Ik verwacht echt niet dat de file's zullen gaan afnemen door zo'n systeem, het is idd zoals Damir goed verwoorde...extra inkomsten genereren door de overheid, precies net zoveel als dat de burger kan of wil uitgeven. Die balans die ze zoeken bepaald net zo goed de prijs van tabac en alcohol, maar ook die van verkeersboetes.
Als ik wist dat mijn snelheidsovertreding van 30 km/u gelijk al een rijontzegging en een boete van 2000 euro zou kosten, dan zou ik dat risico niet meer gaan nemen. Gevolg is dus dat Leeuwarden kan sluiten omdat het CJIB heel incidenteel nog maar een boete hoeft uit te schrijven, het geld dat de overheid zo hard nodig heeft.
Ik ben nog steeds voor het systeem om alle kosten in die van de brandstofprijzen te gooien, die pomphouders in de grensstreek moeten ze dan maar gaan compenseren. Maar ook hier....de literprijs schiet naar de 2,5 euro...een volle tank van een middenklasser kost ineens 150 tot 200 euro...en moet je eens zien hoe snel we ineens voor de boodschapjes etc de fiets gaan pakken. maargoed....dat zou dus opnieuw een ramp voor de schatkist betekenen.
Files verdwijnen dus alleen maar bij een enorme kostenstijging, maar ook het ontmoedigen om ver van het werk te wonen en misschien wel het verbieden van parkeerplekken bij kantorenparken en bedrijven in de stad.
Kan dus alleen als het openbaar vervoer net zoals in enkele, met name Aziatische steden zonder geouwehoer iedere 5 minuten voorhanden is, ook nog eens veilig is en enigzins comfort biedt.
We hebben sinds een tijdje Randstad-Rail hier in Den Haag. Dat ding rijdt tergend langzaam door de stad op de route waar voorheen gewoon tram 2 met lekkere snelheid overheen schoot. Echt weer zo'n typisch NL halfslachtige aanpak.
Zorg er gewoon voor dat zo'n ding a la Skytrain ongehinderd door de stad kan zoeven. De Randstad Rail geen last van het verkeer, het verkeer op kruispunten geen last van een stapvoets rijdende Randstad Rail die op ruime afstand van de kruising al het hele verkeer tot stilstand kan laten komen.
Snelwegen hetzelfde gedoe. Er was een jaar of wat terug het meesterlijke plan om zogenoemde skyway's aan te gaan leggen. Zou toch ideaal zijn als je van Den Haag naar Amsterdam er alleen af kan bij Leiden en Schiphol, richting Utrecht alleen maar bij Gouda, richting Antwerpen alleen maar bij Rotterdam, Dordrecht en Breda....en al het overige verkeer van tussen liggende plaatsen op de bestaande wegen die dan nog beneden liggen laten rijden.
Van Bangkok naar Chonburi (richting Pattaya) ligt zo'n prachtige Skyway van ongeveer 70 km lang. Al het lokale verkeer op de snelweg eronder, wil je naar Chonburi, dan heerlijk (wordt overigens veelvuldig gebruikt om topsnelheden van de plaatselijke tuners te testen) bovenop de skyway in no time de stad in of uit. Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat

Maargoed, hier lullen we nog lekker even 30 jaar door over het verlengen van de A4 richting Schiedam, die per km net zoveel zou gaan kosten als die complete skyway van 70 km lang in Thailand.....
Vraagje, hier nog lieden met extreme woon/werk kilometers op een dag?