Wat een topdag had moeten worden DF-CPZ07 boutje trilt eruit
-
Rene,GTRene schreef:Heb alle spanrollen compleet bestelt dus met dempers/veren en al, en natuurlijk nwe riemen en een nieuw waterpomploopwiel(waar multiriem over loopt en van hard kunstof?) omdat die erg beschadigt is door de uitgetrilde bout...
Vergeet niet de bouten moeren en alle kleinkraam mee te bestellen.
Raymond
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik ken het gevoel, heb ook wel eens goed pech gehad met de Impreza terwijl jullie allemaal al in de boerderij van Harry aan het kijken waren. Later alsnog volgas vanuit Zeelnad gekomen, samen met Patrick. Ik had alleen geen mechanische pech,het lag aan het sleutelwerk wat er ondertussen allemaal aan verricht wasRene / Hazze schreef:Inderdaad. Maar toch een erg klote hulpeloos gevoel op dat moment. Ik voelde me gister net een klein kind die niet het speelgoed kreeg wat ie woupartyondude schreef:Rene, het is niet het einde van wereld dude, er komen heus meer circuitdagen![]()
Nou ja, hoop dat er snel een vervolg komt

- GTRene
Ja, heb de belangrijkste meebesteld en sommige dingen kwamen ook in een set, thx voor meedenken :idea:alpinab10biturbo schreef:Rene,GTRene schreef:Heb alle spanrollen compleet bestelt dus met dempers/veren en al, en natuurlijk nwe riemen en een nieuw waterpomploopwiel(waar multiriem over loopt en van hard kunstof?) omdat die erg beschadigt is door de uitgetrilde bout...
Vergeet niet de bouten moeren en alle kleinkraam mee te bestellen.
Raymond
Moest nog ff bij de dealer zijn toen meteen maar remblokken voor achter meegenomen en een nwe sensor kabel, affijn omdat we vanalles uit moesten zoeken welk deel van welke BMW komt was de magazijnman zo bezig met de V8 dat ie mij ipv Z3 M remblokken die van een 740i mee deed en daar kwam ik dus pas achter toen ik alles loshad en ze erin wilde zetten grrrr dus weer gebeld

[IMG:640:667]http://img66.imageshack.us/img66/8350/pic0001iz4.jpg[/img]
achja het zit er weer onder, ook weer gefikst en was wel ff lekker knooien en remstof happen met schoonmaken

[IMG:800:714]http://img66.imageshack.us/img66/5057/pic0002it1.jpg[/img]
[IMG:800:600]http://img66.imageshack.us/img66/2725/pic0005hr4.jpg[/img]
Verder toen ik er toch half onder lag de Linker uitlaat goed/beter gezet, die zat nooit recht en als je dat eenmaal weet stoor ik me eraan

Morgen eens kijken of alle delen die bestelt zijn ook binnen zijn gekomen en passen

Kon ook nog een nwe visco koppeling voor de fan bestellen omdat er iets zwart opzat, maar hoe lang gaan die dingen mee? en volgens mij is dat ding nog hardstikke goed en zou weer een 130,-euro ofzo , das nummer 2, en nummer 4 is al besteld die was beschadigd...
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/963_p.png[/img]
- frank de jonge
- GTRene
Hoi Frank, daar heb ik wel oren naar eigenlijk want misschien heb ik de auto nog wel heel langfrank de jonge schreef:Diegene die die auto gebouwd heeft weet de onderdelen toch???
Misschien kan ik jou wel met hem in contact brengen. Die bouwer van Hartge is namelijk weer een bekende van Albert.
Ik ben ooit is met Albert bij die man thuis geweest.
Misschien dat ik je zn email wel kan fixen.
Laat maar ff horen.

bedankt alvast en als je meer weet laat maar horen in mijn mailbox, wil de hele lijst wel weten, handig om achter de hand te hebben.
8)
- frank de jonge
- GTRene
Top Frank, thx...eneuh de "bekendheid"en opfris kuur heeft geholpen, als je nu Google "Hartge Z3 coupe 5.0" of kortere beschrijving indrukt komt ie nu al voor in heel wat wereld delen, misschien ook wel leuk voor die man
dat was toen ik hem kocht niet zo, via die paar autowebsites is het al verder en verder gekomen en staat ie weer op de menu kaart.
Ik was vandaag ff bij de dealer en daarna bij een andere auto onder delen man om een kleine tube loctite(wat duur
) te kopen die bout zal me niet snel weer eruit trillen, en daar was het net druk, kwam er een man naar buiten en meteen werd ik staande gehouden om over de auto te praten hij herkende hem ook en had me wel eens zien rijden? anyway veel talkwerk en toen kwam er nog een klant met een hele mooie Z3 coupe 3.0 van 2001 zwart met mooie velgen, die kans is klein 2 x een Z3 coupe bop hetzelfde moment bij elkaar
oudere man die schijnbaar ook nog wat klassiekers had? ff mee gepraat over zijn kar, maar repte geen woord over de mijne of van goh nog 1, niks..maarja ik vond het wel leuk er nog 1 te zien en nog een mooie ook.

Ik was vandaag ff bij de dealer en daarna bij een andere auto onder delen man om een kleine tube loctite(wat duur

-
Ik neem aan dat je naar Smudde in Almelo gaat en dat je met Norbert en Oscar te maken hebt. Zijn beide goede medewerkers en kan goed met ze opschieten. Met name Oscar heeft veel kennis over BMW's waarbij het niet uitmaakt of het een E63 M6 of mijn klassieke E28 M5 is. Ik weet niet of je de ETK hebt, maar deze is zeer waardevol om met hun te communiceren. Ik kan zelf uitzoeken wat ik nodig heb en dat scheelt hun weer tijd. Dit is een win-win situatie die bij mij al jaren goed werkt.GTRene schreef:gekomen, vooral de hoofddingen die ik wel af en toe kan gebruiken anders wordt de BMW dealer ook gek van mealhoewel ze het wel leuk vinden maar wel graag de juiste onderdelen willen bestellen, en dat wil ik ook liever dat snap je wel, dus als je dat kan regelen, graag :idea:
Groet,
Raymond
- GTRene
Yep Smudde Almelo, ik ken Norbert en Oscar ook al jaren, prettige lui om mee te werken, ik zoek ook eerst dingen uit, maar moet eerst zeker weten wat het is en welk jaar welke delen omdat van wat het beste paste in het vooronder dingen zijn gemaakt, en als je dat later wilt bestellen en ook al lijkt het op de foto hetzelfde kan je wel iets heel anders krijgen.alpinab10biturbo schreef:Ik neem aan dat je naar Smudde in Almelo gaat en dat je met Norbert en Oscar te maken hebt. Zijn beide goede medewerkers en kan goed met ze opschieten. Met name Oscar heeft veel kennis over BMW's waarbij het niet uitmaakt of het een E63 M6 of mijn klassieke E28 M5 is. Ik weet niet of je de ETK hebt, maar deze is zeer waardevol om met hun te communiceren. Ik kan zelf uitzoeken wat ik nodig heb en dat scheelt hun weer tijd. Dit is een win-win situatie die bij mij al jaren goed werkt.GTRene schreef:gekomen, vooral de hoofddingen die ik wel af en toe kan gebruiken anders wordt de BMW dealer ook gek van mealhoewel ze het wel leuk vinden maar wel graag de juiste onderdelen willen bestellen, en dat wil ik ook liever dat snap je wel, dus als je dat kan regelen, graag :idea:
Groet,
Raymond
wat is ETK? net zoiets als de onderdelen en nummers erbij zoeken op BMW onderdelen CD's? of website's?
- Joop
ETK staat voor Elektronische Teile Katalog (grote onderdelen catalogus dus).GTRene schreef:Yep Smudde Almelo, ik ken Norbert en Oscar ook al jaren, prettige lui om mee te werken, ik zoek ook eerst dingen uit, maar moet eerst zeker weten wat het is en welk jaar welke delen omdat van wat het beste paste in het vooronder dingen zijn gemaakt, en als je dat later wilt bestellen en ook al lijkt het op de foto hetzelfde kan je wel iets heel anders krijgen.alpinab10biturbo schreef:Ik neem aan dat je naar Smudde in Almelo gaat en dat je met Norbert en Oscar te maken hebt. Zijn beide goede medewerkers en kan goed met ze opschieten. Met name Oscar heeft veel kennis over BMW's waarbij het niet uitmaakt of het een E63 M6 of mijn klassieke E28 M5 is. Ik weet niet of je de ETK hebt, maar deze is zeer waardevol om met hun te communiceren. Ik kan zelf uitzoeken wat ik nodig heb en dat scheelt hun weer tijd. Dit is een win-win situatie die bij mij al jaren goed werkt.GTRene schreef:gekomen, vooral de hoofddingen die ik wel af en toe kan gebruiken anders wordt de BMW dealer ook gek van mealhoewel ze het wel leuk vinden maar wel graag de juiste onderdelen willen bestellen, en dat wil ik ook liever dat snap je wel, dus als je dat kan regelen, graag :idea:
Groet,
Raymond
wat is ETK? net zoiets als de onderdelen en nummers erbij zoeken op BMW onderdelen CD's? of website's?
voor een online variant kijk bijvoorbeeld op:
http://www.realoem.com/bmw/select.do
of:
http://bmwfans.info/
EDIT: overigens zie ik dat je bovenstaand links al gevonden had (exploded view-plaatje)...

- GTRene
Thx Joop maar inderdaad, had beide al, maar omdat soms om het jaar dingen veranderen en ik niet exact weet welke onderdelen gebruikt zijn is het toch zoeken en meten, feit is het is een M62
maar sommige delen zijn aangepast of van andere typen/jaren om te passen...
Even iets rechtzetten hier, ik ging er van uit dat de bout van de tensioner eruit was getrild...
niet dus, ik wilde de nwe tensioner plaatsen en de nwe M8 bout erin met wat loctite krijg ik de bout er niet in...
blijkt de bout te zijn afgeknapt en de rest zit er dus in! 5mm diep dus leek of ie erui was getrild grrrr nu moet ik die dus uitboren zie foto
[IMG:800:600]http://img530.imageshack.us/img530/9796/pic0001dc2.jpg[/img]
en daar kun je niet zo bij! zit zo'n max 10cm ruimte tussen de radiateur en de aircopomp waar de steun aanzit voor die tensioner met M8 bout...dus zal de aircopomp uit moeten bouwen aaargh en dat M6 boutje wilde er ook al niet uit dus moet ik ook oplossen en dat lukte maar nu dus die M8 grrr balen dus.
Ik weet nu ook waardoor die bout is geknapt...wilde de nwe tensioner er tussen zetten en heb dezelfde genomen als erop zat maar op de foto en bij de dealer stond een ander plaatje en kreeg eerst 2x dezelfde soort mee, maar liet de andere zien die erop zat en toen kreeg ik die mee, ja dnan is het die...echter dit type als je die aandraait met de bouten die erbij zaten kon ie geen kant meer op! en dus niet iets bewegen if erg moeilijk waardoor de tensioner niet z'n werk kon doen en dus na jaren gebruik en extra trillingen daardoor knapte die bout af, dus nu haal ik toch weer een andere tensioner die wel kan bewgen net als die voor de grote riem, die zitten anders in elkaar en dat werkt wel, tja zo kun je iets wat goed lijkt, toch verbeteren.
Anyway de nwe grote multiriem zit erop eerst een gehannis om de fan eraf te krijgen, linkse draad maar wilde niet lossen, toen speciaal gereedschap van dealer en een foefje van mij en hup schoot ie los zodat ik er makkelijker bij kon, alle tensioners waren nog goed, en loopwielen ook, maar voor de zekerheid toch alles maar vernieuwd, beter een paar honderd euro meer investeren dan op de gok rijden....zie foto, echter zonder fan nog die zit er nu wel op natuurlijk.
[IMG:799:491]http://img530.imageshack.us/img530/8554/pic0002zp3.jpg[/img]
Nu kan ik in elk geval weer scheuren met een goede riem en een goed nieuw loopwiel van de fan, die andere was stuk door de afgekanpte bout...werd al een paar x onderweg naar de dealer enzo uitgedaagt dus moest me echt inhouden omdat ik niet meer dan 3.500rpm wilde gaan omdat ik nog op de noodreparatie reed, nu dus weer vrij om te jakkeren maar zonder airco....niet dat ik die veel gebruik met dit weer, maar toch moet wel weer klaar, volgende week maar eens weer nwe spul bestellen, en meer nwe bouten en beugels, die dingen kosten toch niet zoveel.

Even iets rechtzetten hier, ik ging er van uit dat de bout van de tensioner eruit was getrild...
niet dus, ik wilde de nwe tensioner plaatsen en de nwe M8 bout erin met wat loctite krijg ik de bout er niet in...
blijkt de bout te zijn afgeknapt en de rest zit er dus in! 5mm diep dus leek of ie erui was getrild grrrr nu moet ik die dus uitboren zie foto
[IMG:800:600]http://img530.imageshack.us/img530/9796/pic0001dc2.jpg[/img]
en daar kun je niet zo bij! zit zo'n max 10cm ruimte tussen de radiateur en de aircopomp waar de steun aanzit voor die tensioner met M8 bout...dus zal de aircopomp uit moeten bouwen aaargh en dat M6 boutje wilde er ook al niet uit dus moet ik ook oplossen en dat lukte maar nu dus die M8 grrr balen dus.
Ik weet nu ook waardoor die bout is geknapt...wilde de nwe tensioner er tussen zetten en heb dezelfde genomen als erop zat maar op de foto en bij de dealer stond een ander plaatje en kreeg eerst 2x dezelfde soort mee, maar liet de andere zien die erop zat en toen kreeg ik die mee, ja dnan is het die...echter dit type als je die aandraait met de bouten die erbij zaten kon ie geen kant meer op! en dus niet iets bewegen if erg moeilijk waardoor de tensioner niet z'n werk kon doen en dus na jaren gebruik en extra trillingen daardoor knapte die bout af, dus nu haal ik toch weer een andere tensioner die wel kan bewgen net als die voor de grote riem, die zitten anders in elkaar en dat werkt wel, tja zo kun je iets wat goed lijkt, toch verbeteren.
Anyway de nwe grote multiriem zit erop eerst een gehannis om de fan eraf te krijgen, linkse draad maar wilde niet lossen, toen speciaal gereedschap van dealer en een foefje van mij en hup schoot ie los zodat ik er makkelijker bij kon, alle tensioners waren nog goed, en loopwielen ook, maar voor de zekerheid toch alles maar vernieuwd, beter een paar honderd euro meer investeren dan op de gok rijden....zie foto, echter zonder fan nog die zit er nu wel op natuurlijk.
[IMG:799:491]http://img530.imageshack.us/img530/8554/pic0002zp3.jpg[/img]
Nu kan ik in elk geval weer scheuren met een goede riem en een goed nieuw loopwiel van de fan, die andere was stuk door de afgekanpte bout...werd al een paar x onderweg naar de dealer enzo uitgedaagt dus moest me echt inhouden omdat ik niet meer dan 3.500rpm wilde gaan omdat ik nog op de noodreparatie reed, nu dus weer vrij om te jakkeren maar zonder airco....niet dat ik die veel gebruik met dit weer, maar toch moet wel weer klaar, volgende week maar eens weer nwe spul bestellen, en meer nwe bouten en beugels, die dingen kosten toch niet zoveel.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Ahh dit is echt balen voor je Rene. Zoiets moet jou natuurlijk weer overkomen op zo'n dag. Gelukkig weet je het altijd snel op te lossen met de juiste middelen, wat dat betreft zit het nog prima in dat koppie van jou
Ik miste hem al op CPZ, jammer maar volgende keer ben je er natuurlijk weer bij!
groet Steven

Ik miste hem al op CPZ, jammer maar volgende keer ben je er natuurlijk weer bij!
groet Steven
- GTRene
Ik las het Sté, als alles heel blijft is het mooi, maar als je wat wilt bestellen moet je de auto eigenlijk zelf gebouwd hebben zodat je weet wat van welk type/model elk onderdeel afkomt, achja zo blijven we bezigStéphane schreef:Ik voel met je mee, Rene. Ik weet inmiddels ook hoe het is om met niet standaard spullen rond te rijden, zij het op een iets ander niveau qua vermogen

Dat jij het apparaat nog klaar kreeg voor CPZ vond ik al knap, misschien 19 sept weer, kom je ook?
- Stéphane
Ik denk het wel. Morgen ook weer even wat aan de auto (laten) sleutelen. Ik denk dat ik de remschijven gelijk ook even meeneem, kunnen we die er gelijk ook even onder hangenGTRene schreef:Dat jij het apparaat nog klaar kreeg voor CPZ vond ik al knap, misschien 19 sept weer, kom je ook?

Succes morgen in ieder geval! Bij mijn auto heb ik zelfs een andere pulley er op laten zetten, omdat standaard er een pulley mét airco 'ring' er opzat. Die heb ik nu niet er op, want dat is niet nodig.
- GTRene
Airco in mijn auto vind ik wel prettig moet ik zeggen, heb hem wel niet vaak aan, maar perfect met demisten van ruiten, en natuurlijk tegen hitte...en tja alles zit er al in...
Maar je hebt gelijk is weer extra gewicht
Wat dat beterfd ben ik wel benieuwd naar dat systeem wat donkervoort in de D8 GT gaat bouwen, een erg licht systeem van maar 5 kilo
natuurlijk zal het dan niet zo luxe zijn , maar voor 5 kilo zeg ik van doe mij die maar 
Maar je hebt gelijk is weer extra gewicht

Wat dat beterfd ben ik wel benieuwd naar dat systeem wat donkervoort in de D8 GT gaat bouwen, een erg licht systeem van maar 5 kilo

- GTRene
Tjonge zeg...pff zeker 2 uur extra zitten kloten en gehannes om het goed te krijgen...
Vanmorgen kwam mijn haakse boormachine binnen die ik had besteld 2d hands voor 75,-euries een accu proffessional nwe meer dan 250,- euries en dat vond ik wat te veel voor maar heel enkel zo'n ding nodig hebben maar 75,- was oke, zat alleen geen boorsleutel bij maar de rest is goed
2 accu's en snellader + adapter en een krachtige echt kleine ruimte benodigde haakse boormachine, dus hup aan de slag 8)
Eerst een beetje spul weghalen van de auto zoals de afdekkap die de motor bedekt, dacht aan de kleine beschadigingen te zien dat je die dingen eruit moest wippen, maar nee, gewoon simpel de 4 knoppen indrukken en hij komt eraf
mooi.
Toen de aanzuigbuis eraf, en de koelwater-fan om wat ruimte te creëren.
sofar so good...boortjes wat aangeslepen en daar gaan we, eerst een boor van 1,5mm en dat gaat aardig, alleen je kunt niet veel kracht zetten vanwege weinig ruimte en je moet precies in het hart boren, toen een wat dikkere boor en toen een 5mm ofzo en uitgemeten hoe diep de M8 bout zat en hoe diep ik dus kon boren.
Toen dacht ik van, laat ik eens proberen om er een franse? imbussleutel in te tikken en er een ratel op te zetten, en ja hoor daar kwam ie al aan 8) dat ging beter dan gedacht en dacht toen van oooooooo, makkie.
Hup alle nwe delen gepakt en lekker in elkaar gezet en draai het aan de auto(tensioner en loopwiel en steldingen enz) dan de multiriem van de Airco erop, maar voor dat dat kan moet eerst de hoofd multiriem er weer af omdat de airco multiriem erachter loopt
dus hup speul los riem er ff af en de airco riem erop...huh? dat past nooit dacht ik aaaaaaaargh dan maar die andere langere erop volgens de tekening...weer de grote riem eraf...pfff maar die was veels te groot! grrr hup er weer af, en weer de kleine pakken, in theorie zou het passen als ik dat loopwiel met de nwe tensioner maar ver genoeg in kon drukken, maar tjonge wat een power zit daarin, en alleen was dat erg moeilijk van allerlij hulpstukken erbij grrr dan weer onder de auto dan weer van boven bouten los bouten vast bouten eruit aaaaaaaaa
2 uur liggen proberen in en uit elkaar enz enz, toen gaf ik het op monteerde het spul weer zonder de kleine airco multiriem dacht haal morgen een iets langere.
Dus ik draaide alles maar vast en trok wat bouten na, ook op het loopwiel van de tensioner want die had ik weer los gehad, en toen merkte ik dat ik via die bout en dus niet de standaard stelbout heel eenvoudig de veer helemaal in kon drukken
:idea: toen dacht ik van, dan kan het misschien toch net passen :idea: dus hup weer de boel uit elkaar laatste poging en yes jippie hij ging erop en de tensioner kan nog voldoende bewegen en in en uit veren dus moet goed zijn 8) hij is dus klaar, en zondag als ik richting de Ring ga lekker rond loeren heb ik weer Airco voor als het HOT word 8)
Hier de airco multiriem en in het midden het loopwiel en links daarvan de dikke M8 bout die me dus laatst was afgeknapt terwijl ik naar CPZ onderweg was, daaronder de tensioner.
[IMG:800:505]http://img119.imageshack.us/img119/2631/pic0003ct9.jpg[/img]
Ja dat ziet er weer fris uit, nwe riempjes en onderdelen, de onedrdelen die erop zaten waren nog wel goed, maarja beter nwe dan hoef ik hopelijk voorlopig niet weer
[IMG:1011:758]http://img119.imageshack.us/img119/2443/pic0005lp3.jpg[/img]
De kap die boven op de motor zit is eenvoudig te verwijderen, de 4 rondjes kun je indrukken en dan kun je de kap omhoog halen, handig.
[IMG:1011:758]http://img119.imageshack.us/img119/7277/pic0004ac8.jpg[/img]
Vanmorgen kwam mijn haakse boormachine binnen die ik had besteld 2d hands voor 75,-euries een accu proffessional nwe meer dan 250,- euries en dat vond ik wat te veel voor maar heel enkel zo'n ding nodig hebben maar 75,- was oke, zat alleen geen boorsleutel bij maar de rest is goed

Eerst een beetje spul weghalen van de auto zoals de afdekkap die de motor bedekt, dacht aan de kleine beschadigingen te zien dat je die dingen eruit moest wippen, maar nee, gewoon simpel de 4 knoppen indrukken en hij komt eraf

Toen de aanzuigbuis eraf, en de koelwater-fan om wat ruimte te creëren.
sofar so good...boortjes wat aangeslepen en daar gaan we, eerst een boor van 1,5mm en dat gaat aardig, alleen je kunt niet veel kracht zetten vanwege weinig ruimte en je moet precies in het hart boren, toen een wat dikkere boor en toen een 5mm ofzo en uitgemeten hoe diep de M8 bout zat en hoe diep ik dus kon boren.
Toen dacht ik van, laat ik eens proberen om er een franse? imbussleutel in te tikken en er een ratel op te zetten, en ja hoor daar kwam ie al aan 8) dat ging beter dan gedacht en dacht toen van oooooooo, makkie.
Hup alle nwe delen gepakt en lekker in elkaar gezet en draai het aan de auto(tensioner en loopwiel en steldingen enz) dan de multiriem van de Airco erop, maar voor dat dat kan moet eerst de hoofd multiriem er weer af omdat de airco multiriem erachter loopt

Dus ik draaide alles maar vast en trok wat bouten na, ook op het loopwiel van de tensioner want die had ik weer los gehad, en toen merkte ik dat ik via die bout en dus niet de standaard stelbout heel eenvoudig de veer helemaal in kon drukken

Hier de airco multiriem en in het midden het loopwiel en links daarvan de dikke M8 bout die me dus laatst was afgeknapt terwijl ik naar CPZ onderweg was, daaronder de tensioner.
[IMG:800:505]http://img119.imageshack.us/img119/2631/pic0003ct9.jpg[/img]
Ja dat ziet er weer fris uit, nwe riempjes en onderdelen, de onedrdelen die erop zaten waren nog wel goed, maarja beter nwe dan hoef ik hopelijk voorlopig niet weer

[IMG:1011:758]http://img119.imageshack.us/img119/2443/pic0005lp3.jpg[/img]
De kap die boven op de motor zit is eenvoudig te verwijderen, de 4 rondjes kun je indrukken en dan kun je de kap omhoog halen, handig.
[IMG:1011:758]http://img119.imageshack.us/img119/7277/pic0004ac8.jpg[/img]