Einde van Spyker in zicht?

Dit is ons algemene autoforum.
Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 04 jul 2007, 07:54

Uit De Pers.nl van 04-07-2007:

Spyker rijdt van Damrak

Door: Matthijs Rotteveel

De zwabberende benzineslang aan de Formule 1-wagen van Christijan Albers was dit weekeinde een nieuw dieptepunt voor Spyker. De capriolen op het circuit vallen echter in het niet bij de problemen die Spyker op de beurs heeft. De grootaandeelhouders willen daarom Euronext verlaten en het bedrijf er in de luwte weer bovenop helpen, zo melden goed geïnformeerde bronnen rond het bedrijf.

De koers van Spyker heeft sterk te lijden gehad onder de negatieve publiciteit. Er waren onbetaalde rekeningen, een plotselingen terugtredende topman en twijfels over de werkelijke autoverkopen. De verpanding van de merknaam Spyker aan Friesland Bank om een lening los te krijgen, bracht de aandelenkoers verder omlaag. Nu blijkt Spyker ook nog eens zijn aandelen in het Formule 1-bedrijf verpand te hebben aan de grootaandeelhouders. Alleen op die manier kon het bij hen een extra lening van 29,3 miljoen euro krijgen.

Door de beursregels was Spyker verplicht zijn aandeelhouders telkens weer op de hoogte te stellen van de problemen. ‘Daardoor heeft Spyker alleen nog maar last van zijn beursnotering’, zegt een ingewijde. ‘Ze gingen naar de beurs om geld op te halen. Dat is gelukt. Een ander doel was het vergroten van de geloofwaardigheid. Dat ging minder.’

De beursexit zou ook een resultaat zijn van de toegenomen invloed van de familie Mol: interim-bestuursvoorzitter Michiel Mol en zijn vader Jan Mol die 29,9 procent van de Spyker-aandelen bezit. Michiel Mol is vooral geïnteresseerd in de Formule 1-renstal van Spyker, die de grootste waarde in het bedrijf vertegenwoordigt. ‘Ze denken erover het bedrijf te splitsen als ze het van de beurs hebben gehaald’, zegt de ingewijde. ‘De autofabriek zorgt voor een onderwaardering van het hele bedrijf. Die willen ze van de hand doen, om met de renstal verder te gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een nieuwe beursnotering voor alleen de renstal.’

Volgens Victor Muller, die zich nu bij Spyker concentreert op design en merkontwikkeling, zijn de berichten over een beursexit volledig uit de lucht gegrepen. ‘Zet deze maar bij in de galerij der fantastische verhalen, die de laatste tijd over Spyker in de pers zijn verschenen.’

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 06 jul 2007, 14:58

Uit Managementscope:

Spykerhard onderuit

Door Mark Koster

Verwar een jongensdroom niet met massasuccessen. De aanhoudende problemen rondom sportwagenbedrijf Spyker lijken een typisch voorbeeld van ondoordacht ondernemersmachismo.

Oud-accountant Victor Muller, een van de oprichters, had beter moeten luisteren naar zijn rekenmachine. Dure auto's moet je goedkoop en bescheiden maken, want anders duik je snel de rode cijfers in.
Deze paradoxale ondernemingstrategie is nog niet gevolgd bij de racewagenfabriek uit Zeewolde. Muller wil een nieuw Ferrari-imperium bouwen, maar hij vergeet dat de wereld is veranderd. Toen Enzo Ferrari 60 jaar geleden in het Noord-Italiaanse Modena begon met het bouwen van luxe-wagens had hij een kleine, maar loyale afzetmarkt van oude en nieuwe rijken in het toen nog welvarende Po-gebied.
Het begon met een paar racewagens, die al gauw successen boekten in Formule 1 races en de 24 uur van Le Mans.

Spyker streeft dezelfde doelstellingen na. Toch zijn er een paar verschillen. Formule 1 successen van het team blijven al een tijdje uit. De grindbak is tot nu toe een van de favoriete bestemmingen van de Spyker-coureurs. De Spyker-pr wil niet echt op gang komen. Een groots aangekondigde publiciteitsstunt met de alcoholische recidiviste Paris Hilton wekte recent al de lachlust op van de financiële pers. Afgelopen weekend raakten Spyker-watchters niet uitgegrinnikt toen coureur Christian Albers met een slang op de racewagen uit de pitstop vertrok. Het amateurisme op de circuits is symbolisch voor de bedrijfsvoering. Ook financieel regeert de chaostheorie. De onderneming blijkt moeilijk te financieren. De cashflow is wankel, evenals de winst (800 ton winst op een omzet van 36 miljoen). ABN AMRO heeft zich al teruggetrokken uit het hachelijke avontuur. Dat is niet vreemd als je een dure fabriek financiert die jaarlijks vele honderden luxewagentjes van de band moet laten lopen om rendabel te zijn. Minder auto's afleveren is vragen om moeilijkheden. Hoofddesigner Maarten de Bruin, die liever op bescheiden wijze vanuit de ouderlijke garage het merk wilde opbouwen, is inmiddels voor zichzelf begonnen met een concurrerende autolijn.

Oprichter Victor Muller, een tamelijk eigenwijs heerschap, is inmiddels door de aandeelhouders en investeerders uit de onderneming verwijderd, nadat bleek dat zijn alles of niets strategie tot op heden tot niets heeft geleid. De koers van de onderneming is het laatste half jaar (meting: begin juli) gehalveerd en stemmen gaan op om de beursnotering zelfs op te geven.

Was dit niet te voorzien? Als je de jaarverslagen van Ferrari leest, is de les: als je dure auto's produceert, moet je ze ook duur verkopen. De omzet van deze Italiaanse luxewagens was over 2006 bijna 1,5 miljard euro. De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %. Vergeet niet dat elk jaar ook nog eens bijna 10% van de omzet gereserveerd moet worden voor nieuwe ontwikkelingen.

Bij Spyker zijn de kosten ongeveer even hoog, maar is de prijs per verkochte auto een stuk lager: 500.000 euro. Spyker heeft een Maserati-probleempje. Deze andere Fiat-producent voor luxebolides presenteerde over 2006 rode cijfers. Waarom? Het racespul was té goedkoop. Van Maserati's werden er bijna net zoveel verkocht als Ferrari's. Een verschil: Ferrari's boekte drie keer zoveel omzet per auto. Victor Muller moet zijn prijzen opschroeven en zich terugtrekken in een aftandse schuur met high tech monteurs. Weinig kosten, hoge marges! Het gebrek aan cashflow is een gevaar voor de onderneming, constateert hij zelf in het jaarverslag. Soms kunnen boekhouders beter niet ondernemen.
Laatst gewijzigd door Dexter op 29 jul 2007, 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 06 jul 2007, 15:47

Dat bericht over het einde van de beursnotering verschijnt weer als eerste (en enige) in de krant van Boekhoorn...

Dus hoe onafhankelijk is de redactie van De Pers? Aan de bovenstaande berichtgeving af te lezen zijn er twee mogelijkheden: héél erg (als Boekhoorn als aandeelhouder baat heeft bij een hogere koers) of totaal niet (als Boekhoorn als aandeelhouder baat heeft bij een lagere koers voor de resterende aandelen).

Spyker ontkent uiteraard in alle toonaarden:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/60484

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 29 jul 2007, 09:13

Uit NRC Handelsblad:

Geen beurssucces maar een hobby
Spyker Cars heeft het moeilijk. De beurswaarde van de autofabrikant halveerde in vier maanden tijd.
Het enige wat het bedrijf nog overeind lijkt te houden, zijn de miljoenenleningen van de grootaandeelhouders.
Door Ricus Dullaert en Jan Postma

Rotterdam, 28 juli. Begin dit jaar leek alles nog goed te gaan met Spyker Cars, de fabrikant van luxe sportwagens. De orders voor nieuwe auto’s stroomden binnen, en Spyker kon voor het eerst zwarte cijfers presenteren.
Ook het nieuw opgerichte Spyker F1-team bood perspectieven. Voor het eerst in de geschiedenis had Nederland een Formule 1-team.

Dit voorjaar ging het mis. De nieuwe accountant Ernst & Young zette in april ‘significante vraagtekens’ bij de overlevingskansen van het bedrijf.
Bovendien ging het gerucht dat Spyker minder auto’s zou verkopen dan officieel werd gemeld.
Het bedrijf had te kampen met aanzienlijke financiële tekorten en had moeite om de lopende rekeningen te betalen.
De fabrikant loste dit onder meer op door voor miljoenen leningen af te sluiten, waar toenmalig directeur Victor Muller soms persoonlijk garant voor stond.
Ook werden nieuwe aandelen uitgegeven.

Eind mei trad Muller af vanwege de aanhoudende negatieve berichten. Hij werd opgevolgd door Michiel Mol. Mol was al CEO van Spyker F1, maar zwaait nu ook de scepter over Spyker Cars (de autofabrikant). Muller verzilverde na zijn vertrek een gedeelte van zijn aandelenpakket, waardoor het vertrouwen in Spyker opnieuw een deuk opliep. In een laatste poging om de benodigde financiën rond te krijgen, verpandde Spyker zijn merknaam en het Formule 1-team voor in totaal 25 miljoen euro. Daarnaast stelde de fabrikant de productie van de super-de-luxe C12 Zagato uit. Dit model, dat meer dan een half miljoen euro kost, is alleen bestemd voor mensen die al een ‘gewone’ Spyker in de garage hebben staan.

Hoe moet het verder met Spyker? De autofabrikant heeft nu Booz Allen Hamilton ingehuurd om dat te onderzoeken. Het adviesbureau zal onder andere het huidige productaanbod onder de loep nemen. Dagblad De Pers meldde dat Spyker Cars van de beurs gehaald zou worden. Spyker zelf zegt de uitslag van het onderzoek af te wachten, maar niets uit te sluiten.

Het uitbouwen van de Formule 1-activiteiten heeft de voorkeur van directeur Mol. Het F1-team zou zelfs zelfstandig kunnen bestaan. Het wordt nu op ‘stand-alone’-basis gefinancierd, zodat Spyker Cars niet garant hoeft te staan bij een faillissement van het Formule 1-team. Op dit moment is het omgekeerde echter een waarschijnlijker scenario.
Hoewel het onderhouden van een F1-team duur is, denkt het bedrijf deze investering terug te verdienen. In 2008 verandert de regelgeving binnen de Formule 1 ten gunste van kleinere teams als Spyker, zodat de televisie-inkomsten zullen verdubbelen. Maar de grootste troef voor Spyker is de merchandising. Het team wil uiteindelijk net als Ferrari een groot gedeelte van de omzet halen uit de verkoop van schoenen, petjes en shirtjes.

Voor Spyker Cars is de groeiende markt voor luxe auto’s in het Midden-Oosten en China interessant. Op dit moment gaat nog meer dan de helft van de Spykers naar de Verenigde Staten. Verschillende dealers in New York en Californië vertellen dat zij positief zijn over de toekomst van het Nederlandse merk. Zij verkochten het afgelopen jaar bijvoorbeeld een of twee exemplaren. Voormalig dealer Steve Serio uit Massachusetts is sceptischer. „Er is een dozijn automerken dat hetzelfde heeft geprobeerd. De markt is te klein en het merk heeft hier geen waarde. Spyker is niet uniek.”
Spyker beweert genoeg orders te hebben, maar de capaciteit te missen om aan de grote vraag te voldoen. Onzin, volgens dealer Serio. „Als je zoveel bestellingen hebt, dan ga je rond de klok produceren om aan de vraag te voldoen”, zegt hij. „Ze kunnen alleen blijven bestaan als hun investeerders engelengeduld hebben.”

Het lijkt er inderdaad op dat Spyker dankzij zijn grootaandeelhouders overleeft. Jan Mol, vader van bestuursvoorzitter Michiel Mol, heeft 30 procent van het bedrijf in handen. Mol senior en Muller leenden begin dit jaar al miljoenen aan Spyker. De autofabrikant moet eerst deze leningen terugbetalen voordat de gewone aandeelhouders aan de beurt komen.
Een groot beurssucces, zoals Muller het altijd heeft voorgesteld, is Spyker niet. Op dit moment is het bedrijf meer het project van een paar liefhebbers die een mooie auto willen bouwen. Mochten de grootaandeelhouders besluiten er de stekker uit te trekken, dan staan de overige aandeelhouders met lege handen. Zoals het bedrijf in zijn eerstekwartaalverslag van dit jaar al aangeeft: „Als het management niet genoeg geld weet aan te trekken, is de toekomst van Spyker onzeker.”

De afgelopen maanden deden wilde geruchten de ronde over Spyker. Auto’s die als verkocht te boek staan, zouden slechts stof verzamelen in buitenlandse showrooms en nog niet daadwerkelijk zijn verkocht aan rijke autoliefhebbers. Klopt dit?
Directeur Steve Serio van een exclusief autobedrijf in Waltham, Massachusetts zegt in ieder geval dat zijn zaak „ze niet kon verkopen”. De eerste Spyker C8 kreeg hij een jaar geleden. „Ik heb aangegeven dat ik het wel wilde proberen, maar dat ik er niet voor wilde betalen. We zijn overeengekomen dat ik de Spyker kon terugsturen. Ik zou er geen geld op verliezen.” Spyker stuurde uiteindelijk de auto naar een andere dealer in Arizona. Een tweede Spyker onderging hetzelfde lot: er kwamen geen serieuze klanten op af. De bolide ging terug naar Nederland.

Spyker schreef in zijn jaarverslag dat het bedrijf vorig jaar 74 auto’s heeft verkocht. Of de door Serio teruggestuurde auto’s daarbij zijn meegerekend, is onduidelijk. De deal om niet-verkochte Spykers terug te sturen, is niet in de boeken terug te vinden. Serio: „Het was een mondelinge overeenkomst die ik met toenmalig directeur Victor Muller heb gesloten.” Serio sluit niet uit dat nog meer dealers op dezelfde manier zakendoen met Spyker.
Volgens een voorlichter van Spyker was de inruilregeling van Serio een uitzondering. Zij zegt dat hij de enige dealer was die niets aan Spyker hoefde te betalen. Koole: „Om deze dealer te helpen bij zijn verkoop, hebben wij tijdelijk een fabrieksdemo uitgeleend.” Zij zegt dat Serio de enige Spyker-dealer in de VS is die geen auto’s heeft verkocht. De andere vijftien dealers zouden succesvoller zijn.

Of Serio echt de enige dealer is met speciale mondelinge regelingen, is niet na te gaan. Na het nadrukkelijke verzoek van Spyker om geen verdere contacten te leggen met hun dealers, bleek geen enkel Amerikaans verkooppunt meer bereid tot commentaar.
Afgelopen jaar kreeg Serio ook een aanbod van Spyker om een auto met 35.000 dollar korting te kopen. Een nieuwe Spyker C8 kost ongeveer drie ton. „Ze vertelden me dat het een demonstratiemodel zou worden, wat complete onzin is. Je hebt niet én een auto nodig om mensen in te laten rijden én een om te verkopen.”
Fabrikant Spyker laat weten dat Serio geen kortingsregeling van 35.000 dollar werd aangeboden, maar een ‘stimulering’. Deze was erop gericht om „een van zijn showroommodellen te converteren tot een demo”.
Het feit dat de auto’s van Serio lang onverkocht in de showroom stonden, valt moeilijk te rijmen met Spykers eigen berichten. Volgens de fabrikant staan er namelijk 346 mensen op de wachtlijst voor een exemplaar van het luxe automerk.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 29 jul 2007, 09:17

Uit FEM Business online:

Muller verkoopt (toch) weer aandelen Spyker

Door: Mathijs Smit Datum:26-07-2007

Oprichter Victor Muller heeft opnieuw aandelen Spyker verkocht. Terwijl hij, na een eerdere verkoop in mei, nog bezwoer zijn resterende aandelen te behouden.

Uit een melding bij beurstoezichthouder AFM blijkt vandaag dat Muller, die in mei na onenigheid met mede-aandeelhouder Michiel Mol moest aftreden als bestuursvoorzitter van de in zwaar weer verkerende producent van luxe-sportwagens, vorige week voor ruim twee ton aan aandelen heeft verkocht.
De 36.270 stukken die hij op 19 juli afstootte, brachten om precies te zijn 221.161 euro op.

Het is een opmerkelijke verkoop. Nadat Muller vlak na zijn aftreden in mei ook al een belang in Spyker had verkocht, bezwoer hij namelijk tegenover financieel persbureau Betten Beursmedia nog dat hij zijn resterende aandelen wilde behouden.
Volgens het weekblad HP/De Tijd , dat vorige week een reconstructie over de problemen bij Spyker publiceerde, heeft Muller geen geld meer. Een miljoenenschuld aan investeerder Marcel Boekhoorn zou hij daarom hebben moeten aflossen in aandelen Spyker.

Na de aandelenverkoop van vorige week resteren Muller nu nog 975.492 aandelen in Spyker. Dat komt neer op een belang van 14,81 procent. Daarnaast bezit hij nog 59.782 opties.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 29 jul 2007, 11:01

Ik denk(al een tijdje) dat het een aflopende zaak is en het zal me verbazen als ze volgend jaar gewoon weer op de grid staan.
Vanaf de turkse grand prix zou er een nieuwere uitvoering staan van het bestaande model.
Ik ben erg benieuwd maar ben bang dat dat ook een tegenvaller gaat worden.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16612
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 29 jul 2007, 13:29

Het is afgelopen met Spyker, professioneel om zeep geholpen, erg zonde :(

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 14 aug 2007, 21:07

Michiel Mol treedt af als CEO bij Spyker Cars. Dat kan GPUpdate.net exclusief onthullen. Mol nam het roer over toen Victor Muller zich terug trok, maar erg lang heeft zijn aantreden dus niet geduurd. De reden van zijn aftreden heeft te maken met een eventueel bod dat Mol uitbrengt op het meerendeel van de aandelen van Spyker F1.

De kans bestaat dat Spyker haar Formule 1-team verkoopt, om zo het financiële plaatje weer wat op orde te krijgen. In een statement liet het team weten: "Het verkopen van het Formule 1-team is een van de opties die we bekijken."

Een van die kopers zou de, inmiddels afgetreden, CEO Michiel Mol kunnen zijn. Hij zou dan het Formule 1-team van Spyker kopen, zodat het los komt te staan van Spyker Cars. Als CEO van Spyker, treedt Mol dan af om conflicterende belangen, namelijk die tussen Spyker Cars en Spyker F1, te voorkomen. Mols opvolger wordt -voorlopig- vice-voorzitter Hans Hugenholtz.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 14 aug 2007, 21:36

Ik zou doodmoe worden van al dat gehannes...
En eerlijk gezegd: het interesseert me geen ruk of zo over de kop gaan of niet. Het merk was toch al dood.
En de film Pet Sematary was beter... ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 aug 2007, 21:40

Wim te Riet schreef:Ik zou doodmoe worden van al dat gehannes...
En eerlijk gezegd: het interesseert me geen ruk of zo over de kop gaan of niet. Het merk was toch al dood.
En de film Pet Sematary was beter... ;)
lol maar die rotkat kwam weer terug.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 14 aug 2007, 21:43

Rico v Velzen schreef:
Wim te Riet schreef:Ik zou doodmoe worden van al dat gehannes...
En eerlijk gezegd: het interesseert me geen ruk of zo over de kop gaan of niet. Het merk was toch al dood.
En de film Pet Sematary was beter... ;)
lol maar die rotkat kwam weer terug.
Dat bedoel ik! :evil:

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 28 aug 2007, 08:11

Twee schuldeisers hebben bij de griffie van de rechtbank in Maastricht het faillissement aangevraagd van Spyker Cars nv, het moederbedrijf van zowel de autofabriek in Zeewolde als de Formule 1-renstal.

FOTO ANP
Het zou gaan om verzekeringsconcern Zürich, die 295.000 euro premies vordert, alsmede een particulier uit Maastricht, die zegt 50.000 euro tegoed te hebben van Spyker.

Beide schuldeisers zijn bij elkaar gebracht door Bos Incasso in Groningen, die de afgelopen weken met meerdere crediteuren van Spyker contact zocht om het faillissement te bewerkstelligen. Spyker verkeert financieel in zwaar weer.

Bos Incasso weigert ‘uit privacyoverwegingen’ mededelingen te doen. ,,Maar let u de komende dagen op de rechtbankuitspraken,’’ zegt de gerechtsdeurwaarder.

Spyker zegt bij monde van oprichter en mede-directeur Victor Muller niet onder de indruk te zijn. ,,Met Zürich Verzekeringen hebben we een dispuut over de hoogte van de premies. Dat zullen we netjes afhandelen, maar we laten ons niet onder druk zetten. Faillissementsaanvragen worden honderden keren per dag ingediend.’’

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 01 sep 2007, 08:24

Uit De Pers.nl:

Spyker zakt diep in rode cijfers in eerste halfjaar

Spyker is diep in de rode cijfers gezakt in de eerste zes maanden van het jaar. De geplaagde fabrikant van luxe auto's leed een verlies van EUR 29,9 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog een min van EUR 1,1 miljoen.
Van alle bedrijfsonderdelen leed het Formule 1-team van Spyker het grootste verlies. Het F1-team belandde voor EUR 13 miljoen in het rood. Eind juni had de autofabrikant leningen verstrekt aan de renstal van in totaal EUR 7 miljoen.

Het bedrijf maakte zijn halfjaarcijfers vrijdag laat op de avond bekend. Eigenlijk wilde de onderneming 's ochtends al met de resultaten naar buiten komen. De vertraging was te wijten aan een overleg over een mogelijke verkoop van het Formule 1-team.
Spyker liet weten exclusieve onderhandelingen te voeren met een consortium bestaande uit de familie Mol en een Indiase investeerder. Het consortium biedt EUR 80 miljoen (USD 109 miljoen) voor de renstal. Spyker kocht het F1-team in september 2006 voor USD 106,6 miljoen van Midland.

Verder maakte het bedrijf bekend dat de Autoriteit Financiele Markten (AFM) wil dat het de jaarrekening over 2006 herziet. De toezichthouder start een procedure bij de Ondernemingskamer om dit gedaan te krijgen.

Spyker is van plan zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar bekend te maken wanneer de herfinanciering van het concern is afgerond, aan het einde van het derde kwartaal. De zoektocht naar een bestuursvoorzitter en financieel directeur is nog in volle gang.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 01 sep 2007, 10:13

Ik denk dat Maarten de Bruijn dubbele gevoelens zal hebben van de ontwikkelingen bij Spijker.
Zonder Victor Muller was het nooit gelukt misschien, maar achteraf gezien de geschiedenis van deze man hadden ze hem er nooit bij moeten betrekken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 sep 2007, 10:00

www.ad.nl
zondag 02 september 2007
Renstal Spyker goed voor 80 miljoen
Door GERARD DEN ELT

ZEEWOLDE - Internetondernemer Michiel Mol en de Indiase miljardair Vijay Mallya kopen samen de Formule-1-renstal van Spyker. Zij worden ieder voor de helft eigenaar.

Adrian Sutil (GER) coureur van Spyker op de Grand Prix in Frankrijk.
De ondernemers leggen via hun werkmaatschappij Orange India Holdings op papier samen 80 miljoen euro op tafel voor het team, dat in het eerste halfjaar een verlies leed van 13 miljoen euro.

De koop van de renstal leidde in India tot grote geestdrift. ,,Team India staat nu op het rooster van de Formule 1,’’ zei de steenrijke Mallya (51) zaterdagavond in een rechtstreeks op tv uitgezonden persconferentie. Mallya is topman van United Breweries en Kingfisher Airlines.

Mol is blij met zijn nieuwe partner in de renstal, die hij vorig jaar samen met Spyker kocht van eigenaar Midland. ,,India heeft een bloeiende economie en is een land met een enorme potentie.’’ Hij hoopt dat het team nu aantrekkelijker wordt voor sponsors, die azen op meer dan een miljard consumenten in India.

Moederbedrijf Spyker Cars in Zeewolde, dat in de nacht van vrijdag op zaterdag het exclusieve bod bekendmaakte samen met een verlies van 29,9 miljoen euro in het eerste halfjaar, grijpt het bod met beide handen aan om te kunnen overleven. Vrijdag moest de familie Mol opnieuw bijspringen om de salarissen van de werknemers over augustus te kunnen betalen.

Van het bod van 80 miljoen euro ontvangt Spyker Cars slechts tien miljoen euro contant. De resterende 70 miljoen betreft verrekeningen van leningen verstrekt door Strongwind, het familiebedrijf van vader Jan en zoon Michiel Mol. De renstal neemt ook de uitgestelde betalingen aan Midland over, dat deze maand 15 miljoen en volgend jaar nog eens 23 miljoen dollar zal ontvangen.

Spyker maakte dit weekeinde ook bekend, dat de Autoriteit Financiële Markten niet akkoord gaat met de jaarrekening over 2006. De AFM heeft de fabrikant gedaagd voor de Ondernemingskamer, de rechtbank voor het bedrijfsleven.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 03 sep 2007, 10:32

Dit gaat over het F-1 team. Wat denk je dat er gebeurd met Spijker zelf?
Formule 1 team doet me bitter weinig eerlijk gezegd.

In GTO staat ook een stukje over Victor Muller...
Toch blijf ik zijn grootmoedswaanzin zien als het begin van het einde.

Meeste respect gaat uit naar Maarten de Bruijn.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 sep 2007, 10:42

Ja ik post het ook verkeerd :)

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 03 sep 2007, 19:55

Spyker stoot F1-team af

Spyker heeft zijn cijfers over de eerste zes maanden van 2007 gepubliceerd. Naast een verlies van 29,9 miljoen euro werden ook de onderhandelingen over verkoop van het F1-team aangekondigd.

Vorig jaar september kocht Spyker Cars het Midland F1-team. Dat kon gebeuren na een financiële bijdrage van 53 miljoen dollar van de familie Mol, die daarmee 40 procent van Spyker Cars in handen kreeg. Michiel Mol werd daarop CEO van het F1-team, en na het terugtreden van Victor Muller zelfs interim-CEO van Spyker Cars, een positie die hij kort geleden neerlegde met de mededeling het F1-team volledig in handen te willen krijgen. Een jaar na de aankoop van Midland kondigt Spyker Cars de daadwerkelijke onderhandelingen aan met de familie Mol over de verkoop van het team. Destijds was er 106,6 miljoen dollar gemoeid met de verkoop. Jan en Michiel Mol willen de renstal nu overnemen voor een bedrag van 109 miljoen dollar. Hun investeringsbedrijf Strongwind wordt overigens gesteund door de Indiase zakenman Vijay Mallya en diens Watson Limited. Voor de onderhandelingen over Spyker F1 is een termijn van 30 dagen uitgetrokken. Genoemde Mallya is volgens het zakenblad Forbes de 746e rijkste man ter wereld met een geschat vermogen van een miljard dollar. Mallya is in Formule 1-kringen bekend als de man die de raceklasse naar India wil halen. Samen met circuitontwerper Hermann Tilke is al een een stratencircuit in New Delhi getekend. In 2009 zouden de auto’s er echt moeten racen.

Van het verlies van 29,9 miljoen euro dat Spyker het afgelopen halfjaar boekte, komt 13 miljoen op conto van het F1-team door tegenvallende sponsor- plus televisieopbrengsten en extra investeringen in de B-spec auto. Spyker Cars en Spyker Squadron maakten een verlies van respectievelijk 5,4 en 1,6 miljoen euro. Spyker wijt de verliezen bij de autopoot aan het slechte beeld van het bedrijf in de media, waardoor minder orders geschreven werden. Door de slechte financiële positie konden leveranciers bovendien niet op tijd betaald worden, waarna het voor Spyker steeds moeilijker werd onderdelen in te kopen. Daardoor werden maar 17 auto’s geproduceerd in plaats van 43 stuks (over de eerste zes maanden van 2006). De overige verliesposten komen op naam van de holding en een voorziening voor belastinguitgaven.

Ondanks de berichten over verliezen en de verkoop van het F1-team ziet het bedrijf echter wel een toekomst voor Spyker weggelegd in de autoindustrie. Dat concludeert men na een onderzoek van consulantancybedrijf Booz Allen Hamilton. In het derde kwartaal hoopt de fabrikant met meer nieuws te komen over de productstrategie voor de toekomst. Met de kopers van het F1-team wordt eveneens onderhandeld over additionele financiën voor Spyker Cars. Er wodt op dit moment bij Spyker Cars gewerkt aan de versie met lange wielbasis van de C8 (voor het eerst met een automaat) en er worden partners gezocht voor de SUV Peking to Paris. Spyker hoopt beide auto’s in 2008 op de markt te brengen. OOk is het bedrijf nog steeds op zoek naar een ervaren Chief Executive Officer en Chief Financial Officer om het bedrijf te leiden.

Tot slot meldt het bedrijf nog dat de Autoriteit Financiële Markten Spykers jaarcijfers over 2006 betwist. Het gaat onder meer over een belastingvoorziening, de waardering van het aangekochte F1-team en de waardering van bepaalde sponsorcontracten van het F1-team.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 03 sep 2007, 23:54

Zou leuk zijn als er ook gediscussieerd werd, in plaats van klakkeloos verhalen kopieeren zonder enig commentaar, die iedereen kan lezen :lol: :wink:
Of durven sommige geen uitlatingen te doen?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 03 sep 2007, 23:56

Het gaat slecht met spijker omdat het een lelijke gehypte auto is! bluffen om ff te cashenn op de beurs.

Michel

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9067
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 03 sep 2007, 23:58

Das misschien iets te kort door de bocht, maar dit was al te verwachten toen Victor Müller uit de dagelijkse leiding stapte.

Als Michel Mol ook nog een stap terug doet is het bedrijf ten dode opgeschreven.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 04 sep 2007, 00:01

Michel Pol schreef:Het gaat slecht met spijker omdat het een lelijke gehypte auto is! bluffen om ff te cashenn op de beurs.

Michel

:lol: dat noem ik een statement

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9067
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 04 sep 2007, 00:04

Victor is er met de oprichting van het kledingmerk McGregor ook niet slechter van geworden. En die handelspraktijken waren ook op het randje en er overheen.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 04 sep 2007, 00:09

Joop als die Muller er nooit in had gezeten en Maarten had destijds een belegger of medevenoot gevonden die niet zoveel hoogmoedswaanzin had, bestond het ontwerp nog.
Of het de naam Spijker droeg, weet ik niet. Maar dat is minder belangrijk.

Ik vind het jammer dat een creatief iemand met een visie, ten gronde gaat aan de mensen die het alleen om het geld te doen is. Ook al zeggen ze schijnheilig van niet............(jonhensdroom die uitkomt.....bla bla bla)

Die Muller had net zo goed meegedaan als het helicopters, of stofzuigers waren geweest, mits hij de productie maar kon opschroeven, en het aantal types maar kon uitbreiden, alles ten koste van meer .......geld.


@Michel, zo heel erg lelijk waren de Spijkers ook weer niet. Er zaten mooie trekjes aan. Maar ook minder mooie.


Oja, en tot slot, alle arabieren die een kat in de zak hebben gekocht met de D12 Peking-to-Paris Spijker .....en misschien straks de boot in gaan met hun aanbetaling.....moeten ze het priveadres geven van Muller, dan is de cirkel weer rond.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 04 sep 2007, 00:16

Even ter herrinering...

Dit was Mullers huzarenstukje.....oftewel dit zou zijn geldkoe worden...

En zo iemand moet een bedrijf als Spijker leiden?
Zelfs Bangle krijgt van dit ontwerp spontane diaree.....


[img:450:260]http://www.autoblog.nl/images/spyker_ss ... _front.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], L5S1 en 6 gasten