e46 M3 kleppen stellen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2007, 13:42

valt allemaal nog wel mee dus.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2007, 13:49

Rico v Velzen schreef:valt allemaal nog wel mee dus.
als er niks aan de hand is niet, kost het als ik het nog zo uit mijn kop weet iets van 300,-euro echter vinden ze dat er een paar andere shims tussen moeten welke ze meestal niet op voorraad hebben dan kan ie 2 keer open moeten en dus ben je dan ook 2 x dat bedrag kwijt...

maar inderdaad normale bedragen, zolang je niks ernstigs hebt aan slijtage dan kost het ineens een paar duizend euro's bij een S54 in elk geval.

alexm3gt

Bericht door alexm3gt » 16 nov 2007, 13:53

vondt ik ook maar het hangt er wel vanaf hoeveel shims ze gebruiken
en ik weet niet of er veel verschil is tussen de e46 en de e36 m3

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 16 nov 2007, 21:36

Jan Speed schreef:volgens de juiste volgorde de diverse klepspelingen op alle kleppen meten
Wat bedoel je hier precies mee?
Jan Speed schreef:als je een bescheten lopende motor op deze manier weer goed kan laten draaien geeft dat echt veel voldoening als je dat zelf voor elkaar krijgt.
Inderdaad. Ik wil niet beweren dat de motor van mijn (E30) M3 erg slecht liep maar nadat ik de kleppen had gesteld was de stationairloop bij koude motor een stuk beter en werd ook duidelijk dat er voorheen een paar paardjes in het vooronder miste.

Marc

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 17 nov 2007, 15:07

ik bedoel hiermee dat de ontstekingsvolgorde bepaalt wanneer je op de het meest efficiente manier de diverse kleppen kan stellen. Dat zal beschreven staan in een garagehandboek.
Er staat dan vaak zoiets:
als de inlaat van cil #1 'op tuimelen staat' moet je inlaat van cil ? en uitlaat van cil ? opmeten. etc, etc, net zolang totdat je alle kleppen gemeten hebt.

Je kan natuurlijk voor elke klep/cilinder de motor naar de juiste stand tornen en dan meten maar dan moet je meer tornen om alle 6 de cilinders gemeten te krijgen. Is niet wenselijk i.v.m. gebrek aan smering.
Dat tornen moet je dus minimaal houden. Vandaar de bovenstaande torn/meetmethode.

[/i]

raymondw

Bericht door raymondw » 24 nov 2007, 10:18

Geen S54; Voor mijn S38 heb ik het benodigde BMW speciaal gereedschap gekocht. Kost ~175 Euro, maar dan ben je in staat om de bussen in te drukken wat nodig is om de plaatjes te verwijderen. Met een 'magnetische trekker' en wat perslucht haal je de plaatjes er zo uit.

Kijk naar de onderhouds beschrijvingen. Bij de S38 staat: "elke 20k km controleren en indien nodig stellen". In de praktijk is het stellen pas na elke 100k km nodig. Die plaatjes kosten i.d.d geen drol. Ik kan mij indenken dat voor de S54 iets soortgelijks geld.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2007, 11:21

alpinab10biturbo schreef:Geen S54; Voor mijn S38 heb ik het benodigde BMW speciaal gereedschap gekocht. Kost ~175 Euro, maar dan ben je in staat om de bussen in te drukken wat nodig is om de plaatjes te verwijderen. Met een 'magnetische trekker' en wat perslucht haal je de plaatjes er zo uit.

Kijk naar de onderhouds beschrijvingen. Bij de S38 staat: "elke 20k km controleren en indien nodig stellen". In de praktijk is het stellen pas na elke 100k km nodig. Die plaatjes kosten i.d.d geen drol. Ik kan mij indenken dat voor de S54 iets soortgelijks geld.
nee, de S54 zit zo mooi in elkaar dat je dat soort gereedschap niet nodig hebt 8)
Je trekt met je vingers een soort borgklem van de klepstoters eraf, dan schuif je die klepstore(tuimelaar) opzij :arrow: en dan kun je "eenvoudig" bij de shim, dan pak je een sterke magnetische schroevendraaier oid en pluk je de shim eruit, die meet je en dan weet je of ie dikker moet zeg maar als je weet wat de foute speling was...zijn leuke dingen die shims...
En de kleppen speling hoef je geen hocus-pocus voor te doen! gewoon als je ziet welke nok van de nokkenas omhoog staat dus 180 graden tegenover de tuimelaar weet je dat je van die de speling kunt meten, gewoon ook een plattegrondje uittekenen met 6 cilinders en 24 kleppen en ze nummeren en dan erbij zetten wat de speling is en dan weet je of het ok is of dat je een paar dikkere shims bestellen moet...

raymondw

Bericht door raymondw » 24 nov 2007, 12:50

GTRene schreef:Maar als ik jou was zou ik de volgende x eens de Motul 20w-60 Lemans 300V proberen , ik heb dat erna ook ingehad...heerlijk en loopt mooi.
Rene,

Waar koop je die olie?

Ik gebruik al sinds jaar en dag TWS 10W60, maar ik heb het gevoel dat deze alleen geschikt is voor auto's die regelmatig gebruikt worden.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2007, 13:06

alpinab10biturbo schreef:
GTRene schreef:Maar als ik jou was zou ik de volgende x eens de Motul 20w-60 Lemans 300V proberen , ik heb dat erna ook ingehad...heerlijk en loopt mooi.
Rene,

Waar koop je die olie?

Ik gebruik al sinds jaar en dag TWS 10W60, maar ik heb het gevoel dat deze alleen geschikt is voor auto's die regelmatig gebruikt worden.
Ik bestel het voor een leuke prijs via van heek motorsport Rijssen (johan) gewoon meteen een doos 2 liter blikken kopen 8) je kunt het daar ook vanuit een groot vat krijgen, maar ik heb liever de 2 liter blikken dan weet je zeker wat je hebt.

raymondw

Bericht door raymondw » 24 nov 2007, 13:45

GTRene schreef:Ik bestel het voor een leuke prijs via van heek motorsport Rijssen (johan) gewoon meteen een doos 2 liter blikken kopen 8) je kunt het daar ook vanuit een groot vat krijgen, maar ik heb liever de 2 liter blikken dan weet je zeker wat je hebt.
Daar zal ik binnenkort eens langs gaan.

Plaats reactie