Ha, die Fappers;
Dinan heeft in de Joe Naait't Steeds een goede naam en die 384bhp komen er (wetende hoeveel een standaard 335i al kan leveren op de bank) gerust wel uit, maar enkel verbeterde oliekoeling als extra zekerheid vind ik toch wat aan de magere kant. Helemaal als je bekijkt dat Alpina (toch geen kleine jongens) bij hun 360pk-versie al gesmede lichtgewicht zuigers monteert om de hogere drukken te kunnen weerstaan.
Dinan 335i
- Erik K.
Bij de bouw van het ene type motor worden ook ruimere toleranties aangehouden dan bij de andere.
Vaak kun je dmv alleen betere olie al e.e.a. compenseren om de warmte ontwikkeling te beperken, andere manier kan zijn dmv iets meer brandstof in te spuiten, daardoor heb je ook weer iets meer koeling.
Oliekoeler plaatsen is een betaalbare en ook zeer doeltreffende methode.
Gesmede zuigers e.d. is veel duurder.
Vriend van me heeft een motor in zijn auto die standaard 160pk/225Nm levert, nu 280pk/370Nm. Motor is mechanisch dus vrijwel standaard alleen sterkere koppakking grotere injectoren en oliekoeler gemonteerd en de motor voorzien van fatsoenlijke olie. Versnellingsbak is geheel standaard en rijd hier al dik een jaar stevig mee, hoezo toleranties?!
Vaak kun je dmv alleen betere olie al e.e.a. compenseren om de warmte ontwikkeling te beperken, andere manier kan zijn dmv iets meer brandstof in te spuiten, daardoor heb je ook weer iets meer koeling.
Oliekoeler plaatsen is een betaalbare en ook zeer doeltreffende methode.
Gesmede zuigers e.d. is veel duurder.
Vriend van me heeft een motor in zijn auto die standaard 160pk/225Nm levert, nu 280pk/370Nm. Motor is mechanisch dus vrijwel standaard alleen sterkere koppakking grotere injectoren en oliekoeler gemonteerd en de motor voorzien van fatsoenlijke olie. Versnellingsbak is geheel standaard en rijd hier al dik een jaar stevig mee, hoezo toleranties?!