Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 14:22

:lol: oke oke..ik weet natuurlijk zelf ook dat het allemaal scheelt, maar was benieuwd hoeveel in sec uitgedrukt...er zijn vast wel rijders hier die eerst redelijk standaard reden en later met aangepast onderstel, te denken aan banden en remmen en schokbrekers wat zijn jou ervaringen ben je echt vooruit gesprongen in sec of veel geld armer en minder road waardig...
Hoor regelmatig dat de semi's het best goed doen zelfs in de regen nog aanvaardbaar (sommige merken) en grote remmen altijd wel kunnen zonder problemen..dus die combi en een goed onderstel kan altijd voor op de weg, echter die combi is ook best prijzig, en alleen betere remblokjes voor die krijssen het hele jaar door en dan zeg 5 x een circuit op is misschien ook wat teveel van het goede dan...?
Zijn er trouwens remblokjes die veel beter zijn dan standaard maar niet piepen als ze koud zijn en als ze heet zijn goed blijven werken?

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 14:41

remblokken kan je niks van zeggen
ik heb onder de straat 5gtt ferodo 2500 piepen nooit
maar hoor van mensen met ander soort auto's dat ze wel piepen, dat is een kwestie van uitproberen denk ik

de raceauto heb ik de ferodo 3000 gehad en nu hawk raceblokken
bevallen beide prima en merk geen verschil eigenlijk

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 14:50

luco hornsveld schreef:remblokken kan je niks van zeggen
ik heb onder de straat 5gtt ferodo 2500 piepen nooit
maar hoor van mensen met ander soort auto's dat ze wel piepen, dat is een kwestie van uitproberen denk ik
wat is het voordeel van de Ferodo 2500 ten opzichte van standaard zeg BMW blokken...blijft dan de remwerking hetzelfde op zeg zandvoort? immers met de standaard blokken moet je al na een ronde harder trappen maar werking is minder, je voelt als het ware dat de remblokken minder grip oid hebben net of ze iets verglazen als ze heet worden...

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 15:12

ferodo 2500 is voor sportief straatgebruik en af en toe een trackday
onder de 5gtt blijven ze het ook na 10 rondjes zandvoort goed doen

hoe dat bij een bmw is weet ik niet
genoeg bmw rijders die daar het antwoord wel op weten denk ik :?:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 15:37

Geen idee of ze krachten van een Hartge ook aan kunnen, maar mijn DS2500's deden het best lekker op de Ring en trackdays op de E30. Gingen ruim 80 Ringrondjes mee. Daarna gingen ze snel berg afwaarts. Verkruimelen bijvoorbeeld. Wel altijd in combinatie net teflon remleidingen en Dot 5.1 remvloeistof. Maar in plaats van Ferrodo kun je denk ik beter overstappen op Pagid Geel of Hawk (HT10 heten die pads geloof ik).

Piepen komt ook door het niet toepassen van kopervet (?) en het niet reinigen (borstelen) van je klauwen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 jan 2008, 16:53

Dennis Cavallino schreef:Maar in plaats van Ferrodo kun je denk ik beter overstappen op Pagid Geel of Hawk (HT10 heten die pads geloof ik).
Waarom Dennis?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 16:54

Remmen beter en zijn veel duurzamer.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 jan 2008, 17:03

En in het vergelijk met CL?

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 17:05

dus die pagid geel zijn wel "save" ? ik hoor wel eens horror verhalen hier ook over hawk op standaard schijven die dan stuk gaan? maar die pagid geel klinkt als een leuke tussenweg...? op de Ring had ik geen remproblemen veel meer koelruimte denk ik...maar op zandvoort na het eerste rondje knallen merk je al dat word minder en als alles weer koud is ist weer oke...kijk en dat wil ik niet meer, denk dat ik alleen voor bv goede blokken moet zetten achter kan het wel aan en zijn ook net nieuw...

MX5T

Bericht door MX5T » 10 jan 2008, 18:37

Tom van H. schreef:Met 2:30 win je denk ik het meeste met een rijvaardigheidstraining. Verder gewoon 17" houden en daar semi-slicks op leggen, paar goede remblokken en je bent een heel eind. Strak onderstel is natuurlijk ook wel een pre.
+1
Als je met 420 pk en 1390 kg 2.30 draait dan ligt dat niet aan de auto maar aan gebrek aan ervaring van de bestuurder. Een auto die 300 kmu aantikt zal van huis uit ook wel niet zo'n slechte remmen hebben. Mogelijk heb je frutbanden eronder liggen maar dan nog moet 2.15 op zijn sloffen haalbaar zijn (een E36 325 diesel met 160 pk / 1407 kg draait 2.19 op 11 jaar oude 205/60/15 semi's)

Laat Dennis maar eens een paar uur instrueren, als je zijn aanwijzingen oppikt (dat lukt niet iedere cursist :wink: ) dan boek je voor weinig de meeste tijdwinst

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 19:00

Dieseltourist schreef:
Tom van H. schreef:Met 2:30 win je denk ik het meeste met een rijvaardigheidstraining. Verder gewoon 17" houden en daar semi-slicks op leggen, paar goede remblokken en je bent een heel eind. Strak onderstel is natuurlijk ook wel een pre.
+1
Als je met 420 pk en 1390 kg 2.30 draait dan ligt dat niet aan de auto maar aan gebrek aan ervaring van de bestuurder. Een auto die 300 kmu aantikt zal van huis uit ook wel niet zo'n slechte remmen hebben. Mogelijk heb je frutbanden eronder liggen maar dan nog moet 2.15 op zijn sloffen haalbaar zijn (een E36 325 diesel met 160 pk / 1407 kg draait 2.19 op 11 jaar oude 205/60/15 semi's)

Laat Dennis maar eens een paar uur instrueren, als je zijn aanwijzingen oppikt (dat lukt niet iedere cursist :wink: ) dan boek je voor weinig de meeste tijdwinst
Jullie lezen niet goed grrrr :wink: dat was een voorbeeld e een ander voorbeeld was de 330i als voorbeeld, mijn Hartge pas ik niet aan die blijft origineel, en m'n snelste tijd voor de 1ste keer op zandvoort met de Hartge die dag was 2:12 dus dat gaat best, maar door die banden voor en kut remmen na 1 rondje ging het niet veel beter...tuurlijk een ervaren coureur op zandvoort zou er nog wat seconden afsnopen maar dar gaat het hier niet om aaaaaaaaaaaaa :lol: het gaat om betere remmen en betere banden enz...dan kan zelfs een sukkel beter en sneller maar wilde weten hoeveel of je nu een kluns bent of een shumi..het verschil ging het me om...maargoed :roll: ik hou me breed en jullie komen er niet meer langs op CPZ zo :lol:

Elmar

Bericht door Elmar » 10 jan 2008, 19:15

Ik ram je gewoon de baan af met mijn ouwe BMW... :twisted:

Tom V

Bericht door Tom V » 10 jan 2008, 19:15

Elmar schreef:Ik ram je gewoon de baan af met mijn ouwe BMW... :twisted:
Juist, die ouwe loop/sloop bmws kijken toch nergens naar :twisted:.

MX5T

Bericht door MX5T » 10 jan 2008, 19:18

GTRene schreef: het gaat om betere remmen en betere banden enz...dan kan zelfs een sukkel beter en sneller maar wilde weten hoeveel of je nu een kluns bent of een shumi..het verschil ging het me om..
aha op zo ene fiets; goede semi's mits door een goed onderstel en juiste afstelling optimaal (dwz met de volle breedte) op het asfalt gehouden wel ongeveer 0,25 - 0,50 sek/km
betere remmen verlengen enkel de tijdsduur waarop je de remmen maximaal kunt belasten tenzij de standaardremmen al halverwege de ronde minder worden.
ik hou me breed en jullie komen er niet meer langs op CPZ zo Laughing
er rijden nog oude E30's rond, één tikje in het midden van de bocht tegen je bumper en je kijkt je achterliggers in het gezicht :lol:

Elmar

Bericht door Elmar » 10 jan 2008, 19:23

GTRene, kom zaterdag lekker naar Zandvoort kan je rijden via vrijrijden.nl. :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jan 2008, 19:32

Hetgeen de meeste straatauto's die op een circuit worden uitgelaten sneller kan maken zijn een set hele goede remmen.

En wel puur om jezelf volledig vertrouwen in die remmen te geven. Pas met dat vertrouwen durf je iedere ronde weer later voor de bochten te remmen. Zonder die hele goede remmen kun je dat niet eens doen omdat je het voor de racerij meest belangrijke referentiekader mist; het punt waar je de vorige ronde met remmen bent begonnen. Immers, door de variërende remvertraging van minder dan perfecte remmen verplaatst het maximum late rempunt continue. Aan die 'verplaatsing' kun jij als rijder nooit wennen. Geloof me, dat tempert het tempo behoorlijk :wink:

Snap je het nog? :shock: :D

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 19:36

Hielke JA !

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jan 2008, 19:41

Rico v Velzen schreef:Hielke JA !
Mooi, kan hier ook weer een slotje op :lol:

2.12 is trouwens een beste tijd René. Heel wat anders de hypothetische 2.30 van de openingspost.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 22:23

oke, bedankt mannen, we zien elkaar op "the battlefield" :lol:

ik maak wat tijd goed op de rechte stukken en vanuit de bocht naar de volgende, maar voor de bocht en de bocht zelf lekker ergeren :lol: maar misschien beter ook anders ga ik er wat makkelijker overheen en voor je het weet heb je schade en dat wil niemand en zonde van m'n kar, en een beetje onderstuur door die pirellys die het zwaar krijgen is ook wel weer "veilig" en februari is het niet echt warm dus de remmen zijn dan ook eerder weer iets minder warm hoop ik.

Oke, slot kan der op voor mij ik weet een tikkie meer waar ik rekening mee kan houden als ik aan vervanging toe ben van onderdelen, eerst februarie geloof ik men APK weer maar das niet erg, kan ik meteen zien of de boel nog goed is 8) zo'n brug heb ik thuis niet :lol: en doe het gewoon weer bij de RDW.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jan 2008, 16:46

Als je remschijven nog goed zijn Rene dan is de kortste klap het monteren van een stel Carbon Lorraine of Performance Friction remblokken.

Dat zou al een wereld van verschil moeten uitmaken.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jan 2008, 17:09

Hielke schreef:Als je remschijven nog goed zijn Rene dan is de kortste klap het monteren van een stel Carbon Lorraine of Performance Friction remblokken.

Dat zou al een wereld van verschil moeten uitmaken.
de remschijven zijn nog goed...maar piepen die niet als de ziekte? of valt dat mee...

maar je hebt ook die pagid geel...

en dan die hawk?

HFHB135F770 Z3 voor, en HFHB227F630 achterDescription: HAWK FRONT HPS SERIES BRAKE PADS -- Extremely Low Dust, High Friction/Torque Hot Or Cold, Gentle On Rotors, Virtually Noise-Free, Much Faster, Safer Stops, Long Pad Life, Hawk Performance HPS Material Provides Advanced Braking Characteristics To Enhance Your Driving Experience, HPS Is One Of The First Materials To Pass The New FMVSS 135 Government Safety Test, Performance, Safety, & Quality Are The Trademarks Of This Material

Description: HAWK REAR HPS SERIES BRAKE PADS -- Extremely Low Dust, High Friction/Torque Hot Or Cold, Gentle On Rotors, Virtually Noise-Free, Much Faster, Safer Stops, Long Pad Life, Hawk Performance HPS Material Provides Advanced Braking Characteristics To Enhance Your Driving Experience, HPS Is One Of The First Materials To Pass The New FMVSS 135 Government Safety Test, Performance, Safety, & Quality Are The Trademarks Of This Material

Fits App: 1999 – 2002 BMW Z3Hawk Performance HPS Ferro-Carbon compound brake pads provide advanced braking characteristics to enhance the driving experience that motorists are looking for. This unique compound combines the safety and quality of aerospace braking technology that is used in motorsports. Hawk Performance HPS pads offer 20-40% more stopping power and higher resistance to brake fade than most Original Equipment or standard replacement pads. This makes them more responsive and durable than most standard original brake pads.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jan 2008, 17:24

Ik kan je alleen vertellen dat Andre zo'n beetje alles heeft uitgeprobeerd wat er bestaat en dat volgens hem die Carbon Lorraines en Performance Friction blokken de besten zijn. En die tests waren allemaal op BMW's.

En ja, ze piepen als de neten. Het is ook niet de bedoeling dat je ze voor de straat gaat gebruiken. Het kan natuurlijk wel als je de pieperij voor lief wilt nemen. Normaliter worden ze direct na de trackday weer in het doosje opgeborgen om er voor een volgende keer weer uit te komen.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jan 2008, 17:35

Oke thnx...ik heb het opgeslagen en zal het nog eens bekijken, het liefste zou ik een goed compromie willen hebben...maarja wil je echt net wat meer of safer stoppen dan is het wel prettig een paar goede blokken, merkte op CPZ duidelijk dat je anders te kort komt waar je na het eerste rondje nog op kon rekenen...
thnx for the tip, maar ik zit ook nog met de voorbanden van pirelly :lol: die kunnen het ook niet aan...en ik rijd niet zoveel dus pff ze gaan lang mee, das mooi maar ook weer niet...heb daar ook liever die Falken's op wat ik ook achter heb, die bevallen zeer goed, maar dat komt wel, eerst maar eens meer verdiepen in de remblokken voor, en of ik een compromis neem of de echte bijters...maar dan telkens omgooien. dus denk ditmaal een compromis, wordt vervolgt, thx for your input.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jan 2008, 21:32

Ik heb ze al even opgezocht, maar de Carbone Lorraine RC6 schijnen wel super te zijn maar piepen like hell en alleen voor circuit...en ik ben niet zo'n ombouwer...dus zoek ik een compromie,,

nu kwam ik op de site van Pagid bij de Pagid RS4-2 Blauw terecht..en de nieuwste RS5 Blauw Ceramic based...welke is het beste voor straat/circuit...en prijzen?

zie hier:

http://www.epspagid.nl/PDF/DOC_RACE_2008.pdf

Tom V

Bericht door Tom V » 11 jan 2008, 22:48

Pagid blauw zou best een goede optie zijn. Zelf had ik ze na een aantal rondjes Zandvoort in de fik staan met de 944 maar die gaat dan ook wat harder. Daar rijden we nu met Pagid Oranje mee, niets dan lof, beste blokken waar ik ooit mee gereden heb.

Blauw zou goed kunnen zijn voor trackday gebruik, al durf ik niets te zeggen wat betreft gebruik op straat.

Plaats reactie