Lease-auto op het circuit
- Macboy
-
OnlineFabian
Zo is het.Macboy schreef:Er is een verschil tussen iets verbieden en iets vergoeden als het fout gaat. De Ring is een openbare weg en kan niet verboden worden tenzij expliciet is uitgesloten.
Ik zou dus wel de ring opgaan, maar zou gewoon natuurlijk beheerst rond rijden. Je wilt geen problemen. Bovendien staat de ring vaak gelijk aan asociaal autogedrag, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Je kunt ook best gewoon voorzichtig de baan op en evenveel genieten zonder extreme slijtage aan banden en remmen.
Een afgesloten circuit is een ander verhaal, maar dan is ook van belang of het een race is, dan wel eigen rondjes. Verzekeringstechnisch heb je dan een probleem, omdat dit vaak is uitgesloten in contracten.
Bovenmatige slijtage kan doorberekend worden, maar daarvoor is weer niet van belang hoe dit komt. Of dit nu een circuit is of de ring. Want op een openbare weg kun je ook tekeer gaan als een gek en banden slijten en dan kan de leasemij ook een en ander doorberekenen.
Zolang je het gewoon niet gek maakt en respect hebt voor het materiaal is er denk ik weinig aan de hand.
Behalve of het een race is of niet op een afgesloten circuit. Je behoort er gewoon niet te komen met je lease-auto. Ieder weldenkend mens begrijpt dat.
Dat het voor ons makkelijker is om overmatige slijtage (want wat is overmatig?!) aan te tonen bij gebruik op bijvoorbeeld de RIng is logisch. Het is al moeilijk genoeg om het aan te tonen dat iets overmatige slijtage is........
Wat alleen leidend is in dit verhaal in je overeenkomst met je werkgever. Wat staat daar in omtrent het gebruik van de auto. Want daar vergissen zich er veel in.
- Knot
-
OnlineFabian
Ik denk dat jij genoeg weetKnot schreef:Fabian,
Het leuke is dat daar vaak in staat dat je geen snelheids- op prestatierit mag rijden. Wanneer is iets een prestatierit?
Als je op zandvoort op je dooie gemakkie pilonnen uit loopt te zetten voor een DF circuit avondje?
Weet jij genoeg zo denk

Maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat je met een leaseauto niets te zoeken hebt op een afgesloten circuit. Dat je een leaseauto "normaal" dient te gebruiken. Dat je er als een "goed huisvader" zorg voor dient te dragen. Een leaseauto is geen vrijgeleide om een auto zo te gebruiken/behandelen zoals het je toevallig uitkomt.
je moest eens weten wat ik dagelijks meemaak. Daar lusten de honden geen brood van.
Ik vind het ook belachelijk dat er met de auto van iemand anders (want dat is het) op zo´n belachelijk manier wordt omgegaan.
Even voor de duidelijkheid, ook ik rij op de Ring met een leaseauto. Die van mn broer, en die is toevallig van de maatschappij waar ik voor werk. Als je normaal rijdt, valt de slijtage echt mee en zijn er geen extra kosten door.
- HansD
Dat is dus ook de reden dat ik met de Leon wel met DF op Zandvoort wil rijden maar niet op een vrij rijden avond met onbekenden. Ik ken mezelf en rij stevig maar niet op het randje. Het kan natuurlijk ook altijd de schuld van een ander zijn als er iets gebeurt en dan heb ik een probleem, vandaar dat ik dit risico zo klein mogelijk wil houden.Als je normaal rijdt, valt de slijtage echt mee en zijn er geen extra kosten door.
- Knot
Rico,
Als je met je prive auto(s) nu eens precies hetzelfde doet, of nog extremer, wat is dan "als een goed huisvader"....
Liever een auto waar niet in gerookt is die altijd netjes schoongemaakt en onderhouden is met versleten bandjes dan eentje die altijd koud geplankt is, stinkt naar de rook met brandgaten, lading aarde en zand in de kofferbak en kots in de bekleding... 8)
Als je met je prive auto(s) nu eens precies hetzelfde doet, of nog extremer, wat is dan "als een goed huisvader"....

Liever een auto waar niet in gerookt is die altijd netjes schoongemaakt en onderhouden is met versleten bandjes dan eentje die altijd koud geplankt is, stinkt naar de rook met brandgaten, lading aarde en zand in de kofferbak en kots in de bekleding... 8)
- Panda de Beer
- MartijnGizmo
- Erik
- Auto: BMW ///M
Met een leasewagen heb je geen hol op een circuit te zoeken. Punt uit. Einde discussie.
Nu de ring.
Das een lastige. Ikzelf zeg : zie bovenstaand. Je kunt het allemaal rechtlullen maar vergeet niet dat dat allemaal omgekeerde bewijslast is. Als je de ring op gaat doe je dat niet omdat je van het uitzicht gaan genieten in je Lease Leon met 18" jetsers en 5cm lager sportonderstel. Met een xsara picasso kun je nog zeggen ich habe es nicht gewusst en dan nog..........
Het gaat 10x goed en dan blaft een ander jou ervanaf en dan heb je wat uit te leggen. Mij is het dat allemaal nooit waard geweest, een aangemelde slipcursus was wel de max. Sta met de Subaru ook (nog) niet te popelen om de ring te betreden trouwens. Als er nu een rally-ring zou bestaan
E
Nu de ring.
Das een lastige. Ikzelf zeg : zie bovenstaand. Je kunt het allemaal rechtlullen maar vergeet niet dat dat allemaal omgekeerde bewijslast is. Als je de ring op gaat doe je dat niet omdat je van het uitzicht gaan genieten in je Lease Leon met 18" jetsers en 5cm lager sportonderstel. Met een xsara picasso kun je nog zeggen ich habe es nicht gewusst en dan nog..........
Het gaat 10x goed en dan blaft een ander jou ervanaf en dan heb je wat uit te leggen. Mij is het dat allemaal nooit waard geweest, een aangemelde slipcursus was wel de max. Sta met de Subaru ook (nog) niet te popelen om de ring te betreden trouwens. Als er nu een rally-ring zou bestaan

E
-
Vezekeringen moeten de Ring alleen WA dekken en niet all-risk. Ik heb dit altijd al gezegd, ondanks vele kritiek. Moreel klopt het gewoon niet.
Iedereen weet waar hij aan begint, en anders moet je er niet heen gaan of gewoon rustig rijden zoals sommige families wel eens met oma en de kinderen + hond erover heen blaffen (de hond dus)
Iedereen weet waar hij aan begint, en anders moet je er niet heen gaan of gewoon rustig rijden zoals sommige families wel eens met oma en de kinderen + hond erover heen blaffen (de hond dus)

- RVV
Ik denk dat de ring wel kan sluiten als WA alleen maar van toepassing zou zijn.
Af en toe een keer een paar rondjes op de ring rijden op 80% van je kunnen.. moet wel gaan met een leaseauto.. moreel gezien dan.
Maar full attack elk weekend de leasehoer naar de eeuwige jachtvelden rammen is 100% not done imho.
Af en toe een keer een paar rondjes op de ring rijden op 80% van je kunnen.. moet wel gaan met een leaseauto.. moreel gezien dan.
Maar full attack elk weekend de leasehoer naar de eeuwige jachtvelden rammen is 100% not done imho.
-
Hoe is dit overigens op zandvoort geregeld?
Sluit je daar een aparte WA-verzekering af voor de uren dat je aanwezig bent?
Ik neem aan dat er van all-risk verzekering geen sprake is gedurende zo een trackday.
En wat als er een snuiter met een uitkering je nieuwe Corvette van de baan af blutst? Of erger....lichamelijk letsel? Van een kaal kip valt niks te plukken...
Hoe is dit daar geregeld?
Sluit je daar een aparte WA-verzekering af voor de uren dat je aanwezig bent?
Ik neem aan dat er van all-risk verzekering geen sprake is gedurende zo een trackday.
En wat als er een snuiter met een uitkering je nieuwe Corvette van de baan af blutst? Of erger....lichamelijk letsel? Van een kaal kip valt niks te plukken...
Hoe is dit daar geregeld?
- Bert ///M3
helemaal niks Rob.
Schade aan de baan betaal je zelf.
Schade aan je eigen auto betaal je zelf.
Schade die je toebrengt aan anderen op de baan is CPZ niet verantwoordelijk voor en dat mag je fijn onderling uitzoeken. Aangezien er geen verkeersregels gelden heb je geen poot om op te staan en kan je geen schuldige aanwijzen, bij een civiele procedure zal je dus altijd bot vangen en zal een rechter gewoon zeggen risico van het vak.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, als iemand op de parking tegen je auto aan rijd dan vergoed een verzekering dit wel. Maar dit moet je wel aannemelijk maken, want hun zijn ook niet van de oude school (auto's naar de parking slepen) en vragen echt wel na bij de desbetreffende organisatie hoe het zit.
Met lichamelijk letsel ben je op dat moment wel door je ziektekosten verzekering gedekt. Maar bij een evt blijvend letsel en schadevergoedingen heb je nergens om bij aan te kloppen. Jou verzekering vergoed dus niks als jij iemand invalide rijd. Omgekeerd krijg jij ook niks uitgekeerd als iemand dat bij jou doet. Hier geld hetzelfde verhaal als bij WA en schade aan auto's, je hebt gewoon geen poot om op te staan.
Schade die je toebrengt aan anderen op de baan is CPZ niet verantwoordelijk voor en dat mag je fijn onderling uitzoeken. Aangezien er geen verkeersregels gelden heb je geen poot om op te staan en kan je geen schuldige aanwijzen, bij een civiele procedure zal je dus altijd bot vangen en zal een rechter gewoon zeggen risico van het vak.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, als iemand op de parking tegen je auto aan rijd dan vergoed een verzekering dit wel. Maar dit moet je wel aannemelijk maken, want hun zijn ook niet van de oude school (auto's naar de parking slepen) en vragen echt wel na bij de desbetreffende organisatie hoe het zit.
Met lichamelijk letsel ben je op dat moment wel door je ziektekosten verzekering gedekt. Maar bij een evt blijvend letsel en schadevergoedingen heb je nergens om bij aan te kloppen. Jou verzekering vergoed dus niks als jij iemand invalide rijd. Omgekeerd krijg jij ook niks uitgekeerd als iemand dat bij jou doet. Hier geld hetzelfde verhaal als bij WA en schade aan auto's, je hebt gewoon geen poot om op te staan.
-
Bert ///M3 schreef:helemaal niks Rob.
Thx voor je duidelijke reactie, dit was me niet bekend. Blikschade en alles wat daarmee samenhangt valt nog te overzien inderdaad.
Lichamelijk letsel is iets serieuzer. Denk dat vele zich niet realiseren wat hiervan de financiele gevolgen kunnen zijn.
- Bert ///M3
Klopt en daarom zie je mij daar ook niet terug in een straatauto.
Schade aan auto's en baan kan je met geld fixen. Is even op een houtje bijten maar goed gebeurd is gebeurd. Hier geld ook als je het niet kan perimiteren om je auto af te schrijven op eigen kosten, blijf dan thuis. Helemaal als je auto van de bank is of van de leasemaatschappij.
Lichamelijk letsel word een ander verhaal.
Je hebt overigens wel speciale trackday verzekeringen. Maar voorzover ik weet sluiten de meesten die bij iets als vrijrijden.nl rijden dit niet af.
Schade aan auto's en baan kan je met geld fixen. Is even op een houtje bijten maar goed gebeurd is gebeurd. Hier geld ook als je het niet kan perimiteren om je auto af te schrijven op eigen kosten, blijf dan thuis. Helemaal als je auto van de bank is of van de leasemaatschappij.
Lichamelijk letsel word een ander verhaal.
Je hebt overigens wel speciale trackday verzekeringen. Maar voorzover ik weet sluiten de meesten die bij iets als vrijrijden.nl rijden dit niet af.
-
OnlineFabian
Ik denk het dus ab-so-luut niet! Misschien dat er hooguit 10% minder klandizie is.Rico v Velzen schreef:Ik denk dat de ring wel kan sluiten als WA alleen maar van toepassing zou zijn.
.
WA dekt juist het grootste risico af, het risico dat iemand anders jou iets aandoet. En dat is de grootste onzekere factor op de Ring. En een grote plus.
Eigen schade kun je inschatten, dat doe je zelf. Net als op een gesloten circuit. En daar geldt geen enkele dekking, maar als ik zie met wat voor dure auto;s daar ook gereden wordt, dan geloof ik niet dat die niet zouden komen rijden als de RIng alleen maar WA zou dekken

- Arthur
- Auto: Nr.51
Nee?Rico v Velzen schreef:Maar full attack elk weekend de leasehoer naar de eeuwige jachtvelden rammen is 100% not done imho.
D'r zijn ook mensen die dat met hun prive auto doen.
Waarom zou dat dan niet mogen in een leaseauto.
Ik zeg altijd maar zo; ik behandel de auto alsof het mijn privebezit is.
En daar komt bij, je betaald toch voor die auto.
Dan wil je hem ook gebruiken waar het jouw goed voor goeddunkt.
- MdeRijke
Arthur, als je in je eigen auto gaat racen loop je tegen hogere kosten op. Als je in de leasebak gaat racen, krijg je (en je werkgever) geen extra rekening, anders dan de kosten van het gewoon gebruik.Arthur schreef:Ik zeg altijd maar zo; ik behandel de auto alsof het mijn privebezit is.
Lijkt me niet fair tov je baas en je werkgever, en rechtvaardigt dus m.i. de maatregelen van de leasemij over uitsluitingen en over bovenmatige slijtage.
- RVV
Arthur schreef:Nee?Rico v Velzen schreef:Maar full attack elk weekend de leasehoer naar de eeuwige jachtvelden rammen is 100% not done imho.
D'r zijn ook mensen die dat met hun prive auto doen.
Waarom zou dat dan niet mogen in een leaseauto.
Ik zeg altijd maar zo; ik behandel de auto alsof het mijn privebezit is.
Dan wil je hem ook gebruiken waar het jouw goed voor goeddunkt.
Tja voor mij word er dan een morele grens overschreden.. omdat ikzelf een leaseauto niet als eigen bezit kan zien. Dus ook al betaal ik ervoor dan nog respect voor andermans spullen..
Er zijn ook van die mensen die betalen voor een centerparcs huisje.. die in een weekend compleet afleven en zelfs moedwillig slopen en filmpjes op het internet zetten. onder het mom we betalen er toch voor.
Maar als iemand er mee kan leven dat ie een leaseauto elke weekend tot op het naadje aftrapt op de ring ZONDER medeweten van de eigenaar/leasemaatschappij... moet ie dat zelf weten.. de rekening krijgt men vanzelf gepresenteerd..