Wat vind je acceptabel als netto bijtelling per maand?
- Niels
- Auto: Prius+
Het klopt dat je voor de bijtelling zelf geen soortgelijke (nieuwe) auto kan rijden maar dat neemt niet weg dat een hoop mensen dat geld niet over hebben (of over willen hebben) voor een auto maandelijksMacboy schreef:
Voor dat EB-geld kun je toch nooit prive zo'n auto rijden inc brandstof en onderhoud etc ??

Kijk je kunt zoals Arthur 500,- p.mnd zelf moeten betalen aan een nieuwe leaser maar voor dat geld rij je ook in een A8 TDI van een paar jaar oud om maar eens een zijweg te nemen..
- Michel P
Rene,Rene / Hazze schreef:Mijn auto heeft een nieuwwaarde van bijna 100k en betaal bijtelling.
Maar zoals eerder gepost is hier:
Als de kosten van een jaar lager zijn dan de "normale bijtelling" dan is de hoogte van die kosten je bijtelling.
Hou daar rekening mee
Maak het sommetjes eens voor mij dan in vergelijk met 22% bijtellen. En heb je verdere info over deze regeling?
Als je ook de afschrijving moet meenemen dan wil ik nog wel eens zien of dat goedkoper is. Bij een nieuwe auto kun je al een forse discussie met de fiscus krijgen. Ben dus heel benieuwd, maar volgens mij is het vragen om gekloot met de fiscus.
Michel
- Sanhi
met 'afschrijving' gaat het zakelijk gezien niet om de werkelijke afschrijving (die kan je berekenen als je hem verkoopt) maar de fiscale afschrijving (kosten >> minder winst >> minder belasting). Een fiscaal afgeschreven auto is zakelijk dus minder interessant. Het gaat niet zozeer over hebben van de fiscale bijtelling oor een zakelijke auto omdat prive je toch niet voor dat geld kan rijden. Niet alle zakelijke auto's zijn lease auto's(!) Ondernemers die ervoor kiezen de auto te kopen en op de bedrijfs balans te zetten betalen ook bijtelling.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Precies, ik vind het maar een lastig verhaal, kom eens op met die voorbeelden, dan kan ik mijn accountant er ook even mee om de oren slaan............
Eigen zaak ( BV), zakelijk rijden M3 a € 120K....................komt u maar.....................
Is de fiscale afschrijving wettelijk bepaald? In hoeverre is die anders dan de werkelijke afschrijving?

Eigen zaak ( BV), zakelijk rijden M3 a € 120K....................komt u maar.....................
Is de fiscale afschrijving wettelijk bepaald? In hoeverre is die anders dan de werkelijke afschrijving?
- Maus335i
http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/
Let wel op dat dit niet voor DGA's geldt (BV's)!
Als je niet nieuw rijdt valt de afschrijving wel mee. Iets wat aardig van belang is.
Als je niet nieuw rijdt valt de afschrijving wel mee. Iets wat aardig van belang is.
- Michel P
Bedankt voor de link. Zoals mij eerste conclusie al luide, de kans dat de fiscus lekker met je gaat touwtrekken is bijvoorbaat behoorlijk groot. En de ficsus kennende kunnen ze zich als jaloerse kleine kinderen gedragen!!Maurice Graber schreef:http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/
Michel
- Maus335i
http://www.uwadministratiekangoedkoper. ... ebruik.htm
Zover ik weet is dit geen probleem. Onze accountant past het ook toe (AcconAVM).Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 22% van de cataloguswaarde(hier horen ook afschrijving op de auto en autoverzekering bij!), dan kunt u de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Er blijft dan per saldo geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling.
- Niels
Hangt er vanaf hoe je het inrichtJeroenT schreef:Wellicht 500 euro per maand aan onkosten, maar dan staat die A8 nog niet voor de deur toch?

- Arthur
- Auto: Nr.51
- Niels
Ja slecht geregeld bij die baas van jouArthur schreef:Alleen, dat kan dus niet bij ons...Niels schreef:Kijk je kunt zoals Arthur 500,- p.mnd zelf moeten betalen aan een nieuwe leaser maar voor dat geld rij je ook in een A8 TDI van een paar jaar oud om maar eens een zijweg te nemen..
Dan reed ik wat anders idd.

- Macboy
hahaah sommige mensen snappen het hier echt niet 
Het gaat erom wat je maandelijks kwijt wilt zijn aan je auto.
Dat kun je dan toch nooit vergelijken met een eigen auto? Je zegt hierboven, neem een A8 met 15k. Neem? Hoe bedoel je neem?? Je moet dan wel die 15k op zak hebben !! Meeste mensen moeten dat lenen en dat alléén kost al 300/350 per maand.
Dan heb je hetzelfde bedrag als je bijtelling al bijna en dan hebben we het nog niet eens over brandstof, onderhoud, belasting, verzekering etc
Aan het eind van de rit is de auto van jou, true, maar dan moet je ook de afschrijving meetellen in het maandbedrag.
En bovendien rijd je in een oude bak itt nieuwe bak (wat veel mensen niet zal uitmaken, ok, maar toch).
Kortom: die eigen bijdrage en bijtelling zal me worst zijn

Het gaat erom wat je maandelijks kwijt wilt zijn aan je auto.
Dat kun je dan toch nooit vergelijken met een eigen auto? Je zegt hierboven, neem een A8 met 15k. Neem? Hoe bedoel je neem?? Je moet dan wel die 15k op zak hebben !! Meeste mensen moeten dat lenen en dat alléén kost al 300/350 per maand.
Dan heb je hetzelfde bedrag als je bijtelling al bijna en dan hebben we het nog niet eens over brandstof, onderhoud, belasting, verzekering etc

Aan het eind van de rit is de auto van jou, true, maar dan moet je ook de afschrijving meetellen in het maandbedrag.
En bovendien rijd je in een oude bak itt nieuwe bak (wat veel mensen niet zal uitmaken, ok, maar toch).
Kortom: die eigen bijdrage en bijtelling zal me worst zijn

- Niels
Als mensen een andere insteek hebben "dan zien ze het verkeerd" of niet MacboyMacboy schreef:hahaah sommige mensen snappen het hier echt niet.
het gaat erom wat je maandelijks kwijt wilt zijn aan je auto. en of je dan wil leasen op prive wil rijden???
dat kun je toch nooit vergelijken? Je zegt hierboven, neem een A8 met 15k.
En waar moet ik die 15k vandaan halen dan???? Die moet ik dan lenen en dat kost al 200/300 per maand.

Tja als je geen centen hebt en je moet wel lenen (wanneer MOET dit btw?) dan is de keuze tussen bijtelling en aflossen snel gemaakt...
Verder snap ik het wel hoor

- Dennis Cavallino
- Arthur
- Auto: Nr.51
Het liefst niets
Maar dan moet ik km registratie bijhouden en alsnog een 2e auto aanschaffen.
Kom ik op 3 auto's voor de deur.
Dus kies ik voor een auto met prive km's.
Heb ik wel bijtelling etc maar ook het gemak ervan.
Beurtje -> garage, leenauto mee.
Banden versleten -> garage.
Weekendje weg -> brandstofpas.
Ga zo maar door.
Als dit gemak en "luxe" mij 500,- p/m moet kosten; het zij zo.
Een extra prive auto kost ook de nodige knaken.
En dan wil ik naast de Focus ST alsnog een station erbij hebben zoals een A4/ A6 of Volvo V70, ik noem maar wat
Zal allemaal misschien best voor minder dan 500,- kunnen maar ik vind het ook wel makkelijk zo.

Maar dan moet ik km registratie bijhouden en alsnog een 2e auto aanschaffen.
Kom ik op 3 auto's voor de deur.
Dus kies ik voor een auto met prive km's.
Heb ik wel bijtelling etc maar ook het gemak ervan.
Beurtje -> garage, leenauto mee.
Banden versleten -> garage.
Weekendje weg -> brandstofpas.
Ga zo maar door.
Als dit gemak en "luxe" mij 500,- p/m moet kosten; het zij zo.
Een extra prive auto kost ook de nodige knaken.
En dan wil ik naast de Focus ST alsnog een station erbij hebben zoals een A4/ A6 of Volvo V70, ik noem maar wat

Zal allemaal misschien best voor minder dan 500,- kunnen maar ik vind het ook wel makkelijk zo.
- Niels
Het niet van mezelf zijn dat is iets wat me niet uitmaakt. Mijn daily gaat na drie jaar de deur uit en een leaser ook. T.o.v. van een oud gebakje wat prima rijdt zou ik ongeveer een 200 tot 300 meer over hebben voor een nieuw gebakje voor de deurDennis Cavallino schreef:Mijn vraag was ook niet wat je per maand aan een auto kwijt wilt zijn, maar aan een auto van de zaak, die dus niet van jezelf is (in geval van eigenaar bv is dat natuurlijk niet helemaal waar).

- Knot
- RVV
-
- Daniel
Voor mijn V50 betaalde ik vroeger iets van 400 euro per maand netto bijtelling, dat vond ik eigenlijk wel mooi zat.
Zolang je werkgever de leaseprijs ophoest is bijtelling desondanks een erg gunstige manier van luxe autorijden. Een nieuwe X5 van een ton kost je maandelijks netto iets van 950 euro (52%-tarief). Over vier jaar gerekend is dat 45k. Ga zo'n ding zelf kopen en je schrijft een dergelijk bedrag in het eerste jaar al bijna af, en dan heb je nog onderhoud, verzekering en de hele rambam.
Met je eigen bedrijf zo'n ding zakelijk rijden moet je dan weer niet doen, want naast de 45k bijtelling betaal je de afschrijving en het onderhoud ook allemaal zelf. Da's dubbel lappen.
Vanwege de kazige prive-gebruik-regeling die mijn werkgever heeft én het feit dat mijn 6-serie de ergste afschrijvingstik zo langzamerhand wel heeft gehad is het voor mij niet gunstig, maar anders zou ik wel overwegen om de 6 weg te doen (particulier verkopen ofzo) en de lease-A5 weer prive te gaan rijden. Qua bijtelling zit je dan op 715 euro netto per maand, terwijl de 6 alleen al aan verzekering en houderschapsbelasting maandelijks tegen de 350 euro kost. De rest haal je er met onderhoud en resterende afschrijving dan ook nog wel uit. Maar ja, als je aan je werkgever 350 euro per maand mag betalen om prive te rijden komt dat ook niet uit.
Zolang je werkgever de leaseprijs ophoest is bijtelling desondanks een erg gunstige manier van luxe autorijden. Een nieuwe X5 van een ton kost je maandelijks netto iets van 950 euro (52%-tarief). Over vier jaar gerekend is dat 45k. Ga zo'n ding zelf kopen en je schrijft een dergelijk bedrag in het eerste jaar al bijna af, en dan heb je nog onderhoud, verzekering en de hele rambam.
Met je eigen bedrijf zo'n ding zakelijk rijden moet je dan weer niet doen, want naast de 45k bijtelling betaal je de afschrijving en het onderhoud ook allemaal zelf. Da's dubbel lappen.
Vanwege de kazige prive-gebruik-regeling die mijn werkgever heeft én het feit dat mijn 6-serie de ergste afschrijvingstik zo langzamerhand wel heeft gehad is het voor mij niet gunstig, maar anders zou ik wel overwegen om de 6 weg te doen (particulier verkopen ofzo) en de lease-A5 weer prive te gaan rijden. Qua bijtelling zit je dan op 715 euro netto per maand, terwijl de 6 alleen al aan verzekering en houderschapsbelasting maandelijks tegen de 350 euro kost. De rest haal je er met onderhoud en resterende afschrijving dan ook nog wel uit. Maar ja, als je aan je werkgever 350 euro per maand mag betalen om prive te rijden komt dat ook niet uit.
- Niels
zuinig, zuinig, geen rondjes circuit..........normaal gebruik van een auto voor woon-werk verkeer, vakantie en op visite dusKnot schreef:Maarja, je moet je wel aan de spelregels kunnen houden, zuinig met de bandjes, zuinig met de remmen, geen dingen op of aan de auto monteren, geen rondjes circuit/nordschleife enz enz.

Jij ook met je verslaving

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Begrijp ik niet goed; afschrijving en onderhoud zijn toch kosten die weer ten laste van de omzet komen, dus volledig aftrekbaar?Met je eigen bedrijf zo'n ding zakelijk rijden moet je dan weer niet doen, want naast de 45k bijtelling betaal je de afschrijving en het onderhoud ook allemaal zelf. Da's dubbel lappen.
Of zie ik dat nou weer helemaal verkeerd??
- Ar
- Auto: Prius
Dan ben ik gek.Rico v Velzen schreef:Wat bij mij vreemd genoeg altijd een erg belangrijke zoniet doorslaggevende rol geeft, is het bezit van de zaak. Een leaseauto kan ik niet als bezit zien.
Maar als je werknemer bent dan zou je gek zijn om een mooie leaseauto te weigeren.

Ik rij nu een oude e38 op LPG g3. Toch liever dan een lease golfV of passat.
Vorig jaar +/- 50.000 km zakelijk (0.19/km).