofverbruik? Kom nou we zitten hier niet op greenpeace.com, LOL :lol:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 22 jan 2008, 13:53

"Stadslicht mag je alleen aan hebben op momenten dat je geen lichten hoeft aan te hebben."

http://www.gratistheorie.nl/auto/gebruiklichten/p02.htm

en

"Wél indien het NIET verplicht is om met je lichten aan te rijden; bijvoorbeeld tijdens zonnig weer. "

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... stadslicht

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2008, 14:00

Ik rij overdag toch altijd met licht aan dus zal er niet echt wakker van liggen of zo'n verbod er nou wel of niet komt.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 22 jan 2008, 14:03

Ik rij met licht aan of ik rij niet.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 14:05

E60 M5 schreef:Ik rij met licht aan of ik rij niet.
+1

Plaats reactie