325ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2017, 08:51

Joop schreef: 16 dec 2017, 04:21 Heb zelf inderdaad ook een ander beeld van een M-sport uitgevoerde Compact (zie plaatje Fernando ^^ ).

Los daarvan kun je met een setje Styling 72M velgen het beeld al een flink stuk bijtrekken, de goed kant op:

Afbeelding


Verder gewoon een leuke stuurauto en de voorloper van de hele 1-serie reeks, waar me met zijn allen mee weglopen (130i/135i, M135i/M140i). Het uiterlijk is echt een love it or hate it auto. Blijft een gek ding, maar onderscheidde zich juist daardoor ook echt van de reguliere/traditionele E46 3-serie modellen.
Die velgen staan hem goed. Past ook wel bij me. Al tijfel ik nog, het boy-racer gehalte van de E46 Compact accentueren met een breedset heeft op dit moment mijn voorkeur. Er komen ook Interstates DNRT's op. Het rijden staat voor mij voorop, met enig behoud van originaliteit. Ik vind het daarom wel grappig dat dezelfde wielen erop zitten die ook in alle brochures en testverslagen uit die tijd staan.

Crookie
Berichten: 4546
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 325ti

Bericht door Crookie » 16 dec 2017, 09:17

Leuke compact. De styling knapt zowaar op zodra het M pakket is gemonteerd. Aan de koplampen moet ik altijd even 'wennen' maar de techniek maakt een hoop goed.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 325ti

Bericht door Macboy » 16 dec 2017, 09:34

Die velgen hierboven zijn gaaaaaf :love:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 325ti

Bericht door allen » 16 dec 2017, 09:37

Totdat je ze moet wassen. Dan zijn ze snel minder leuk.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 325ti

Bericht door e30touring1990 » 16 dec 2017, 10:19

leuk en eigenwijs model altijd geweest, gefeliciteerd! jaren geleden ook nog eens overwogen, reed namelijk erg goed. is toen uiteindelijk een z3 coupe geworden. carterventilatie even checken en evt preventief vervangen evenals de vanos reviseren als je er lang mee wilt rijden. is relatief goedkoop en simpel om te doen maar loopt 'ie wel een stuk soepeler van (al weet ik natuurlijk niet hoe die nu loopt). sperretje maakt 'em af inderdaad!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 325ti

Bericht door Jan-Willem » 16 dec 2017, 10:34

Dennis Cavallino schreef: 15 dec 2017, 23:29
Jan-Willem schreef: 15 dec 2017, 23:15 Ik heb de e46 compact optisch nooit kunnen waarderen maar in geloof direct dat het heel leuk rijd!

Met M-pakket smoelt die wel iets beter.

Laat je er nog een sperdiff onder zetten?
al is dat bij deze diff's niet makkelijk
Het blijven love it or hate it auto's. Ik ben nu naar het love it kamp overgestapt en voldoe nu dus aan mijn plicht om jullie allemaal op sektarische te gaan brainwashen! :gek:

De auto verdient zeker een sper. En ik zou dan voor Mfactory gaan met een platensper om het klassieke sportwagengevoel te accentueren. Ik kan mij ook voorstellen dat anderen voor Quaiffe of OS Giken gaan. Of een E46 M3 diff inbouwen. In alle gevallen kost het wat geld en moeite om het voor elkaar te krijgen, maar omdat de auto best stijf is en achter vrij breed en relatief licht heb je in korte bochten echt een sper nodig als je hard wilt rijden. In lange doordraaiers niet. In de sneeuw heb ik het ook niet gemist. Maar in de regen wel. Ook als je dan wilt driften, dan rook je je binnenwiel zo op.

En als je dan toch aan het modificeren slaat om er een tracktool van te maken (wat ik niet ga doen), dan zou ik ook voor een goede coiloverset gaan met instelbare stabi's. Verder nog wat gewicht eruit en een kooi voor de stijfheid... daarmee heb je echt een vrij effectief circuitwapen voor leuk geld. Zover wil ik niet gaan, maar als deze auto blijft (ik kocht hem in eerste instantie als tijdelijke auto, maar wist toen nog niet dat ik hier zó blij mee zou zijn), dan is een sper de 1e upgrade. En iets om.Spotify te kunnen luisteren. Zie mijn draadje in de Werkplaats. Ik ga voor de Dension tip.
Ik had hetzelfde met met de e36 compact, lelijk maar ontzettend leuk om in te sturen ik heb een 318ti gehad en een 323ti.
Onder de 323ti heb ik wel een ZF sper gehad, de auto knapte daar echt van op!
Ook de ASC+T uit het jaar nul greep minder in, met regen kreeg de ASC+T constand in en met ASC+T uit rookte het binnenste wiel als een malle.

Onder de Z3 2.8 zit een torsendiff maar dat is niet echt mijn ding, niet direct genoeg al heeft die wel mega tractie ( ook niet gek met 2x245 achterop )
als ik de Z3 hou komt er wel een ZF platensper onder.

Als je de auto dagelijks gebruikt zou ik eerder voor een Bilstein B12 set gaan, paar goede remblokken en dus het sperdiff.
Dan heb je er nog meer lol mee en kan je de auto ook normaal blijven gebruiken.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: 325ti

Bericht door Snipe » 16 dec 2017, 10:45

Ik twijfelde een tijdje of ik een 323ti of een 325ti nodig had, een E36 of een E46 dus. Allebei superleuk, vooral om te rijden. Maar ja, de keus was zo lastig dat ik eindigde met een 405 Mi-16.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2017, 10:46

Het onderstel ga ik niets aan doen. Bevalt mij uitstekend. Als het puur een fun/tracktool was, dan wel. Torsen hoef ik inderdaad ook niet. Op mijn MX-5 had ik een Torsen geplaatst en dat levert inderdaad tractie op, maar het haalt het scherpe sportwagengevoel weg, iets dat een ouderwets platensper juist toevoegt. Qua gevoel. Een M3-sper of OS Giken is in alle gevallen beter, maar niet per sé leuker.

Anyway, de allround eigenschappen van dit karretje maken het zo leuk om mooie routes te gaan uitstippelen. Een doosje Champagne halen in Reims. Een paar musea die ik nog wil bezoeken in Duitsland, evenals een Ferrari expositie in London. En dan altijd de nodige B-wegen opnemen in de planning. ANWB routes gebruiken om bij leuke restaurantjes te geraken... ik heb er helemaal zin in.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: 325ti

Bericht door Mrton » 16 dec 2017, 10:49

Leuke auto! Heb er ook twee jaar geleden nog beetje naar geloerd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 325ti

Bericht door Jan-Willem » 16 dec 2017, 11:11

Een 210 e46 M3 sper schiet ook niet op de flenzen op de ingaande en uitgaande kant zijn ook anders en het is een viscosper wat ook niet direct reageerd.

Het is wel hetzelfde diff als een normaal 188k e46 diff in de verhouding 3.23
Ik zou gewoon is rond kijken of je geen kant en klaar diff kan kopen.
Bij de eventuele verkoop kan je het diff altijd weer los verkopen.
Vooral de e46 diff's die voorzien zijn van sper blijven hun geld wel waard :thumbup:

De eind verhouding lijkt mij wel vrij kort, nog korter dan de e36 323ti ( 3.07 ) en de Z3 2.8 ( 3.15 )


Je hebt ook een tom tom raider voor motor rijders, die maken echt mega gave routes!
Ik rij wel is mee met vrienden die motor rijden met de Z3 maar zelfs hier in de buurt komen we dan op hele verrasende routes.
Die staat nog op mijn verlanglijstje voor de vakantie volgend jaar.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2017, 11:52

Joost, ja de 6 staat sinds kort ook op mijn lijstje als family-GT. Het zal de midlife crisis wel zijn dat het auto zonder achterdeuren wel weer mag hier in huis. ;) Mijn buurman heeft net zijn Bangle-7 ingeruild op een nieuwere en ik moet zeggen dat de 1e Bangle-7 nu best hier voor de deur mag staan, maar dan wel een diesel en ik vertik het om 200 plus euro per maand aan belasting te betalen voor welke auto dan ook.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: 325ti

Bericht door Flamman » 17 dec 2017, 10:36

Als je de auto dagelijks gebruikt zou ik eerder voor een Bilstein B12 set gaan, paar goede remblokken en dus het sperdiff.
Dan heb je er nog meer lol mee en kan je de auto ook normaal blijven gebruiken.
[/quote]


Dat is precies wat ik met mijn 323ti zojuist heb uitgevoerd, Bilstein B12, 40% platen sper, pagid RSL29 blokken, nieuwe originele schijven, goodridge metaal omvlochten remslangen en powerflex paars in de achteras.
Ik rijdt er dagelijks mee (ook in de youngtimer regeling) en dat bevalt me prima met deze upgrade's.

@Dennis mijn auto stond een paar keer naast de jouwe op CPZ 😉

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: 325ti

Bericht door Martijn_bmw » 17 dec 2017, 13:50

Blijft een leuke auto zon 325ti :df:

Veel plezier er mee!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 325ti

Bericht door Jeroen » 17 dec 2017, 14:13

Echte mannen driften zonder sper, of niet Dennis?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2017, 16:51

Klopt!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2017, 17:08

Flamman schreef: 17 dec 2017, 10:36
@Dennis mijn auto stond een paar keer naast de jouwe op CPZ 😉
En dan niet even een bakkie doen... 😎

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: 325ti

Bericht door Flamman » 17 dec 2017, 17:44

Sorry.... Druk aan de arbeid !

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: 325ti

Bericht door Spijkerhard » 17 dec 2017, 18:22

Flamman schreef: 17 dec 2017, 17:44 Sorry.... Druk aan de arbeid !
Dat meeeen je niet! :bag:

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: 325ti

Bericht door Flamman » 17 dec 2017, 19:13

Ja zeker wel !

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: 325ti

Bericht door duifjes.com. » 18 dec 2017, 07:54

Leuk hok!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5446
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: 325ti

Bericht door Kasteel » 18 dec 2017, 08:37

Cool, hoe verhoudt de 325ti zich tov de 323ti btw? :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 18 dec 2017, 15:25

De E46/5 is natuurlijk groter, zwaarder, luxer en comfortabeler dan een E36/5.

De E36 323ti Compact is sowieso speelser. De E46 325ti is meer allround. Ik vind hem beter geschikt voor dagelijks gebruik, maar hij is niet per sé leuker. Ik vind de M54B25 een mooi blok.

Op een E36 Compact kun je veel makkelijker een sper monteren en veel eigenaren hebben dat op een E36 323ti ook al gedaan. Ook is de E30 achteras natuurlijk een groot verschil tov de multilink E46 achteras. Dus waar je voorkeur naar uitgaat ligt erg aan wat je met de auto wilt doen. Rijd je alleen maar B-wegen, dan zou ik de 323ti kiezen. Wil je alles dwars? Dan ook de E36. Rijd je ook veel lange afstanden, dan zou mijn voorkeur naar de 325ti gaan. Al is het alleen maar vanwege de cruisecontrol en climate control.

Met beide auto's kun je wel echt lekker sturen.

Verder nog een onderbelicht dingetje. De pedaalslag van de E46 Compact koppeling is zowel in de 316ti als 325ti vrij lang. Wat iets van het scherpe karakter weghaalt. Daar heb je in een E36 geen last van.

Tnx Macboy! 😂
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 18 dec 2017, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 325ti

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 15:40

last van.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 325ti

Bericht door Jan-Willem » 18 dec 2017, 16:12

Komt die pedaal slag niet door de cdv klep?
Daardoor word het pedaal sowieso minder direct, ik vind het ook een vreselijke toevoeging gelukkig is het makkelijk te verwijderen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 325ti

Bericht door Knot » 18 dec 2017, 16:24

Zou het simpel houden idd. Hooguit b12 kit en remblokjes en typ200 ofzo. Lekker rijden en brandstof kopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Frank_Sch, Gisae, markk en 5 gasten