Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
944 guy

Bericht door 944 guy » 24 jan 2008, 11:36

Dennis Cavallino schreef:Je krijgt dus minder gasrespons, maar wel meer koppel?

Om de gasrespons weer wat te verbeteren (want ik snap dat dat nu dus slechter wordt??) kun je ook weer een andere throttle body aanschaffen. Dexter had deze in zijn S2 en dat beviel hem erg goed. Dan heb je dus wel een goede gasrespons en toch meer koppel (al vind ik 't vreemd klinken tot nu toe).
Nee, het wordt allebei beter. Het oorspronkelijke systeem is zo:
In de inlaat heb je eerst de luchtmassameter (letterlijk een klep die door de luchtstroom open wordt gedrukt/gezogen), en daarna de gasklep.
Stel nu dat je rustig 80 aan het cruisen bent, dan staat de luchtmassameter amper open. Als je dan in 1 keer het gas vol open gooit duurt het even voordat de luchtmassameter open gezogen wordt en er een grotere luchtstroom op gang komt, omdat de meter:
A - zelf massa heeft (massa is traag)
B - deze is zo gemaakt zodat hij zichzelf dempt (om een goede meting te krijgen, anders zou de klep kunnen trillen). Dit geeft dus weerstand bij snelle veranderingen van het gaspedaal en dus luchtstroom snelheid.
In het nieuwe systeem is de luchtmassameter verdwenen. Er is, behalve de gasklep zelf, geen belemmering in de inlaat. Als je het gas open gooit zuigt de inlaat zich direct vol (op de 928, waar we dit ook hebben ingebouwd, en die dezelfde type luchtmeter had, hoor je nu ook heel duidelijk WOESJ als je gas geeft).

Het koppel onderin wordt ook beter om de volgende reden:
De luchtmassameter moet over het hele toerenbereik kunnen meten, oftewel als de motor maximaal lucht aanzuigt (~5000 toeren bijv) mag de meter pas aan zijn maximum zijn. Als je rond de 2500 toeren rijdt en je geeft volgas dan staat de meter maar voor een deel (~half?) open: en vormt dus een belemmering in de inlaat.
Met het nieuwe systeem heb je als het gas vol open staat dus altijd een volledig vrije inlaat traject ongeacht het toerental, in plaats van dat de klep een deel afdekt. Je zal niet 2x zoveel lucht krijgen als de opening 2x zo groot is, maar het is zeer goed te merken!

De 928 was vroeger niet in staat (met ~280 pk) om vanuit stilstand uit zichzelf de wielen aan het slippen te krijgen. Maar met dit systeem (~300 pk en veel meer koppel onderin) kun je nu zowaar wat strepen trekken (en het is een automaat!)

Wat het gasklephuis betreft: het viel mij inderdaad op dat dit het smalste deel vd inlaat is (70mm voor, 60mm na, en 56mm ter plaatse vd klep), misschien iets voor de toekomst, eerst de boel maar rijdend krijgen :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 12:05

Heb je wat meer info over dat systeem? Bijvoorbeeld een link of naam, type enz?

944 guy

Bericht door 944 guy » 24 jan 2008, 13:09

www.sdsefi.com
www.sdsefi.com/specific.html

Op de 928 hebben wij een EM-4D welke alleen de inspuiting regelt.
De 944 krijgt een EM-4E-MSD welke ook de ontsteking elektronisch regelt.

In het kort:
Hij meet de inlaatdruk en temperatuur.
Tuning doe je dan dmv het instellen van 2 waardes, 1 behorende bij de inlaatdruk (hoef je normaal niet eens aan te zitten, fabrieksinstellingen zijn aardig goed), en een waarde per toerental, af te stellen door volgas te gaan en de AF ratio af te lezen. Deze 2 getallen bepalen dan samen de injectietijd.
Als je dan zuunig wil rijden stel je het systeem in op terugkoppel-modus waarbij het systeem een bepaalde vrijheid krijgt om te gaan varieren met inspuittijd.
Hoewel het de duurdere optie is kun je hier het beste wel een wideband O2 sensor voor kopen omdat je dan zelf binnen een uur de boel al voor 95% kan tunen ipv een uur een dyno huren. En in teruggekoppelde modus rijd je ook zuiniger vergeleken met een standaard O2 sensor (betere meet- en dus regelnauwkeurigheid).

Bij een auto die een wat moderner systeem heeft loont het niet zo om dit systeem aan te schaffen, maar voor onze toepassing levert het alleen maar profijt op:
- Zuiniger
- Meer vermogen
- Betere responsie
- Vooral onderin heel veel meer koppel (dus een nog meer flexibele motor)

944 guy

Bericht door 944 guy » 10 feb 2008, 23:24

Nou, gister eindelijk een dagje in de garage kunnen besteden met opbouwen!
Ziehier eerst de zuigers uitwisselen met de andere (goeie) drijfstangen: 1 stang was ingesleten, en omdat ze van gelijk gewicht moeten zijn moesten we ze allemaal omzetten (dat andere blok had amerikaanse zuigers). Fijn voorzien van nieuwe zuigerveren ook ;)

[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3749.JPG[/img]

Voorkant vh blok, oliepomp voorzien van nieuwe pakking, waterpomp.

[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3751.JPG[/img]

Bezig met zuigers installen:
[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3752.JPG[/img]
[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3753.JPG[/img]

En mijn POOP:
[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3754.JPG[/img]
[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3755.JPG[/img]

POOP staat voor Pile Of Obsolete Parts, en ondertussen weegt mijn POOP dus al 60-70 kilo ;) (krukas, cilinderblok, zuigers/drijfstangen, en ander klein spul).

Hier de stand van zaken, oftewel de onderkant is klaar:
[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3756.JPG[/img]

Over 2 weken meer, eerst loctite opsnorren voor de balansas behuizingen en met een beetje pech moet ik ook een spie opsnorren voor 1 vd assen aangezien 1 van die krengen kwijt is... ZUCHT

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2008, 23:38

mag je hopen dat die spie niet ergens los in je blokkie zit...

vroegah met de brommers knooien had je zo'n vliegwiel spie die je wel eens kwijt was...bleek ie in de sterke magneten te zitten van het vliegwiel :lol:

hoop dat je dat dingetje terugvind voor je er later een storing mee krijgt dat ie ergens aan vast zat...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 feb 2008, 00:45

Goed bezig :!:

944 guy

Bericht door 944 guy » 22 mar 2008, 09:25

oops dubbel
Laatst gewijzigd door 944 guy op 22 mar 2008, 09:42, 3 keer totaal gewijzigd.

944 guy

Bericht door 944 guy » 22 mar 2008, 09:27

Nou, na een uitermate lange stilte eindelijk meer info! 4 weken terug was ik dus bezig geweest, maar veel verder dan zuigers installen kwam ik niet wegens onderdelen die we toch nog moesten vervangen, nml:
balansas lagers
ringen die tegen de afdichtingen lopen (deze waren door de hoge snelheid vd balansassen ingesleten en dus eerder een bron van lekkage dan de afdichting zelf)
Afdichtingen/loopringen voor de nokkenas (mn pa beweerde deze ooit te hebben vervangen maar gezien het vereiste gereedschap onmogelijk).

Kortom: het was weer even wachten, ondertussen ging ik op skivakantie 8)

Maar alleen goede vrijdag al goede progressie geboekt!!

Ik begon ongeveer hiermee (carter was trouwens los, ik had een tap gemold :oops: ):

Afbeelding

Rechterkant vh blok alles gemonteerd (incl kop):

Afbeelding

Wat hardware aan de voorkant:

Afbeelding

En loos ff 3 foto's vh installeren ve balansas:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ver was ik gisteravond:

Afbeelding

Stiekem ben ik nog ietsje verder: ik was al begonnen met de riemen.
Vandaag staat het schoonmaken vd nokkenas behuizing op het programma, blok afmaken, en aan het stuurhuis knutselen:
We gaan van bekrachtigd naar onbekrachtigd sturen maar de stuurstangen zijn dusdanig verschillend dat ik die om moet wisselen, ik moet nog zien of dit mogelijk is maar het moet haast wel kunnen.

Verdere plannen vh weekend omvatten het vliegwiel aanpassen voor de nieuwe motormanagement (er moeten magneetjes in gelijmd worden) die we over enkele maanden er in zetten als we weer op onze gemak zijn met dit blok (en enkele statistieken verzameld hebben als verbruik en topsnelheid). Dat moet nu omdat het ons anders 10 uur werk zal kosten later ;)
Daarnaast ook nog even het motorruim goed schoonmaken, nu er toch ruimte is.

Verre toekomstmuziek, naar mijn mening in ieder geval, is het dry-sumpen van een 944 blok om dit gezeik voor altijd het hoofd te kunnen bieden (aangezien de wetsump hier de oorzaak van was, samen met ouwe lagers), maar mijn pa is nog niet overtuigd dat dit voor zeker minder dan 2000 euro kan, misschien minder dan 1000 maar dan zou ik moeten graven naar prijzen ;)
Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

944 guy

Bericht door 944 guy » 06 apr 2008, 17:53

Jeuj! Het is bijna zo ver! Blok in de auto en het meeste is aangesloten.
Rest mij de volgende keer nog de uitlaat, luchtfilter+meter, de min-kabel vd accu (er is vandaag een scheur in het omhulsel ontstaan, is oud en bros geworden), stabilisator stang en de startmotor (en nog enkele kabelklemmetjes etc...).
Dan: STARTEN :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Van onderen kun je precies zien welke onderdelen onder handen zijn genomen :D
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 06 apr 2008, 18:55

Heb jij geen tentamens voor te bereiden? :)

Goed werk, als hij klaar is en je bent er een keer mee op de UT dan hoor ik het graag :wink:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 06 apr 2008, 20:03

Ziet er goed uit gek :) !

944 guy

Bericht door 944 guy » 06 apr 2008, 20:19

Tentamens? Wat zijn dat? Heb mn laatste tentamen in januari 2007 gehad :P Ik ben (nu nog wel) aan het afstuderen, over 2 maanden moet het gebeuren. En ja, ik heb het er wel druk mee ;) Maar hobbies moet je ook tijd aan besteden he :D
Over n maand of zo heb ik m wel in enschede :D mits alles uiteraard naar wens verloopt!

944 guy

Bericht door 944 guy » 12 apr 2008, 18:17

Zo, vanmiddag op de voorste rij plaats genomen om een prachtige symfonie in P aan te mogen horen ;) :D Helaas kan ik het kabeltje van mn MP3 speler niet vinden dus uploaden zal ff moeten wachten.
Helaas ontdekte ik wel een kleine lekkage tussen de kop en een verbindingsstuk voor een radiatorslang. Dus daar nog even een pakking voor scoren of wat vloeibare troep er tussen en klaar!
(nouja, ik ben een rubber kwijt voor de stabilisator, maar dan kan ik iig rijden)
Voor mij is CPZ 2k7 nu pas afgerond :lol: maar helaas komt er geen nieuwe, zoals gemeld: onderzoek leverde op dat het carterpan gewoon ongeschikt is voor racerij, misschien dat ik in de toekomst een keer eentje van een S2 of een 968 op de kop kan tikken want die schijnen wel te werken...

HSR

Bericht door HSR » 12 apr 2008, 18:26

Mooi werk, man!!

maar wat mankeert er dan aan de karterpan van de 944?

En zou je mij kunnen uitleggen wat de functie van een balans-as precies is?

944 guy

Bericht door 944 guy » 12 apr 2008, 19:10

hugo schreef: maar wat mankeert er dan aan de karterpan van de 944?
Dat was de oorzaak vh falen vd drijfstanglager. Door lange snelle linkse bochten hoopt de olie zich helemaal rechts op. Omdat het blok naar rechts hangt heeft de olie door centrifugaal krachten al moeite om terug te stromen, en door een slecht carterontwerp klotst de olie dus bij de aanzuigbuis weg. Dus trekt ie lucht.
En als dat een paar keer gebeurt, tsja, lees mn topic nog maar es :D
En zou je mij kunnen uitleggen wat de functie van een balans-as precies is?
Beetje lastig, maar een 4 cilinder is van nature niet perfect gebalanceerd. Er doen zich 2e orde trillingen voor, dus trillingen met tweemaal het toerental van de motor.
De oorzaak is te vinden in het feit dat als de krukas niet onder een mooie hoek staat (dus 1e cilinder in BDP of ODP) de opgaande zuiger een andere snelheid heeft dan de naastgelegen neergaande zuiger. Door de bijbehorende versnellingen ontstaat dus een ongelijkheid in krachten. Aangezien in een 4 cilinder er 2x per omwenteling zuigers bovenaan zitten, ontstaat deze onbalans dus 2x per omwenteling.
Dit is niet echt interessant bij kleinere 4 cilinders, maar een vuistregel is vanaf ~2 liter motorinhoud worden ze significant. Maar volgens mij is vooral de slag belangrijk (omdat die daarmee de versnellingen beinvloed).
De balansassen zijn dusdanig gepositioneerd en draaien dan ook met het dubbele toerental om deze onbalansen precies te cancellen.
Gek genoeg heeft onze volvo geen balansassen terwijl het een 2.3 is.Anderzijds heeft ie ook rete-slappe motorsteunen dus die zullen het gebibber vd motor wel opvangen. Die krengen in de 944 zijn, ondanks dat ze met olie gevuld zijn, behoorlijk stijf.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 12 apr 2008, 19:22

Mooi werk :!: kan je 16 mei mooi weer mee naar CPZ ;)

En nu eerst die banden plakken :mrgreen:

[img:2304:1704]http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... CT3755.JPG[/img]

Pescatore

Bericht door Pescatore » 12 apr 2008, 20:32

Lol@ Roel :)

Super, het is nog best vlot gegaan ook. Is het niet redelijk lastig om het ding 'circuitklaar' te maken? Afgezien van het smeringsprobleem, lijkt het me bij deze wagen best een opgave om even een strak onderstelletje te scoren (voor niet-porsche prijzen), andere onderstelbussen e.d. Of heb ik het mis?

Pescatore

Bericht door Pescatore » 12 apr 2008, 20:33

Dubbel..

944 guy

Bericht door 944 guy » 12 apr 2008, 20:49

Pescatore schreef:Lol@ Roel :)

Super, het is nog best vlot gegaan ook. Is het niet redelijk lastig om het ding 'circuitklaar' te maken? Afgezien van het smeringsprobleem, lijkt het me bij deze wagen best een opgave om even een strak onderstelletje te scoren (voor niet-porsche prijzen), andere onderstelbussen e.d. Of heb ik het mis?
Mwoah, vlot, ik heb meermalen moeten stoppen omdat ik ergens tegenaan liep (bijv een onderdeel die ik beter kon vervangen en dus weer op moest wachten). Als je dan als student alleen sommige weekenden kan werken dan ben je snel 2 weken verder voordat je weer aan de slag kan ;)
Wat racen betreft: hij is straks helemaal van mij en dan moet ik ook de kosten dragen ;) Als het mn enige auto wordt dan zal ik helaas straat gebruik voor moeten laten gaan, dan is weekenden lang beunen niet echt een optie :D Misschien moet ik nader onderzoek doen naar carter-aanpassingen die echt goed zijn, ik heb niet weer zin in zo'n avontuur :shock: dan kan ik iig nog af en toe raggen ;)

HSR

Bericht door HSR » 12 apr 2008, 23:42

Mooi verhaal betreffende de balansas, weer wat geleerd!

Vwb het carter, is het niet mogelijk daar een schot in te lassen zoals dat ook veel gedaan wordt bij BMW's en andere circuitwagens?

funnyname

Bericht door funnyname » 13 apr 2008, 16:26

Mooi werk, ga je de auto later nog op een dyno testen, ben benieuwd naar de waarden?

944 guy

Bericht door 944 guy » 13 apr 2008, 17:02

Mwoah, beetje zonde van mn geld. We hebben motorisch nog niks veranderd he, in principe is het nog steeds een 163pk 2.5L 4 cilinder ;)
Ik laat mn kont wel beoordelen, maar ik betwijfel dat ik nu al zal merken dat ie meer vermogen heeft, hij heeft altijd als een tierelier gedraaid.
De nieuwe motormanangement begin ik over 2 maanden aan als ik ben afgestudeerd, daar heb ik nu gewoon geen tijd meer voor, (eigenlijk nam dit al teveel tijd in beslag :D En om het geheel compleet te maken mag ik 3 weken voor mijn 'geplande' afstudeer datum nog even naar de rechter, die klootviolen hebben dat ook prima gepland :-| Iets met een bekeuring met een voertuig vorig jaar juni :P

944 guy

Bericht door 944 guy » 19 apr 2008, 20:22

Nou, de eerste kilometers GEREDEN! Op gierende riemen na klinkt alles prima! Ff op het porscheforum gevraagd war dat van kan komen, we hebben ze al iets slapper op(nouja, in dit geval af)gespannen.
De boel zit nu zo strak, als je de motor uitzet, dan duurt het net zoveel seconden als dat je aan bar oliedruk had voordat de druk tot 0 daalt :D
Nu weer inrijden, dat zal ff duren... :shock:

944 guy

Bericht door 944 guy » 21 apr 2008, 22:37

Overigens heb ik de eerste stap gezet voor de nieuwe motormanagement :D
Tijdens het reviseren heb ik magneetjes in het vliegwiel aangebracht en een dikke beugel gemaakt waar een sensor aan komt te hangen.
Adhv de magneetjes weet het systeem het toerental en kan ik de timing regelen!
Afbeelding
Afbeelding

De daadwerkelijke installatie komt over 6-8 weken als ik mij burger mag noemen :cry:
Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

944 guy

Bericht door 944 guy » 12 mei 2008, 20:03

Nou, ik heb iig al de onderdelen liggen hier. Ik zal ze even ten toon spreiden, ter uwer vermaeck!
Afbeelding

Bovenste rijh meuk vlnr: kruksensor (voor timing en toerental), breedband O2 sensor, weerstandjes die voor de injectoren moeten komen, nieuwe kabelboom voor de motor (sensoren etc), programmeer kastje (is los in te pluggen).
Onderste rij vlnr: stukje kabelboom voor de injectoren (rode draad gaat naar een relais voor de stroom), toebehoren O2 sensor (kabeltjes, displaytje), andere koude start ventiel, gasklep sensor (kleine apparaatje), misc sensoren (inlaat druk / temperatuur, blok temperatuur), de computer, afstelknop om on the fly over het gehele bereik een procentuele verandering aan te brengen.
Onder: MSD 6A ontstekings kastje die nodig is bij dit systeem.
Na mn afstuderen (nog 5 weken!) ga ik er tegenaan!
Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie