Ik had het al aangekondigd in het Road Trip voor mannen draadje, maar het heeft nu echt plaatsgevonden. Ik ben met de M140i naar Fins Lapland gereden, met als verste puntje Nellim, zo’n 300 kilometer boven de Poolcirkel en 9 kilometer van de Russische grens.
Het was een geweldige ervaring en de auto heeft het fantastisch gedaan. Onderstaand kunnen jullie het verslag lezen en de foto’s bekijken
In totaal hebben we 5.015km gereden verspreid over twee weken tijd. We hebben onderstaande route afgelegd tegen de klok in.

- Route lapland-min.png (390.41 KiB) 4714 keer bekeken
We hadden er bewust voor gekozen om gebruik te maken van ferry’s (3) en een nachttrein, om zo het aantal te rijden kilometers een beetje te beperken. Uiteindelijk is 5.000 km natuurlijk nog steeds heel veel in 14 dagen maar anders waren het er op z’n minst 7.000 geweest.
We hebben de reis in de volgende etappes gedaan:
• Amsterdam –> Kiel 570 km
• Kiel –> Klaipeda ferry van 21 uur
• Klaipeda –> Riga 310 km
• Riga –> Tallinn 310 km
• Tallinn –> Helsinki ferry van 2 uur
• Helsinki –> Kuopio 400 km
• Kuopio –> Ruka (Lapland) 450 km
• Ruka –> Inari (Lapland) 410 km
• Inari –> Rovaniemi 325 km
• Rovaniemi –> Helsinki nachttrein van 12 uur
• Helsinki –> Turku 170 km
• Turku –> Stockholm ferry 9 uur
• Stockholm –> Amsterdam 1600 km
Waarom specifiek deze route?
Het leek ons een leuke mix van Baltische staten, stedentrips in Riga en Tallinn en de ruige natuur in Fins Lapland.
In november 2023 zijn we begonnen met de voorbereidingen. Het vastleggen van de ferry’s, de nachttrein, de accommodatie en het klaarmaken van de auto.
Qua voorbereidingen heb ik het volgende aangeschaft/gedaan, mede dankzij tips van een aantal forumleden:
• Sneeuwkettingen Maggi Trak Sport (niet gebruikt)
• Sleepkabel (niet gebruikt)
• Sneeuwschep (gebruikt)
• Druppellader (gebruikt)
• Startkabels (niet gebruikt)
• Krik en thuiskomer 18 inch voor de Msport remmen (niet gebruikt)
• Waxinelichtjes en slaapzak voor als we dreigden dood te vriezen (niet gebruikt)
• Twee flessen de-icer (allebei leeg)
• Inklappen elektrische spiegels uitgecodeerd i.v.m. risico kapotvriezen
• Alle rubbers invetten met siliconenspray
• Ruitenvloeistof vervangen tot - 40 °C variant
• 4 winterbanden van Hankook Winter I*cept evo3 in 225-40R18 (later meer)
• Auto in de was zetten voor vertrek, doe ik nooit meer voor een wintervakantie
• Auto is voor vertrek nagekeken door de mannen van TEG. Zij hebben het volgende gedaan; accu doorgemeten welke nog erg goed was door het gebruik van de druppellader, koelvloeistof vervangen. Vorige kvs was 6 jaar en 100k km oud dus sowieso fijn dat het vervangen is.
Etappes Amsterdam -> Kiel –> Klaipeda –> Riga –> Tallinn
De eerste 600 kilometer naar Kiel gingen zoals verwacht prima. Inmiddels ingecheckt bij de Ferry werden we vriendelijk welkom geheten door alle truckers. Op enkelen passagiers na waren er alleen maar truckers. De lijn Kiel – Klaipeda is er één voor beroepsvervoer en compleet anders dan de ferry’s waar ik eerde op geweest ben. Weinig te doen, behalve het kijken naar dronken truckers, waar we overigens geen last van hadden. De ferry vertrok om 21 uur s’ avonds en kwam om 19 uur lokale tijd aan. Bij het van boord gaan stonden we tussen de vrachtwagens met schadeauto’s, veelal BMW’s. Het deed me gelijk denken aan de verhalen van slecht herstelde schadeauto’s in Litouwen. Geen idee of deze ook uiteindelijk ook eindigen als de goedkope exemplaren op Mobile.de.
In de Baltische staten had ik hotels geboekt met eigen parkeergarage. Ik zag het niet zitten om de auto op straat te parkeren, ook gezien het aantal spullen die erin lagen. Het zal je toch gebeuren dat gelijk op de eerste dag je auto wordt leeggehaald. Genoeg met de vooroordelen want in de garage van het basic hotel stond de m140i in goed gezelschap. Een knalrode Turbo S op P zero’s.

- Klaipeda Porsche.jpg (537.75 KiB) 4714 keer bekeken

- Kaliningrad-min.jpg (534.07 KiB) 4714 keer bekeken

- Riga.jpg (260.09 KiB) 4714 keer bekeken
Zaterdag waren we op tijd opgestaan voor de eerste kilometers in Litouwen. Hoe zijn de wegen daar hoor ik jullie denken. Vrij slecht, maar wel te doen. Het zijn bijna allemaal N wegen, enkele stukken snelwegen. Je moet de gaten echt ontwijken en ik ben soms lekker 60 gaan rijden. Voordeel is dat het heel rustig is dus dat je niemand tot last bent. Naarmate we naar het noorden reden werden de wegen beter. Letland was alweer een stuk beter dan Litouwen en Estland weer veel beter dan Letland. Dit tegengestelde effect zie je met de benzineprijzen: €1,39 voor een liter 98 in Litouwen, €1,62 in Letland en €1,72 in Estland (januari 2024).
Wat voor auto’s zie je in Litouwen en Letland? Heel veel 5 series E61. Ook veel X5’en en 7 series. Allemaal de auto’s die je zo’n 10/15 jaar geleden in Nederland zag rijden. Weinig Audi en nog minder Mercedes. Ik heb in heel Letland, Litouwen en Estland welgeteld twee keer een 1 serie zien rijden. Size matters dus in de Baltic states. Of is dat niet overal zo?
Onderweg van Riga naar Tallinn reden we een hele mooie route langs de Oostzee. We kwamen nog een aantal deelnemers tegen van de Garbage Run die in tegengestelde richting reden. Veelal oude Volvo’s en een aantal Subaru’s. De rijomstandigheden in de Baltische staten waren goed. De extreem koude periode was voorbij en de sneeuw was dus ook gesmolten op de weg. De temperatuur lag rond het vriespunt. Leuk is dat deze landen op de matrixborden de luchttemperatuur en die van het wegdek aangeven, iets wat ik nog niet eerder gezien had.
Estland is een beduidend rijker land dan Litouwen en Letland, de auto’s die we zagen in Tallinn zijn vergelijkbaar met Nederland. Opvallend hier was dat iedereen op spikes reed, wat me zenuwachtig maakte voor wat ons te wachten stond in Finland. Verder heb ik in Tallinn 4x een Yaris GR gezien. Dat moet een heerlijke auto daar zijn in die omstandigheden.
Tijdens de ruim 600 km door de Baltische Staten is de M140i ontzettend vies geworden. Geen idee of zout kan leiden tot slecht starten, maar ondanks dat de auto in een verwarmde garage stond kostte het best wat moeite om hem te starten op een ochtend. Later tijdens de reis helemaal geen last van gehad, zelfs niet bij min 25 °C in Lapland.

- Yaris-min.jpg (925.36 KiB) 4714 keer bekeken

- M140i Tallinn 2.jpg (896.18 KiB) 4714 keer bekeken