Wat vind je acceptabel als netto bijtelling per maand?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 aug 2007, 02:05

600 bruto kom je een heel eind toch?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 08:18

Macboy schreef:
Voor dat EB-geld kun je toch nooit prive zo'n auto rijden inc brandstof en onderhoud etc ??
Het klopt dat je voor de bijtelling zelf geen soortgelijke (nieuwe) auto kan rijden maar dat neemt niet weg dat een hoop mensen dat geld niet over hebben (of over willen hebben) voor een auto maandelijks :wink:

Kijk je kunt zoals Arthur 500,- p.mnd zelf moeten betalen aan een nieuwe leaser maar voor dat geld rij je ook in een A8 TDI van een paar jaar oud om maar eens een zijweg te nemen..

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 21 aug 2007, 08:32

Wellicht 500 euro per maand aan onkosten, maar dan staat die A8 nog niet voor de deur toch?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 aug 2007, 09:00

Rene / Hazze schreef:Mijn auto heeft een nieuwwaarde van bijna 100k en betaal bijtelling.

Maar zoals eerder gepost is hier:
Als de kosten van een jaar lager zijn dan de "normale bijtelling" dan is de hoogte van die kosten je bijtelling.

Hou daar rekening mee :wink:
Rene,

Maak het sommetjes eens voor mij dan in vergelijk met 22% bijtellen. En heb je verdere info over deze regeling?

Als je ook de afschrijving moet meenemen dan wil ik nog wel eens zien of dat goedkoper is. Bij een nieuwe auto kun je al een forse discussie met de fiscus krijgen. Ben dus heel benieuwd, maar volgens mij is het vragen om gekloot met de fiscus.

Michel

Gebruikersavatar
Sanhi
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2007, 21:08

Bericht door Sanhi » 21 aug 2007, 09:08

met 'afschrijving' gaat het zakelijk gezien niet om de werkelijke afschrijving (die kan je berekenen als je hem verkoopt) maar de fiscale afschrijving (kosten >> minder winst >> minder belasting). Een fiscaal afgeschreven auto is zakelijk dus minder interessant. Het gaat niet zozeer over hebben van de fiscale bijtelling oor een zakelijke auto omdat prive je toch niet voor dat geld kan rijden. Niet alle zakelijke auto's zijn lease auto's(!) Ondernemers die ervoor kiezen de auto te kopen en op de bedrijfs balans te zetten betalen ook bijtelling.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2007, 09:20

Precies, ik vind het maar een lastig verhaal, kom eens op met die voorbeelden, dan kan ik mijn accountant er ook even mee om de oren slaan............ :lol:

Eigen zaak ( BV), zakelijk rijden M3 a € 120K....................komt u maar.....................

Is de fiscale afschrijving wettelijk bepaald? In hoeverre is die anders dan de werkelijke afschrijving?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 21 aug 2007, 09:57

http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/

Let wel op dat dit niet voor DGA's geldt (BV's)!

Als je niet nieuw rijdt valt de afschrijving wel mee. Iets wat aardig van belang is.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 aug 2007, 10:07

Maurice Graber schreef:http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/

Let wel op dat dit niet voor DGA's geldt (BV's)!

Als je niet nieuw rijdt valt de afschrijving wel mee. Iets wat aardig van belang is.
Bedankt voor de link. Zoals mij eerste conclusie al luide, de kans dat de fiscus lekker met je gaat touwtrekken is bijvoorbaat behoorlijk groot. En de ficsus kennende kunnen ze zich als jaloerse kleine kinderen gedragen!!

Michel

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 21 aug 2007, 10:11

http://www.uwadministratiekangoedkoper. ... ebruik.htm
Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 22% van de cataloguswaarde(hier horen ook afschrijving op de auto en autoverzekering bij!), dan kunt u de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Er blijft dan per saldo geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling.
Zover ik weet is dit geen probleem. Onze accountant past het ook toe (AcconAVM).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 10:46

JeroenT schreef:Wellicht 500 euro per maand aan onkosten, maar dan staat die A8 nog niet voor de deur toch?
Hangt er vanaf hoe je het inricht :wink: Goed ik noemde "een paar jaar oud" maar eigenlijk bedoel ik een oude bak. Neem een 180pk TDI van 2000 a 15K aanschaf en je komt een aardig eind voor de 500 Eu per maand op basis van 25Kkm/jr.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 21 aug 2007, 11:01

Niels schreef:Kijk je kunt zoals Arthur 500,- p.mnd zelf moeten betalen aan een nieuwe leaser maar voor dat geld rij je ook in een A8 TDI van een paar jaar oud om maar eens een zijweg te nemen..
Alleen, dat kan dus niet bij ons...
Dan reed ik wat anders idd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 11:05

Arthur schreef:
Niels schreef:Kijk je kunt zoals Arthur 500,- p.mnd zelf moeten betalen aan een nieuwe leaser maar voor dat geld rij je ook in een A8 TDI van een paar jaar oud om maar eens een zijweg te nemen..
Alleen, dat kan dus niet bij ons...
Dan reed ik wat anders idd.
Ja slecht geregeld bij die baas van jou :lol: Alhoewel....Henk rijdt toch in een prive 406 Coupe :?: Hoe doet hij dat dan??

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 21 aug 2007, 11:07

Onder het mom van; wat niet weet wat niet deert.
Hij is er tussendoor geslopen.
Dus als we het niet aan de grote klok hangen kan hij voor een km vergoeding rond blijven rijden.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 21 aug 2007, 11:08

hahaah sommige mensen snappen het hier echt niet ;)

Het gaat erom wat je maandelijks kwijt wilt zijn aan je auto.

Dat kun je dan toch nooit vergelijken met een eigen auto? Je zegt hierboven, neem een A8 met 15k. Neem? Hoe bedoel je neem?? Je moet dan wel die 15k op zak hebben !! Meeste mensen moeten dat lenen en dat alléén kost al 300/350 per maand.

Dan heb je hetzelfde bedrag als je bijtelling al bijna en dan hebben we het nog niet eens over brandstof, onderhoud, belasting, verzekering etc :)

Aan het eind van de rit is de auto van jou, true, maar dan moet je ook de afschrijving meetellen in het maandbedrag.

En bovendien rijd je in een oude bak itt nieuwe bak (wat veel mensen niet zal uitmaken, ok, maar toch).

Kortom: die eigen bijdrage en bijtelling zal me worst zijn :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 11:13

Macboy schreef:hahaah sommige mensen snappen het hier echt niet.

het gaat erom wat je maandelijks kwijt wilt zijn aan je auto. en of je dan wil leasen op prive wil rijden???

dat kun je toch nooit vergelijken? Je zegt hierboven, neem een A8 met 15k.

En waar moet ik die 15k vandaan halen dan???? Die moet ik dan lenen en dat kost al 200/300 per maand.
Als mensen een andere insteek hebben "dan zien ze het verkeerd" of niet Macboy :wink: Ik hoef geen 15K te lenen voor een auto, andersom gerekend als ik een auto niet kan aanschaffen dan koop ik em niet. Die 300 aflossing tel ik er dan ook niet bij op 8)

Tja als je geen centen hebt en je moet wel lenen (wanneer MOET dit btw?) dan is de keuze tussen bijtelling en aflossen snel gemaakt...

Verder snap ik het wel hoor :P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2007, 11:34

Mijn vraag was ook niet wat je per maand aan een auto kwijt wilt zijn, maar aan een auto van de zaak, die dus niet van jezelf is (in geval van eigenaar bv is dat natuurlijk niet helemaal waar).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 21 aug 2007, 14:41

Het liefst niets :D
Maar dan moet ik km registratie bijhouden en alsnog een 2e auto aanschaffen.
Kom ik op 3 auto's voor de deur.
Dus kies ik voor een auto met prive km's.
Heb ik wel bijtelling etc maar ook het gemak ervan.
Beurtje -> garage, leenauto mee.
Banden versleten -> garage.
Weekendje weg -> brandstofpas.

Ga zo maar door.
Als dit gemak en "luxe" mij 500,- p/m moet kosten; het zij zo.
Een extra prive auto kost ook de nodige knaken.
En dan wil ik naast de Focus ST alsnog een station erbij hebben zoals een A4/ A6 of Volvo V70, ik noem maar wat :wink:
Zal allemaal misschien best voor minder dan 500,- kunnen maar ik vind het ook wel makkelijk zo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 15:30

Dennis Cavallino schreef:Mijn vraag was ook niet wat je per maand aan een auto kwijt wilt zijn, maar aan een auto van de zaak, die dus niet van jezelf is (in geval van eigenaar bv is dat natuurlijk niet helemaal waar).
Het niet van mezelf zijn dat is iets wat me niet uitmaakt. Mijn daily gaat na drie jaar de deur uit en een leaser ook. T.o.v. van een oud gebakje wat prima rijdt zou ik ongeveer een 200 tot 300 meer over hebben voor een nieuw gebakje voor de deur :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 aug 2007, 16:39

Maarja, je moet je wel aan de spelregels kunnen houden, zuinig met de bandjes, zuinig met de remmen, geen dingen op of aan de auto monteren, geen rondjes circuit/nordschleife enz enz.

Een eigen auto rij je gewoon vol achterop een C5 break als je het een keer zat bent ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 aug 2007, 16:42

Wat bij mij vreemd genoeg altijd een erg belangrijke zoniet doorslaggevende rol geeft, is het bezit van de zaak. Een leaseauto kan ik niet als bezit zien.

Maar als je werknemer bent dan zou je gek zijn om een mooie leaseauto te weigeren.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 aug 2007, 16:53

Een leaseauto kan ik niet als bezit zien. :?:

-edit- verkeerd gelezen

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 21 aug 2007, 17:08

Voor mijn V50 betaalde ik vroeger iets van 400 euro per maand netto bijtelling, dat vond ik eigenlijk wel mooi zat.

Zolang je werkgever de leaseprijs ophoest is bijtelling desondanks een erg gunstige manier van luxe autorijden. Een nieuwe X5 van een ton kost je maandelijks netto iets van 950 euro (52%-tarief). Over vier jaar gerekend is dat 45k. Ga zo'n ding zelf kopen en je schrijft een dergelijk bedrag in het eerste jaar al bijna af, en dan heb je nog onderhoud, verzekering en de hele rambam.

Met je eigen bedrijf zo'n ding zakelijk rijden moet je dan weer niet doen, want naast de 45k bijtelling betaal je de afschrijving en het onderhoud ook allemaal zelf. Da's dubbel lappen.

Vanwege de kazige prive-gebruik-regeling die mijn werkgever heeft én het feit dat mijn 6-serie de ergste afschrijvingstik zo langzamerhand wel heeft gehad is het voor mij niet gunstig, maar anders zou ik wel overwegen om de 6 weg te doen (particulier verkopen ofzo) en de lease-A5 weer prive te gaan rijden. Qua bijtelling zit je dan op 715 euro netto per maand, terwijl de 6 alleen al aan verzekering en houderschapsbelasting maandelijks tegen de 350 euro kost. De rest haal je er met onderhoud en resterende afschrijving dan ook nog wel uit. Maar ja, als je aan je werkgever 350 euro per maand mag betalen om prive te rijden komt dat ook niet uit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 18:09

Knot schreef:Maarja, je moet je wel aan de spelregels kunnen houden, zuinig met de bandjes, zuinig met de remmen, geen dingen op of aan de auto monteren, geen rondjes circuit/nordschleife enz enz.
zuinig, zuinig, geen rondjes circuit..........normaal gebruik van een auto voor woon-werk verkeer, vakantie en op visite dus :wink:

Jij ook met je verslaving :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2007, 19:19

Met je eigen bedrijf zo'n ding zakelijk rijden moet je dan weer niet doen, want naast de 45k bijtelling betaal je de afschrijving en het onderhoud ook allemaal zelf. Da's dubbel lappen.
Begrijp ik niet goed; afschrijving en onderhoud zijn toch kosten die weer ten laste van de omzet komen, dus volledig aftrekbaar?

Of zie ik dat nou weer helemaal verkeerd??

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 21 aug 2007, 20:24

Rico v Velzen schreef:Wat bij mij vreemd genoeg altijd een erg belangrijke zoniet doorslaggevende rol geeft, is het bezit van de zaak. Een leaseauto kan ik niet als bezit zien.

Maar als je werknemer bent dan zou je gek zijn om een mooie leaseauto te weigeren.
Dan ben ik gek. :wink:
Ik rij nu een oude e38 op LPG g3. Toch liever dan een lease golfV of passat.
Vorig jaar +/- 50.000 km zakelijk (0.19/km).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 2 gasten