
Je kunt er qua aanpassingen volgens mij ook net zo mee los als met een 106, genoeg voor te krijgen

Godspeed schreef: 02 apr 2024, 19:36Jeroen schreef: 02 apr 2024, 08:31 Heel erg gaaf, zo'n ST. Daar ga je plezier van beleven. Maar wat is er nu Amerikaans aan? Of mis ik iets?
Gaan we doen, Martijn! Zsm na de Knot beurt.Martijn M schreef: 02 apr 2024, 09:02 Lekker kleurtje hoor! Leuke aankoop, veel plezier ermee.
Nu is 't wel tijd om eens samen een rondje te maken in de omgeving![]()
![]()
Oké sorry Jeroen, ik heb de titel aangepast.Jeroen schreef: 03 apr 2024, 13:28Godspeed schreef: 02 apr 2024, 19:36Jeroen schreef: 02 apr 2024, 08:31 Heel erg gaaf, zo'n ST. Daar ga je plezier van beleven. Maar wat is er nu Amerikaans aan? Of mis ik iets?
Gaan we doen, Martijn! Zsm na de Knot beurt.Martijn M schreef: 02 apr 2024, 09:02 Lekker kleurtje hoor! Leuke aankoop, veel plezier ermee.
Nu is 't wel tijd om eens samen een rondje te maken in de omgeving![]()
![]()
Ja duh. Alleen moet je je nog eens inlezen, want er is niks Amerikaans aan jouw Ford. Vrijwel alle Europese Fords vallen onder Ford Europa, zo ook jouw Fiesta. Die zijn hier ontwikkeld e.d. Bezoek onderstaande link maar eens, je Fiesta staat daar ook tussen. Je kan de topictitel beter wijzigen in: Der Deutsche traum![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_of_Europe
Hardcore is prima, het is een autootje voor een paar uurtjes in het weekend met mooi weer. De originele stoelen zijn erg sportief maar ook weer wat aan de smalle kant. Voor de langere ritten is het misschien niet helemaal je van het. De tijd zal het uitwijzen.JP schreef: 06 apr 2024, 21:08 Kuipen en rolkooi wordt die wel hardcore, terwijl de basis al zo goed is, eventueel aangescherpt met alleen die schroefset en goede bandjes.![]()
Ja, nou, goed dat je het zegt. Misschien kan ik hier wat opheldering krijgen? Ik dacht dat de intercooler voor koudere lucht in de turbo zorgde, dus rijker mengsel, dus meer vermogen. Daarentegen ben ik eerder op zoek naar (ik denk) een oliekoeler om juist de hele motor wat koeler te houden zodat ‘ie niet oververhit. Wat is wat nu precies?Kadett schreef: 07 apr 2024, 09:58 Als je rondjes Ring gaat doen kijken naar een grotere/dikkere intercooler.
Beide klopt, oliekoeler zoals het woord al zegt om de motorolie niet te heet te laten worden.Godspeed schreef: 07 apr 2024, 10:07Ja, nou, goed dat je het zegt. Misschien kan ik hier wat opheldering krijgen? Ik dacht dat de intercooler voor koudere lucht in de turbo zorgde, dus rijker mengsel, dus meer vermogen. Daarentegen ben ik eerder op zoek naar (ik denk) een oliekoeler om juist de hele motor wat koeler te houden zodat ‘ie niet oververhit. Wat is wat nu precies?Kadett schreef: 07 apr 2024, 09:58 Als je rondjes Ring gaat doen kijken naar een grotere/dikkere intercooler.
Helder, had ik het dus toch goed begrepen!Martijn_bmw schreef: 07 apr 2024, 10:09Beide klopt, oliekoeler zoals het woord al zegt om de motorolie niet te heet te laten worden.Godspeed schreef: 07 apr 2024, 10:07Ja, nou, goed dat je het zegt. Misschien kan ik hier wat opheldering krijgen? Ik dacht dat de intercooler voor koudere lucht in de turbo zorgde, dus rijker mengsel, dus meer vermogen. Daarentegen ben ik eerder op zoek naar (ik denk) een oliekoeler om juist de hele motor wat koeler te houden zodat ‘ie niet oververhit. Wat is wat nu precies?Kadett schreef: 07 apr 2024, 09:58 Als je rondjes Ring gaat doen kijken naar een grotere/dikkere intercooler.
Intercooler maakt idd koudere aanzuiglucht voor betere verbranding maar naast meer power geeft het ook minder hitte in de motor dus helpt ook om de temperatuur huishouding op orde te houden.
Geen idee, ik moet de auto nog leren kennen in die zin. Haantje, Opa? Kunnen jullie helpen?Robin schreef: 07 apr 2024, 10:11 Wat Martijn idd zegt. Maar zit er geen oliekoeler standaard op zo'n Fiesta ST?
Ik ben er bang voor, kom inderdaad steeds daarop uit bij googlen naar onderdelen (in NL).JP schreef: 07 apr 2024, 10:12 Een keertje naar Mebu in Nootdorp? Zijn toch dé Ford-specialisten in NL, imho![]()
De intercooler zorgt inderdaad voor koudere lucht dus meer vermogen zonder extra hitte, moet je natuurlijk niet gaan chippen, want dan wordt het juist weer warmer in de motor vanwege het toegenomen vermogen.Martijn_bmw schreef: 07 apr 2024, 10:09Beide klopt, oliekoeler zoals het woord al zegt om de motorolie niet te heet te laten worden.Godspeed schreef: 07 apr 2024, 10:07Ja, nou, goed dat je het zegt. Misschien kan ik hier wat opheldering krijgen? Ik dacht dat de intercooler voor koudere lucht in de turbo zorgde, dus rijker mengsel, dus meer vermogen. Daarentegen ben ik eerder op zoek naar (ik denk) een oliekoeler om juist de hele motor wat koeler te houden zodat ‘ie niet oververhit. Wat is wat nu precies?Kadett schreef: 07 apr 2024, 09:58 Als je rondjes Ring gaat doen kijken naar een grotere/dikkere intercooler.
Intercooler maakt idd koudere aanzuiglucht voor betere verbranding maar naast meer power geeft het ook minder hitte in de motor dus helpt ook om de temperatuur huishouding op orde te houden.
Is reeds voorzien van een Mountune stage 1 upgrade en zou 235pk moeten draaien. Dat geloof ik echter niet, eerder 200/210pk. Maar wel wat feller dan standaard.Luco schreef: 07 apr 2024, 10:41De intercooler zorgt inderdaad voor koudere lucht dus meer vermogen zonder extra hitte, moet je natuurlijk niet gaan chippen, want dan wordt het juist weer warmer in de motor vanwege het toegenomen vermogen.Martijn_bmw schreef: 07 apr 2024, 10:09Beide klopt, oliekoeler zoals het woord al zegt om de motorolie niet te heet te laten worden.Godspeed schreef: 07 apr 2024, 10:07
Ja, nou, goed dat je het zegt. Misschien kan ik hier wat opheldering krijgen? Ik dacht dat de intercooler voor koudere lucht in de turbo zorgde, dus rijker mengsel, dus meer vermogen. Daarentegen ben ik eerder op zoek naar (ik denk) een oliekoeler om juist de hele motor wat koeler te houden zodat ‘ie niet oververhit. Wat is wat nu precies?
Intercooler maakt idd koudere aanzuiglucht voor betere verbranding maar naast meer power geeft het ook minder hitte in de motor dus helpt ook om de temperatuur huishouding op orde te houden.
Mooie Fiesta, natuurlijk ook wel logisch dat het veel beter rijdt, is een paar generaties jonger dan de 106.
Ik heb er een decat downpipe bij gekregen maar verkocht omdat ‘ie daarmee niet door de APK zou komen. Ik was ook niet per se voornemens om motorisch (verder) te tunen, maar misschien is dat ding meteen verkopen wel een dom besluit geweest. Langzaamaan maar eens kijken naar een intercooler en wellicht oliekoeler.