Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2007, 01:36

Gaaf hoor, 150 PK op 500 PK moet zeker goedkomen :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 okt 2007, 02:37

Gaaf project! Veel succes en plezier met de bouw, ben erg benieuwd!

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 18 okt 2007, 07:58

Wauw, dat is een heel nette conversie. Had ik nog niet eerder van gehoord...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 19 okt 2007, 15:15

Robert Campbell schreef:De realisatie dat ik toch naar de RDW moest, deed me denken dat ik het dan meteen in 1x goed kon doen!
Ben ik de enige die RWD in plaats van RDW las? ;) Hij blijft dus wel gewoon FWD?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 okt 2007, 15:27

Robert, wel een beetje door werken, ik ben namelijk erg benieuwd naar het uiteindelijk resultaat!

Hou ons aub op de hoogte, veel heel veel foto's graag!

Succes.

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 okt 2007, 21:15

Erg indrukwekkend :!:

Ik vond een Swift blok ook al een goed idee maar een R1 blok is zeer indrukwekkend. Ga je daar de GSXR ITB's opzetten?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 01:59

Ja, hij blijft gewoon FWD, dit is makkelijker bij de RDW dan RWD ;-) :evil:

Nee, het blok wat ik heb is al injectie, dus ik zie geen reden voor Gixxer ITBs. Feitelijk zitten er nu al ITBs op!

Ok, vandaag achter een paar dingen gekomen:
1. Pro-motive gebruikt een extra versnellingsbak om de draairichting van de rotatie te veranderen zodat het blok andersom in de auto kan...
2. Een mini differentieel is echt klein! Heb vandaag nog eens goed gekeken naar mijn 2 mini blokken. Bleek er 1 een 850cc unit te zijn! Die zal ik sowieso nooit meer gaan gebruiken, dus heb ik maar besloten deze uit elkaar te halen. Na een kleine Exxon Valdez te hebben gemaakt verraste het me zeer hoe klein het diff was. Had ik al gezegd hoe klein het diff is?
3. Dat zette me aan het denken, hoe moeilijk zou het zijn een (kleine) versnellingsbak te maken? Eentje met een versnelling die alleen de draairichting veranderd? De twee tandwielen heb ik al, degene van het diff en die van het laatste stukje van de versnellingbak. (Crown wheel & pinion). Het enigste wat ik nodig zou hebben is een kast, een extra as en wat keerringen om alles af te dichten. Dan zou ik wel 4 lagers nodig hebben. En op de extra as zou een tandwiel moeten passen.
4. Ik keek omhoog tijdens mijn werkzaamheden om te denken, en kwam er achter dat de kart Y-lagers gebruikt! Duh! (De kart hangt boven de garage deur, don't ask!)
Afbeelding
Eigenlijk begint het hele project dan al een beetje op de volgende Quaife uitvinding te lijken:
Afbeelding
Die qauife uitvindig kost wel ~1525 pond (ex btw!) maar heeft het voordeel van een achteruit. (dus dan kan je even hard achteruit als vooruit!).

Hmmm, ik ga er nog even over nadenken, het zou wel mooi zijn als de motor 'andersom' zou kunnen, vele dingen worden dan makkelijker, het uitlaat traject is korter, de gewichtsverdeling voor/achter is beter.

De doos zou dus olie-dicht moeten zijn en 4 lagers bevatten. De onderste 2 lagers houden het diff op zijn plek, deze kan ik afdichten met de originele olie-seals die ook op het mini diff zaten. De bovenste 2 lagers zouden de extra as vasthouden en ook nog wat 'spetters' olie binnenhouden (de bak hoeft niet helemaal gevuld te zijn met olie, als het onderste tandwiel maar voor een deel ondergedompeld zit, dan draagt het de olie wel omhoog naar het andere tandwiel).

Het makkelijkste zou zijn om 2 dezelfde platen te laten maken, daar alles tussen te monteren, en de bak dicht te maken door tussen de 2 parallelle platen wat plaatwerk te lassen, ik zal het wel eens in CAD uit gaan werken, dan wordt het wat duidelijker.

Foto van het diff:
Afbeelding
Dit is niet mijn diff, maar dat van mij lijkt hier heel erg op. De aluminium stukken die je links en rechts vlak naast de lagers ziet, dat zijn de seals.

De opengewerkte Quaife bak is een beetje wat ik wil realiseren, maar die van mij wordt simpler:
Afbeelding

De parallelle zijkanten zou je heel makkelijk kunnen laten laser snijden, het is immers 2x dezelfde vorm. De onderste lagers zou je ook nog vast moeten kunnen klemmen, dit is het makkelijkst te realiseren door een sleuf te maken die door middel van een schroef kleiner gemaakt kunnen worden ok het lager te klemmen. De sleuven moeten dan wel weer olie-dicht gemaakt worden (liquid pakking).

Ik moet het blok nog even splitsen van de versnellingsbak om het aandrijf-tandwiel uit de bak te krijgen, dit past precies op het tandwiel in het diff. Dan moet er nog een as gemaakt worden waar in deze volgorde alles opzit:
1. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
2. Tandwiel. Zijdelings vastgezet door een paar moeren? Dit betekend schroefdraad op de as.
3. Lager (vastgezet met grub-screws, net zoals bij de kart.)
4. Het tandwiel voor de ketting van de motor-fiets motor.

Had echt nooit gedacht dat ik ooit er ueberhaupt aan zou denken om een 'versnellingsbak' te maken, laat staan dat ik hem misschien ga maken.

Het probleem van de achteruit is alleen nog niet opgelost.. Hmmm...

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 02:18

Plaatje van de bak, alles heel simpel, maar zou zo kunnen werken, of niet?
Afbeelding
Heb alleen de tandwielen er niet ingetekend zie ik, maar ik neem aan dat jullie die er wel bij kunnen verzinnen, ze sluiten de twee assen op elkaar aan.

Ik bedenk me net dat dat met die sleuven niet zal werken als ik de mini 'afsluiters' wil gaat gebruiken voor de lagers. De positie van de schroeven zou veranderen als je de sleuven open/dicht doet. En getapt gat met een schroef erin die op het lager drukt zou het ook wel doen.

Wou dat ik mijn technisch lego nog had zodat ik dit een beetje uit kon testen. Jammergenoeg heb ik het net allemaal afgestaan aan mijn neefje van 4. :roll:

Zal morgen even een kartonnen versnellingsbak maken en er wat fotos van maken.

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 20 okt 2007, 07:56

Tip: ga gewoon met je neefje van 4 met Lego spelen. Het kan heel verhelderend werken ;)

Je project neemt echt serieuze vormen aan! Ik ben onder de indruk!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 10:53

Mijn R1 blok is er trouwens ook al:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ech alles zat erbij behalve de klokjes (R1 over de kop?) voor 1250 Euro. Uitlaat pot is verkocht voor 250, was een Laser. Dus blok heeft met electronica enz 1000 euro gekost. Uitlaat koop er ik wel weer bij, de standaard R1 potten (veel stiller, goed voor de RDW) kosten iets van 50E op marktplaats.

December ga ik het blok uit de 'stalling' halen. Nog zat plaatwerk te doen tot dan, en natuurlijk de versnellingsbak bouwen

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 okt 2007, 11:48

Dat lijkt me scherp geld! Welk bouwjaar is het blok?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 12:05

2003. Dus als iemand nog een klokje heeft, gaarne, Onderdeel nummer is 5PW-83500-00

Ebay (de, nl, com, co.uk, at en be) en Marktplaats is niks te vinden. Op ebay.at is er laatst een verkocht voor 181 Euro.

Motorfiets blokken zijn niet zo duur. Dan betaal je meestal wel meer voor gewilde Honda blokken. R1, Hayabusa zijn wel de duurste en meest gewilde. Vanaf 2004 hebben ze (R1) 180Pk als ik mij niet vergis.

Het mooie van die R1 is dat ik hem redelijk makkelijk alleen kan tillen. Ik heb gisteren avond mijn A-series blok incl versnellingsbak getild, en dat kreeg ik net korstondig 3cm van de grond. Met dat R1 blok kan ik echt rondlopen. Schat dat het A series blok ongeveer 120-140 kilo weegt. R1 blok zal zo rond de 70Kg liggen.

Mijn V6 Libra blok kon ik niet tillen, denk dat dit wel 200+ weegt en 180Pk levert (maar wel VEEL meer koppel).

Rob

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 20 okt 2007, 12:14

Anders verplaats ik hem wel even :)

Prachtig om te zien en lezen! Was gezellig gister!


N.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 12:25

Bedankt voor het aanbod Nandor, maar er zit nu al ander spul omheen waardoor ik hem gewoon weg kan rollen ;-)

Heb ook al iets gevonden waardoor ik de snelheid in de mini correct aan kan geven:
http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm

De zet de pulsen om naar langzamere pulsen zodat je snelheidsmeter weer klopt, kan ik dus gewoon het R1 klokje in de mini gebruiken.

Rob

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 okt 2007, 12:46

Cool project! Hier houden de prutsers op dit forum wel van. Ik hou dit topic goed in de gaten :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 20 okt 2007, 12:54

Is die achteruit-versnelling verplicht voor de RDW?

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 20 okt 2007, 14:35

Mooi project, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 20 okt 2007, 14:35

dubbel, mods graag verwijderen.

Dank u

Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Bericht door 964aircooled » 20 okt 2007, 14:57

Robert Campbell schreef:2003. Dus als iemand nog een klokje heeft, gaarne, Onderdeel nummer is 5PW-83500-00

Ebay (de, nl, com, co.uk, at en be) en Marktplaats is niks te vinden. Op ebay.at is er laatst een verkocht voor 181 Euro.
bel even met frans motoren in schijndel.
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 15:13

Dank voor de hint, zal ik binnenkort even doen.

Over de achteruit uit Wegenverkeerswet 1994:
Artikel 3.2.17
1.

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een achteruitrij-inrichting en van een snelheidsmeter die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 75/443/EEG. Met een snelheidsmeter wordt gelijkgesteld een controleapparaat dat voldoet aan het bepaalde in verordening 3821/85/EEG.
2.

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 30 juni 1967 doch voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
3.

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een inrichting om achteruit te rijden.
Dus, ja, mijn mini uit 1984 moet een inrichting hebben om achteruit te rijden. Uitdanginkje?

Rob

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 20 okt 2007, 15:26

Het gaat dus puur om een formaliteit zegmaar..... dan zou je kunnen denken aan iets als bij een Honda Goldwing, die achteruit kan rijden met behulp van de startmotor.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 15:48

Wordt al veel toegepast in de kit-car wereld bij een motor-fiets aangedreven auto. Als je de start-motor wil gebruiken, moet je bijna een vliegwiel inbouwen.

Misschien dat ik die functionaliteit op mijn differentieel/versnellingsbak kan bouwen.

Rob

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 20 okt 2007, 16:41

Mooi compact blokje!

Zie ik daar op de achtergrond een MGB? :)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 16:46

Klopt, van vaders, het is de eerste auto waar ik ooit aan gesleuteld heb! Goeie herinneringen!

Rob

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 okt 2007, 18:35

Goed bezig Robert! Ik doe t je zeker niet na!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten