Oh ja, die ken ik natuurlijk wel... Ook leuke dingen. Zijn die nog te vinden?Dennis Cavallino schreef:Een DAF 66 YA is een DAF jeepje, ook bekend uit 't Nederlandse leger.
http://www.dafclub.nl/modellen/modellen_66ya.php
Er zitten voor het off road werk wat aanpassingen op die van pas komen als je simpel een gewone DAF 66 op wilt bouwen voor de rallysport. Een 66 Coupé heeft bijvoorbeeld slappere achterveren dan een 66 sedan en een YA heeft nog weer iets sterkere achterveren dan de sedan. Dus van slap naar veel stugger is wel een nuttige upgrade.
De 'dikke' stabi van de YA is ook handig, net als de carterbeschermer.
DAF 66 Coupé (1400cc) Rally
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik had op een DAF forum even gepost wat ik zoals van plan ben, of in ogenschouw neem. Sommige dingen staan al gepland, andere zaken zijn afhankelijk van financien, het vinden van de juiste spullen tegen de juiste prijs en keuzes die ik moet maken.
Naast de apk en regulier onderhoud ben ik het volgende van plan:
Optisch
- Nieuwe linker deur plaatsen, of huidige behandelen en spuiten, net als de slechte plek op die hoogte bij de kokerbalk. Eigenlijk wil ik de auto ooit in zijn geheel laten spuiten/restaureren, maar daar is nu nog even geen geld voor (op het DAF forum heeft men goede ervaringen met zelf spuiten, gewoon met spuitbus, best een idee om te proberen!
). Eerst maar rijden en zorgen dat de auto wat sneller wordt en daarbij betrouwbaar blijft.
Motorisch (ben ik nog niet helemaal uit)
- Tweetraps Webers monteren van V340
- K&N filter
- Snelle nokkenas (optioneel)
- Brandstofdrukregelaar
In de toekomst wil ik weleens gaan proberen om de kop iets te vlakken, te flowen en te kijken wat er uit de 1400cc is te halen met dubbele DCOE Webers. Maar ik heb al gelezen dat het resultaat weleens tegen kan vallen als je bijvoorbeeld die DCOE Webers achterwege laat, dus daarom is het voorlopig verstandiger om het bij bovenstaande opwaarderingen te laten denk ik.
Al vind ik de auto op dit moment niet echt slap, ik zit toch te denken aan de volgende upgrades ten gunste van de wegligging:
- YA torsiestaven voor
- Stuggere schokdempers
- YA achterveerconstructie (schijnt stugger te zijn)
- (dikke) stabilisatorstang voor
- Veerpootbrug
- GLS velgen met M&S bandjes
- 340 wielnaven voor ivm meer negatief camber
- Verlagen is niet mijn doel ivm de slechte wegen waar ik over rijd zo nu en dan
- Er schijnt een sperdifferentieel te koop te zijn bij Nordrive, maar dat is erg prijzig.
Remmerij:
- Teflon remleiding omvlochten met staal
- Dot 5.1 remvloeistof
- Nieuwe remschijven (geen idee of er opwaarderingen mogelijk zijn)?
- Betere remblokken voor (Ferrodo DS2500 bevalt mij altijd goed, het schijnt dat ik de achterremblokken van een Alfa Spider kan nemen uit +-2000-2006)?
- Nieuwe remschoentjes achter
De remmen schijnen al gereviseerd te zijn, maar eerst zien, dan geloven.
Rally spullen:
- YA carter beschermplaat
- Twinmaster (Retrotrip II Classique, GTI rally twin of Belmog)
- Kaartleeslampje voor navigator (Osram met dimmer)
- Radiografisch klokje met rallytijd
- Stopwatch
- Compas (ik wil liever geen digitale, maar dat moet ik nog uitzoeken)
- Stoelen: ben ik nog niet uit. Ik wil in ieder geval de period look behouden. Daarin zijn veel mogelijkheden, maar ik hoop iets leuks tweedehands tegen te komen t.z.t..
- Gordels: de huidige gordels voldoen echt niet. Ik heb fraaie in-period exemplaren gezien in Engeland: http://quickfitsbs.com/ (site is nog niet af)
- De achterbank gaat eruit, daar komen twee bakken voor losse spullen die we tijdens de rally binnen handbereik willen hebben
- In de kofferbak een indeling maken voor alle spullen die meegaan, zonder dat ze gaan schuiven
- Beugels voor en achter voor rallyschilden
- Cibié breedstralers
- Achteruitrijlicht(en)
- Er is al een brandblusser gemonteerd bij het rechter been van de bijrijder. Dat zit eigenlijk wel prima.
Dingen waar ik nog over twijfel zijn:
- Ga ik de auto strippen en zo ja, hoever ga ik daarbij? Ik heb al een kale race-BMW, dus waarom zou ik weer een hele kale auto willen? Als ik ga strippen wordt de auto ook van binnen voorzien van frisse nieuwe kleur, alu deurpanelen etc.
- Of ga ik de auto juist heel mooi maken: zwart tapijt ipv grijs, hemeltje zwart ipv wit. Daar ga ik rustig op mijn gemak over nadenken en inspiratie opdoen bij andere (DAF) klassiekers/rallyauto's. Wat mij betreft mag de Italiaanse flair van de DAF best wat meer tot uitdrukking komen. Ik denk dan ook al snel aan een grote spuitbeurt met een hele donkergrijze metallic lak met een tintje bruin erdoor. Maar dat is iets heel vreemds voor iemand zoals die meestal voor originele looks kiest, of ex-works looks. Meerjarenplan, maar wel essentieel voor de keuze Strippen/niet strippen. Rally-style of gewoon mooi afgewerkt.
Dingen die ik wil doen als ik er toevallig tegenaan loop:
- Marathon meterstetje inbouwen of vergelijkbaar, met 'stack', oftewel middenconsole.
- Rally koppeling (huidige koppeling is goed)
- Variomatic af laten stellen (opwaarderen mogelijk?)
- Een rollbar inbouwen. Een Full Cage vind ik nog geen optie, omdat ik dan liever met helm op rijd ivm verpletterende hersenen.
- vast nog 100 andere dingen.
Naast de apk en regulier onderhoud ben ik het volgende van plan:
Optisch
- Nieuwe linker deur plaatsen, of huidige behandelen en spuiten, net als de slechte plek op die hoogte bij de kokerbalk. Eigenlijk wil ik de auto ooit in zijn geheel laten spuiten/restaureren, maar daar is nu nog even geen geld voor (op het DAF forum heeft men goede ervaringen met zelf spuiten, gewoon met spuitbus, best een idee om te proberen!

Motorisch (ben ik nog niet helemaal uit)
- Tweetraps Webers monteren van V340
- K&N filter
- Snelle nokkenas (optioneel)
- Brandstofdrukregelaar
In de toekomst wil ik weleens gaan proberen om de kop iets te vlakken, te flowen en te kijken wat er uit de 1400cc is te halen met dubbele DCOE Webers. Maar ik heb al gelezen dat het resultaat weleens tegen kan vallen als je bijvoorbeeld die DCOE Webers achterwege laat, dus daarom is het voorlopig verstandiger om het bij bovenstaande opwaarderingen te laten denk ik.
Al vind ik de auto op dit moment niet echt slap, ik zit toch te denken aan de volgende upgrades ten gunste van de wegligging:
- YA torsiestaven voor
- Stuggere schokdempers
- YA achterveerconstructie (schijnt stugger te zijn)
- (dikke) stabilisatorstang voor
- Veerpootbrug
- GLS velgen met M&S bandjes
- 340 wielnaven voor ivm meer negatief camber
- Verlagen is niet mijn doel ivm de slechte wegen waar ik over rijd zo nu en dan
- Er schijnt een sperdifferentieel te koop te zijn bij Nordrive, maar dat is erg prijzig.
Remmerij:
- Teflon remleiding omvlochten met staal
- Dot 5.1 remvloeistof
- Nieuwe remschijven (geen idee of er opwaarderingen mogelijk zijn)?
- Betere remblokken voor (Ferrodo DS2500 bevalt mij altijd goed, het schijnt dat ik de achterremblokken van een Alfa Spider kan nemen uit +-2000-2006)?
- Nieuwe remschoentjes achter
De remmen schijnen al gereviseerd te zijn, maar eerst zien, dan geloven.
Rally spullen:
- YA carter beschermplaat
- Twinmaster (Retrotrip II Classique, GTI rally twin of Belmog)
- Kaartleeslampje voor navigator (Osram met dimmer)
- Radiografisch klokje met rallytijd
- Stopwatch
- Compas (ik wil liever geen digitale, maar dat moet ik nog uitzoeken)
- Stoelen: ben ik nog niet uit. Ik wil in ieder geval de period look behouden. Daarin zijn veel mogelijkheden, maar ik hoop iets leuks tweedehands tegen te komen t.z.t..
- Gordels: de huidige gordels voldoen echt niet. Ik heb fraaie in-period exemplaren gezien in Engeland: http://quickfitsbs.com/ (site is nog niet af)
- De achterbank gaat eruit, daar komen twee bakken voor losse spullen die we tijdens de rally binnen handbereik willen hebben
- In de kofferbak een indeling maken voor alle spullen die meegaan, zonder dat ze gaan schuiven
- Beugels voor en achter voor rallyschilden
- Cibié breedstralers
- Achteruitrijlicht(en)
- Er is al een brandblusser gemonteerd bij het rechter been van de bijrijder. Dat zit eigenlijk wel prima.
Dingen waar ik nog over twijfel zijn:
- Ga ik de auto strippen en zo ja, hoever ga ik daarbij? Ik heb al een kale race-BMW, dus waarom zou ik weer een hele kale auto willen? Als ik ga strippen wordt de auto ook van binnen voorzien van frisse nieuwe kleur, alu deurpanelen etc.
- Of ga ik de auto juist heel mooi maken: zwart tapijt ipv grijs, hemeltje zwart ipv wit. Daar ga ik rustig op mijn gemak over nadenken en inspiratie opdoen bij andere (DAF) klassiekers/rallyauto's. Wat mij betreft mag de Italiaanse flair van de DAF best wat meer tot uitdrukking komen. Ik denk dan ook al snel aan een grote spuitbeurt met een hele donkergrijze metallic lak met een tintje bruin erdoor. Maar dat is iets heel vreemds voor iemand zoals die meestal voor originele looks kiest, of ex-works looks. Meerjarenplan, maar wel essentieel voor de keuze Strippen/niet strippen. Rally-style of gewoon mooi afgewerkt.
Dingen die ik wil doen als ik er toevallig tegenaan loop:
- Marathon meterstetje inbouwen of vergelijkbaar, met 'stack', oftewel middenconsole.
- Rally koppeling (huidige koppeling is goed)
- Variomatic af laten stellen (opwaarderen mogelijk?)
- Een rollbar inbouwen. Een Full Cage vind ik nog geen optie, omdat ik dan liever met helm op rijd ivm verpletterende hersenen.
- vast nog 100 andere dingen.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 05 feb 2008, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Mooie lijst Cav
Hoe het uiteindelijk moet worden hangt bij mij ook altijd af van wat ik tegenkom. Je kunt wel in gedachten hebben om em helemaal mooi te maken en vervolgens kom je een paar mooie klassieke rally stoelen tegen + tellers/meters en rolbeugel o.i.d. Dat heb ik altijd
net wat besloten en dan zie ik weer wat anders moois...maar ook dat is leuk en misschien wel het leukste
Mijn Golf project ligt al geruime tijd stil vanwege tijd en familie omstandigheden maar onderdelen kopen lukt me nog wel
Ach, ken het altijd weer verkopen
Keep us posted :!:

Hoe het uiteindelijk moet worden hangt bij mij ook altijd af van wat ik tegenkom. Je kunt wel in gedachten hebben om em helemaal mooi te maken en vervolgens kom je een paar mooie klassieke rally stoelen tegen + tellers/meters en rolbeugel o.i.d. Dat heb ik altijd




Keep us posted :!:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Niels en Michel, dat 'zoeken' is inderdaad de grootste pret voor mij naast het rijden. Ik ben geen techneut en kan niet goed sleutelen, maar ik heb wel een doel en de weg er naartoe is altijd erg leuk. Je ontdekt vanalles, leert veel over de auto en je ontmoet weer nieuwe enthousiaste mensen. Het rijden straks is het toetje. 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Gisteren voor het eerst een goed potje kunnen sturen in alle soorten weersomstandigheden: zon/droog, regen/moezon! en sneeuw/storm.
Op droog heeft de auto vrij veel grip. Op de grens is de auto net als iedere andere leuke rwd: gas los is neus naar binnen en kont naar buiten, gas erbij is beetje dwars.
Op nat ga je na kort onderstuur en de juiste correcties daarop al snel overstuurd over rotondes en op en afritten, lekker spelen dus. Dan is de DAF in zijn element.
Je merkt dat de enorm oude achterbandjes erg weinig grip hebben ten opzichte nieuwe voorbandjes en dat heeft als grootste nadeel het slippende binnenwiel achter bij korte bochtjes.
Gisteravond was ik bij de Maaslandkering voor een feestje. Toen we het feestje verlieten stond het alarm aan, misschien dat de kering later dicht is gegaan. Inmiddels was het namelijk vloed en aanlandige storm met enorm veel regen, wat al snel over ging in (natte) sneeuw.
De DAF had wat moeite met starten, terwijl het met droog weer geen probleem is. Toen ik terug in Den Haag kwam moest ik door zulke diepe plassen, dat de auto ook even op 3 cylinders liep. Hij sloeg niet af en kon daarna weer 'opwarmen/opdrogen'
Ik moet daar dus rap iets aan doen. Al was dit wel hel aller aller slechtste weer dat ik in tig jaar heb meegemaakt.
Wat erger is, is de ventilatie. Nu is dat in oude auto's nooit optimaal, maar deze blaast alleen de voorruit schoon als je rijdt. Eén traag rood verkeerslicht is funest voor je zicht. Dat moet ik dus zien te verbeteren. Dat gaat wel lukken met hulp van andere daf rijders.
Iets anders wat ik gisteren merkte met schoonmaken is dat door het noodweer van vrijdagavond de vloermatten bij de passagierskant nat zijn geworden. Dus dat wordt een keer de auto strippen en op zoek naar rotte plekken. Dat kan in de bodem, schutbord of zelfs bij de raam aansluiting zitten. Of het komt/kwam door de kachelunit naar binnen, dat kan ook.
Een klein details is dat de snelheidsmeterverlichting het niet doet, de rest van het dashboard wel, dus dat wordt klusje om het lampje te vervangen.
Op 1 en 2 maart staat de eerste 'rally' gepland. Een DAF rally, dus dan kan ik wat meer mensen ontmoeten die ook zo'n truttenschudder gebruiken voor het betere doel: Driving Fun!
Twee dagen van +- zo'n 170 km per dag. Alles redelijk in de buurt, dus dat is een mooie shakedown om te zien wat er allemaal aangepast moet worden om de auto optimaal te prepareren. Een goede tripmaster wordt alvast gemonteerd.
Op droog heeft de auto vrij veel grip. Op de grens is de auto net als iedere andere leuke rwd: gas los is neus naar binnen en kont naar buiten, gas erbij is beetje dwars.
Op nat ga je na kort onderstuur en de juiste correcties daarop al snel overstuurd over rotondes en op en afritten, lekker spelen dus. Dan is de DAF in zijn element.
Je merkt dat de enorm oude achterbandjes erg weinig grip hebben ten opzichte nieuwe voorbandjes en dat heeft als grootste nadeel het slippende binnenwiel achter bij korte bochtjes.
Gisteravond was ik bij de Maaslandkering voor een feestje. Toen we het feestje verlieten stond het alarm aan, misschien dat de kering later dicht is gegaan. Inmiddels was het namelijk vloed en aanlandige storm met enorm veel regen, wat al snel over ging in (natte) sneeuw.
De DAF had wat moeite met starten, terwijl het met droog weer geen probleem is. Toen ik terug in Den Haag kwam moest ik door zulke diepe plassen, dat de auto ook even op 3 cylinders liep. Hij sloeg niet af en kon daarna weer 'opwarmen/opdrogen'

Ik moet daar dus rap iets aan doen. Al was dit wel hel aller aller slechtste weer dat ik in tig jaar heb meegemaakt.
Wat erger is, is de ventilatie. Nu is dat in oude auto's nooit optimaal, maar deze blaast alleen de voorruit schoon als je rijdt. Eén traag rood verkeerslicht is funest voor je zicht. Dat moet ik dus zien te verbeteren. Dat gaat wel lukken met hulp van andere daf rijders.
Iets anders wat ik gisteren merkte met schoonmaken is dat door het noodweer van vrijdagavond de vloermatten bij de passagierskant nat zijn geworden. Dus dat wordt een keer de auto strippen en op zoek naar rotte plekken. Dat kan in de bodem, schutbord of zelfs bij de raam aansluiting zitten. Of het komt/kwam door de kachelunit naar binnen, dat kan ook.
Een klein details is dat de snelheidsmeterverlichting het niet doet, de rest van het dashboard wel, dus dat wordt klusje om het lampje te vervangen.
Op 1 en 2 maart staat de eerste 'rally' gepland. Een DAF rally, dus dan kan ik wat meer mensen ontmoeten die ook zo'n truttenschudder gebruiken voor het betere doel: Driving Fun!

Twee dagen van +- zo'n 170 km per dag. Alles redelijk in de buurt, dus dat is een mooie shakedown om te zien wat er allemaal aangepast moet worden om de auto optimaal te prepareren. Een goede tripmaster wordt alvast gemonteerd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Normaal gesproken ligt het reservewiel voorin in de motorruimte, boven de carburateur en uitlaat. Ook de krik ligt in de motorruimte. Dat is natuurlijk niet ideaal voor de gewichtsverdeling, maar straks met de Dubbele Weber past 't ook niet meer.
Onder de auto is geen plek, dus het reservewiel moet in de kofferbak. Dat slokt de nodige ruimte op, maar ook is er geen houder gemonteerd. Daar heb ik wat voor gevonden, misschien een tip voor iedereen die met een volledig gestripte racer rondrijdt en ook een los reservewiel in zijn auto heeft slingeren:
[img:300:300]http://img295.imageshack.us/img295/8440 ... 9e3ry6.jpg[/img]
http://www.qspraceware.nl/rubriek.php?topic=Spanbanden
Zie bovenste reservewiel houder. Kost slechts 16 euro, maar is wel praktisch en veilig.
Onder de auto is geen plek, dus het reservewiel moet in de kofferbak. Dat slokt de nodige ruimte op, maar ook is er geen houder gemonteerd. Daar heb ik wat voor gevonden, misschien een tip voor iedereen die met een volledig gestripte racer rondrijdt en ook een los reservewiel in zijn auto heeft slingeren:
[img:300:300]http://img295.imageshack.us/img295/8440 ... 9e3ry6.jpg[/img]
http://www.qspraceware.nl/rubriek.php?topic=Spanbanden
Zie bovenste reservewiel houder. Kost slechts 16 euro, maar is wel praktisch en veilig.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Klinkt echt als een echte grijns-veroorzaker, die Daf!
Het probleem met de natte vloerbedekking is bij mij helaas ook iets wat opgelost moet worden.
Ook de beslagen voorruit is een bekend fenomeen.
Niet alleen Dafjes hebben daar dus last van
Om het probleem met binnendringend regenwater voor eens en altijd op te lossen, denk ik er aan om de ventilatiesleuven in de paravan dicht te maken. Daarna wil ik via aansluitingen onder de motorkap die ventilatiemogelijkheid weer aanbrengen (eigenlijk net als bij de Mini). Het is niet origineel, maar het is op de lange termijn wel een behoud voor de auto en de vloerbedekking!
Het probleem met de natte vloerbedekking is bij mij helaas ook iets wat opgelost moet worden.
Ook de beslagen voorruit is een bekend fenomeen.
Niet alleen Dafjes hebben daar dus last van

Om het probleem met binnendringend regenwater voor eens en altijd op te lossen, denk ik er aan om de ventilatiesleuven in de paravan dicht te maken. Daarna wil ik via aansluitingen onder de motorkap die ventilatiemogelijkheid weer aanbrengen (eigenlijk net als bij de Mini). Het is niet origineel, maar het is op de lange termijn wel een behoud voor de auto en de vloerbedekking!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wel een idee.
Net lees ik een bericht op het dafclub forum, dat een aantal mensen mijn Dafje kennen. Eén ervan heeft zelfs nog meegeholpen met de restauratie alweer 20 jaar geleden en die heeft de foto's nog, dus die krijg ik eerdaags! Internet is een fantastisch medium, daar was ik al van overtuigd, maar dit soort momenten bevestigen het nogmaals.
Edit:
De foto van heeeel lang geleden, zojuist verkregen door iemand van het Daf forum, waarvoor dank:
[img:1024:739]http://img180.imageshack.us/img180/32/6 ... rency0.jpg[/img]
De auto werd toen dus ook al voor de klassieke rallysport gebruikt. 8)
Die grill heb ik trouwens nog, dus zonder de verstralers in het midden. De auto had toen een vinyl dak. Vinyl werd zeldzaam door de komst van de CD, dus zouden ze het daarom hebben verwijderd?
Net lees ik een bericht op het dafclub forum, dat een aantal mensen mijn Dafje kennen. Eén ervan heeft zelfs nog meegeholpen met de restauratie alweer 20 jaar geleden en die heeft de foto's nog, dus die krijg ik eerdaags! Internet is een fantastisch medium, daar was ik al van overtuigd, maar dit soort momenten bevestigen het nogmaals.
Edit:
De foto van heeeel lang geleden, zojuist verkregen door iemand van het Daf forum, waarvoor dank:
[img:1024:739]http://img180.imageshack.us/img180/32/6 ... rency0.jpg[/img]
De auto werd toen dus ook al voor de klassieke rallysport gebruikt. 8)
Die grill heb ik trouwens nog, dus zonder de verstralers in het midden. De auto had toen een vinyl dak. Vinyl werd zeldzaam door de komst van de CD, dus zouden ze het daarom hebben verwijderd?

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Velgen
De huidige velgen onder mijn daf-je, ik heb 7 velgen in totaal, zijn erg smal. De bandjes staan erg bol en dit beinvloedt de wegligging enorm. Daarom ben ik één en ander gaan uitzoeken.
Veel mensen van de DAF Club rijden al jaren zonder problemen rondt met verbrede velgen. De kosten voor het professioneel laten verbreden zijn nihil, dus dat ga ik sowieso doen voor 4 van de huidige stalen velgen. Daarop komen dan M&S bandjes te zitten. Daar kan ik dan prima mee uit de voeten.
Maar voor "de mooi" en bijvoorbeeld een setje zomerbandjes wilde ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden en nu heeft iemand dus al wat voorwerk gedaan: http://s21.photobucket.com/albums/b293/ ... %20wielen/
De GLS velgjes zijn inmiddels redelijk duur aan het worden (200 euro voor een lelijk setje, het dubbele voor een setje in goede staat), maar daar ben ik nu dus naar op zoek.
Maar op pagina 2 van die site staan Targa velgen. Ik had ze op het daf forum al gezien. Die zijn wel zo gruwelijk mooi! Ook gaaf zijn de Campagnolo velgjes. Te zeldzaam om te kunnen vinden ben ik bang.
De huidige velgen onder mijn daf-je, ik heb 7 velgen in totaal, zijn erg smal. De bandjes staan erg bol en dit beinvloedt de wegligging enorm. Daarom ben ik één en ander gaan uitzoeken.
Veel mensen van de DAF Club rijden al jaren zonder problemen rondt met verbrede velgen. De kosten voor het professioneel laten verbreden zijn nihil, dus dat ga ik sowieso doen voor 4 van de huidige stalen velgen. Daarop komen dan M&S bandjes te zitten. Daar kan ik dan prima mee uit de voeten.
Maar voor "de mooi" en bijvoorbeeld een setje zomerbandjes wilde ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden en nu heeft iemand dus al wat voorwerk gedaan: http://s21.photobucket.com/albums/b293/ ... %20wielen/
De GLS velgjes zijn inmiddels redelijk duur aan het worden (200 euro voor een lelijk setje, het dubbele voor een setje in goede staat), maar daar ben ik nu dus naar op zoek.
Maar op pagina 2 van die site staan Targa velgen. Ik had ze op het daf forum al gezien. Die zijn wel zo gruwelijk mooi! Ook gaaf zijn de Campagnolo velgjes. Te zeldzaam om te kunnen vinden ben ik bang.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Remmen
Inmiddels ben ik er helemaal uit hoe de remmen worden. Ik houd 't simpel. Ferrodo DS2500 blokjes zijn gewoon te bestellen, duurt 2 weken omdat ze per set worden geproduceerd. Ik denk dat ik maar meteen meerdere setjes laat maken voor andere DAF rijders. Dat drukt de prijs.
Schijven blijven standaard, die voldoen prima. Ik ga ze alleen wel vervangen door nieuwe exemplaren.
Zoals gezegd staalomvlochtend Teflon leidiningen rondom en Dot 5.1 erin. Fading is dan uit den boze.
Morgen komen nieuwe remschoentjes binnen die ik via Marktplaats heb gekocht voor weinig. Dan een kwestie van rijden en testen. De klauwen en remcylinders schijnen al gereviseerd te zijn de afgelopen 2 jaar. Dat klinkt aannemelijk want er is geen afwijking merkbaar.
Als optie kan ik van de 66 Marathon de achterremtrommels nemen, die zijn een stuk groter dan de gewone 66's.
Inmiddels ben ik er helemaal uit hoe de remmen worden. Ik houd 't simpel. Ferrodo DS2500 blokjes zijn gewoon te bestellen, duurt 2 weken omdat ze per set worden geproduceerd. Ik denk dat ik maar meteen meerdere setjes laat maken voor andere DAF rijders. Dat drukt de prijs.
Schijven blijven standaard, die voldoen prima. Ik ga ze alleen wel vervangen door nieuwe exemplaren.
Zoals gezegd staalomvlochtend Teflon leidiningen rondom en Dot 5.1 erin. Fading is dan uit den boze.
Morgen komen nieuwe remschoentjes binnen die ik via Marktplaats heb gekocht voor weinig. Dan een kwestie van rijden en testen. De klauwen en remcylinders schijnen al gereviseerd te zijn de afgelopen 2 jaar. Dat klinkt aannemelijk want er is geen afwijking merkbaar.
Als optie kan ik van de 66 Marathon de achterremtrommels nemen, die zijn een stuk groter dan de gewone 66's.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zoek de verschillen 
[img:800:600]http://img176.imageshack.us/img176/5227 ... iumng6.jpg[/img]
Bij een jaren '70 auto hoort een pin-up... of poging tot:
[img:450:600]http://img172.imageshack.us/img172/324/ ... iumdd6.jpg[/img]
[img:450:600]http://img132.imageshack.us/img132/7005 ... iumbr0.jpg[/img]
[img:800:305]http://img176.imageshack.us/img176/6286 ... iumtm1.jpg[/img]
Het interieur van de Super Luxe:
[img:800:600]http://img205.imageshack.us/img205/5378 ... iumcp8.jpg[/img]
Lekker simpel en toch mooi met leer, hout, chrome en het diepe 3 spaaks stuurtje. Er komt nog een middenconsole in met extra metertjes. Op het dashboard tussen rijder en navigator komen o.a. een twinmaster (afstandsmeter), stopwatch en wat andere nuttige goodies.
De motor:
[img:800:600]http://img172.imageshack.us/img172/1740 ... iumqq7.jpg[/img]
Nu nog met enkele carburateur. Dat wordt dus een dubbele Weber met open luchtfilter.

[img:800:600]http://img176.imageshack.us/img176/5227 ... iumng6.jpg[/img]
Bij een jaren '70 auto hoort een pin-up... of poging tot:
[img:450:600]http://img172.imageshack.us/img172/324/ ... iumdd6.jpg[/img]
[img:450:600]http://img132.imageshack.us/img132/7005 ... iumbr0.jpg[/img]
[img:800:305]http://img176.imageshack.us/img176/6286 ... iumtm1.jpg[/img]
Het interieur van de Super Luxe:
[img:800:600]http://img205.imageshack.us/img205/5378 ... iumcp8.jpg[/img]
Lekker simpel en toch mooi met leer, hout, chrome en het diepe 3 spaaks stuurtje. Er komt nog een middenconsole in met extra metertjes. Op het dashboard tussen rijder en navigator komen o.a. een twinmaster (afstandsmeter), stopwatch en wat andere nuttige goodies.
De motor:
[img:800:600]http://img172.imageshack.us/img172/1740 ... iumqq7.jpg[/img]
Nu nog met enkele carburateur. Dat wordt dus een dubbele Weber met open luchtfilter.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Het blijft gaaf...
Ik heb een boek uit een grijs verleden. Het heet 'Wat is uw keus?' en is geschreven door ene J.B.Th. Hugenholtz (ja, die...)
Er staat een test in van de Daf 55. Erg leuk leesvoer.
Er staat ook een test in van de Austin 1100 Glider automatic, een broertje van mijn auto. Dus het boek is 'not for sale'.
Wanneer ik tijd (en zin) heb, zal ik e.e.a. overtypen, kopiëren of scannen...
Ik heb een boek uit een grijs verleden. Het heet 'Wat is uw keus?' en is geschreven door ene J.B.Th. Hugenholtz (ja, die...)
Er staat een test in van de Daf 55. Erg leuk leesvoer.
Er staat ook een test in van de Austin 1100 Glider automatic, een broertje van mijn auto. Dus het boek is 'not for sale'.
Wanneer ik tijd (en zin) heb, zal ik e.e.a. overtypen, kopiëren of scannen...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Nivek en 1 gast