Pagina 2 van 3

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 19 jul 2024, 18:08
door Fedmas
Enjoy! Mijn enige ervaring ermee is uit de verhalen (lees: 2 uit 2 bezitters) dat ze veel (regio Brabant) en makkelijk gejat worden. Maar dat zal vast meevallen. Enjoy!

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 20 jul 2024, 19:18
door markk
Deze auto is nou echt het bewijs dat dingetjes zoals uitlaatgeluid, leer en stiksels op de juiste plaats, een lekker stuurwiel, velgen, logootjes, etc. de auto maken.

Objectief gezien zit je hoog idd, is ie helemaal niet zo snel en verliest ie umph bovenin. Maar ding starten met raam open en in z’n twee het turbo’tje voelen inkomen met je knuisjes op een mooi leren stuurwiel met rode stiksels is gewoon genieten en glimlachen.

Vrouwlief is blij … en ik geniet absoluut mee …


Mark.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 22 jul 2024, 21:51
door markk
Vandaag wat gespeeld op de autobahn met verse en goede 98+ benzine.

Ding maakt toch wel serieus snelheid, pakt onderin erg goed op en loopt nu bovenin ook best goed door. Ok ik ken snellere auto's maar op een relatief druk stuk autobahn had ik al 213 op de teller voordat ik moest remmen. Voor m'n gevoel had ie nog wel wat over.

Zit me ook rot te googlen en kom steeds meer tot de conclusie dat de usa-spec met de 1.4 turbo multiair motor die ik heb 160pk levert en nooit in een 135-140pk versie is geleverd. Weet iemand hier dat ? Of hoe ik dat kan achterhalen ?

Anyway - ding groeit op me. Beleving / df is echt top zonder dat het echt bizar hard moet gaan.

Mark

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 23 jul 2024, 08:55
door markk

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 23 jul 2024, 10:48
door vester86
heeft USA spec dezelfde motorcode als EU spec? wellicht dat je het daar makkelijk aan zou kunnen zien?

wel tof ding en beter dan die gele overdreven bipisto 👍🏻

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 23 jul 2024, 12:58
door Richardt.
213 in een Fiat 500 lijkt me nog best een beleving :df:

Vind zo'n Abart in elk geval een geinig wagentje. Veel teveel lawaai ook voor zo'n kleine auto, maar het past wel.
Het doet je toch wel een beetje terugdenken aan de oude 500/600 Abarth's.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jul 2024, 14:25
door markk
Nieuwe ervaringen:
- 220 teller en nog over
- er zit een g-meter in
- g- meter boeit niet maar wel wetenschappelijk onderzoek gedaan
- bij 0.3g bochten gaat vrouwlief zich vastgrijpen
- bij 0.5g bochten gaat vrouwlief heel boos kijken
- bij 0.6g bochten gaat ze schreeuwen dat ik normaal moet doen

Paar keer geprobeerd, en elke keer exact hetzelfde gedrag 🙈

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jul 2024, 14:28
door Bram
:roflol:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jul 2024, 16:00
door Arthur
Bij hoeveel G vliegen d’r “tetten” eruit willen we weten! :rolling:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jul 2024, 18:31
door 350 Z
Hahaha

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jul 2024, 20:14
door Bram
Arthur schreef: 26 jul 2024, 16:00 Bij hoeveel G vliegen d’r “tetten” eruit willen we weten! :rolling:
:clap:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 01 aug 2024, 00:01
door Andry
markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.

Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 01 aug 2024, 17:44
door markk
Andry schreef: 01 aug 2024, 00:01
markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.

Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.
MA filter is bij oliebeurtje / aflevering op mijn expliciete verzoek mee vervangen. Was geen eerdere vervanging hiervan bekend (77k km).

Ik vind verschillende specs mbt vervanging MA filter. Van nooit tot 90000/60000/30000 miles en zelfs bij iedere oliebeurt.

Er is geen Selina ingegaan. Wel een andere (MPM) volsyntheet 5w40 met acea c3 specs en nog een expliciete Fiat approval code.


Mark

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 07 aug 2024, 09:25
door mark1974
markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Rij met een Alfa Romeo met multiair, systeem is inderdaad gevoelig voor schone olie. Juiste specificatie en kwaliteit van de olie gebruiken en het systeem zal dan in principe probleemloos werken. Oliefilter van goede/originele kwaliteit wordt bij de AR aanbevolen.

Bij mij heeft het systeem een storing gehad en is het ultrasoon gereinigd en meteen voorzien van nieuwe pakkingen en dergelijke. Vermoeden van de specialist is dat er een keer verkeerde, te dikke olie in is gegaan.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 08 aug 2024, 11:51
door RS-Ron
Je moet de multiair wel een beetje laten werken. Dat betekend regelmatig sleutels afpakken en met dat ding ff toeren maken en afremmen op de motor.

Gr Ron

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 08 aug 2024, 20:32
door markk
Ja komt goed.

Ik noem het onze ‘slettenbak’. Mijn vrouw kijkt dan heel sip. Vervolgens afgelopen week Harz zei ze dat ik haar autootje een beetje aan het mishandelen was in de bergen (viel best mee maar zij roept dat al snel boven de 3000rpm of .1g). Dus ik: tsja daar vraagt ‘ze’ ook wel een beetje om 😂

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 12 okt 2024, 00:30
door TurboPatrick
RS-Ron schreef: 08 aug 2024, 11:51 Je moet de multiair wel een beetje laten werken. Dat betekend regelmatig sleutels afpakken en met dat ding ff toeren maken en afremmen op de motor.

Gr Ron
zijn altijd tjets, nooit ma.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 12 okt 2024, 22:25
door markk
Usa abarth 500 is multiair. 160pk versie. Vergelijkbaar met de multiair in de Abarth 124 en de Alfa mto qv. Alleen die laaste schijnt 170pk te zijn.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 09 jan 2025, 19:31
door RS-Ron
Ik tuf nu inmiddels een twee weken met de Abarth van en naar het werk, het is echt een grappig autootje. Vind hem redelijk zuinig, niet bijzonder, maar er gaat niet extreem veel BP98 doorheen. Deze is getuned door Tunex, en hij pakt lekker op met de kleine IHI turbo. Zal er nog eens een ander luchtfilter in doen voor wat meer ademruimte. Zit wel veel verschil tussen de gewone stand en de sport stand. Zodra ie warm is gaat ie dus altijd in de sportstand. De benodigde spullen om in de Abarth te kunnen zitten ipv erop zijn onderweg, daar gaat ie wel van opknappen. Vind het verder best een degelijk ding met dit onderstel, behalve de bestuurder zelf rammelt er niets :tooth:

Gr Ron

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 09 jan 2025, 19:49
door tomgtr
Je referentiemateriaal qua degelijk is anders dan van de gemiddelde DFer😇

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 09 jan 2025, 19:58
door RS-Ron
tomgtr schreef: 09 jan 2025, 19:49 Je referentiemateriaal qua degelijk is anders dan van de gemiddelde DFer😇
:hmmm: Daar heb je een punt………

Gr Ron

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 09 jan 2025, 20:16
door Martijn_bmw
RS-Ron schreef: 09 jan 2025, 19:58
tomgtr schreef: 09 jan 2025, 19:49 Je referentiemateriaal qua degelijk is anders dan van de gemiddelde DFer😇
:hmmm: Daar heb je een punt………

Gr Ron
:lollerdelol: :lollerdelol:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 09 jan 2025, 20:22
door Bram
:mrgreen:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 10 jan 2025, 03:59
door Arthur
:sealed: :angel:

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Geplaatst: 26 jan 2025, 11:23
door Robin
Ha mooi dit:) Ook geinig, maar net te klein voor 'daily' bij ons(we rijden niet veel en MdV 'mekkert' al tijden dat ze een F150 Pickup wil in 't zwart), ja lekker inparkeren/parkeergarages. Oh ja zegt ze dan...
Maar 't moet bij ons minimaal 206(wat ze nu heeft)

Wel leuk, een IHI turbootje op zo'n ding. IHI is OEM turbo voor de Ferrari F40 ( 2 stuks aan weerzijden van het blok, niet in de V ). Met 2 BEHR intercoolers bovenop aan weerszijden zichtbaar door het 'plexiglas'. Ik ga d'r wél weer vanuit dat de F40 turbos qua grootte en capaciteit beetje anders zijn:)

Anyway de mijne zijn van Mitsubishi. KOFFIE!