de Racevijf, Trail and error
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Gisteren de eerste dorpel gemonteerd, allemaal kunststof troep uit de jaren 80 met een waardeloze pasvorm en afgebroken clips en bevestigingspunten.
Dus eerst de dorpel er los tegen en op zijn plek houden, de vrouw die op de dorpel van de auto de schilders tape bevestigd en later op de dorpel zodat het schoon blijft
Onder zitten nu de blindklinkmoeren, dat is wel fijn ipv die parkers, nu alles alu en rvs.
Dan de dorpel van de auto inkitten met ruitenkit, ook de kunststof dorpel, de dorpel op zijn plaats drukken, onder vastzetten met de rvs boutjes en boven met ducktape fixeren en een aantal uurtjes laten drogen.
Nou dit is het resultaat, netter lukt het niet, de ovcerige resten kit verwijderen moet nog, heel voorzichtich met een mesje.
Dus eerst de dorpel er los tegen en op zijn plek houden, de vrouw die op de dorpel van de auto de schilders tape bevestigd en later op de dorpel zodat het schoon blijft
Onder zitten nu de blindklinkmoeren, dat is wel fijn ipv die parkers, nu alles alu en rvs.
Dan de dorpel van de auto inkitten met ruitenkit, ook de kunststof dorpel, de dorpel op zijn plaats drukken, onder vastzetten met de rvs boutjes en boven met ducktape fixeren en een aantal uurtjes laten drogen.
Nou dit is het resultaat, netter lukt het niet, de ovcerige resten kit verwijderen moet nog, heel voorzichtich met een mesje.
- Eeuwe
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: de Racevijf
Leuk topic Luco! Een beetje meer Renault op DF is nooit verkeerd 

- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag weer bezig geweest met de deurbekleding/plaat.
Daar zat gewoon een alu plaat op met een touwtje er doorheen.
Wilde het nu wat netter hebben.
Moet er nog een keer af en dan eerst de raamlijsten erin en de lexaan zijruit, dan definitief monteren.
Blij met het resultaat, 10x beter
Daar zat gewoon een alu plaat op met een touwtje er doorheen.
Wilde het nu wat netter hebben.
Moet er nog een keer af en dan eerst de raamlijsten erin en de lexaan zijruit, dan definitief monteren.
Blij met het resultaat, 10x beter
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Wat valt het toch altijd weer tegen qua tijd als je wat dingen wilt doen, met dit soort werk elke keer heel veel ander gereedschap nodig, schuifraampje demonteren, wassen, daarna polijsten zodat je er weer doorheen kunt kijken, weer in elkaar zetten, zelf kunststof ringetjes maaken van bekledingsclips zodat het een beetje netjes is afgewerkt.
Maar de deur aan de bestuurderskant zit er helemaal in nu.
Maar de deur aan de bestuurderskant zit er helemaal in nu.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Soms heb je ook wat spulletjes nodig om het jezelf makkelijker te maken.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
En de achtervleugel gewrapt.
Krijg steeds meer bewondering voor die wrappers, elk stofje en dingetje zie je er doorheen, maar goed, het is geen showauto, ik vind het netjes genoeg, naar een wrapper brengen kan altijd nog.
Krijg steeds meer bewondering voor die wrappers, elk stofje en dingetje zie je er doorheen, maar goed, het is geen showauto, ik vind het netjes genoeg, naar een wrapper brengen kan altijd nog.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
maart/april 2022
Weer een beetje aan het prutsen geweest, de lexaan achterruit er weer in, the wing endplates gewrapt, aangepast en gemonteerd in de achterklep met blindklinkers en de hele vleugel gemonteerd.
morgen de laatste zijruit erin en dan kan ik aan het nieuwe dashboard beginnen, in al die dingetjes gaat echt veel tijd zitten en soms zit het dan ook noig vreselijk tegen, maar dat hoort er allemaal bij.
Op de wing endplates komt nog een rubberen bescherming in het geel, past goed bij de rest.
Paar piccies.
Weer een beetje aan het prutsen geweest, de lexaan achterruit er weer in, the wing endplates gewrapt, aangepast en gemonteerd in de achterklep met blindklinkers en de hele vleugel gemonteerd.
morgen de laatste zijruit erin en dan kan ik aan het nieuwe dashboard beginnen, in al die dingetjes gaat echt veel tijd zitten en soms zit het dan ook noig vreselijk tegen, maar dat hoort er allemaal bij.
Op de wing endplates komt nog een rubberen bescherming in het geel, past goed bij de rest.
Paar piccies.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
We blijven prutsen, vandaag subframe voor eronder vandaan gehaald om door te laten lassen en te poedercoaten.
Nu de achteras eronder zit en de buitenkant zo goed als klaar is, vandaag de tweede deur afgemaakt, op de sierstrippen dak en voorbumper na kunnen we beginnen met de rest afbouwen (binnenkant dus)
Ga nu eerst het dash doen en dan de stuurkolom om de juiste zitpositie te bepalen en dan moet het er weer uit en kan de kooi erin zonder de kruizen, die zitten alleen maar in de weg.
Gestart met het dash, eerste laag polyester gedaan, volgende week de volgende twee lagen en dan kan die gepast worden.
piccies
Nu de achteras eronder zit en de buitenkant zo goed als klaar is, vandaag de tweede deur afgemaakt, op de sierstrippen dak en voorbumper na kunnen we beginnen met de rest afbouwen (binnenkant dus)
Ga nu eerst het dash doen en dan de stuurkolom om de juiste zitpositie te bepalen en dan moet het er weer uit en kan de kooi erin zonder de kruizen, die zitten alleen maar in de weg.
Gestart met het dash, eerste laag polyester gedaan, volgende week de volgende twee lagen en dan kan die gepast worden.
piccies
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag kwam het rubber voor de wing endplates binnen, dan kunnen ze iig niet zeuren over scherpe randen, en de kleur past goed bij de rest 
Even op maat maken en lijmen met ruitenkit en het komt nooit meer los.
Het dash gaat ook goed, is nog wat dunnetjes, maar hij is goed uit de mal gekomen gelukkig.

Even op maat maken en lijmen met ruitenkit en het komt nooit meer los.
Het dash gaat ook goed, is nog wat dunnetjes, maar hij is goed uit de mal gekomen gelukkig.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Het dash past, nog wat ondersteuning maken en dan bepalen of ik het display op het dash zet of op de stuurkolom ervoor.
Natuurlijk nog glad schuren en wrappen of laten vlokken, maar dat doen we pas als allerlaatste denk ik, nu kan als ik een voorruitrubber ergens kan vinden de voorruit erin van plastic4performance.
Natuurlijk ook de roosters voor het blazen op de voorruit er ook in (apk eis)
Vanavond eerst alles weer opruimen en schoonmaken en dan morgen de roostertjes erin.
Natuurlijk nog glad schuren en wrappen of laten vlokken, maar dat doen we pas als allerlaatste denk ik, nu kan als ik een voorruitrubber ergens kan vinden de voorruit erin van plastic4performance.
Natuurlijk ook de roosters voor het blazen op de voorruit er ook in (apk eis)
Vanavond eerst alles weer opruimen en schoonmaken en dan morgen de roostertjes erin.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
nog steeds april 2022
vandaag de roosters erin gemaakt, vleugel afgemaakt en begonnen met het monteren van pedalen en stuur om de meest fijne zitpositie te krijgen.
Daarvoor moet het stuur omlaag en zoals ik het nu uitgedokterd heb moet ik wel een snap off stuur hebben, anders lukt het instappen niet meer goed.
Gelijk montageplaat gemaakt die met de stuurkolom vastgezet wordt zodat il het aim das van 7 inch op die plaat achter het stuur kan monteren, dan staat die niet in het zicht op het dashboard.
vandaag de roosters erin gemaakt, vleugel afgemaakt en begonnen met het monteren van pedalen en stuur om de meest fijne zitpositie te krijgen.
Daarvoor moet het stuur omlaag en zoals ik het nu uitgedokterd heb moet ik wel een snap off stuur hebben, anders lukt het instappen niet meer goed.
Gelijk montageplaat gemaakt die met de stuurkolom vastgezet wordt zodat il het aim das van 7 inch op die plaat achter het stuur kan monteren, dan staat die niet in het zicht op het dashboard.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag stuurkolom verlaagd met montageplaat voor de AIM en voorste deel van de kooi erin gezet.
Nu moet ik alleen het dash nog aanpassen zodat het eruit kan zonder de kooi half te demonteren, dat wordt volgende week even passen en meten en waarschijnlijk inkorten.
Van de week ook even bouten 10.9 bestellen voor de kooi.
Nu moet ik alleen het dash nog aanpassen zodat het eruit kan zonder de kooi half te demonteren, dat wordt volgende week even passen en meten en waarschijnlijk inkorten.
Van de week ook even bouten 10.9 bestellen voor de kooi.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Dashboard gaat er niet in een geheel in, dus deze is nu in twee delen met een koppelstuk.
Van de week flock spul bestellen dan kan het afgemaakt worden.
Voorruitrubbers zijn ook binnen.
Ook de ruitenwissers opgezocht, de motor en armen kunnen binnenkort gemonteerd worden.
Ook gaatjes gemaakt dichter bij de ruit dan origineel, alle overige openingen dichtgemaakt en test gedaan voor de ontwaseming, het werkt.
Ducktape bij luchthapper gaat nog weg.
Van de week flock spul bestellen dan kan het afgemaakt worden.
Voorruitrubbers zijn ook binnen.
Ook de ruitenwissers opgezocht, de motor en armen kunnen binnenkort gemonteerd worden.
Ook gaatjes gemaakt dichter bij de ruit dan origineel, alle overige openingen dichtgemaakt en test gedaan voor de ontwaseming, het werkt.
Ducktape bij luchthapper gaat nog weg.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
mei 2022
Ondertussen wel het subframe van het vijfje weggebracht om door te laten lassen.
Zaten door de stalen motorsteunen toch twee scheurtjes is en wordt het subframe op die plaatsen dus ook verstevigd.
Ondertussen wel het subframe van het vijfje weggebracht om door te laten lassen.
Zaten door de stalen motorsteunen toch twee scheurtjes is en wordt het subframe op die plaatsen dus ook verstevigd.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
het subframe klaar voor het stralen en poedercoaten.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
juni 2022
eindelijk weer wat aan de 5 kunnen doen, alle delen van het dash geflocked, nu drogen en dan morgen afkloppen.
eindelijk weer wat aan de 5 kunnen doen, alle delen van het dash geflocked, nu drogen en dan morgen afkloppen.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
De eerste flock afgeklopt, alles voelt als een soort fluweel, maar omdat ik geen zwarte ondergrond had schijnt het een beetje door, bij zwart op zwart zal dit geen probleem zijn, volgende keer dus eerst zwart maken.
Dus gewoon een tweede laag overheen gedaan, morgen kijken hoe dat uitpakt.
Na het afkloppen van de tweede keer flocken ziet het er een stuk beter uit.
Als het er nog wat langer op zit een keer voorzichtig borstelen.
Dus gewoon een tweede laag overheen gedaan, morgen kijken hoe dat uitpakt.
Na het afkloppen van de tweede keer flocken ziet het er een stuk beter uit.
Als het er nog wat langer op zit een keer voorzichtig borstelen.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
juli 2022
Eindelijk de 10.9 bouten binnen gekregen om de kooi vast te zetten, nu helemaal vastgezet op de deurkruizen na en de bevestigingen aan de b stijlen en boven de voorruit.
Kunnen we eindelijk verder met het dash en als dat erin zit kan de speciale kunststof voorruit erin.
Eindelijk de 10.9 bouten binnen gekregen om de kooi vast te zetten, nu helemaal vastgezet op de deurkruizen na en de bevestigingen aan de b stijlen en boven de voorruit.
Kunnen we eindelijk verder met het dash en als dat erin zit kan de speciale kunststof voorruit erin.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Ow ja, helemaal vergeten, het subframe voor is ook terug, doorgelast, gestraald en gepoedercoat.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
sept/okt 2022
Zo, even stil geweest, wel wat dingen gedaan.
Maar er waren wat dingen veranderd in de reglementen waardoor ik te horen kreeg dat ik met de huidige kooi niet meer zou mogen racen, mooi balen, dus oude eigenaar benaderd, die zei er zit een certificaat in de map met gegevens, dus alles doorzoeken, mii niks, en nu?
Dus bellen en mailen naar wat mensen en oa de knaf, toen bleek dat als de auto is gehomologeerd je een certificaat kan krijgen van de knaf wat fia erkend is, dus dat allemaal eerst geregeld en mag ik als die ooit afkomt iig aan alle fia evenementen meedoen.
Subframe zit er nu onder, stuurhuis helemaal schoongemaakt en gemonteerd, nieuwe stuurstangen en rubbers zijn besteld.
Draagarmen met uniballsgespoten, nu de beugeltjes die naar de draagarmen gaan geel spuiten en de veerpootbrug geel spuiten dan kan ik die allemaal monteren zodat die iig op zijn wielen kan staan, das wat makkelijker.
Zo, even stil geweest, wel wat dingen gedaan.
Maar er waren wat dingen veranderd in de reglementen waardoor ik te horen kreeg dat ik met de huidige kooi niet meer zou mogen racen, mooi balen, dus oude eigenaar benaderd, die zei er zit een certificaat in de map met gegevens, dus alles doorzoeken, mii niks, en nu?
Dus bellen en mailen naar wat mensen en oa de knaf, toen bleek dat als de auto is gehomologeerd je een certificaat kan krijgen van de knaf wat fia erkend is, dus dat allemaal eerst geregeld en mag ik als die ooit afkomt iig aan alle fia evenementen meedoen.
Subframe zit er nu onder, stuurhuis helemaal schoongemaakt en gemonteerd, nieuwe stuurstangen en rubbers zijn besteld.
Draagarmen met uniballsgespoten, nu de beugeltjes die naar de draagarmen gaan geel spuiten en de veerpootbrug geel spuiten dan kan ik die allemaal monteren zodat die iig op zijn wielen kan staan, das wat makkelijker.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
maart 2023
Staat inmiddels op zijn wielen, maar komt zoveel tussendoor, maverick, kawa, kawa nu nog wachten op de rasiateur dan kan ik die afmaken.
Dus tijdens het wachten maar even de sadev uit het stof gehaald en schoongemaakt, dan kan ik de motor en bak erin hangen om de aandrijfassen op te meten, kunnen die ook besteld worden.
Staat inmiddels op zijn wielen, maar komt zoveel tussendoor, maverick, kawa, kawa nu nog wachten op de rasiateur dan kan ik die afmaken.
Dus tijdens het wachten maar even de sadev uit het stof gehaald en schoongemaakt, dan kan ik de motor en bak erin hangen om de aandrijfassen op te meten, kunnen die ook besteld worden.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
augustus 2023
Weer wat aan het prutsen geweest, draagarmen erop, veerpoten erop, stuurhuis met aanpassingen gemonteerd.
Nu heb ik alleen ivm de draagarmen wat veel camber, dus moet even kijken of ik de veerpoten nog iets schuiner kan monteren (sleufgaten maken) want ik kan met de afstelling van de draagarmen niet veel meer naar binnen.
Hitterwernde folie aangebracht, en als alles door het schutbord zit maak ik er nog een compleet bekleed plaatje voor om remleidingen ed nog beter af te schermen.
Spacers zijn nu ook te smal 20 mm voor en achter, en als ik nu kijk en meet heb ik 45mm achter nodig en 30mm voor.
Weer wat aan het prutsen geweest, draagarmen erop, veerpoten erop, stuurhuis met aanpassingen gemonteerd.
Nu heb ik alleen ivm de draagarmen wat veel camber, dus moet even kijken of ik de veerpoten nog iets schuiner kan monteren (sleufgaten maken) want ik kan met de afstelling van de draagarmen niet veel meer naar binnen.
Hitterwernde folie aangebracht, en als alles door het schutbord zit maak ik er nog een compleet bekleed plaatje voor om remleidingen ed nog beter af te schermen.
Spacers zijn nu ook te smal 20 mm voor en achter, en als ik nu kijk en meet heb ik 45mm achter nodig en 30mm voor.
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
oktober 2023
Nou de nieuwe voorruit van plastic4performance plaatsen was een groot drama, eigenlijk eigen schuld maar ja daar leer je van.
Had alles schoongemaakt, de binnenafwerkstrip gemonteerd, netjes voorgestreken voor de kit..
Rand rond de ruit erop gedaan waar het afdichtingsrubber ingeklikt moet worden, netjes gekit en hoppa de ruit erin leggen.
Tot zover ging het goed, maar blijkbaar was de ruit 3 mm groter in de breedte dan de standaard ruit, en die ruimte heb je net niet.
Gloeiendegloeiende kleiner maken gaat dan niet meer met al die kit, dis de afwerkstrip rondom de ruit erafgehaald en de ruit erin gedrukt zodat die gelijk zit met de carroserie en gelijk de afdichtingsstrip erin gedrukt, helaas liet die toch los, dus er weer uitgetrokken en dan kijken we later wel.
Later................................... ja hoe ga ik het nu oplossen want de afwerkstrip rond de ruit is een u strip met staal erin en een lip waar je dan het afwerkrubber indrukt, maar ja dat paste niet, dus de u lippen eraf gesneden en dacht dan maak ik tussen de ruit en de carroserie schoon en druk ik hem erin, helaas ging dat ook niet, weet je wat ik kdoe met de minifrees iets van de ruit affrezen, maar ja das kunststof en dat gaat vrij lastig, dus nu uiteindelijk de afdichtingsstrip goed ontvet beetje ruw gemaakt aan de onderkand en met de sterkste montagekit die ik kon vinden nu tussen ruit en carroserie volgekit en de strip erin gedrukt, met deze kit blijft die wel zitten.
Dus het leermoment is, pas de ruit met alles hulpstukken eerst zonder ruitenkit, scheelt een hoop werk en ergernis.
Dus nu kunnen we verder met de randapparatuur in de motorruimte en als dat klaar is kan ik de motorsteunen monteren en de bak en motor erin hangen.
Maar het uiteindelijke resultaat valt me niet tegen, klein naadje wat ik moet kitten aan de bestuurderskant
Nou de nieuwe voorruit van plastic4performance plaatsen was een groot drama, eigenlijk eigen schuld maar ja daar leer je van.
Had alles schoongemaakt, de binnenafwerkstrip gemonteerd, netjes voorgestreken voor de kit..
Rand rond de ruit erop gedaan waar het afdichtingsrubber ingeklikt moet worden, netjes gekit en hoppa de ruit erin leggen.
Tot zover ging het goed, maar blijkbaar was de ruit 3 mm groter in de breedte dan de standaard ruit, en die ruimte heb je net niet.
Gloeiendegloeiende kleiner maken gaat dan niet meer met al die kit, dis de afwerkstrip rondom de ruit erafgehaald en de ruit erin gedrukt zodat die gelijk zit met de carroserie en gelijk de afdichtingsstrip erin gedrukt, helaas liet die toch los, dus er weer uitgetrokken en dan kijken we later wel.
Later................................... ja hoe ga ik het nu oplossen want de afwerkstrip rond de ruit is een u strip met staal erin en een lip waar je dan het afwerkrubber indrukt, maar ja dat paste niet, dus de u lippen eraf gesneden en dacht dan maak ik tussen de ruit en de carroserie schoon en druk ik hem erin, helaas ging dat ook niet, weet je wat ik kdoe met de minifrees iets van de ruit affrezen, maar ja das kunststof en dat gaat vrij lastig, dus nu uiteindelijk de afdichtingsstrip goed ontvet beetje ruw gemaakt aan de onderkand en met de sterkste montagekit die ik kon vinden nu tussen ruit en carroserie volgekit en de strip erin gedrukt, met deze kit blijft die wel zitten.
Dus het leermoment is, pas de ruit met alles hulpstukken eerst zonder ruitenkit, scheelt een hoop werk en ergernis.
Dus nu kunnen we verder met de randapparatuur in de motorruimte en als dat klaar is kan ik de motorsteunen monteren en de bak en motor erin hangen.
Maar het uiteindelijke resultaat valt me niet tegen, klein naadje wat ik moet kitten aan de bestuurderskant
- Luco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
november 2023
Weer een beetje aan het prutsen geweest, met het vervangen van de m8 voor m10 bouten van de kooi (bijna klaar) en uiteraard 10.9 was het erg lastig om elke keer in en uit de auto te komen als die op de brug staat, en aangezien ik in de auto nog veel moet doen en dan veel omhoog, omlaag, in de auto, uit de auto, onder de auto enz enz heb ik eerst de deuren er maar eens uitgehaald, werkt stukken makkelijker.
Kruizen ook in de kooi gezet en nu de laatste bouten vastzetten, kruizen erin is ook niet ideaal, maar de kruizen krijg je er nooit meer in als alles vastgezet is.
Hoofdremcilinder, remdrukverdeler en brake lock (handrem voor keuring) ook gemonteerd.
Weer een beetje aan het prutsen geweest, met het vervangen van de m8 voor m10 bouten van de kooi (bijna klaar) en uiteraard 10.9 was het erg lastig om elke keer in en uit de auto te komen als die op de brug staat, en aangezien ik in de auto nog veel moet doen en dan veel omhoog, omlaag, in de auto, uit de auto, onder de auto enz enz heb ik eerst de deuren er maar eens uitgehaald, werkt stukken makkelijker.
Kruizen ook in de kooi gezet en nu de laatste bouten vastzetten, kruizen erin is ook niet ideaal, maar de kruizen krijg je er nooit meer in als alles vastgezet is.
Hoofdremcilinder, remdrukverdeler en brake lock (handrem voor keuring) ook gemonteerd.