Bij welke nieuwe PHEV kan de ICE handmatig aangezet worden?

Dit is ons algemene autoforum.
Niels
Auto: Prius+

Re: Bij welke nieuwe PHEV kan de ICE handmatig aangezet worden?

Bericht door Niels » 16 dec 2025, 20:20

HJ2 schreef: 15 dec 2025, 22:20 Al die hybrides al dan niet met een P hebben daarom toch van die naaimachine olie? Is allemaal geengineered voor veel (veul!) koude starts. Zelfs net mijn 3,5l geen problemen.

Als je je motor aan wilt moet je de kachel even op max. Zetten 😁
De 0W20 is niet voorbehouden aan de hybrides hoor, dat gaat ook in moderne diesel of otto motor bij menig dealer/garage. En wellicht fijn voor een koude start maar je maakt op de snelweg toch wel eens een (Volvo) PHEV waarvan de ice aanspringt en behoorlijk aan de bak moet. Dan zou ik liever eentje hebben die mee begint te draaien vanaf een bepaalde snelheid om de boel op bedrijfstemperatuur te houden. De enige hybride die hier (tenzij lease..) op de oprit komt te staan is overigens van Japanse makelij om financiële risico’s te vermijden.

HJ2

Bericht door HJ2 » 16 dec 2025, 20:43

Lexus GS met 4 ton zie je wel langskomen. Dat zijn heel wat koude /lauwe start stops. Voordeel is wel ca. 200 pk max electrisch, dat scheelt heel wat in de belasting vanaf koud.

Knot

Bericht door Knot » 16 dec 2025, 20:49

0W20 ook in de fiesta ST met 235pk, lekker 0-260 doen met die slaolie, ik kan er niet bij.,,

Ik zou inderdaad wel voorstander zijn van een mode waarbij de motor continu aan blijft dat je daar zelf voor kiest, maarja, milieu, gl-pvda, eu shit…

HJ2

Bericht door HJ2 » 16 dec 2025, 22:48

Maar waarom. Als het heel blijft zoals het nu is, is het toch prima? Kijk naar een prius b.v.
Omdat het niet goed voelt (overigens voel ik mee!) betekent dat niet dat het ook zo is

Knot

Bericht door Knot » 17 dec 2025, 10:52

Als ik een keer vol weg wil bij een stoplicht ga ik dat niet met koude motor doen, tegen principes. Dus moet ik eerst 20km snelweg rijden om het ding op temperatuur te krijgen voordat ik een keer volle pijp weg kan trekken, dan heb ik er al geen zin meer in als je het zo moet gaan plannen.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 17 dec 2025, 12:42

Omruilen voor een EV lijkt mij voor jou het beste :)

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 17 dec 2025, 12:51

Eigenlijk is EV de winnaar. Geen gedoe met warmrijden, geen rekkende kettingen, walnut blasting, koelvloeistof en vocht in je olie en gezeik met roetfilters die dichtslibben.

0-100 in 2 seconden en gratis opladen op de zaak.

De toekomst is mooi, bedankt Musk en China voor het maken en Europa voor het subsidieren :)

Knot

Bericht door Knot » 17 dec 2025, 12:56

Naja, prive wil je ook een beetje op de lijn letten, dus een Tesla Model 3 Std RWD dan , blijft het nog rond de 1600kg. Duurt het 3x zo lang voordat je op 100 zit maar alsnog rap zat.

Probleem is dat je benzine niet (makkelijk) zelf kunt maken, stroom opwekken vrij simpel.

veejay

Bericht door veejay » 17 dec 2025, 13:02

Precies en file beuken in de randstad doe je beter met een electrische auto op Adaptief cruisecontrol met lane assist met regenereren bij afremmen, lekker goedkoop in de file de staan als het toch moet.

Je kan zelfs een krantje lezen alsof je in de trein zit bij wijze van. Ik ben echt onder de indruk hoe goed die ADAS systemen zijn.

Muziekje op en even genieten van het beetje rust tussen werk en gezin (aka woon-werk :)
Laatst gewijzigd door veejay op 17 dec 2025, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 17 dec 2025, 13:03

Moet je bij de Tesla wel even de resterende speakers erbij coderen die er wel standaard in zitten maar alleen bij de dual motor actief zijn.

Fabian

Bericht door Fabian » 17 dec 2025, 14:29

veejay schreef: 17 dec 2025, 12:51 Eigenlijk is EV de winnaar. Geen gedoe met warmrijden, geen rekkende kettingen, walnut blasting, koelvloeistof en vocht in je olie en gezeik met roetfilters die dichtslibben.

0-100 in 2 seconden en gratis opladen op de zaak.

De toekomst is mooi, bedankt Musk en China voor het maken en Europa voor het subsidieren :)
Nou, ik zie toch dagelijks wel wat dingetjes voorbij komen waarvoor een non-EV toch echt de winnaar is (andersom ook overigens hoor). Maar de reparatiebedragen van een EV als er echt iets kapot is (wat niet gerepareerd kan worden, alleen vervangen) dan spreek je vaak over economisch totall-loss.....

Bij een PHEV gaat de motor waarschijnlijk veel langer meer, want wordt minder gebruikt. Maar er zitten meer componenten en, maar dit, maar dat, maar zus, maar zo :tooth:

Mij bevalt PHEV uitstekend. Ideaal in de stad (Daar is een EV echt veel voordeliger qua verbruik), maar als er dan eens ver gereden moet worden kan dat ook zonder enig issue. Ik zit met mijn tanker van 1850kg nu op 3,7l/100km en 12kwh/100km over 22000km. Even snel rekenen 3,7*2 Euro per liter= 7,40 Euro per 100km aan brandstof en 12kwh /0,30 Euro= 3,60 Euro per 100km aan stroom. Dus 11 Euro per 100km. Dat zou dus zeg maar 5 liter benzine op 100km zijn, dat is 1:20, best nice voor zo'n grote auto. Zou ik niet vaak zo ver weg hoeven (6x per jaar Papenburg, wat circuitdagen met de kar erachter, totaal zo'n 8000km denk ik) dan werd dit drastisch lager en minder brandstof en meer kwh. Dus nog voordeliger dan. Maar de auto levert wel voor elk doel, zonder enige beperking en dat vind ik het belangrijkste.

Knot

Bericht door Knot » 17 dec 2025, 14:40

Fabian schreef: 17 dec 2025, 14:29
Bij een PHEV gaat de motor waarschijnlijk veel langer meer, want wordt minder gebruikt. Maar er zitten meer componenten en, maar dit, maar dat, maar zus, maar zo :tooth:
Valt of staat denkik wel met het regelmatig "echt" warm laten worden van de olie met een lange snelwegrit. Mensen die niet laden en/of waar die motor te pas en te onpas even kort aanspringt met een hoop non-snelweg ritten heeft de ICE een zwaar leven denk.

veejay

Bericht door veejay » 17 dec 2025, 17:23

Nee PHEV is niet de oplossing, teveel techniek die stuk kan gaan. Bij ICE gaat sowieso vanalles stuk na de garantie, of je nou PSA, VAG of BMW rijdt is allemaal zelfde gedoe kan ik uit decennia ervaring vertellen. Ik heb alleen een hybride aangedurft omwille van 8 jaar (Stellantis, ja je leest het goed Stellantis) garantie.

Keuze ICE/Hybride/Electrisch is electrisch de winnaar (mits garantie bijvoorbeeld x jaar) en dan om de x jaar wisselen. Lange afstanden lost men wel op met overal laadpalen en snelladen, kwestie van tijd. We hebben hier in het dorp een Van Der Valk met 30 Tesla snellaad palen, staat nooit vol.

Of je hebt de luxe van een 2e benzine auto voor lange ritten, ik lees net dat men niet hoeft te stoppen met benzine auto's na 2035 (duh, ze komen erachter).

Wimo

Bericht door Wimo » 17 dec 2025, 17:43

Afbeelding

vs

Afbeelding

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 dec 2025, 19:11

ICE reparaties zijn gewoon makkelijker. Niet altijd goedkoop.
Elektro moet gewoon nog een hele aftersales markt/ expertise ontstaan. Daarbij is het niet even mechanisch sleutelen/omwisselen.
Electronica storingen zijn vervelender te vinden, uitwisselen kan niet altijd want dan komt data in de chipjes niet overeen dus gaat het niet met elkaar praten.

Wij hebben hier een nu 14? jaar oude iOn van Peugeot. Niks aan gemerkt, jaren probleemloos, maar nu ineens gestopt met laden. De uitdaging is de storing traceren, over dit karretje is al wel het een en ander te vinden over kapotte printplaten, maar waar begin je? Dagwaarde vs. uren gaan dan ineens heel hard. (Wij kunnen zelf nog wel e.e.a. maar moeten de tijd nog maken.) Heb je een ICE gebakkie kan je oliezuipen en een rammeltje voorlief nemen om van A naar B te komen.

dave van marion

Bericht door dave van marion » 17 dec 2025, 22:13

Ik snap niet waar iedereen het over heeft hier totaal geen last van
Heb een 330e uit 2023

Ik rij standaard op alleen Elektrische in dat op gaat ie over op benzine en gaat ie alleen uit met de standaard start/van elke bmw
Op alleen Elektrische kun je gewoon met verkeer mee komen en kun je 120 km per uur rijden
Wil ik dat de brandstof motor aan blijft van af het begin zet ik hem in sport stand dan ook altijd de 292pk tot beschikking

Denk dat je meer zelf moet denken hoe wil ik zelf rijden
Ook is het zo dat de brandstof motor snel warm is door dat de radiator is afgesloten in koude motor binnen 5 min warm

Ik ben dus ook erg tevreden over de 330e 2023
Helaas is het chiptuning een dingetje geworden met een bmw na 2020

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 18 dec 2025, 10:47

Leest wel wat moeilijk :tooth: Maar jij bent tevreden begrijp ik :D

Bombadil

Bericht door Bombadil » 18 dec 2025, 11:54

Eric Z schreef: 17 dec 2025, 19:11 ICE reparaties zijn gewoon makkelijker. Niet altijd goedkoop.
Elektro moet gewoon nog een hele aftersales markt/ expertise ontstaan. Daarbij is het niet even mechanisch sleutelen/omwisselen.
Electronica storingen zijn vervelender te vinden, uitwisselen kan niet altijd want dan komt data in de chipjes niet overeen dus gaat het niet met elkaar praten.

Wij hebben hier een nu 14? jaar oude iOn van Peugeot. Niks aan gemerkt, jaren probleemloos, maar nu ineens gestopt met laden. De uitdaging is de storing traceren, over dit karretje is al wel het een en ander te vinden over kapotte printplaten, maar waar begin je? Dagwaarde vs. uren gaan dan ineens heel hard. (Wij kunnen zelf nog wel e.e.a. maar moeten de tijd nog maken.) Heb je een ICE gebakkie kan je oliezuipen en een rammeltje voorlief nemen om van A naar B te komen.
ICE tegenwoordig zit natuurlijk ook boordevol electronica. Van start-stop, Brusselse piepjes en uitstootbeperking. Mijn 2021-Focus weigerde te weg te rijden met de deur open bijvoorbeeld; extra beveiliging maar wel weer een sensortje dat stuk kan gaan.
Als je dat wilt voorkomen moet je naar 15+ jaar oude ICE gaan.

Fabian

Bericht door Fabian » 18 dec 2025, 12:04

NOu, dat is vooral software ;) Dat sensortje dat er een deur open is bestaat al heeeeeeeeel lang :tong:

Knot

Bericht door Knot » 18 dec 2025, 12:48

Dat vond ik bij de E36 geniaal, vol gas ervandoor en de deur ging vanzelf dicht 😎

Fabian

Bericht door Fabian » 18 dec 2025, 13:57

Maarrr....vandaag weer een Golf GTE (de 1.4 nog) met 50.000km...V-bak rammelt. Nieuwe bak eronder via VW, 11500ex...katsjing. Nu via ander bedrijf herstel voor 6500ex....

Komt in de buurt van de kosten van de elektromotoren enzo van een EV....

SlowCo

Bericht door SlowCo » 18 dec 2025, 17:44

:shock: wat een bedragen!
En dan bij 100k km weer...?

Kadett

Bericht door Kadett » 18 dec 2025, 17:59

Bombadil schreef: 18 dec 2025, 11:54
Eric Z schreef: 17 dec 2025, 19:11 ICE reparaties zijn gewoon makkelijker. Niet altijd goedkoop.

ICE tegenwoordig zit natuurlijk ook boordevol electronica. Van start-stop, Brusselse piepjes en uitstootbeperking. Mijn 2021-Focus weigerde te weg te rijden met de deur open bijvoorbeeld; extra beveiliging maar wel weer een sensortje dat stuk kan gaan.
Als je dat wilt voorkomen moet je naar 15+ jaar oude ICE gaan.
:hungry: Starten lopen. Geen nannies geen piepjes afgezien van gordel. Elke 15k km een beurtje en na 170k km ongeveer 0.5 liter per oliewissel olie verbruik.

In die tijd 1 wiellager en 1 roestige remleiding, verder banden, bougies en filters.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 dec 2025, 06:54

Fabian schreef: 18 dec 2025, 13:57 Maarrr....vandaag weer een Golf GTE (de 1.4 nog) met 50.000km...V-bak rammelt.
Nieuwe bak eronder via VW, 11500ex...katsjing. Nu via ander bedrijf herstel voor 6500ex....

Komt in de buurt van de kosten van de elektromotoren enzo van een EV....
Verrek ik las snel 1500 :hammer: ik denk, die Fabian moet maar een telraam van de Kerstman. :lol:

Jeses wat een geld idd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 dec 2025, 07:31

Precies mijn punt waarom ik geen Phev fan ben.
Het concept klinkt natuurlijk erg goed maar in de praktijk is het vooral erg risicovol op hoge kosten omdat je alles van een EV én van een ICE hebt en dan moeten die 2 ook nog met dure componenten samen kunnen werken.

Plaats reactie