Nee, het wordt allebei beter. Het oorspronkelijke systeem is zo:Dennis Cavallino schreef:Je krijgt dus minder gasrespons, maar wel meer koppel?
Om de gasrespons weer wat te verbeteren (want ik snap dat dat nu dus slechter wordt??) kun je ook weer een andere throttle body aanschaffen. Dexter had deze in zijn S2 en dat beviel hem erg goed. Dan heb je dus wel een goede gasrespons en toch meer koppel (al vind ik 't vreemd klinken tot nu toe).
In de inlaat heb je eerst de luchtmassameter (letterlijk een klep die door de luchtstroom open wordt gedrukt/gezogen), en daarna de gasklep.
Stel nu dat je rustig 80 aan het cruisen bent, dan staat de luchtmassameter amper open. Als je dan in 1 keer het gas vol open gooit duurt het even voordat de luchtmassameter open gezogen wordt en er een grotere luchtstroom op gang komt, omdat de meter:
A - zelf massa heeft (massa is traag)
B - deze is zo gemaakt zodat hij zichzelf dempt (om een goede meting te krijgen, anders zou de klep kunnen trillen). Dit geeft dus weerstand bij snelle veranderingen van het gaspedaal en dus luchtstroom snelheid.
In het nieuwe systeem is de luchtmassameter verdwenen. Er is, behalve de gasklep zelf, geen belemmering in de inlaat. Als je het gas open gooit zuigt de inlaat zich direct vol (op de 928, waar we dit ook hebben ingebouwd, en die dezelfde type luchtmeter had, hoor je nu ook heel duidelijk WOESJ als je gas geeft).
Het koppel onderin wordt ook beter om de volgende reden:
De luchtmassameter moet over het hele toerenbereik kunnen meten, oftewel als de motor maximaal lucht aanzuigt (~5000 toeren bijv) mag de meter pas aan zijn maximum zijn. Als je rond de 2500 toeren rijdt en je geeft volgas dan staat de meter maar voor een deel (~half?) open: en vormt dus een belemmering in de inlaat.
Met het nieuwe systeem heb je als het gas vol open staat dus altijd een volledig vrije inlaat traject ongeacht het toerental, in plaats van dat de klep een deel afdekt. Je zal niet 2x zoveel lucht krijgen als de opening 2x zo groot is, maar het is zeer goed te merken!
De 928 was vroeger niet in staat (met ~280 pk) om vanuit stilstand uit zichzelf de wielen aan het slippen te krijgen. Maar met dit systeem (~300 pk en veel meer koppel onderin) kun je nu zowaar wat strepen trekken (en het is een automaat!)
Wat het gasklephuis betreft: het viel mij inderdaad op dat dit het smalste deel vd inlaat is (70mm voor, 60mm na, en 56mm ter plaatse vd klep), misschien iets voor de toekomst, eerst de boel maar rijdend krijgen
