Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Gisteren echt een klotedag gehad, door iets heel onbenulligs.
De sleutel brak af in het contactslot, gelukkig kwamen beide delen er uit. Maar we hadden geen reservesleutel, die lag (godzijdank) nog bij de vorige eigenaar. We stonden in 's Gravenzande en vanaf daar met OV naar Zeist en terug is geen leuke reis. Ben echt uren onderweg geweest.
Vandaag snel 4 sleutels bij laten maken, dat gebeurt ons niet nog een keer!
De sleutel brak af in het contactslot, gelukkig kwamen beide delen er uit. Maar we hadden geen reservesleutel, die lag (godzijdank) nog bij de vorige eigenaar. We stonden in 's Gravenzande en vanaf daar met OV naar Zeist en terug is geen leuke reis. Ben echt uren onderweg geweest.
Vandaag snel 4 sleutels bij laten maken, dat gebeurt ons niet nog een keer!
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Mooi verhaal (niet de van de sleutel
) zou mooi zijn als je de avonturen en kosten in dit topic blijft bijhouden.
Je vertrouwen in Saab is groot, niet onterecht blijkt, krijg zelf al snel een knoop in mijn maag bij auto's met dergelijke KM standen, maar dat blijkt bij Volvo's en Saabjes, en diverse andere merken ongegrond.
900 classic turbo is echt heel erg fraai, lopen die ook goed op LPG trouwens?
Michel

Je vertrouwen in Saab is groot, niet onterecht blijkt, krijg zelf al snel een knoop in mijn maag bij auto's met dergelijke KM standen, maar dat blijkt bij Volvo's en Saabjes, en diverse andere merken ongegrond.
900 classic turbo is echt heel erg fraai, lopen die ook goed op LPG trouwens?
Michel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De 900 Classic turbo's rijden ook erg goed op LPG. Verbruik scheelt niet zoveel ten opzichte van ongeblazen Saabs, totdat je het gas diep in trapt. Maar dan krijg je er ook wat voor terug, bij deze 2.0 16v is dat niet veel dus doen we het ook niet.
Max 4000 rpm, max 130 km/u op snelweg. Ik vind dat lekker rijden bij dit soort auto's en de auto vindt dat ook wel prima volgens mij. Harder kan wel, maar het maakt flink wat herrie (als je 6 in lijn gewend bent) en voelt gewoon niet zo prettig aan (als je 6 in lijn gewend bent).
Ben je een strevertje dan is dit niets voor je en moet je echt aan de turbo.
@Ar: Ja dit was een auto die we niet aan onze neus voorbij wilden laten gaan. Was ik 2 uur later gaan kijken, dan was ie al naar iemand anders gegaan denk ik. Gisteren nog heel kort met de vorige eigenaar gesproken en gemeld dat we uiterst tevreden zijn. Vond ie natuurlijk super om te horen.

Max 4000 rpm, max 130 km/u op snelweg. Ik vind dat lekker rijden bij dit soort auto's en de auto vindt dat ook wel prima volgens mij. Harder kan wel, maar het maakt flink wat herrie (als je 6 in lijn gewend bent) en voelt gewoon niet zo prettig aan (als je 6 in lijn gewend bent).
Ben je een strevertje dan is dit niets voor je en moet je echt aan de turbo.
@Ar: Ja dit was een auto die we niet aan onze neus voorbij wilden laten gaan. Was ik 2 uur later gaan kijken, dan was ie al naar iemand anders gegaan denk ik. Gisteren nog heel kort met de vorige eigenaar gesproken en gemeld dat we uiterst tevreden zijn. Vond ie natuurlijk super om te horen.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Heb je de Saab bij een Saab specialist in onderhoud, of gewoon een universele garage?
Hoe zit het met nieuwe onderdelen, en Saab, blijft alles te bestellen bij de dealer?
Hele mooie Turbo
Hoe zit het met nieuwe onderdelen, en Saab, blijft alles te bestellen bij de dealer?
Hele mooie Turbo
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Je kunt nog vrij veel kopen via de dealers, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Ik weet niet of echt alles te koop is (zoals bij BMW wel het geval is). 2e hands is alles wel te koop. Veel 900's worden uit elkaar getrokken door Saab liefhebbers die zoveel mogelijk onderdelen voor zichzelf houden om hun Saab rijdend te houden, de rest van de onderdelen worden verkocht. Dat is bij veel merken niet anders.
Er zijn flink wat specialisten in het land die de auto's kunnen onderhouden, wat voordelig kan zijn bij bepaalde klussen, waar zij snellere/goedkopere oplossingen weten dan de universele garage weet. Zo heb ik nu mijn koppeling laten vervangen, terwijl bij een specialist waarschijnlijk een reparatie voldoende was. Maar ze hadden een verkeerd onderdeel gekregen, en toen maar omwille van tijd de koppeling vervangen. Ik kreeg uiteraard wat korting. Dus mij hoor je niet klagen. Nieuwe koppeling is toch lekkerder dan gerepareerde.
De Saab is nu voor de eerste beurt naar mijn vertrouwde garage in Bunnik geweest (Autoservice Goes). Ik weet nu exact de staat van de auto en wat er allemaal vernieuwd is. Dat is best prettig, net als bij de E34. Als er niets stuk gaat, doe ik vanaf nu het meeste van het onderhoud gewoon zelf om de 10.000 km. Als er iets stuk gaat raadpleeg ik eerst mijn bekende adresjes en het saabforum.nl. Hier in Den Haag zitten een aantal specialisten, mocht 't nodig zijn. De reguliere garage van ons kantoor heeft ook diverse Saabs in onderhoud (populaire auto in deze buurt) en dat is dus ook een optie.
Er zijn flink wat specialisten in het land die de auto's kunnen onderhouden, wat voordelig kan zijn bij bepaalde klussen, waar zij snellere/goedkopere oplossingen weten dan de universele garage weet. Zo heb ik nu mijn koppeling laten vervangen, terwijl bij een specialist waarschijnlijk een reparatie voldoende was. Maar ze hadden een verkeerd onderdeel gekregen, en toen maar omwille van tijd de koppeling vervangen. Ik kreeg uiteraard wat korting. Dus mij hoor je niet klagen. Nieuwe koppeling is toch lekkerder dan gerepareerde.

De Saab is nu voor de eerste beurt naar mijn vertrouwde garage in Bunnik geweest (Autoservice Goes). Ik weet nu exact de staat van de auto en wat er allemaal vernieuwd is. Dat is best prettig, net als bij de E34. Als er niets stuk gaat, doe ik vanaf nu het meeste van het onderhoud gewoon zelf om de 10.000 km. Als er iets stuk gaat raadpleeg ik eerst mijn bekende adresjes en het saabforum.nl. Hier in Den Haag zitten een aantal specialisten, mocht 't nodig zijn. De reguliere garage van ons kantoor heeft ook diverse Saabs in onderhoud (populaire auto in deze buurt) en dat is dus ook een optie.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Die turbo is echt super! 9 punten (10 als het leer zwart was geweest).
Zoiets wil ik wel hoor! Maar daar betaal je dus ook voor. En dan kom je in een prijsklasse waar ook best ander leuk spul te vinden is. Ik weet niet of ik voldoende Saab liefhebber ben om bijna 7k stuk te slaan op zo'n 900 Aero. Ik denk 't niet.
Zoiets wil ik wel hoor! Maar daar betaal je dus ook voor. En dan kom je in een prijsklasse waar ook best ander leuk spul te vinden is. Ik weet niet of ik voldoende Saab liefhebber ben om bijna 7k stuk te slaan op zo'n 900 Aero. Ik denk 't niet.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Saab 900 onderhoudsoverzicht
Aanschaf: prijs mag je raden.
4 Banden Uniroyal 218 euro
Groot onderhoud + gratis apk: 1251,06 euro
APK
Oliefilter
Luchtfilter
Verdeelkap
Rotor
Bougies
Bougiekabelset
Uitlaatdemper einddeel
Uitlaatklem
Brandstoffilter
Remblokken
Remslangen voor
Uitlaatdemper middendeel
Uitlaatklem
Uitlaat rubber
Hulpkoppelingcilinder
Accu (Bosch)
Interieurfilter
LPG dop
Balanceren en ventielen (zelf aangeleverde banden)
Milieuheffing (afvoer oude banden)
Klein materiaal
Remmenreiniger
Carterring
Koelvloeistof G12 Plus
Remvloeistof
Ruitensproeier antivries
Motorolie Esso Ultra 10w40
Ruitenwissers
Lamp
Uitlijnen
Slangklemmen (36 stuks)
Algehele controle en proefrit
Volle tank benzine en volle tank LPG
Een aantal dingen heeft mijn vader betaald (slangklemmen, remslangen en arbeidsuren):
+- 300 euro.
Nieuwe sleutels: 9,50 euro
Aanschaf: prijs mag je raden.

4 Banden Uniroyal 218 euro
Groot onderhoud + gratis apk: 1251,06 euro
APK
Oliefilter
Luchtfilter
Verdeelkap
Rotor
Bougies
Bougiekabelset
Uitlaatdemper einddeel
Uitlaatklem
Brandstoffilter
Remblokken
Remslangen voor
Uitlaatdemper middendeel
Uitlaatklem
Uitlaat rubber
Hulpkoppelingcilinder
Accu (Bosch)
Interieurfilter
LPG dop
Balanceren en ventielen (zelf aangeleverde banden)
Milieuheffing (afvoer oude banden)
Klein materiaal
Remmenreiniger
Carterring
Koelvloeistof G12 Plus
Remvloeistof
Ruitensproeier antivries
Motorolie Esso Ultra 10w40
Ruitenwissers
Lamp
Uitlijnen
Slangklemmen (36 stuks)
Algehele controle en proefrit
Volle tank benzine en volle tank LPG
Een aantal dingen heeft mijn vader betaald (slangklemmen, remslangen en arbeidsuren):
+- 300 euro.
Nieuwe sleutels: 9,50 euro
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Grmbl, de benzinepomp ligt dus onder de plaat waar de LPG tank op vast zit. Dat is wel balen, want er zijn veel dingen waar ik met mijn 2 linker handen aan durf te sleutelen, maar een zware lpg tank is even wat anders.
En de motorkap kreeg ik vanmiddag niet open, terwijl dat vanochtend nog wel lukte toen ik de startkabels even aan de DAF hing.
[img:2048:1536]http://img99.imageshack.us/img99/4804/2 ... 541tj4.jpg[/img]
Maar goed, op LPG rijdt 'ie gewoon, dus we komen er wel.
En de DAF rijdt sinds vandaag dus ook.
En de motorkap kreeg ik vanmiddag niet open, terwijl dat vanochtend nog wel lukte toen ik de startkabels even aan de DAF hing.
[img:2048:1536]http://img99.imageshack.us/img99/4804/2 ... 541tj4.jpg[/img]
Maar goed, op LPG rijdt 'ie gewoon, dus we komen er wel.

En de DAF rijdt sinds vandaag dus ook.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Update:
Vorige week gingen we over de 300.000 km heen en inmiddels staat de teller alweer op 301.000 km. Kortom, zo'n 8000 km gereden sinds de kerst. Dit zijn dus meer km's dan we verwacht hadden en dus extra lekker dat we nu LPG hebben. Het wordt dus tijd voor de eerste beurt.
Enige wat stuk is gegaan tot nu toe is de benzinepomp. De auto rijdt wel gewoon op lpg. Benzinepomp vervangen is een wat lastiger klus, want de lpg tank zit vast op de houten (?) bodemplaat waaronder de benzinepomp zit.
Ik had een DF-er die graag aan auto's wil klussen om wat bij te verdienen gevraagd mij hierbij te helpen, maar die stelt erg teleur op meerdere fronten (geld teruggeven o.a. wegens niet uitgevoerde werkzaamheden die ik vooraf had voorgeschoten). Als je meeleest: Reageer eens!
Motorkap gaat wat moeizamer open, maar werkt prima met 2 man.
1 wieldop verloren.
Conclusies: Saab bevalt goed.
Vorige week gingen we over de 300.000 km heen en inmiddels staat de teller alweer op 301.000 km. Kortom, zo'n 8000 km gereden sinds de kerst. Dit zijn dus meer km's dan we verwacht hadden en dus extra lekker dat we nu LPG hebben. Het wordt dus tijd voor de eerste beurt.
Enige wat stuk is gegaan tot nu toe is de benzinepomp. De auto rijdt wel gewoon op lpg. Benzinepomp vervangen is een wat lastiger klus, want de lpg tank zit vast op de houten (?) bodemplaat waaronder de benzinepomp zit.
Ik had een DF-er die graag aan auto's wil klussen om wat bij te verdienen gevraagd mij hierbij te helpen, maar die stelt erg teleur op meerdere fronten (geld teruggeven o.a. wegens niet uitgevoerde werkzaamheden die ik vooraf had voorgeschoten). Als je meeleest: Reageer eens!

Motorkap gaat wat moeizamer open, maar werkt prima met 2 man.
1 wieldop verloren.

Conclusies: Saab bevalt goed.
- taaffert
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
- Locatie: A16, A27, A59, A58
Dennis, wat je anders eens moet doen. Grille eruit halen, mechanisme waar de pin in zit invetten en dan losschroeven, maar nog wel dat de boutjes vastzitten. Motorkap dicht en dan weer het mechanisme vastzetten terwijl de kap dicht is.
Dan hoef je maar naar de ontgrendeling van de motorkap te kijken en hij plopt open.
Dan hoef je maar naar de ontgrendeling van de motorkap te kijken en hij plopt open.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Desmond Prins
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
- Locatie: Vaassen
Hey Dennis op SF wordt een leuke 9000 aangeboden. Niks voor jou?
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=37576
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=37576
- Jurriaan
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
- Locatie: Rotterdam
....en voor die 500 verschil met marktplaats zit er bijna alweer gas in ookDesmond Prins schreef:Hey Dennis op SF wordt een leuke 9000 aangeboden. Niks voor jou?
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=37576

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Dat is mijn oude Saab 9000!!!Desmond Prins schreef:Hey Dennis op SF wordt een leuke 9000 aangeboden. Niks voor jou?
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=37576

Hij maakt er in ieder geval weinig winst op.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
In dagelijks verkeer rijd ik echt best rustig (wel lijntjes en hoge snelheden in bochten). En bij rustig rijden past een relaxte auto.
Deze 9000 Turbo is echt wel snel en relatief zuinig (1:12). 0-100 <8sec en topsnelheid op teller boven de 230 (ik heb er destijds niet harder dan maximum snelheid mee gereden eigenlijk, op een keer een 80-180 sprintje in V na waarbij ik iets snels (subaru denk ik) volledig weg reed, omdat ie het niet verwachte).
Maar ik rijd bijna altijd maximum snelheid overal. Saab past daar goed bij. Zelfs met turbo.
Deze 9000 Turbo is echt wel snel en relatief zuinig (1:12). 0-100 <8sec en topsnelheid op teller boven de 230 (ik heb er destijds niet harder dan maximum snelheid mee gereden eigenlijk, op een keer een 80-180 sprintje in V na waarbij ik iets snels (subaru denk ik) volledig weg reed, omdat ie het niet verwachte).
Maar ik rijd bijna altijd maximum snelheid overal. Saab past daar goed bij. Zelfs met turbo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Fedmas, Majestic-12 [Bot], S-RS, Sabberjoch, Semrush [Bot] en 8 gasten