
Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Ja, hij blijft gewoon FWD, dit is makkelijker bij de RDW dan RWD
Nee, het blok wat ik heb is al injectie, dus ik zie geen reden voor Gixxer ITBs. Feitelijk zitten er nu al ITBs op!
Ok, vandaag achter een paar dingen gekomen:
1. Pro-motive gebruikt een extra versnellingsbak om de draairichting van de rotatie te veranderen zodat het blok andersom in de auto kan...
2. Een mini differentieel is echt klein! Heb vandaag nog eens goed gekeken naar mijn 2 mini blokken. Bleek er 1 een 850cc unit te zijn! Die zal ik sowieso nooit meer gaan gebruiken, dus heb ik maar besloten deze uit elkaar te halen. Na een kleine Exxon Valdez te hebben gemaakt verraste het me zeer hoe klein het diff was. Had ik al gezegd hoe klein het diff is?
3. Dat zette me aan het denken, hoe moeilijk zou het zijn een (kleine) versnellingsbak te maken? Eentje met een versnelling die alleen de draairichting veranderd? De twee tandwielen heb ik al, degene van het diff en die van het laatste stukje van de versnellingbak. (Crown wheel & pinion). Het enigste wat ik nodig zou hebben is een kast, een extra as en wat keerringen om alles af te dichten. Dan zou ik wel 4 lagers nodig hebben. En op de extra as zou een tandwiel moeten passen.
4. Ik keek omhoog tijdens mijn werkzaamheden om te denken, en kwam er achter dat de kart Y-lagers gebruikt! Duh! (De kart hangt boven de garage deur, don't ask!)

Eigenlijk begint het hele project dan al een beetje op de volgende Quaife uitvinding te lijken:

Die qauife uitvindig kost wel ~1525 pond (ex btw!) maar heeft het voordeel van een achteruit. (dus dan kan je even hard achteruit als vooruit!).
Hmmm, ik ga er nog even over nadenken, het zou wel mooi zijn als de motor 'andersom' zou kunnen, vele dingen worden dan makkelijker, het uitlaat traject is korter, de gewichtsverdeling voor/achter is beter.
De doos zou dus olie-dicht moeten zijn en 4 lagers bevatten. De onderste 2 lagers houden het diff op zijn plek, deze kan ik afdichten met de originele olie-seals die ook op het mini diff zaten. De bovenste 2 lagers zouden de extra as vasthouden en ook nog wat 'spetters' olie binnenhouden (de bak hoeft niet helemaal gevuld te zijn met olie, als het onderste tandwiel maar voor een deel ondergedompeld zit, dan draagt het de olie wel omhoog naar het andere tandwiel).
Het makkelijkste zou zijn om 2 dezelfde platen te laten maken, daar alles tussen te monteren, en de bak dicht te maken door tussen de 2 parallelle platen wat plaatwerk te lassen, ik zal het wel eens in CAD uit gaan werken, dan wordt het wat duidelijker.
Foto van het diff:

Dit is niet mijn diff, maar dat van mij lijkt hier heel erg op. De aluminium stukken die je links en rechts vlak naast de lagers ziet, dat zijn de seals.
De opengewerkte Quaife bak is een beetje wat ik wil realiseren, maar die van mij wordt simpler:

De parallelle zijkanten zou je heel makkelijk kunnen laten laser snijden, het is immers 2x dezelfde vorm. De onderste lagers zou je ook nog vast moeten kunnen klemmen, dit is het makkelijkst te realiseren door een sleuf te maken die door middel van een schroef kleiner gemaakt kunnen worden ok het lager te klemmen. De sleuven moeten dan wel weer olie-dicht gemaakt worden (liquid pakking).
Ik moet het blok nog even splitsen van de versnellingsbak om het aandrijf-tandwiel uit de bak te krijgen, dit past precies op het tandwiel in het diff. Dan moet er nog een as gemaakt worden waar in deze volgorde alles opzit:
1. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
2. Tandwiel. Zijdelings vastgezet door een paar moeren? Dit betekend schroefdraad op de as.
3. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
4. Het tandwiel voor de ketting van de motor-fiets motor.
Had echt nooit gedacht dat ik ooit er ueberhaupt aan zou denken om een 'versnellingsbak' te maken, laat staan dat ik hem misschien ga maken.
Het probleem van de achteruit is alleen nog niet opgelost.. Hmmm...
Rob


Nee, het blok wat ik heb is al injectie, dus ik zie geen reden voor Gixxer ITBs. Feitelijk zitten er nu al ITBs op!
Ok, vandaag achter een paar dingen gekomen:
1. Pro-motive gebruikt een extra versnellingsbak om de draairichting van de rotatie te veranderen zodat het blok andersom in de auto kan...
2. Een mini differentieel is echt klein! Heb vandaag nog eens goed gekeken naar mijn 2 mini blokken. Bleek er 1 een 850cc unit te zijn! Die zal ik sowieso nooit meer gaan gebruiken, dus heb ik maar besloten deze uit elkaar te halen. Na een kleine Exxon Valdez te hebben gemaakt verraste het me zeer hoe klein het diff was. Had ik al gezegd hoe klein het diff is?
3. Dat zette me aan het denken, hoe moeilijk zou het zijn een (kleine) versnellingsbak te maken? Eentje met een versnelling die alleen de draairichting veranderd? De twee tandwielen heb ik al, degene van het diff en die van het laatste stukje van de versnellingbak. (Crown wheel & pinion). Het enigste wat ik nodig zou hebben is een kast, een extra as en wat keerringen om alles af te dichten. Dan zou ik wel 4 lagers nodig hebben. En op de extra as zou een tandwiel moeten passen.
4. Ik keek omhoog tijdens mijn werkzaamheden om te denken, en kwam er achter dat de kart Y-lagers gebruikt! Duh! (De kart hangt boven de garage deur, don't ask!)
Eigenlijk begint het hele project dan al een beetje op de volgende Quaife uitvinding te lijken:
Die qauife uitvindig kost wel ~1525 pond (ex btw!) maar heeft het voordeel van een achteruit. (dus dan kan je even hard achteruit als vooruit!).
Hmmm, ik ga er nog even over nadenken, het zou wel mooi zijn als de motor 'andersom' zou kunnen, vele dingen worden dan makkelijker, het uitlaat traject is korter, de gewichtsverdeling voor/achter is beter.
De doos zou dus olie-dicht moeten zijn en 4 lagers bevatten. De onderste 2 lagers houden het diff op zijn plek, deze kan ik afdichten met de originele olie-seals die ook op het mini diff zaten. De bovenste 2 lagers zouden de extra as vasthouden en ook nog wat 'spetters' olie binnenhouden (de bak hoeft niet helemaal gevuld te zijn met olie, als het onderste tandwiel maar voor een deel ondergedompeld zit, dan draagt het de olie wel omhoog naar het andere tandwiel).
Het makkelijkste zou zijn om 2 dezelfde platen te laten maken, daar alles tussen te monteren, en de bak dicht te maken door tussen de 2 parallelle platen wat plaatwerk te lassen, ik zal het wel eens in CAD uit gaan werken, dan wordt het wat duidelijker.
Foto van het diff:
Dit is niet mijn diff, maar dat van mij lijkt hier heel erg op. De aluminium stukken die je links en rechts vlak naast de lagers ziet, dat zijn de seals.
De opengewerkte Quaife bak is een beetje wat ik wil realiseren, maar die van mij wordt simpler:
De parallelle zijkanten zou je heel makkelijk kunnen laten laser snijden, het is immers 2x dezelfde vorm. De onderste lagers zou je ook nog vast moeten kunnen klemmen, dit is het makkelijkst te realiseren door een sleuf te maken die door middel van een schroef kleiner gemaakt kunnen worden ok het lager te klemmen. De sleuven moeten dan wel weer olie-dicht gemaakt worden (liquid pakking).
Ik moet het blok nog even splitsen van de versnellingsbak om het aandrijf-tandwiel uit de bak te krijgen, dit past precies op het tandwiel in het diff. Dan moet er nog een as gemaakt worden waar in deze volgorde alles opzit:
1. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
2. Tandwiel. Zijdelings vastgezet door een paar moeren? Dit betekend schroefdraad op de as.
3. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
4. Het tandwiel voor de ketting van de motor-fiets motor.
Had echt nooit gedacht dat ik ooit er ueberhaupt aan zou denken om een 'versnellingsbak' te maken, laat staan dat ik hem misschien ga maken.
Het probleem van de achteruit is alleen nog niet opgelost.. Hmmm...
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:03, 3 keer totaal gewijzigd.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Plaatje van de bak, alles heel simpel, maar zou zo kunnen werken, of niet?

Heb alleen de tandwielen er niet ingetekend zie ik, maar ik neem aan dat jullie die er wel bij kunnen verzinnen, ze sluiten de twee assen op elkaar aan.
Ik bedenk me net dat dat met die sleuven niet zal werken als ik de mini 'afsluiters' wil gaat gebruiken voor de lagers. De positie van de schroeven zou veranderen als je de sleuven open/dicht doet. En getapt gat met een schroef erin die op het lager drukt zou het ook wel doen.
Wou dat ik mijn technisch lego nog had zodat ik dit een beetje uit kon testen. Jammergenoeg heb ik het net allemaal afgestaan aan mijn neefje van 4.
Zal morgen even een kartonnen versnellingsbak maken en er wat fotos van maken.
Rob
Heb alleen de tandwielen er niet ingetekend zie ik, maar ik neem aan dat jullie die er wel bij kunnen verzinnen, ze sluiten de twee assen op elkaar aan.
Ik bedenk me net dat dat met die sleuven niet zal werken als ik de mini 'afsluiters' wil gaat gebruiken voor de lagers. De positie van de schroeven zou veranderen als je de sleuven open/dicht doet. En getapt gat met een schroef erin die op het lager drukt zou het ook wel doen.
Wou dat ik mijn technisch lego nog had zodat ik dit een beetje uit kon testen. Jammergenoeg heb ik het net allemaal afgestaan aan mijn neefje van 4.

Zal morgen even een kartonnen versnellingsbak maken en er wat fotos van maken.
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Mijn R1 blok is er trouwens ook al:



Ech alles zat erbij behalve de klokjes (R1 over de kop?) voor 1250 Euro. Uitlaat pot is verkocht voor 250, was een Laser. Dus blok heeft met electronica enz 1000 euro gekost. Uitlaat koop er ik wel weer bij, de standaard R1 potten (veel stiller, goed voor de RDW) kosten iets van 50E op marktplaats.
December ga ik het blok uit de 'stalling' halen. Nog zat plaatwerk te doen tot dan, en natuurlijk de versnellingsbak bouwen
Rob
Ech alles zat erbij behalve de klokjes (R1 over de kop?) voor 1250 Euro. Uitlaat pot is verkocht voor 250, was een Laser. Dus blok heeft met electronica enz 1000 euro gekost. Uitlaat koop er ik wel weer bij, de standaard R1 potten (veel stiller, goed voor de RDW) kosten iets van 50E op marktplaats.
December ga ik het blok uit de 'stalling' halen. Nog zat plaatwerk te doen tot dan, en natuurlijk de versnellingsbak bouwen
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
2003. Dus als iemand nog een klokje heeft, gaarne, Onderdeel nummer is 5PW-83500-00
Ebay (de, nl, com, co.uk, at en be) en Marktplaats is niks te vinden. Op ebay.at is er laatst een verkocht voor 181 Euro.
Motorfiets blokken zijn niet zo duur. Dan betaal je meestal wel meer voor gewilde Honda blokken. R1, Hayabusa zijn wel de duurste en meest gewilde. Vanaf 2004 hebben ze (R1) 180Pk als ik mij niet vergis.
Het mooie van die R1 is dat ik hem redelijk makkelijk alleen kan tillen. Ik heb gisteren avond mijn A-series blok incl versnellingsbak getild, en dat kreeg ik net korstondig 3cm van de grond. Met dat R1 blok kan ik echt rondlopen. Schat dat het A series blok ongeveer 120-140 kilo weegt. R1 blok zal zo rond de 70Kg liggen.
Mijn V6 Libra blok kon ik niet tillen, denk dat dit wel 200+ weegt en 180Pk levert (maar wel VEEL meer koppel).
Rob
Ebay (de, nl, com, co.uk, at en be) en Marktplaats is niks te vinden. Op ebay.at is er laatst een verkocht voor 181 Euro.
Motorfiets blokken zijn niet zo duur. Dan betaal je meestal wel meer voor gewilde Honda blokken. R1, Hayabusa zijn wel de duurste en meest gewilde. Vanaf 2004 hebben ze (R1) 180Pk als ik mij niet vergis.
Het mooie van die R1 is dat ik hem redelijk makkelijk alleen kan tillen. Ik heb gisteren avond mijn A-series blok incl versnellingsbak getild, en dat kreeg ik net korstondig 3cm van de grond. Met dat R1 blok kan ik echt rondlopen. Schat dat het A series blok ongeveer 120-140 kilo weegt. R1 blok zal zo rond de 70Kg liggen.
Mijn V6 Libra blok kon ik niet tillen, denk dat dit wel 200+ weegt en 180Pk levert (maar wel VEEL meer koppel).
Rob
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Bedankt voor het aanbod Nandor, maar er zit nu al ander spul omheen waardoor ik hem gewoon weg kan rollen 
Heb ook al iets gevonden waardoor ik de snelheid in de mini correct aan kan geven:
http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm
De zet de pulsen om naar langzamere pulsen zodat je snelheidsmeter weer klopt, kan ik dus gewoon het R1 klokje in de mini gebruiken.
Rob

Heb ook al iets gevonden waardoor ik de snelheid in de mini correct aan kan geven:
http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm
De zet de pulsen om naar langzamere pulsen zodat je snelheidsmeter weer klopt, kan ik dus gewoon het R1 klokje in de mini gebruiken.
Rob
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
bel even met frans motoren in schijndel.Robert Campbell schreef:2003. Dus als iemand nog een klokje heeft, gaarne, Onderdeel nummer is 5PW-83500-00
Ebay (de, nl, com, co.uk, at en be) en Marktplaats is niks te vinden. Op ebay.at is er laatst een verkocht voor 181 Euro.
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Dank voor de hint, zal ik binnenkort even doen.
Over de achteruit uit Wegenverkeerswet 1994:
Rob
Over de achteruit uit Wegenverkeerswet 1994:
Dus, ja, mijn mini uit 1984 moet een inrichting hebben om achteruit te rijden. Uitdanginkje?Artikel 3.2.17
1.
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een achteruitrij-inrichting en van een snelheidsmeter die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 75/443/EEG. Met een snelheidsmeter wordt gelijkgesteld een controleapparaat dat voldoet aan het bepaalde in verordening 3821/85/EEG.
2.
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 30 juni 1967 doch voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
3.
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een inrichting om achteruit te rijden.
Rob
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten