BMW 318iS E30

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 14 aug 2007, 20:38

In dat geval zou ik een 944 niet overwegen. Het is een hele leuke wagen (zelf ook een keer mee gereden) maar je zult er altijd wel kosten aan hebben. Het is en blijft een oude wagen. Mocht je toevallig aan een koppeling zijn ben je zwaar aan de man en zo zijn er nog wel wat dingen die je soms aardig in het rood kunnen jagen. Ondanks dat de wagen aardig betrouwbaar is.

Een 318is is in de regel een kosteloze wagen. Zelfs als er onverhoopt wat stuk gaat zul je van evt. kosten niet wakker hoeven te liggen. Btw, jepper er twee nokkenassen in en laat hem op een vermogensbank tunen. Kun je weer hard vooruit. Voor het geld dat je ervoor vraagt gaat hij toch niet weg. Niet slecht bedoeld, maar mijn wagen krijg ik net zo goed nooit verkocht voor het geld dat ik ervoor wil hebben. :wink:
M42 moet je zeker nog wel voor weinig op de 175-180 pk kunnen eindigen. Moet toch fun genoeg zijn!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 14 aug 2007, 20:38

Thanks Rene! :)

Ja Estoril is wel de kleur dan natuurlijk, de M3 van Erik is helemaal perfect wat dat betreft, maar kan ik me nog niet veroorloven.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 14 aug 2007, 20:57

Waarom laat je de roestende wielkasten niet repareren voor de verkoop? Met de vele leden hier vast wel iemand die jou daarmee wil helpen tegen een pak gevulde koeken. Zo niet, zet je er een krat bier bij en anders een tweede ;)

Zelf ben ik helaas niet zo'n laswonder.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 14 aug 2007, 23:50

Het repareren van de wielkasten kan voor mij LANG niet uit, dit kost ongeveer 4 maal zo veel dan wat ik ervoor terug krijg. Geen optie helaas.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 07:55

Die nokkenassen ging toch niet zomaar, 170pk dan kreeg je problemen met de internals in het blok toch die het niet aan konden op de lange duur bij hoge (circuit) belasting?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 aug 2007, 09:09

GTRene schreef: ow en ik vond een leuke voor je voor een leuke prijs een Snithzer M3 3.0 met 340pk 10.000,- euro ja wel aardig wat centen maar als dit een originele is? daar zijn er maar weinig van gemaakt met de brede carros, maargoed je moet maar net het geld hebben, succes met je verkoop.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bkbvap1rpdcm

[img:640:482]http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 5675_1.jpg[/img]
Als dit een originele is dan is het zeker een koopje :shock: Ik heb nog een autovisie met een soort CSL variant ervan :D

Een 944 is op zich een goede keuze Mark maar ik zou er niet aan beginnen met een klein budget. Fik je de koppeling er een keer uit dan ben je failliet. E30 6 cilinder lijkt me financieel een betere keuze.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 15 aug 2007, 09:56

Knot schreef:Die nokkenassen ging toch niet zomaar, 170pk dan kreeg je problemen met de internals in het blok toch die het niet aan konden op de lange duur bij hoge (circuit) belasting?
170 pk is geen enkel probleem voor een m42/m44. Zolang je alles maar netjes behandeld. Maw, gewoon even warm rijden. dBlias haalt er 190pk uit. Metric Mechanic gaat veel verder, al loopt het dan wel aardig op in de papieren wil je het een beetje betrouwbaar houden.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 15 aug 2007, 10:55

Vwb de 944. opzich helemaal geen slechte keuze en er zijn volgens mij ook echt wel veel 2de hands spullen te koop. Inderdaad, bij kapotte koppeling en koppakkingen ga je falliet als je het uitbesteed.
Is een beetje hetzelfde verhaal met mijn alfa. Je moet het gewoon allemaal zelf gaan doen. Kost veel moeite, gevloek en geschreeuw maar achteraf wel leuker en stukken goedkoper. Ik redeneer altijd zo: 'Als het in de garage moet lukken kan ik het ook'.


Trouwens, over je IS. wat haalde je eigenlijk op het rechte stuk van CPZ voordat je de ankers in moest? Ik had zeer sterk het idee dat die 4 pitter bijzonder goed doortrok achter de elises aan.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 15 aug 2007, 11:14

Niet wegdoen dat ding 8) 8) . 944 zou ik niet aan beginnen ivm kosten. Heb me er een tijd in verdiept (als tracktool) en als je een 944 wilt wil je een Turbo of een S en die zijn weer niet te betalen. Onderhoud van alle 944´s is sowieso stukken hoger dan jouw BMW.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 aug 2007, 11:40

Niels schreef:
GTRene schreef: ow en ik vond een leuke voor je voor een leuke prijs een Snithzer M3 3.0 met 340pk 10.000,- euro ja wel aardig wat centen maar als dit een originele is? daar zijn er maar weinig van gemaakt met de brede carros, maargoed je moet maar net het geld hebben, succes met je verkoop.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bkbvap1rpdcm

[img:640:482]http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 5675_1.jpg[/img]
Als dit een originele is dan is het zeker een koopje :shock: Ik heb nog een autovisie met een soort CSL variant ervan :D
Lijkt op een bouwpakket en/of schadebak, kijk maar hoe de voorbumper er op zit.

Kentekengewicht 1460 KG? Dat zou hem zwaarder maken als origineel of hij is overnieuw gewogen bij evt import.

Nog iets de originele CLS2 had volgens mij 325 PK oid dus dan zou deze er op misterieuze wijze boven zitten. 344 PK uit een 3.0 kan wel maar dan zit je wel al vrij hoog, denk aan nokkenassen, airbox, ander uitlaatsysteem, motormanagment, en evt een andere kop.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 15 aug 2007, 11:45


Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 aug 2007, 12:51

Oke Erik :) Die info had ik even niet bij de hand :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 aug 2007, 17:24

allen schreef:170 pk is geen enkel probleem voor een m42/m44. Zolang je alles maar netjes behandeld.
Geen verkeerde optie een 170pk E30 iS voor op de baan (it crossed my mind na het zien van jouw TB project). Nadeel je moet inversteren, voordelen: Je weet wat je hebt, redelijke running costs :wink:
hugo schreef:Vwb de 944. opzich helemaal geen slechte keuze en er zijn volgens mij ook echt wel veel 2de hands spullen te koop. Inderdaad, bij kapotte koppeling en koppakkingen ga je falliet als je het uitbesteed.
Is ook zeker geen slechte keuze (it crossed my mind too :wink: ) :!: Er zijn zeker een hoop delen te krijgen maar het probleem zit em gewoon in de kosten van het onderhoud ook als je het zelf doet. Een koppelingset kost gewoon grofweg €1000 :shock: en distributie moet relatief vaak vervangen worden. Laten doen kost ook aardig richting de €1000,- zelf doen is een optie maar is nog steeds geen koopje. Kortom zo'n ding moet je niet aanschaffen om goedkoop gas te geven maar omdat je liefhebber bent :wink:
Bert ///M3 schreef:
Lijkt op een bouwpakket en/of schadebak, kijk maar hoe de voorbumper er op zit.

Kentekengewicht 1460 KG? Dat zou hem zwaarder maken als origineel of hij is overnieuw gewogen bij evt import.

Nog iets de originele CLS2 had volgens mij 325 PK oid dus dan zou deze er op misterieuze wijze boven zitten. 344 PK uit een 3.0 kan wel maar dan zit je wel al vrij hoog, denk aan nokkenassen, airbox, ander uitlaatsysteem, motormanagment, en evt een andere kop.
Volgens mijn zit er geen NL kenteken bij (sterker nog, staat volgens mijn gewoon nog bij de buren). Zo'n auto is te mooi om waar te zijn voor dat geld :!: en dat vertrouw ik nooit :wink: 115pk/l atmo daar moet je zeker een hoop geld voor uittrekken.

Maarre Mark, "goedkoop" racen is volgens mij E30 rijden :wink:

(of een oude Golf GTI maar dat is niet jouw ding schat ik in :D )

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 aug 2007, 17:41

Niels schreef: Maarre Mark, "goedkoop" racen is volgens mij E30 rijden :wink:

(of een oude Golf GTI maar dat is niet jouw ding schat ik in :D )
Ik weet het, het is lastig die Nauta's maar ik ben Steven :wink:

De e30 is uiteraard wel redelijk simpel te tunen tot een 150/160pk, maar het vermogen is niet het enige wat dan aangepakt moet worden. Dan moeten de wielkasten achter ook en een paar lagers en rubbers zijn geen overbodige luxe als ik toch bezig ben dan. Maar dan bedenk ik ook de optie om een 325i te zoeken in Duitsland. Heb een tijdje één op het oog gehad maar ik kan simpel weg geen andere wagen nemen als ik deze nog steeds bezit.

Het onderhoud van een 944 kan ik eventueel best zelf doen, maar omdat ik hier een enorm goedkope BMW specialist in de buurt heb hoef ik met de e30 niet zelf te sleutelen.

@ Hugo; Ja de 318is deedt het leuk achter de Lotusjes enzo, rechte stuk 185 met een mogelijkheid tot uitloop ivm optijd remmen met mijn beginners circuit ervaring.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 aug 2007, 17:47

Steven Nauta schreef:
Niels schreef: Maarre Mark, "goedkoop" racen is volgens mij E30 rijden :wink:

(of een oude Golf GTI maar dat is niet jouw ding schat ik in :D )
Ik weet het, het is lastig die Nauta's maar ik ben Steven :wink:
Sorry Steven :oops: zal vast niet de laatste keer zijn..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 15 aug 2007, 18:35

944 is in die zin misschien te betalen als je direct na aanschaf de distributie, spanrollen, etc. laat doen voor ongeveer 800. Moet iedere 80k opnieuw gedaan worden. Koppeling zijn wel mensen voor te vinden die dat ook weer voor 800-900 voor je vervangen. Je zou dan ergens wel een betrouwbare auto hebben maar met de leeftijd van de meeste 994'ers zal er altijd wel iets kleins stuk gaan of versleten zijn. Simpele dingen als het dashboard staan bij iedere type 1 op de vervanglijst. Blijft uitdrogen en scheuren.
Dit allemaal vind ik nog niet eens het aller ergste. Iemand geloven dat het hele distributiewerkje 10k km terug gedaan is om vervolgens na 3 dagen met een stukgelopen blok in je wagen te zitten is niet leuk meer. Dan ben je echt duizenden euro's kwijt. Loopt een m42 blokje stuk scoor je voor weinig een andere.

@Steven: Heb je wagen een keer op cpz zien staan maar niet echt op je wielkasten gelet. Leek me niet verstandig om daar even aan te peuteren om te kijken of alles hard is. :wink:
Maar als dat hard is zou je het wellicht zonder laswerk kunnen fixen. Laat je het spuiten en uitnevelen, polijstbeurtje en dan moet de wagen toch best leuk ogen imho. Alle andere dingen die je noemt kun je gewoon rustig aan doen wanneer het je uitkomt. Haal je een andere wagen zit je afgezien van de wielkasten toch met dezelfde aanpassingen. Is je wagen dus goed, zou ik hem houden. Dan weet je iig wat je hebt. Ma en Pa verkoop je toch ook niet als ze een dagje ouder worden? :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 aug 2007, 19:22

@ allen; De wielkasten achter moeten echt gelast worden, geen ontkomen aan is mij verteld. Rest kan inderdaad rustig aan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 15 aug 2007, 19:25

De wielkasten heb ik gezien bij time-attack. Je auto stond op de parking bij de rest van DF. Die plekken vielen goed op en ik kan me voorstellen dat zoiets kopers afschrikt. Wat zijn de kosten om de wielkasten in orde te maken ?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 aug 2007, 20:02

Verschilt van 600 tot 2000e, belachelijke afwijking natuurlijk. Maar heb de kennis niet om het zelf te doen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 15 aug 2007, 20:16

Al eens contact gezocht met Remy Vos ? Schijnt goed en niet te duur te zijn.

www.remyvos.nl

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 aug 2007, 22:18

Bedankt voor de tip Joy, maar is helaas zo'n 170km van mij verwijderd. Ik zal eens kijken bij verschillende schadeherstelbedrijven in de buurt en uitzoeken wat er nodig is om het blok te tunen naar zo'n 160/170pk (puur om even te verdiepen hoor :lol: )

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 16 aug 2007, 00:12

Steven Nauta schreef:Verschilt van 600 tot 2000e, belachelijke afwijking natuurlijk. Maar heb de kennis niet om het zelf te doen.
Het lassen van die wielkast is toch niet zo moeilijk, lijk mij. Je moet gewoon een goede beun c.q. plaatwerker zoeken. Lijkt me dat je in het Noorden zat van die lui te vinden zijn die in hun vrijetijd een oude botter oplassen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 aug 2007, 07:44

Nee, maar goed. Dan nog zou hij wel een schadeherstelbedrijf moeten vragen omdat het ook nog netjes gespoten moet worden zonder gelijk de hele koets te moeten aanpakken. Dus snap z'n probleem wel een beetje. Gok zelf toch wel dat je voor minder dan 1000 euri alles moet redden.

De tuning zelf is denk ik:
* twee nokkenassen (600-700)
* airbox van onderen open werken (lesje handenarbeid :wink:)
* paneelfiltertje (60?)
* afstelling op de vermogensbank (500-600)

Om de flow te optimaliseren zou je van tevoren misschien nog een einddemper kunnen pakken maar echt veel helpt dat niet. MK-Motorsport claimed 4 pk. Ff Ebayen en je hebt ze soms voor 150 euri nieuw.
Je kunt dit alles als relatief goedkoop of heel erg duur ervaren. Voordeel is wel een wagen die lekker licht in de neus is.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 16 aug 2007, 10:35

allen schreef:Nee, maar goed. Dan nog zou hij wel een schadeherstelbedrijf moeten vragen omdat het ook nog netjes gespoten moet worden zonder gelijk de hele koets te moeten aanpakken. Dus snap z'n probleem wel een beetje. Gok zelf toch wel dat je voor minder dan 1000 euri alles moet redden.

De tuning zelf is denk ik:
* twee nokkenassen (600-700)
* airbox van onderen open werken (lesje handenarbeid :wink:)
* paneelfiltertje (60?)
* afstelling op de vermogensbank (500-600)

Om de flow te optimaliseren zou je van tevoren misschien nog een einddemper kunnen pakken maar echt veel helpt dat niet. MK-Motorsport claimed 4 pk. Ff Ebayen en je hebt ze soms voor 150 euri nieuw.
Je kunt dit alles als relatief goedkoop of heel erg duur ervaren. Voordeel is wel een wagen die lekker licht in de neus is.

Op wat voor vermogen zou je dan respectievelijk uitkomen?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 aug 2007, 15:06

Hangt o.a. af van de nokkenassen. Maar 170 pk op de krukas is makkelijk haalbaar als we Rica mogen geloven. En die geloof ik wel. :wink:
Bas Roos heeft ook al zoiets aangegeven.

Tuners als MK Motorsport kiezen voor een 2.1 liter route. Komen op ongeveer hetzelfde vermogen maar eindigen uiteraard met VEEL meer koppel dan. Motor zal dan ook erg rustig blijven lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Rogerb en 3 gasten