e36 M3 EVO vs e46 M3 (vs e30 M3)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 26 jun 2007, 02:52

Volgens mij zijn de E30 M3 en de E46 M3 nog steeds compleet andere auto's dan standaard E30's en E46's...qua uiterlijk zijn ze gewoon een verhaal apart en een stuk agressiever...toen de E36 M3 kwam was dit een beetje een domper (na de E30 M3) want het was eigenlijk, qua looks, een standaard E36...en dat is uiteindelijk het hele punt. Qua rijbeleving is de E36 een monsterachtige auto met genoeg vermogen en een prima afstelling maar mijns inziens té luxe en té gewoon. Een E30 M3 is gewoon iets puurder!

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 26 jun 2007, 08:39

Volgens mij is de kernwaarde van BMW toch dat het sportief rijdende alleskunners zijn? Juist die mix van lekker sturen, plezier met bochtige weggetjes, perfecte response van de auto én er moeiteloos 1200km/dag mee kunnen afleggen is voor mij de reden om voor BMW te kiezen.

Zoek je alleen vervoer, dan is een Mercedes goed genoeg. Ga je primair voor sportiviteit, dan koop je wel een echte sportwagen. Maar zoek je een auto waarmee je lekker kan sturen én comfortabel kan cruisen, dan zit je bij BMW goed.

Vergis je niet, die mix is ongelofelijk moeilijk. Het is relatief makkelijk om een hardcore sportauto te maken. Gewoon alle comfort overboord, lekker stug maken, pittig motortje er in. Maar daar wil je geen lange afstanden mee afleggen. Een comfortabele cruiser maken is ook redelijk eenvoudig. Zelfs Mercedes en Volvo kunnen dat ;-)

Het knappe van BMW is dat ze de mix weten te vinden, en dat door hun hele modelaanbod heen. Het accent ligt hier en daar anders, maar zelfs een 118i heeft nog de juiste mix, en die 7-serie is comfortabel en toch (min of meer) een stuurmansauto.

Dus wat mij betreft zijn de E36 en E46 M3's echte BMW's en is de E30 M3 misschien wel een (geweldige) uitzondering. In die zin is de E30 M3 zeker niet de ultieme BMW, want zo te horen teveel gefocused op 1 element uit de mix.

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2007, 10:35

Hele goeie post Panda, inderdaad, zoek alles maar bij elkaar en maak er een mix van die op alle punten bovengemiddeld goed scoort.

Weinig fabrikanten beheersen die kunst, en de M afdeling is daar helemaal goed in.

Dat vind ik ook de grote kracht van de M3 ook de mix. Nee het is geen pure sportwagen, maar daarom heb ik hem ook niet gekocht, dan was het wel een hard core 2 zitter geworden zoals een exige ofzo. Maar de M3 heeft wel sportwagen potentieel zonder daarbij door de mand te vallen.

Wat ikzelf altijd het meest belangrijke vind aan een auto is de motor en de aandrijflijn. Dat is de basis die op alle vlakken moet kloppen, als de motor en aandrijflijn niet goed (genoeg) zijn dan is de auto dat ook niet.

De motor en aandrijflijn in een e46 M3 is ongekend uniek. een 3.2 vrij ademende motor met bijna 350pk die ook nog eens maximaal te benutten zijn door optimale tractie/sper, vind dat maar eens in een andere auto. die dan ook nog eens normaal is te gebruiken.

Natuurlijk is een e46 M3 wat zwaarder in de neus, maar dit zit nooit echt in de weg ofzo. en voor een auto van dit kaliber is de handling en agiliteit dik in orde. Ja 1000 kilo is beter, maar dat is geen realiteit meer in een tijd dat een gemiddelde hot hatch ook al rond de 1400 tot zelfs 1500 kilo zit.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 26 jun 2007, 17:37

Besides, die apparaten zijn toch ook gemaakt voor de Amerikaanse markt (waar ze er het overgrote deel van wegzetten), waar de bestuurder alleen al op 10% van bovenstaand gewicht komt...

Kom dan meer eens met je Exige.....

Plaats reactie